Het Big-Ass Bandit Topic | Deel 37!

E
Als je een r6 gewend bent wel ja, maar een goed onderhouden bandit stuurt gewoon goed.
Een MK1 met wat ervaring is echt wel aan de slappe kant. Het ligt er aan wat je er mee doet natuurlijk, maar er is ook een reden dat er heel wat mensen zijn die ander voorveren plaatsen en de achtershock vervangen.

Stel de shock of de poten zijn lek en er is weinig/geen demping over dan is het nog weer een ander verhaal :)
 
E

Een MK1 met wat ervaring is echt wel aan de slappe kant. Het ligt er aan wat je er mee doet natuurlijk, maar er is ook een reden dat er heel wat mensen zijn die ander voorveren plaatsen en de achtershock vervangen.

Stel de shock of de poten zijn lek en er is weinig/geen demping over dan is het nog weer een ander verhaal :)
Daarom: goed onderhouden. Die ik toen had stond ik versteld van hoe goed het rijdt.
 
Heeft iemand tips om de voorvork wat steviger te maken dan? Welke veren moet ik daarvoor hebben en moet ik er dan meer olie in gooien?
Ik weet zelf ook rond de 125KG dus een wat stevige voorkant lijkt mij wel handig.
Ik ga zaterdag naar een monteur toe om de boel te laten checken maar wil graag van tevoren zelf al wat uitzoeken kwa vering enz.

Ik woon in Assen en wij hebben hier een Louis motorzaak en daar zie ik wel verschillende veren
Wilbers WILBERS SET VOORVORKVEREN DIV.SUZUKI/KAWA/YA/GUZZI
en
Wirth Federn WIRTH VOORVORKVEREN DIV. FABRIKANTEN

Maar hoe weet ik welke steviger zijn dan? Die 1e lijken bovenin meer windingen te hebben bij elkaar en daardoor lijkt mij dat ze stugger zijn?
 
Dat zijn progressieve veren, de windingen komen op elkaar te liggen bij inveren en op dat moment doet dat deel van de veer 'niet meer mee' en is de veer stugger geworden. (minder draad lengte over). Getrapt progressief dus.
Bijbehorende viscositeit en luchtkamer staan vermeld in de handleiding van de veren.

Stijfheid word altijd weergegeven in in N/mm invering, zou je even dieper in de datasheets moeten duiken. Hoe hoger het getal hoe meer kracht (Newton) het kost om in te veren (per milimeter).

Met jouw gewicht zeker andere veren plaatsen, maar niet alleen voor, achter moet in balans zijn.
 
Bedankt voor de info.
Ja achter zat ik ook al te kijken maar die zijn nogal duur. Zeker als je kijkt wat ik voor de motor heb betaald staat dat niet echt met elkaar in verhouding.

Ik zou hem misschien sowieso om de hoogste stand kunnen zetten? In de service manual staat:
Spring Pre-load Adjustment
The Set position "7" Provides the stifest spring pre-load
The Set position "1" Provides the stifest spring pre-load
STD position "4"

Dus ik zou 7 even kunnen proberen.
 
Of een hele andere shock kopen, hoeft niet duur te zijn, in de OP staat een link naar een lijstje.

En pre-load is alleen de rijhoogte die je aanpast, de veer blijft even stijf en je veert gewoon te ver door. Je zit minder snel op je bump-stop, dat wel.
Met jouw gewicht is 7 vermoedelijk de meest geschikte.
 
Goedendag allemaal,
Heeft hier iemand ervaring met een telefoonhouder op een bandit 1200s van 2002.
Wat voor houder en op welke plaats hij het beste geplaatst kan worden. Het gaat om deze motor.de telefoon is een Samsung A53.
 

Bijlagen

  • 20230730_085609.jpg
    20230730_085609.jpg
    808,6 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Heb op mijn 1200N een Ram mount x-grip zitten met daarin sinds dit jaar een A54. De vorige een M31 ben ik nooit verloren, ook niet met (erg) hoge snelheid. De Ram mount zit bevestigd met de standaard beugel die erbij geleverd is.
 

Bijlagen

  • 20240311_191554.jpg
    20240311_191554.jpg
    464,6 KB · Weergaven: 0
Goedemorgen Bandieten,

De 23ste ga ik de seals en stofkappen van mijn voorvorken vervangen.
Ik kreeg een opmerking van Clank over speciaal gereedschap. Is hier iemand die dit kan bevestigen of ontkrachten? Zie citaat hieronder.
En nog een oproep aan team voorvork: zorg dat je iets hebt om die ene bout helemaal onderin de vork los te krijgen (buitenkant is imbus, binnenkant is vaak een gek ding, bij een GS500 werkt een moer er in laten vallen, weet niet of dat bij de bandit en SV ook zo is). Dat is anders vrij speciaal gereedschap.
 
Terug
Bovenaan Onderaan