Het Big-Ass Bandit Topic | Deel 37!

Aprilia4fun

MF veteraan
11 sep 2002
8.307
122
Heb O ringen 1.0 , 1.1 en 1.2 aangeschaft bij technirub (0.18 cent p/st ) . Die van CSML waren 2.5 mm (3.50 euro p/st) die kreeg je er met een hamerslag nog niet in dus dat was em niet.
1.5 mm heb ik er opgehad maar daar moest je ook te veel kracht opzetten ook ingevet teveel kracht . Dus maar gekozen voor de maat hierboven 1.2 mm die past prima . Er zitten op het T stuk met filters 4 x O ringen per T stuk en de ontluchting T stukken 2 x per deel . Dus samen 12 stuks.
 
Laatst bewerkt:

Aprilia4fun

MF veteraan
11 sep 2002
8.307
122
Heeft iemand al Ethanol geroepen? :+

Let wel op met welke rubbersoort je kiest, niet alles kan tegen benzine en heb je de boel zo weer lek. Bij voorkeur Viton/FKM.
Normaal gesproken comprimeer je o-ringen zo'n 20%, dus wat Unruled zegt, als het het zo in glijdt moet je een beetje oppassen.

20 % comprimerend , dus 1.2 mm moet dan goed wezen .
 

Aprilia4fun

MF veteraan
11 sep 2002
8.307
122
Rubber O ringen gemonteerd en carbs ff eronder geschoven. Eerst maar eens testen op benzine lekkage . Benzine kraan op pri.
Geen lekkage meer uit T stukken maar wel uit de onderkant van 1 van de T stukken. 😔 .Daar waar de " dekseltjes" op zitten. Met veel gedoe dit dekseltje eraf getild en ja hoor daar zitten ook 2 korte pijpjes in met om elk pijpje 2 x O ring . Binnenmaat 5 mm dikte 1.5 mm (20 % is erbij opgeteld) .
x aantal besteld bij Technirub + wat tussen maten kosten zijn namelijk laag. Verzendkosten allemaal briefpost 2.50 euro . Ach blijft hobby zo'n klus motor. 👌 Zal nog wat foto`s plaatsen laterrrr.
 
Laatst bewerkt:

Woutert

MF veteraan
13 apr 2006
2.426
128
Twente
Dat is balen als je net weer alles in elkaar hebt... Gelukkig relatief makkelijk op te lossen ook!

Als rubbers oud worden, hou ook goed je vacuumslang van de benzinekraan in de gaten. Die is bij mij ook een keer gescheurd en dan start hij dus alleen nog maar op PRI (al duurde het even voor ik daar achter was haha)
 

Aprilia4fun

MF veteraan
11 sep 2002
8.307
122
Ach het uit elkaar halen is na 3x erg simpel geworden *D.
Kost mij nu 15 minuten tijd uit en in elkaar.
Je moet weten wat je los moet halen .
Overigens zijn het alleen de buitenste carbs die je eraf moet halen en je doet het per stuk .
Weer monteren op de motor kost mij nu 20 minuten incl gaskabels ff een handigheid in hebben .
Voordat je de carbs weer in de rubbers drukt zorg je eerst dat de gaskabels gemonteerd zitten dat is al 1 handigheidje .

Ik denk dat " niemand" deze O ringen vervangen heeft ik hoor en lees daar namelijk nooit iets over.
Wel de vlotterbakjes rubbers , O ringetjes van de sproeiers en naalden.
Maar dat ze bij de meeste bijna door of rot zijn weet ik wel zeker zeker bij de MK 1 types .
 
Laatst bewerkt:

Ovy

Die hard MF'er
14 jan 2016
284
23
Tilburg
Ach het uit elkaar halen is na 3x erg simpel geworden *D.
Kost mij nu 15 minuten tijd uit en in elkaar.
Je moet weten wat je los moet halen .
Overigens zijn het alleen de buitenste carbs die je eraf moet halen en je doet het per stuk .
Weer monteren op de motor kost mij nu 20 minuten incl gaskabels ff een handigheid in hebben .
Voordat je de carbs weer in de rubbers drukt zorg je eerst dat de gaskabels gemonteerd zitten dat is al 1 handigheidje .

Ik denk dat " niemand" deze O ringen vervangen heeft ik hoor en lees daar namelijk nooit iets over.
Wel de vlotterbakjes rubbers , O ringetjes van de sproeiers en naalden.
Maar dat ze bij de meeste bijna door of rot zijn weet ik wel zeker zeker bij de MK 1 types .
Toevallig heb ik deze een paar maanden geleden vervangen aangezien ik met sproeiers aan het rommelen was en de carbs weer uit elkaar moest halen. Bij mijn MK1 bandit zijn het echter geen O-ringen maar een soort van rubber huisjes met 2 verdikkingen erin.
 

Unruled

Joe Bar style
21 aug 2007
25.732
504
Voorhout
Ik heb ze inderdaad nooit vervangen, maar als ze niet lekken valt het ook wel mee met hoe versleten ze zijn natuurlijk ;)
 

St-Daan

Die hard MF'er
27 apr 2013
306
112
Toevallig heb ik deze een paar maanden geleden vervangen aangezien ik met sproeiers aan het rommelen was en de carbs weer uit elkaar moest halen. Bij mijn MK1 bandit zijn het echter geen O-ringen maar een soort van rubber huisjes met 2 verdikkingen erin.
Ik kan mij hetzelfde herinneren, een soort van T stukje.
 

Aprilia4fun

MF veteraan
11 sep 2002
8.307
122
Ik heb ze inderdaad nooit vervangen, maar als ze niet lekken valt het ook wel mee met hoe versleten ze zijn natuurlijk ;)


ze zijn gewoon oud en verhard met hele kleine barstjes erin daar ontkom je niet aan .
Denk je dat je O ringen nog in sublieme staat zijn na > 15 jaar ?:)
 
Laatst bewerkt:

Aprilia4fun

MF veteraan
11 sep 2002
8.307
122
Beter van wel :Y vandaag of morgen sta je ergens met een lekkende carburateur op je hete blok 😧.
Hoort bij het onderhoud.

Hier nog wat foto`s . Eerste plaatje is 1 van de 2 dekseltjes daar zitten 4 O ringen in .
Tweede plaatje oude O ringen uit dat dekseltje (sommige ingevreten en allemaal verhard. )
Derde plaatje tussen slangen vervangen die waren keihard en origineel belachelijk duur .
Vierde plaatje O ringen uit de T stukken die in de carburateurs gaan totaal vergaan en op .
Vijfde ploatie rubber vernieuwd en weer ingebouwd .
De motor start en loopt weer als een tierelier.


NU weer stap verder kuip eraf en een Naked van maken :]
 

Bijlagen

  • 20201017_150551.jpg
    20201017_150551.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 6
  • 20201017_150623.jpg
    20201017_150623.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 6
  • 20201017_150938.jpg
    20201017_150938.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 6
  • rubbers.JPG
    rubbers.JPG
    10,9 KB · Weergaven: 5
  • carburateur.JPG
    carburateur.JPG
    201 KB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt:

Unruled

Joe Bar style
21 aug 2007
25.732
504
Voorhout
Beter van wel :Y vandaag of morgen sta je ergens met een lekkende carburateur op je hete blok 😧.
Hoort bij het onderhoud.
Nope, fundamenteel mee oneens. 1: staat niet in de handleiding. 2: Je gaat ook niet preventief je kleppen opnieuw inslijpen. Dit is net zoiets, zolang het niet lekt is er letterlijk geen aanleiding om er iets mee te doen. 3: benzine op je 'hete blok' verdampt gewoon. Ik zou zeggen don't try this at home maar er gebeurt letterlijk geen drol als je het wel doet :P

Hier nog wat foto`s . Eerste plaatje is 1 van de 2 dekseltjes daar zitten 4 O ringen in .
Tweede plaatje oude O ringen uit dat dekseltje (sommige ingevreten en allemaal verhard. )
Derde plaatje tussen slangen vervangen die waren keihard en origineel belachelijk duur .
Vierde plaatje O ringen uit de T stukken die in de carburateurs gaan totaal vergaan en op .
Vijfde ploatie rubber vernieuwd en weer ingebouwd .
De motor start en loopt weer als een tierelier.


NU weer stap verder kuip eraf en een Naked van maken :]
Wel lekker klusje zo :)
 

St-Daan

Die hard MF'er
27 apr 2013
306
112
Afspraak gemaakt! Zaterdag voor het eerst met de 1200 naar de testbank. 😀
 

Bijlagen

  • F139565C-9DCC-472B-B3D2-FB92B1B79326.jpeg
    F139565C-9DCC-472B-B3D2-FB92B1B79326.jpeg
    472,1 KB · Weergaven: 17
  • 7DB4E0DA-14AF-463B-A9CE-08387E1DDEEC.jpeg
    7DB4E0DA-14AF-463B-A9CE-08387E1DDEEC.jpeg
    1,4 MB · Weergaven: 16

St-Daan

Die hard MF'er
27 apr 2013
306
112
Can cause cancer? Haha, oke..

Mooie fiets! Ben benieuwd naar het resultaat van de testbank!
Haha ik dacht precies hetzelfde, hoe dan? Die jets zijn van messing toch? Misschien als je dat tot poeder slaat en opsnuift ofzo? Beetje Amerikaans, tegen de lawsuits wss.
 

St-Daan

Die hard MF'er
27 apr 2013
306
112
Zo, dat was de tekstbank. Monteur had tijdens het inrijden op de bank het idee dat ‘ie niet optimaal liep. Uitlaatbochten temp nagemeten en geconcludeerd dat cilinder 1 niet optimaal meeloopt. Hij kwam nu op 107 pk, maar er valt dus nog wel wat te behalen!
 

St-Daan

Die hard MF'er
27 apr 2013
306
112
Guys, wie kan mij vertellen hoe oring nr 25 gemonteerd moet worden? (Erom? Erin? Erop?) Ik kan er niets over vinden en ik ben deze überhaupt niet tegengekomen bij het demonteren?
 

Bijlagen

  • 88E754BE-655D-4AC1-86FC-0197F38771B9.png
    88E754BE-655D-4AC1-86FC-0197F38771B9.png
    188,1 KB · Weergaven: 6
  • 20DF7479-5D3B-455A-B124-ED778E83BC31.jpeg
    20DF7479-5D3B-455A-B124-ED778E83BC31.jpeg
    1 MB · Weergaven: 6

Woutert

MF veteraan
13 apr 2006
2.426
128
Twente
Is dat de buis voor de gasnaald? Ik zou verwachten dat hij onder de flens zou moeten zitten om af te dichten tegen de body. Monteer je hem van boven of onder?
 

St-Daan

Die hard MF'er
27 apr 2013
306
112
Jullie hadden gelijk! Thanks! 😊

(Raar dat de flens niet op de schematic staat?)
 

Bijlagen

  • 67B3D647-5F59-443D-BF3D-DC754AB16F5E.jpeg
    67B3D647-5F59-443D-BF3D-DC754AB16F5E.jpeg
    490,8 KB · Weergaven: 3

St-Daan

Die hard MF'er
27 apr 2013
306
112
Wat vind je van die koplamp?

Ik had volgens mij dezelfde, maar ik het echt het idee dat grootlicht en dimlicht verkeerd om bedraad zaten of zo :P
Haha, ik ben er erg tevreden mee! Alle functies doen het ook zoals verwacht.

Ik zie echter nu wel af en toe dat er sochtends wat damp inzit. Het is echter een goedkoop lampje van Ali. Ik ga kijken voor een soortgelijke maar dan van hogere kwaliteit.
 
Bovenaan Onderaan