Het benzine verbruik topic

BMW R1200RT
Gemiddeld rond de 1 op 20. Op de snelweg met 120 constant lukt dat er een dagje Ardennen ook. Verdomd zuinige motor.
Al mijn oude motoren kwamen met moeite boven de 1 op 18 als ik reed als een ouwe lul en de SV650 zelfs maar tot 1 op 15 maximaal. 1 op 14 was niet ongebruikelijk bij die motor.
 
BMW R1200RT
Gemiddeld rond de 1 op 20. Op de snelweg met 120 constant lukt dat er een dagje Ardennen ook. Verdomd zuinige motor.
Al mijn oude motoren kwamen met moeite boven de 1 op 18 als ik reed als een ouwe lul en de SV650 zelfs maar tot 1 op 15 maximaal. 1 op 14 was niet ongebruikelijk bij die motor.
Vind je😙🤔

De Honda MSX125 van een collega van mij doet 1 : 62 ,gemeten 🤠
 
Laatst bewerkt:
BMW R1200RT
Gemiddeld rond de 1 op 20. Op de snelweg met 120 constant lukt dat er een dagje Ardennen ook. Verdomd zuinige motor.
Al mijn oude motoren kwamen met moeite boven de 1 op 18 als ik reed als een ouwe lul en de SV650 zelfs maar tot 1 op 15 maximaal. 1 op 14 was niet ongebruikelijk bij die motor.
Ik heb 6 jaar de oer-sv 650 gereden. Nieuw gekocht. Ruim 60dkm in totaal. Het verbruik varieerde van 1 op 25 tot 1 op 18. Gemiddeld 1 op 21. Ik kan daarom niet verklaren waarom ons verbruik zo verschillend is.
 
Afgelopen weekend had ik een rare uitschieter in het verbruik na een ochtendje "enthousiast sturen" in Luxemburg. Normaal verbruikt m'n motor tussen de 1:23 en 1:27, afhankelijk van rijstijl/tempo.
Ik tank de motor altijd vol en zet dan de tripteller op nul. De metingen zijn dus vrij consistent.

Ik had die ochtend 130km afgelegd en dacht 'm nog even voordelig af te vullen in Luxemburg (Vpower à €1,85) voordat ik weer terug naar huis zou rijden.
Toen kwam de verrassing; na 3,5L zat de tank alweer nokvol! 3,5L op 130km levert een verbruik op van 1:37...
Dit leek me érg onwaarschijnlijk voor een 650cc eenpitter, dus na de snelwegrit naar huis ben ik bewust nóg eens gaan tanken, met de verwachting dat ik ergens een foutje had gemaakt. En als dat zo was, dan zou dat vanzelf duidelijk worden met die laatste tankbeurt... Na 270km snelweg kwam ik uit op een verbruik van 1:23, ofwel het "normale" vebruik bij een snelwegrit.

(Hoe) is het mogelijk dat een motor opeens zo'n afwijkend laag verbruik heeft? Heeft iemand dit weleens meegemaakt en/of een plausibele verklaring hiervoor? Ik snap er niks van :?
 
Afgelopen weekend had ik een rare uitschieter in het verbruik na een ochtendje "enthousiast sturen" in Luxemburg. Normaal verbruikt m'n motor tussen de 1:23 en 1:27, afhankelijk van rijstijl/tempo.
Ik tank de motor altijd vol en zet dan de tripteller op nul. De metingen zijn dus vrij consistent.

Ik had die ochtend 130km afgelegd en dacht 'm nog even voordelig af te vullen in Luxemburg (Vpower à €1,85) voordat ik weer terug naar huis zou rijden.
Toen kwam de verrassing; na 3,5L zat de tank alweer nokvol! 3,5L op 130km levert een verbruik op van 1:37...
Dit leek me érg onwaarschijnlijk voor een 650cc eenpitter, dus na de snelwegrit naar huis ben ik bewust nóg eens gaan tanken, met de verwachting dat ik ergens een foutje had gemaakt. En als dat zo was, dan zou dat vanzelf duidelijk worden met die laatste tankbeurt... Na 270km snelweg kwam ik uit op een verbruik van 1:23, ofwel het "normale" vebruik bij een snelwegrit.

(Hoe) is het mogelijk dat een motor opeens zo'n afwijkend laag verbruik heeft? Heeft iemand dit weleens meegemaakt en/of een plausibele verklaring hiervoor? Ik snap er niks van :?
Km niet gereset.
 
(Hoe) is het mogelijk dat een motor opeens zo'n afwijkend laag verbruik heeft? Heeft iemand dit weleens meegemaakt en/of een plausibele verklaring hiervoor? Ik snap er niks van :?
Mijn motor was met de hoge temperaturen van afgelopen week ook merkbaar zuiniger.

Maar geen 30%.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 6 jaar de oer-sv 650 gereden. Nieuw gekocht. Ruim 60dkm in totaal. Het verbruik varieerde van 1 op 25 tot 1 op 18. Gemiddeld 1 op 21. Ik kan daarom niet verklaren waarom ons verbruik zo verschillend is.
Ik reed er altijd wel "vlot" mee. Die SV nodigt echt uit om overal vol gas te gaan. Overigens was de injectieversie sowieso onzuiniger.
Met de RT rijd ik echter rustig en beheerst. Het koppel is leuk maar verder leent de motor zich niet om keihard op een bocht aan te komen. Het kan wel, maar ik vind het niet echt erbij passen. Lekker toeren en rondtuffen op dat ding is beter.
 
Sure. Maar voor het type motor (vermogen/gewicht) is zo'n RT best zuinig. De meeste 600cctjes lusten bij mij meer. Maargoed, ik rij niet persee altijd rustig. Zo'n 600 moet dan meer werken denk ik.
Aannames🤷‍♂️
Vermogen?, nou er zijn 600tjes met meer vermogen dan die 1200 van jou.
Hier ook een 1200 (v twin) doet hetzelfde als die van jou ,bij dezelfde parameters.
Daarbij BMW ,altijd faut🥳
 
Ik reed er altijd wel "vlot" mee. Die SV nodigt echt uit om overal vol gas te gaan. Overigens was de injectieversie sowieso onzuiniger.
Met de RT rijd ik echter rustig en beheerst. Het koppel is leuk maar verder leent de motor zich niet om keihard op een bocht aan te komen. Het kan wel, maar ik vind het niet echt erbij passen. Lekker toeren en rondtuffen op dat ding is beter.

Je draait het wel zoals je wil🤪
 
@Umop3p1sdn Dat zou inderdaad een optie zijn, ware het niet dat ik samen reed met een maatje die op exact dezelfde momenten tankte. De afgelegde kilometers kwamen overeen met zijn tripmeter. :)

@HCx De rest van het weekend was het ook 25-35°C. Van de vier tankstops week er dus één sterk af, terwijl ik hem niet ontzien heb.
 
@dgr; deels herkenbaar.
Je denkt dat je hard rijdt en flink gasgeeft maar dat lijkt maar zo.
Je rijdt laag in toeren/ snelheid, remt veel op de motor af en geeft in haarspeldbochten niet zoveel gas als je zelf denkt.
Luchtweerstand is dan ook laag bij die snelheden.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: dgr
In mijn post #197 schreef ik dat de VFR (1991 RC36 -1) 1 op 15 doet.
Sinds ik de carbs heb geultrasoond, en starten geen drama meer is, zit ik tegenwoordig op 1 : 18...en zelfs beter..
Dat scheelt. 20220503_131651.jpg
 
Mijn ouwe tweetakt (Salira met 200cc Villiers) doet 1 op 22~24 ongeveer.
Maar ik ben nog aan de eerste 1000km bezig na revisie...
 
Energica SS9+ van 2021 met nu 18.000 km voornamelijk woon/werk, altijd 0 L/100 km, meestal 90 Wh/km of 9 kWh/100 km gemiddeld (veel 90 kph en snelwegen).
Netjes Hans, de mijne verbruikt (Energica Ribelle) wat meer, maar dat zal ook aan mijn rijstijl liggen :$
Ook voornamelijk woon/werk, altijd 0 L/100 km, meestal 95-100 Wh/km of 9,5-10 kWh/100 km gemiddeld (veel snelwegen en wat 80 wegen)
 
Afgelopen weekend had ik een rare uitschieter in het verbruik na een ochtendje "enthousiast sturen" in Luxemburg. Normaal verbruikt m'n motor tussen de 1:23 en 1:27, afhankelijk van rijstijl/tempo.
Ik tank de motor altijd vol en zet dan de tripteller op nul. De metingen zijn dus vrij consistent.

Ik had die ochtend 130km afgelegd en dacht 'm nog even voordelig af te vullen in Luxemburg (Vpower à €1,85) voordat ik weer terug naar huis zou rijden.
Toen kwam de verrassing; na 3,5L zat de tank alweer nokvol! 3,5L op 130km levert een verbruik op van 1:37...
Dit leek me érg onwaarschijnlijk voor een 650cc eenpitter, dus na de snelwegrit naar huis ben ik bewust nóg eens gaan tanken, met de verwachting dat ik ergens een foutje had gemaakt. En als dat zo was, dan zou dat vanzelf duidelijk worden met die laatste tankbeurt... Na 270km snelweg kwam ik uit op een verbruik van 1:23, ofwel het "normale" vebruik bij een snelwegrit.

(Hoe) is het mogelijk dat een motor opeens zo'n afwijkend laag verbruik heeft? Heeft iemand dit weleens meegemaakt en/of een plausibele verklaring hiervoor? Ik snap er niks van :?
dit komt door die benzien uit luxb hoe het kan weet ik niet maar je maakt meer km op een tankbeurt
tank nooit in nederland altijd duitsland en luxb ...op dit moment is duitsland goedkoper met de naft......
 
  • Leuk
Waarderingen: dgr
Ik heb al een aantal jaren een Suzuki GSX-F 750 van 1998. Daarmee rijd ik gemiddeld 1 op 18, soms wat meer... Ik trek meestal flink op en vaker tegen de 120 dan 100 op de snelweg.

Zo'n maand of anderhalf geleden een Honda ST1100 PanEuropean erbij gekocht.
Daar rijd ik ook een beetje te sportief op, en mogelijk moet ik de carburateurs onder handen gaan nemen, want tot nu toe heb ik moeite om überhaupt de 1 op 25 te halen...
 
Winterberg op en neer geweest met hotel afgelopen dagen, vlot gereden. En haal makkelijk 1/17,5

Iemand zei het al tegen mij. Geen verkeerslichten scheelt in je verbruik. En het klopt. Kom bijna geen verkeerslichten tegen. Beetje goed kijken rijd je dus overal door.
 
Tussen de 1:15 en 1:18 met de SV1000. Niet heel slecht maar kan beter. Mijn vorige SV was met een ander setje uitlaten opnieuw afgesteld en die reed makkelijk richting 1:20 bij lekker toeren. Flink doorrijden op de Autobahn maakt voor de huidige SV dan weer niet zo veel verschil..
 
Terug
Bovenaan Onderaan