Het Big-Ass Bandit Topic | Deel 37!

Beste Bandieten,

Ik heb een probleem met mijn motor. Ik heb een 1200n uit 98. Ze deed het tot op heden als een zonnetje, maar mijn laatste ritjes waren minder aangenaam. Bij het stationair draaien en bij lage toeren hapert de motor. Het is alsof er maar drie van de vier cilinders goed werken. Alles komt wel op temperatuur en als het gas weer open kan doet alles weer mee en is het vermogen weer terug. Maar bij de eerst volgende rotonde is het weer raak. Het probleem is ook niet altijd aanwezig, maar het wordt wel steeds erger lijkt het wel. Ik weet alleen niet zo goed waar het hem in zit. Zijn het de carburateurs, is het de ontsteking of is het wat anders. Ik heb geen idee. Wellicht is dit bij één van jullie al wel eens voor gekomen. Ik hoop dan ook dat jullie mij wat advies kunnen geven. Alvast dank voor jullie reacties. 🙏
 
Beste Bandieten,

Ik heb een probleem met mijn motor. Ik heb een 1200n uit 98. Ze deed het tot op heden als een zonnetje, maar mijn laatste ritjes waren minder aangenaam. Bij het stationair draaien en bij lage toeren hapert de motor. Het is alsof er maar drie van de vier cilinders goed werken. Alles komt wel op temperatuur en als het gas weer open kan doet alles weer mee en is het vermogen weer terug. Maar bij de eerst volgende rotonde is het weer raak. Het probleem is ook niet altijd aanwezig, maar het wordt wel steeds erger lijkt het wel. Ik weet alleen niet zo goed waar het hem in zit. Zijn het de carburateurs, is het de ontsteking of is het wat anders. Ik heb geen idee. Wellicht is dit bij één van jullie al wel eens voor gekomen. Ik hoop dan ook dat jullie mij wat advies kunnen geven. Alvast dank voor jullie reacties. 🙏
Klinkt als een verstopte stationairsproeier (carb icing is het denk ik nog te warm voor, gebeurt meestal bij 0-3gr C, en weet ook even niet meer ofje 1200 carbheating heeft).

Je kan eens starten, gelijk choke eraf en voelen aan de uitlaatbochten of er eentje achterblijft.
Zo ja, stukje gaan rijden en in de toeren doortrekken en dan snel gas dicht doen. Met een beetje geluk help dat, maar meestal moet je de carbs wel demonteren en schoonmaken.

Veel benzine met ethanol tanken kan wel een oorzaak zijn hiervoor. Vooral als je weinig rijdt.
 
Bedankt voor je reactie, squishy... Bij het starten worden alle uitgangen heet. Alleen niet even snel. Maar voor mijn gevoel is dat niet raar. Starten kost wel aanzienlijk meer moeite als het probleem zich voordoet. Dat was eerst ook niet het geval.

Heb al eens een flesje forte in de tank gedaan. Heb daarna meerdere tanken leeg gereden. Het heeft echter niet mogen helpen. Tank trouwens alleen v-power. Daar zit geen ethanol in volgens mij.

Heb geen carbheating. Maar zoals je al zei, hier is het nog veel te warm voor. Blijft de stationairsproeier over. Het is wel zo dat het probleem zich ook voordoet, wanneer ik 40-60 km per uur rij. Het is afhankelijk van de hoeveelheid toeren die de motor maakt. Doet deze sproeier over het hele toerenbereik mee?
 
Ik heb vorig jaar een hoop problemen met de carburatie gehad door water in de tank.
Tap je carburateurs eens af en ook je tank om te zien wat daar uit komt.
 
Carb icing gebeurd juist bij dit soort weertypes en wordt meestal minder rond het vriespunt (er is dan weinig vocht in de lucht) Het matige en vooral vochtige weer van nu is een perfect recept voor carb icing, zie ook hieronder:

1640007964673.png


Echter, als je er al langer mee zit kon het wel eens zijn dat je de carbs eens uit elkaar mag gaan halen. Maargoed, hoe staan je kleppen? Carbs synchroon? Ontsteking op orde?
 
IMG_6551.JPG


Misschien hier interesse in deze Bandit 600s

Gekocht voor mijn vriendin, met het idee dat we vaker samen gingen rijden. Maar dit komt er helaas niet van.
Gekocht voor 2 k en daar mag die ook weer voor weg.

Km stand volgens mij iets in de 30
Ketting banden etc nog in orde.
 
Carb icing gebeurd juist bij dit soort weertypes en wordt meestal minder rond het vriespunt (er is dan weinig vocht in de lucht) Het matige en vooral vochtige weer van nu is een perfect recept voor carb icing, zie ook hieronder:

Bekijk bijlage 1706377

Echter, als je er al langer mee zit kon het wel eens zijn dat je de carbs eens uit elkaar mag gaan halen. Maargoed, hoe staan je kleppen? Carbs synchroon? Ontsteking op orde?

Carb icing gebeurd juist bij dit soort weertypes en wordt meestal minder rond het vriespunt (er is dan weinig vocht in de lucht) Het matige en vooral vochtige weer van nu is een perfect recept voor carb icing, zie ook hieronder:

Bekijk bijlage 1706377

Echter, als je er al langer mee zit kon het wel eens zijn dat je de carbs eens uit elkaar mag gaan halen. Maargoed, hoe staan je kleppen? Carbs synchroon? Ontsteking op orde?
Het probleem is er al wat langer. Het wordt wel steeds wat erger. Rij er nu ook al een tijdje niet meer mee. Alles is wel netjes onderhouden en afgesteld. De carburateurs zijn er alleen nog nooit afgehaald sinds ik de motor heb. Het zal dan ook wel nodig zijn om dit een keer te doen. Bedankt voor jullie adviezen in ieder geval.
 
Deze al gezien? 😅
 

Bijlagen

  • A25E23D8-753B-4626-B214-B2B9CF45F29C.png
    A25E23D8-753B-4626-B214-B2B9CF45F29C.png
    153,8 KB · Weergaven: 53
  • 08F29C13-E647-44F1-8A30-54AF4347EFFD.png
    08F29C13-E647-44F1-8A30-54AF4347EFFD.png
    81 KB · Weergaven: 52
Vandaag er eindelijk aan toegekomen om de kop van blok te halen. Mijn Bandit rookte de laatste tijd behoorlijk, verbrande veel olie en miste ook wat vermogen. Ik denk dat er achter ben gekomen waardoor dat kwam. 😂

Iemand nog een 1200 blok te koop? Liefste een MK2.
 

Bijlagen

  • 5BB066AF-293F-4E62-AAB0-3360E1385561.jpeg
    5BB066AF-293F-4E62-AAB0-3360E1385561.jpeg
    225,2 KB · Weergaven: 51
  • 170F7103-9B9B-467A-9EFF-24C2BDEDDB23.jpeg
    170F7103-9B9B-467A-9EFF-24C2BDEDDB23.jpeg
    210,3 KB · Weergaven: 50
Vandaag er eindelijk aan toegekomen om de kop van blok te halen. Mijn Bandit rookte de laatste tijd behoorlijk, verbrande veel olie en miste ook wat vermogen. Ik denk dat er achter ben gekomen waardoor dat kwam. 😂

Iemand nog een 1200 blok te koop? Liefste een MK2.
Even een vraagje voor de techneuten onder ons: wat kan hier de oorzaak van zijn? Te arm mengsel? Pingelen?

Maar damn! Die is goed stuk! Succes met de zoektocht naar een vers blok!
 
Pingelen kan, maar dat hoor je meestal wel. Klinkt als knikkers in je cilinder. Miss is dr wel een stuk zuigerveer afgebroken die even een rondje heeft gesurft in de cilinder.
 
Ik laat binnenkort het zadel van m'n Mk3 opnieuw vullen bij Tijgen Leder in Den Haag. Ik glij steeds naar voren tegen de tank aan, dus ik wil de voorkant van het zadel wat laten ophogen met steviger schuim. Ben benieuwd wat het wordt.
 
Vandaag er eindelijk aan toegekomen om de kop van blok te halen. Mijn Bandit rookte de laatste tijd behoorlijk, verbrande veel olie en miste ook wat vermogen. Ik denk dat er achter ben gekomen waardoor dat kwam. 😂

Iemand nog een 1200 blok te koop? Liefste een MK2.
Hoeveel km had dat blok gedraaid?
 
Ik laat binnenkort het zadel van m'n Mk3 opnieuw vullen bij Tijgen Leder in Den Haag. Ik glij steeds naar voren tegen de tank aan, dus ik wil de voorkant van het zadel wat laten ophogen met steviger schuim. Ben benieuwd wat het wordt.
Ben ook benieuwd naar het resultaat, heb precies hetzelfde, glij tegen de tank aan tijdens het rijden.
 
  • Leuk
Waarderingen: JHW
maatje van me doet ook zadels.. zit in gouda.

Ik heb er een setje zadels bij gehaald. origineel van marktplaast - kostte geen drol..en hij heeft er iets leuks van gemaakt.
 

Bijlagen

  • 20201101_183353.jpg
    20201101_183353.jpg
    79,6 KB · Weergaven: 18
Terug
Bovenaan Onderaan