Het Big-Ass Bandit Topic | Deel 37!

O nice, voor beide klauwen? Ik heb toen een jaar geleden alleen stof- en keerringen vervangen, deze had ik voor 15 euro op Ebay gevonden.

Ik begreep dat dit soort setjes altijd voor beide klauwen zijn, dus ja ;)

Heb je een link ?

Ik heb deze besteld ebay revisie set BCF320 (6 caliper frontbrake)
En deze voor de achterkant ga ik binnenkort ook nog 2x bestellen ebay rivisie set BCR-304 achterklauw 600 en 1200 zijn gelijk blijkbaar
 
Laatst bewerkt:
Heren, afgelopen juli mijn Bandit verkocht (zoals sommige weten). Na 8 jaar Bandits gehad te hebben werd het tijd voor wat anders.

Zal zo nu en dan nog eens kijken hier. Ik zal wat actiever zijn in de Aprilia Tuono topic. :]
 

Bijlagen

  • 20190812_223417.jpg
    20190812_223417.jpg
    181,2 KB · Weergaven: 15
Thanks! Hoe wist je dat dit ook voor de bandit was? Bij de link staat er gsx 1300

Ik heb het artikelnummer van het setje opgezocht op een duitse site waar ik al eerder spullen heb besteld zoals deze, maar bij mlmparts staat het er ook gewoon bij en dan gewoon op ebay zoeken ;)
Wel grappig om te zien dat het setje voor een bandit duurder is dan die voor een GSX1300 terwijl het een zelfde setje is.
 
Heren, afgelopen juli mijn Bandit verkocht (zoals sommige weten). Na 8 jaar Bandits gehad te hebben werd het tijd voor wat anders.

Zal zo nu en dan nog eens kijken hier. Ik zal wat actiever zijn in de Aprilia Tuono topic. :]
Tuono's zijn toch ook wel vet, ik vind het alleen jammer dat het wat ingewikkeld is om er een pure naked van te maken. Als dat goed te doen was, was het één van de vetste nakeds ooit geweest.
 
Nu we het toch over remmen hebben. Mijn linkerschijf waar het abs gebeuren zit wordt lauw-warm. Zeker niet heet maar de andere schijf blijft koud. Is dit erg? Voor mn gevoel loopt de rem niet aan
 
Je gaat met toch niet vertellen dat die put bovenaan de onderste cilinder, tussen de seal en waar de stofring zat, daar hoort te zitten :+

Owdat, denk uitgeschoten tijdens eruit wippen van stofring erboven. Lijkt erger dan het is hoor, klauw heeft geen kras of wat enkel extreem vies. Zuigers daarnentegen van 1989 en nieuwstaat. Dit jaar enorm veel klauwen losgehad, bepaalde reviceerd andere voor onderdelen maar deze zijn de netste die ik tegen ben gekomen.

Klauwen laatste 15 jaar en 70.000 km niet los geweest enkel zuigers poetsen en vloeistof ververst (zonder volledig terug gedrukte zuigers). Wel de eerste jaren toen ik er veel mee reed ook door weer en wind zomer en winter. De zwarte drap achter de zuigers viel mee d.w.z. erger gezien. De corrosie in de groeven vond ik wel erg, bij 1 zuiger tot verder dan de stofring groeven in de rand waar de seal in valt 😳
 
Nu we het toch over remmen hebben. Mijn linkerschijf waar het abs gebeuren zit wordt lauw-warm. Zeker niet heet maar de andere schijf blijft koud. Is dit erg? Voor mn gevoel loopt de rem niet aan
Als de ene schijf warmer wordt dan de andere, kan je er denk ik wel van uitgaan dat hij toch lichtelijk aanloopt. Of dat de koele kant helemaal niet geremd heeft. Ik zou het voor de zekerheid maar eens na (laten) kijken.. Voorremmen zijn toch wel belangrijk om goed werkend te hebben 😉
 
Als de ene schijf warmer wordt dan de andere, kan je er denk ik wel van uitgaan dat hij toch lichtelijk aanloopt. Of dat de koele kant helemaal niet geremd heeft. Ik zou het voor de zekerheid maar eens na (laten) kijken.. Voorremmen zijn toch wel belangrijk om goed werkend te hebben 😉
Thanks ! Beide schijven worden aan elke kant van de schijf wel gewoon heet als je remt. Dus de remmen doen het wel blijkbaar. Alleen als ik rij en ik rem niet met de voorrem en ik voel aan de voorste schijven dan wordt 1 schijf dus lauw-warm en de ander schijf blijft koud.
 
Iemand ervaring met het spuiten van de zijpanelen en spatbord?
Het verloopt tot nu toe dramatisch namelijk :P Ik heb een bus plastic primer en een bus zijdeglans. In eerste instantie die laatste gebruikt, omdat de primer doorzichtig is en oneffenheden dan nagenoeg niet te spotten zijn.

Eerst alles geschuurd, schoon gemaakt, ontvet (met dreft). Daarna een laag zijdeglans er dus op gedaan, 20 minuten laten drogen (zou volgens de beschrijving na 10 minuten overspuitbaar zijn) en daarna rode verf/lak er op. Vrijwel direct wordt de verf rafelig (vocht) en trekt niet weg.

Heb het voor vandaag op gegeven. Ik ben van plan om morgen (als alles echt is uitgehard) alle panelen weer helemaal te schuren, daarna de plastic primer erop. 24 uur laten drogen, daarna verf erop. 24 uur drogen, eventueel nog een laag, net zo lang tot het mooi dekkend is. 24 uur na de laatste laag, blanke lak er op.
 
Pfoe tja, spuiten is toch wel weer iets waar er veel fout kan gaan...

Als hobbymodelbouwairbrushspuiter zou ik sowieso deze logica er op na houden:

Schuren, dan primeren. Primer ken ik alleen in kleur juist doordat je dan oneffenheden kan zien en dus eventueel nog wat kan plamuren/schuren. Primer zorgt ook voor een goede hechting tussen het te spuiten oppervlakte en de verflaag.

Als de primer droog is, dan de verflaag. Droogtijd spuitbus aanhouden. Eerst één of twee "misty" laagjes dan in een paar lagen de kleur er opzetten, met maximaal 10 minuten er tussen.

Als de verf dan droog is (of overspuitbaar) kan de blanke laklaag er overheen. Hierbij liever 48 uur wachten dan 24 uur. Een lak kan wel droog zijn, maar heeft meer tijd nodig om uit te harden.

Wanneer je bijvoorbeeld een acrylverf niet volledig uit laat harden (wat ook wel eens een week kan duren) en je gaat er vervolgens met een terpetinegedragen lak overheen, kan het oplosmiddel uit de laatste laag de laag eronder nog aantasten.

Wat er bij jou gebeurd is kan dus een combinatie van factoren zijn:

Een ondergrond zonder primer waardoor er kans is op een mindere hechting (je hebt 't wel ontvet), dan een zijdeglans laag (ik vraag me wel af waarom je dat zou doen, aangezien je deze normaal als laatste laag spuit om een beschermlaag te vormen). Deze lak heeft waarschijnlijk een lange uithardingstijd, maar heeft niet zo lang uit kunnen harden (overspuitbaar na 10min. maar wel door eenzelfde soort lak). Hierdoor konden de oplosmiddelen uit de kleurlaag, die je daar bovenop hebt gedaan (?), de zijdeglans los van de ondergrond weken.

Dan nog maar te zwijgen over temperatuur en luchtvochtigheid, die ook invloed hebben op droogtijden enz. En als je je spuitwerk vandaag buiten hebt gedaan, dan was de luchtvochtigheid al vrij hoog.

Kortom, veel variabelen. Misschien dat iemand die meer ervaring in het spuiten van motorfietsen heeft (zoals @Ivan misschien?) je een beter advies kan geven dan mijn uiteenzetting hierboven, welke een opsomming is van gebruiken en ervaringen uit de modelbouw, zoals ik al eerder zei.

Sowieso zeggen foto's meer dan woorden, dus ik ben wel benieuwd naar de spuitbussen en het spuitwerk :Y
 
Je overschat mij 🤣

Ik spuit matzwart met spuitbusjes onder het motto wat eraf valt, spuit ik weer erop. Aanhouder wint ;)
 
Wbt die zijdeglans: ben naar de gamma geweest gisteren en qua primer kon ik dus alleen transparant vinden die geschikt is voor kunststof. Andere kunststof primer hadden ze niet en volgens hen kon de zijdeglans ook als een soort primer dienen. Vandaar de keuze voor de zijdeglans.

Maar goed, 2e poging vandaag. Vanmiddag alles weer netjes schuren en toch maar met de transparante primer spuiten. Daarna lekker lang laten drogen voor ik die verf er overheen ga spuiten. Of iemand moet weten waar ik primer met een kleurtje kan krijgen die geschikt is voor kunststof. Praxis had ik ook geen geluk bij helaasch.
Gisteren idd buiten gespoten, achteraf misschien geen heel goed plan geweest (ook icm de vrij stevige wind die er stond).
 
Mja het is een beetje te koud en nat om met dit weer buiten te spuiten, dat geeft geheid gezeik (de luchtvochtigheid is heel hoog, ook al regent het niet, en dat vocht wordt door de spuitbus tegen je onderdeel aan geblazen). Die standaard bussen matzwart hoef je inderdaad lang niet altijd primer voor te gebruiken, plakt verrassend goed. Het helpt natuurlijk dat je kleine imperfecties toch niet echt ziet op matzwart. Je kunt alsnog gewoon je plasticprimer gebruiken, evt daarna met normale primer (als het maar dezelfde basis is kun je lekker stapelen). Als er rood overheen moet pak je meestal grijze primer.

Als je alles goed ontvet hebt, is het belangrijkste dunne laagjes en waar je spuit. Tochtvrij, droog en warm. Dat betekent met dit weer dat buiten spuiten dus gewoon geen doen is.

Ben zelf ook geen meesterspuiter maar wel door schade en schande wat wijzer, als er hier tegenwoordig nog iets mis gaat met spuiten is dat door mijn eigen ongeduld :+
 
Nog even 2 plaatjes. Eerste is het spatbord, wat gisteren dus is gespoten. Kun je goed alle barstjes zien op sommige plekken.

2e foto is het zijpaneel. Daarvan heb ik net even een klein stukje gespoten om te kijken wat er gebeurt. Binnen gespoten deze keer en binnen een minuut komen de barstjes er al in. Ik zie het zich gewoon verspreiden.

Komt dit nog steeds door vocht of is dit het gevolg van de zijdeglans?
 

Bijlagen

  • 20190818_133430.jpg
    20190818_133430.jpg
    48,7 KB · Weergaven: 10
  • 20190818_133245.jpg
    20190818_133245.jpg
    62,4 KB · Weergaven: 12
Volgens mij hecht het gewoon niet. Foto 1 heb je niet goed genoeg geschuurd/geprimerd, foto 2 durf ik niet zomaar te zeggen wat het is, maar de laag lijkt me alvast veel te dik :)
 
Je hebt nu primer, kleurlak en zijdeglans. Welk van deze drie zijn watergedragen/acryl en welke op terpetinebasis?

De rechtse foto zou het gevolg kunnen zijn van een reactie tussen de oplosmiddelen van de twee verfsoorten. Ik heb hetzelfde effect pas geleden gehad toen ik een glanslak (op terpetinebasis) over een niet goed genoeg uitgeharde enamel (oliebasis) legde.

Alle laksoorten moet je over elkaar kunnen gebruiken, mits goed genoeg uitgehard. En uitharden met dit weertype duurt wel wat langer dan gemiddeld.. :Y
Acryl over acryl bijvoorbeeld zou je gewoon de overspuitbaarheidtijd (8)7) die aangegeven staat moeten kunnen aanhouden.
 
Durf zo gauw ff niet te zeggen op welke basis ze zijn, heb ze nu niet bij de hand.

Vandaag dus weer opnieuw begonnen. Eerst alleen spatbord en achterste kleine paneeltje gedaan.
Deze keer dus met blanke plastic primer, daar over heen grijze primer (want ik kon nog steeds geen grijze primer voor plastic vinden) en daar over heen de rode lak. Ook nog net even ietsje beter geschuurd van te voren. Resultaat is velen malen beter. Mooi glad, geen rare kronkels, druipers of luchtbellen.

Morgen een tweede en eventueel nog een derde laag lak om hem mooi dekkend te maken. Zijpanelen zijn morgen aan de beurt met schuren, primeren en de eerste laag lak.

Vandaag ook alles binnen gedaan en tevens binnen laten drogen. Hoewel het weer wat beter was dan gisteren toch maar gewoon het zekere voor het onzekere genomen. Als alles naar wens gaat zal ik eind vd week even resultaat plaatsen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan