Het Big-Ass Bandit Topic | Deel 37!

Kan je die niet overzetten van je oude? die plaatjes zijn inderdaad anti-piep, anti-hitte etc.
 
Werkt ook wel zonder hoor, pasta/vet helpt vaak (een tijdje) tegen het piepen. Soms kun je de plaatjes inderdaad ook gewoon overzetten.

Maar ze zijn absoluut geen noodzaak, zowel het folie als de blikjes niet.
 
Kan je die niet overzetten van je oude? die plaatjes zijn inderdaad anti-piep, anti-hitte etc.
Die blikken plaatjes wilde ik overzetten ja, maar ik vroeg me af of het wel zin had zonder de anti-piepfolie er tussen. Of dat er misschien zelfs Anti-piepfolie tussen moest ofzo...

Werkt ook wel zonder hoor, pasta/vet helpt vaak (een tijdje) tegen het piepen. Soms kun je de plaatjes inderdaad ook gewoon overzetten.

Maar ze zijn absoluut geen noodzaak, zowel het folie als de blikjes niet.
Top, zet ze wel gewoon over en we zullen het wel zien (/horen) :t

https://www.youtube.com/watch?v=fUNHb9O52WQ

Leuk filmpje van Porsche over remmen en brake squeal ;)
Nice! Mooi uitgelegd.
 
Hierbij een foto, niet van de mijn, maar wel waar ie zichtbaar is.


goedenavond allen,

Onder op de carb zitten bij mij 4 pinnetjes en 1 ervan is afgebroken.
ik kan dit los schroeven, maar kan dit kwaad als er een niet aangesloten zit?
En waar zou ik zo'n dingetje kunnen vinden/kopen.

En oh ja waar dient ie eigenlijk voor.


full
 
Eh? Uhm, huh? Err ff denken. Lijkt me een soort overloop oid, zit er normaal bij Bandits in ieder geval niet. Heb je wat foto’s van je eigen motor? Vermoed dat de carbs vervangen zijn :)
 
full

full


Hierbij de foto's. Zie de zwarte cirkeltjes.
Hier zitten stekkertjes aan en bij de ene afgebroken zit er ook en platte.

Dit zit er vervolgens op aangesloten, volgens de WPHB is dit de thermoswitch
$_86.JPG
 
Zat ik ook aan te denken na het zien van de WPhb, maar kan het kwaad als ik hem loslaat/weglaat?

En waar kan ik eventueel aan zo'n schroefje komen?
 
Nou een goeie deal gekregen op een set Metzeler z8 bandjes.

Dacht en vraag stellen over een probleem wat zich verder nog met mijn bandiet de laatste weken opdoemt. Als ik vol gas optrek gaat die boven de 11.000 toeren ineens helemaal omhoog zonder sneller te gaan. Ik dacht eerst dat het wellicht niet goed sluitende kleppen waren De kleppen en bougies zijn net gedaan even als recentelijk afgestelde carbs. Dus dit kan het niet zijn.

Kan het zijn dan de koppeling begint te slippen? Hij doet het ook alleen boven de 10 tot 1 dyizend toeren afhankelijk van de versnelling.
 
Verwarming, right, wist ik wel :')

Die kun je op zich wel los laten, de meesten hebben het niet eens. Als je vaak rijdt bij matig weer raad ik wel aan het te fixen.


@gompie: dat is inderdaad de koppeling, gaat vanzelf bij steeds minder toeren slippen. Recent olie gewisseld? Heb je vrije slag in het hendel?
 
@Gombie
11000rpm? Wat is de redline van een bandit 600 dan?

Ik ben opgehouden met 20 euro besparen op banden door een ouder model te nemen...
Een Roadtec Z8 is wat, 8 jaar oud? Nu zit je daar 10000km+ mee opgescheept voor een paar tientjes.

@Juulgsx
Carb icing gebeurd alleen bij rijdens tussen de 0-5c.
 
Laatst bewerkt:
@Gombie
11000rpm? Wat is de redline van een bandit 600 dan?
12.000. Maar goed doorslippen is doorslippen :P
Ik ben opgehouden met 20 euro besparen op banden door een ouder model te nemen...
Een Roadtec Z8 is wat, 8 jaar oud? Nu zit je daar 10000km+ mee opgescheept voor een paar tientjes.
Als het de Z8 is, ben ik het helemaal met je eens. Als het de M/O is gaat het nog wel, die is best oké.
 
Laatst bewerkt:
Als hij duidelijk kan merken dat hij van 11000 naar 12000 (dus rev limiter) doorslipt, dan ja.
Ik zou in de 6 een keer vol gas door de toeren trekken, dan zou hij wel eerder moeten slippen.
 
Bandit Bandenspecial v2.0 :P


Welke maat past er onder mijn Bandit?

  • De 400 en 600 Mk1: voor 110/70 en achter 150/70
  • De 600 Mk2/3/4: voor 120/60 en achter 160/60
  • De 1200 (allen): voor 120/70 en achter 180/55

Uhm, alles 17" natuurlijk. Verder dit: je kunt vaak een iets bredere band monteren dan er op hoort (een "overmaat"). Dat staat wijs? Misschien, maar bedenk je wel dat je dan vaak niet de hele band gebruikt. Het is gewoon onmogelijk de daarvoor benodigde hoek te halen zonder op je plaat te gaan doordat de band bol komt te staan, en daarmee de uiterste randen bijna verticaal, dus krijg je dikke(re) schaamranden en dat wordt over het algemeen weer niet stoer gevonden. Met de juiste maat hoef je geen schaamranden te hebben, ook niet alleen voor of alleen achter. Wat betreft cool uitzien is er geen argument dus, maar er is er wel één in gedrag en die zal in ieder geval niet positief uitvallen. Ook niet per se negatief, maar de band is er gewoon niet voor bedoeld. Door de extra bolling, omdat ie in de velg 'gepropt' moet worden, gaat de band anders sturen. Hoe erg dit is wisselt per band maar in ieder geval stuurt hij niet meer zoals bedacht door de fabrikant. Als het beter zou zijn hadden ze hem wel zo ontworpen, dus als je dit met alle geweld wilt hebben kun je verder advies met betrekking tot het rijgedrag wel negeren hier...

Met één kanttekening: de maten voor de 400 en 600 Mk1 worden steeds moeilijker te krijgen in moderne banden. Je wordt haast wel naar een overmaat of toerband (=budgetmodel) gedwongen. Een overmaat is nooit ideaal, maar het is wel beter om een moderne band met overmaat te hebben, dan ouderwetse zooi in precies de juiste. Zo kun je rustig de BT45 (600) of BT54 (1200) overslaan, die zijn hópeloos gedateerd. Er zijn nu nog een aantal moderne banden verkrijgbaar in de juiste maat (waarvan de Conti Road Attack III de beste (sowieso een goeie) is), maar als die echt uitsterven kun je zonder al te veel stress overstappen op 120/60 en 160/60 van zo'n beetje ieder merk (deze maten zijn veel gangbaarder). Perfect is het niet, man overboord ook niet. Mocht je zelf wat uitzoekwerk willen doen en informatie willen over alternatieven, voer je hier de maten in, en vraagt u naar raad.


Algemene adviezen

De Bandit is een naked fiets, die moet vlot sturen want dat is nou net z'n kracht. Full-on tourbanden moet je dus gewoon links laten liggen, die liggen heden ten dage toch alleen nog op cruisers en dergelijken. De banden die ik straks introduceer zijn op lekker sturen gericht, met wisselend succes. Natuurlijk heb je nóg grippier en nóg slijtvastere banden, maar die heb je gewoon echt niet nodig of daar wil je niet zoveel kilometers aan vast zitten.

Blijf weg bij diagonaalbanden als Pilot Activ/Sport en de standaard Bridgestone montage (BT45/54). Deze banden waren in hun tijd prima, of in ieder geval "on par" met de concurrentie, maar zijn ondertussen domweg verouderd. Dat Suzuki ze als standaard montage suggereerde betekent niet dat ze nog steeds je beste keuze zijn! Als je niet beter weet werkt het wel, maar het kan tegenwoordig domweg zoveel beter. Vroegâh waren banden vooral rond en zwart, hoe het dan uiteindelijk stuurt is een zorg van de laatste 20 jaar, en we zijn nu zo'n 15 jaar verder dan toen die banden ontwikkeld werden. Hun regengrip is slecht, ze warmen te langzaam op, ze sturen instabiel en tegenlijk zijn ze minder wendbaar. Bijzondere combinatie ik weet het, maar ze krijgen het voor elkaar. Wat is wel goed? Het moderne karkas heeft radiaalbanden. Dat betekent eigenlijk dat de staalgordels niet diagonaal liggen, maar overdwars. Zonder in al teveel detail te treden: dat was een erg goed idee. De feedback is veel beter en het hele zaakje stuurt zowel lichter, als preciezer en stabieler (vooral op hoge snelheid). Naast de opbouw van het karkas zijn er ook legio ontwikkelingen geweest in de rubber-compounds en profielvorm. Dat laatste slaat onderhand een beetje door, maar de compounds zijn zeker geen gebakken lucht. Gebruik van meerdere compounds is tegenwoordig normaal (of in ieder geval, meerdere hardheden op het loopvlak (Conti doet het iets anders, maar zelfde resultaat), mede hierdoor gaan banden gewoon langer mee bij dezelfde hoeveelheid grip (meer, in de praktijk). Ook de regenprestaties zijn in de laatste 20 jaar extreem verbeterd. Zonder al te veel te overdrijven, kun je met modern rubber in de regen bijna 2x zo hard als met het spul dat er uit de fabriek op lag. Eigenlijk is elk recent model band veel beter dan wat er origineel op zit, maar ook daarbinnen zit weer verschil. Op welke blijf je langer overeind? Dat zal misschien niet eens zo extreem veel schelen voor ons stervelingen... Maar hoe het rijdt scheelt wel veel (al die investeringen in je vering doen niets op de verkeerde banden) en dat kan een groot effect hebben op je vertrouwen in bochten.


Oké best, maar wanneer moet ik m'n banden dan vervangen?

Bij een of meer van de volgende omstandigheden:
  • Je hebt een lek... nogal wiedes. Repareren met paraplu kan de moeite zijn als je band te jong gestorven is, maar een prop is altijd tijdelijk bedoeld!
  • Slijtnokken zijn bereikt... Dit is technisch gezien slechts een advies, zo lang het nog goed rijdt kun je doorrijden (wettelijk 1mm, jouw keuze of je verder gaat). Zal dan sowieso niet meer op z'n best zijn.
  • Uitgedroogd (of ouder dan 10 jaar). Het rubber doet dan echt niet meer wat het zou moeten doen.
  • Rare vervormingen. Meestal de achterband vierkant, die door veel snelwegrijden een plat vlak heeft gekregen. Ook mogelijk: driehoekinge voorbanden en cupping. Geen van deze dingen betekenen per se dat je band op is, maar het kan heel veel voor het rijgedrag doen om ze te vervangen.



Een paar do's en don'ts dan maar...


Vervang je ze dan voor/achter tegelijk?

Dat doen veel mensen wel inderdaad... Maar dat hoeft niet. Het voordeel wanneer je ze tegelijk vervangt is dat je echt een 'aha-erlebnis' hebt, zelfs als je van goede (maar versleten) banden af komt. Wanneer je er maar één van de twee vervangt, heb je het probleem dat je aan de andere kant met een band rijdt die al half versleten is (meestal) en kan het goed zijn dat het alsnog belabberd stuurt. Het kan ook zijn dat de boel gewoon ongelijk gesleten is, heel veel mensen verslijten twee achterbanden op 1 voorband bijvoorbeeld. Tja, dat is niet anders en is niet echt een reden om voor dan ook maar te wisselen. Ga alleen niet op zo'n moment overstappen op wat anders, want:


Kan ik banden van 2 merken combineren?

Theoretisch wel. Maar doe het nou maar niet. Natuurlijk kan het technisch, en er is best een kans dat het prima rijdt. Er valt alleen geen enkele voorspelling meer te doen over hoe het gaat rijden en de kans dat het prima rijdt is niet meer dan dat: een kans. Bedenk je goed dat een bandenset op elkaar wordt afgestemd, maar dat er tussen de verschillende merken en modellen best grote verschillen kunnen zijn. Daarnaast, op de ene motor werkt een combinatie, op een andere motor werkt exact die zelfde combinatie voor geen meter. Een paar jaar terug was het heel popi-jopie om Michelin banden onder je fiets te hebben liggen. Niks mis mee. Toen kwam een soort van Dunlop revival en wilde iedereen over... sommigen 1 voor 1. En laat dit nu net een combinatie zijn die echt niet wil werken. De Michelins hadden een zacht karkas, waren comfortabeler en stuurden heel licht in. Dunlops van toen hadden een hard karkas, stuurden strak maar iets zwaarder en met meer feedback. Beiden los van elkaar goed, maar de combinatie was ruk! Mensen die dit deden rapporteerden dan ook erg vaak dat ze helemaal niet tevreden waren sinds die "overstap". Na Dunlop was Continental een tijdje populair, en die combineerden over het algemeen dan weer een stuk minder slecht met de Dunlops omdat de eigenschappen voor een groot deel overeen kwamen. Blijft een gok en bedenk je wel; het is nog steeds niet hoe de fabrikant van je nieuwste aanwinst het voor zich zag. Merkwissel: hele set doen, anders gewoon niet.


Maar... combineren binnen één merk dan?

Dat is nou iets dat wel weer heel goed kán werken. Zo zie je bijvoorbeeld veel mensen die vóór een sportband nemen, voor net dat beetje extra grip waar je dit het liefste wilt (achter glijden is makkelijker te corrigeren), en achter een sport/toerband die wat minder snel slijt. In de regen is deze balans vaak zoek, aangezien toerbanden in de regen juist vaak iets meer grip hebben dan sportbanden (omdat die dan niet op temperatuur komen). In het droge echter, is het eigenlijk ideaal. De voorband slijt vaak veel minder hard dan achter wanneer je een gelijke set monteert, dit trekt dan redelijk gelijk... Redenen om dit niet te doen zijn veel regen rijden, zuinigheid (wanneer je toch niet hard remt, plat bochten maakt, en dus rubber wil sparen), of de vaak onterechte vrees dat achter juist te weinig grip zal hebben... maar zo lomp durft bijna niemand de bocht uit. Wanneer je zo bruut remt dat je normale sets toch al 1:1 verslijt, dan moet je je voorband vóór je achterband vervangen in deze constructie. Wel knap als je dat laatste presteert, overigens.

Op de 600/650 kun je vóór een sportband kiezen als dit bij je gebruik aansluit, achter slaat een sportband echter als een lul op een drumstel, zoveel koppel heb je echt niet. Ja, de kont kán wat aan glijden als je héél erg je best doet, maar hier loopt hooguit 0.1% van de rijders tegenaan. Op de 1200/1250 zijn sportbanden rondom goed te verdedigen, die hebben immers een stuk meer pit. Als je ook maar een enigszins bescheiden rijder bent is dit echter niet nodig. Het brengt wel degelijk extra slijtage met zich mee, dus sneller nieuwe banden nodig, dus het kost extra geld. Moderne sport/toerbanden hebben zeker zoveel grip als de sportbanden van weleer, je onderschat hen eerder dan dat ze jou in de steek zullen laten. Daarnaast: in de regen of überhaupt kou zullen sport/tourbanden domweg beter presteren!


Oh kicken, ik kan via die en die aan een jong-gebruikt setje circuit/racebanden komen! Doen?

Nee. Tuurlijk, ze hebben kicken profiel (of gebrek daaraan) en enorme street-cred, maar juist voor die street zijn ze zinloos. En niet zo'n beetje ook. Ze plakken goed hoor, en ook vanaf koud wel. De tijden dat je de eerste paar rondjes gewoon ronddwijlde als je geen bandenwarmers had zijn gelukkig voorbij, maar ze slijten wel veel sneller dan alles wat enigszins op straat is gericht, en ze zijn niet goed in slechtere omstandigheden zoals kou en regen, tenzij specifiek dat model dan net een regenband betreft maar ja, die slijten in het droge nóg harder. Dan komt de historie nog om de hoek kijken, want circuitbanden hebben natuurlijk enorm op hun falie gehad. Ja het is zo dat het midden relatief vaak minder versleten is, maar de banden hebben wel serieuze heatcycles doorgemaakt wat ervoor zorgt dat de compound al achteruit is gegaan (rubber verhardt een beetje met elke cycle, hoe zachter by design, hoe sterker dit effect) en als het je om het midden van de band gaat en je de wangen niet echt nodig denk te hebben, waarom dan circuitbanden? :? Omdat ze goedkoop zijn, hoor je dan vaak, maar bedenk je goed dat een nieuw setje Pilot Power 1's op straat beter gaat zijn, ook in slechte omstandigheden z'n mannetje staat en maar 150 euro tot op je deurmat kost. Die zijn nog niet deels versleten (soms ook bijna alleen aan 1 kant :')). Doe dan dat. Maar circuitbanden hebben toch de beste grip? Mwuah, op straat krijg je racebanden niet in hun perfecte window, wat je bij sportbanden wel lukt. Ik durf te stellen dat de maximale hellingshoek op straat gewoon niet gaat uitmaken. Eigenlijk altijd een no-go dus.


Voor mij is levensduur heel belangrijk, ik rijd veel woon/werk en banden zijn duur genoeg

Dan kom je misschien snel in de verleiding om voor volle tourbanden te kiezen. Je komt dan misschien uit bij Michelin Pilot Activ's, Dunlop Arrowmax, Bridgestone BT's of Pirelli Diablo Strada's. Dit segment banden is bij de fabrikanten een beetje een ondergeschoven kindje, en value for money ga je altijd minder goed uitkomen: er wordt gewoon minder onwikkelingstijd aan besteed. Ze gaan wel lang mee, maar dat gaat vaak flink ten koste van stuureigenschappen, natte grip, stabiliteit en weet ik veel wat meer. Daarnaast, het karakter van je Bandit wordt voor een groot deel bepaald door twee dingen: hoe je je vering afstelt, en welke banden je kiest. Kies je voor dit soort banden, leg je je eigenlijk neer bij een lome toermachine. Je staat verstelt wat het apparaat kan met de juiste banden en wat nieuwe veertjes. Maar de banden zijn een goed begin.


Oké ik heb nieuwe banden, maar de handleiding zegt xx bar en de bandenboer zei xx! Verwarring!

Nee hoor, luisteren naar de bandenboer. Suzuki kan wel aanbevelen welke druk er in de standaard banden moest, maar het is precies dat: die druk hoort bij de standaard banden. Suzuki levert alleen de aluminium velg, die merkt niets van een beetje druk. De band wel, en dat is een hele andere dan wat Suzuki destijds gebruikte. Je moet dus de juiste druk voor die band hebben. Die weet je bandenboer het beste (althans, de fabrikant, maar die informeert de boer natuurlijk). Meestal rijd je op moderne banden met ongeveer 2.5/2.9 (v/a), en dat is iets hoger dan vroeger gebruikelijk was. Verder: houd die spanning in de gaten! Verkeerde druk levert meer slijtage en raar gedrag op. Controleer de druk vóór je wegrijdt (met koude banden). Het is heel normaal om een beetje druk te verliezen als je langer niet gereden hebt. Na de winterstop kan het helemaal knudde zijn. Checken!




De grote lijst der zinnige bandenkeuzes voor de Bandit


Ik noem niet alle mogelijke opties per merk, ik heb meer te doen (niet heel veel atm, toegegeven, maar genoeg om wat onzin over te slaan). Geef even het algemene beeld per merk en de meeste vanzelfsprekende keuzes die je zou kunnen maken (dat wil zeggen, wat sport-toeropties en wat sportopties. Zoals gezegd zijn vol-toerbanden niet interessant, en circuitbanden ook niet. Moet je natuurlijk weten wat zo'n circuitband is, dus om die reden wil ik ze wel vermelden. Soms zijn er nog oudere opties aanwezig, maar dan is dat omdat ze nog een plekje in de wereld hebben of ze zijn er om een punt te maken. Zie in dat geval vooral de toelichting. Schuingedrukt is de relevante aanbeveling.



Michelin is qua motorbanden toch wel één van de grotere.

Waren ooit wat anoniem bezig, maar sinds de Pilot Road 2 maken ze erg goed spul dat bij uitstek goed is als de omstandigheden dat niet meer zijn. Michelins hebben in de basis een vrij flexibel karkas dat veel beweging geeft, maar ook comfort en licht stuurgedrag.


Pilot Road (PR) 2 / 3 / 4
We zullen dit spullie maar even op één hoop gooien. Effectief zijn ze allemaal wat verouderd, er is geen reden om aan te nemen dat dat nieuwe Road 5 (het "Pilot" stukje vervalt) het minder goed zal doen. Dat betekent echter niet je, als je op zoek bent naar een goede all-weather band voor iets minder geld, deze drie over zou moeten slaan. Let wel op dat ze een uitgesproken neiging hebben om de bocht in te vallen. Je kunt het ook licht sturen noemen. Niet iedereen houdt ervan, maar ze krijgen het voor elkaar hele zware fietsen licht te laten sturen en daar is wat voor te zeggen. Van de 3 is de PR3 de minst interessante, ziet er het slechtst uit en de kinderziektes van het unieke profiel waren ook nog niet bekend. De PR4 is eigenlijk een prima keuze, als je een mooie aanbieding tegenkomt.
Doen: als budgetkeuze pakt men de 2, anders: zie hieronder.

Road 5
De filosofie van Michelin is niet veranderd, dus in dat opzicht mag hij zich aansluiten bij bovenstaande. Stuurt als het goed is licht, slijt waarschijnlijk middelmatig en zal retegoed zijn als het weer dat niet is. Verder is het lastig te zeggen, hij bestaat pas net en veel tests zijn er nog niet, zeker over de levensduur valt nog niets te zeggen.
Doen: ja hoor.

Pilot Power (PiPo/PP) 1 / 2 / Pure (D) / 3
Ook hier weer de oude versies op een hoopje. Op deze manier lijkt de Power 1 wel antiek (oké, hij is niet erg recent meer, maar nog gewoon nieuw te krijgen!). De prijzen van de oude versies zijn dusdanig dat ze gewoon nog interessant zijn, zeker aangezien ze absoluut niet slecht zijn. Ze sturen door de boot genomen licht en zijn heel goed in de regen, ook de eerste. De 2 begint met dual compound voor wat meer grip in de bochten, de 3 verfijnt de boel nog wat verder en was echt goed (serieel testwinnaar in z'n categorie). De Pure was een miskleun met een heel klein werkgebied, wat de Pure D dan weer een beetje moest fixen. Lukte aardig, maar al met al was het ding geen succes en de naam was al te grabbel. Die zou ik dus op de plank laten liggen, maar de PiPos blijven fijne dingen, met de 3 als beste van het stel.
Doen: als budgetband is de PiPo 1 nog steeds uit.ste.kend. De 3 is beter, maar ook duurder. Verhouding is in balans, aan jou de keuze.

Power RS
Dit is de officiële opvolger van de Pilot Power serie. Het profiel is radicaal veranderd in de richting van de Power One (ken je deze nog nog nog?), met z'n kleine maar diepe... tja groeven zijn het niet. De theorie is dan ook niet dat je water echt afvoert, maar meer dat je een klein buffertje hebt voor dat ff dat je er overheen rijdt. Laten we wel wezen, profiel op motoren is hoofdzakelijk voor beweging in het rubber, wat de opwarming verzorgt en via die weg de grip verhoogt. De Power RS is daar een mooi voorbeeld van want met praktisch zonder profiel doet hij het toch echt fantastisch in de regen. Goede band voor Michelin prijzen, dat wil zeggen erg redelijk, maar als we eerlijk zijn is hij wel héél erg hard-rijden gericht.
Doen: Eigenlijk niet, want voor op straat is de PiPo 3 de betere keuze.



Dunlop is ook een grote partij.

Sinds ze van nietszeggende codes afgestapt zijn en hun banden fatsoenlijke namen hebben gegeven lijken ze het ook daadwerkelijk beter te doen, of in ieder geval bij het grote publiek. Hun banden zijn toch soort van de no-brainer voor mensen die graag met een stijver karkas rijden, met goede feedback. Nadeeltje: vaak stevig aan de prijs.


Roadsmart (RS) 1 / 2 / 3
De RS serie heeft letterlijk nog nooit een klap verkeerd gegeven. Ze rijden goed en geven veel vertrouwen. Stabiliteit is goed, ze sturen neutraal, zijn goed in de regen en gaan een lange tijd mee. Over de 1-2-3 is er telkens weer een beetje verbetering hier of daar geboekt, maar miskopen zijn ze geen van allen en nooit geweest. Enige puntje van kritiek is misschien dat het profiel wat saai is, en de 2 tegenviel in de regen, als ik dan toch iets moet verzinnen.
Doen: geen probleem, pak de versie die bij je portemonnee past.

Sportsmart (SS) 1 / 2 (Max)
De eerste Sportsmart was een beetje een bizar ding. Een van de eerste sportbanden die gewoon écht een fatsoenlijke tijd mee ging. 10.000km was niets opmerkelijks. Bakken met grip en hij lag als een blók op de weg... uhm... eenmaal warm tenminste. Koud wiebelde je klungelig de wijk uit, als door stroop was het. Ook een soort raar concept waardoor (eenmaal warm) het achterwiel bijna mee leek te sturen. Zodra je daaraan gewend was, was het eigenlijk helemaal prima. In het begin: fucking wazig. Al met al toch een fijn ding. De SS2 was... matig. Ook veel opwarming nodig, maar zelfs dan instabiel en gebrekkige feedback. De 2 max repareert dat weer, en is goed. Eenmaal warm, tenminste. Beetje een ding, dat opwarmen. Alle Sportsmarts gaan betrekkelijk lang mee.
Doen: de 1 kun je niet meer krijgen en de 2-niet-max is niet best. De 2 max dus.



Bridgestone was vroeger groot, heel groot.

In de tijd van de BT020 lagen ze echt lekker voorop... alleen toen werden ze een beetje lui en werden aan alle kanten voorbij gestreefd door Dunlop en Michelin, terwijl ze nog steeds met de BT020 liepen te houwen. Ondertussen zijn nog wat anderen ze ook voorbij. De BT021 was een matig antwoord en pas sinds de 23 doen ze weer (een beetje) mee, maar aan de top zijn ze eigenlijk nergens meer. Links of rechts laten eigenlijk al hun modellen toch te veel punten liggen, al is hun sportband an sich uitstekend.


BT021 / BT023
Deze zie je letterlijk óveral. Fabrikanten zijn goede vriendjes met Bridgestone, dus ze worden veel aanbevolen. De 21 is in de regen echter kudt, en hoewel de 23 dat beter doet sturen ze allebei volslagen inpiratieloos. Ze hebben geen uitzonderlijke grip of stuureigenschappen en gaan niet uitzonderlijk lang mee. Vaak last van cupping en vierkant afslijten. Design is ook een beetje blöd en goedkoop zijn ze ook al niet.
Doen: ehh nee.

T30 (evo) / T31
Nieuwe naam, nieuwe kansen! Maar eigenlijk dezelfde eigenschappen. Wel wat lichte verbeteringen, voornamelijk in het nat, maar de concurrentie zit natuurlijk ook niet stil. Ze doen weinig echt verkeerd, maar ook weinig echt goed. Als ze op je motor zitten zou ik ze gewoon rustig oprijden, maar aan het einde iets anders pakken om te zien hoe het ook kan.
Doen: mwuah.

BT016 pro
De gewone 016 moet je negeren, maar de 016 pro is echt goed! In eigenlijk alles! Voor een kilometer of 3.000, dan is ie wel op.
Doen: als je geld te veel hebt.

S20 / S21
Beiden goed. De slijtage ligt nog altijd een beetje hoog (dit lijkt Bridgestone's compromis om mee te kunnen op andere gebieden) maar ze sturen uitstekend, zijn goed in de regen en al met al een betrouwbare keuze. Waarschijnlijk niet meer de beste, echter, al was het maar om de hoge slijtage
Doen: lekker op rijden, bij op-zijn wat anders pakken.



Continental is de go-to optie voor de sportievere straatrijder.

Hun banden zijn erg goed qua stuurgedrag en zien er in de regel nog tof uit ook. Kleine tekortkoming: over het algemeen slijten ze nogal snel, wat ze in het geval van de Road Attack 3 een beetje opgelapt hebben middels domweg dikker loopvlak. Maar, als het werkt, werkt het. Conti gebruikt een ander soort fabricagetechniek die inhoudt dat je banden niet ingereden hoeven te worden, maar direct volledig bruikbaar zijn. Dual compound doen ze ook niet aan, ze hebben een behandeling die het midden "gradueel" harder maakt. Lekker op het innovatieve pad, dus.


Road Attack (RA) 1 / 2 (evo) / 3
De eerste RA was een aardige openbaring. Een lekker eigenaardig profiel en hij stuurde als een sportband *D Sleet ook als een sportband B| De 2 was op alle fronten beter, maar sleet zo mogelijk nog harder en was nog altijd niet goed in natte omstandigheden |( Bij de 3 hebben ze aan dit beiden wat weten te doen door een soortement persoonlijk record aan profieldiepte te leveren. Je zou dat een lapmiddel kunnen noemen, maar wanneer de andere eigenschappen er niet onder lijden, wat is dan het probleem? Precies. Erg goede band, wint veel tests. Wel jammer dat ze het unieke profiel ervoor hebben laten varen, maar zo lelijk zijn ze ook weer niet geworden. Mega-pluspunt: leverbaar voor de 400/600, en in deze maat je beste sport-toer optie.
Doen: de 3. Verdient zichzelf terug door het langer uit te houden.

Sport Attack (SA) 1 / 2 / 3
Zo'n openbaring als de RA serie was, was de SA dat niet echt. Noch de 1, noch de 2, noch de 3 hebben ooit écht indruk gemaakt op de testers in het sportsegment, waar Pirelli, Michelin en Dunlop meestal met de eer hebben gestreken. Ze sturen heel scherp, maar er is elke keer wel wat mis. Zo is het "probleem" met de SA3 niet zozeer dat hij licht stuurt (dat kan op zwaardere motoren juist fijn zijn), maar wel dat hij doorslaat richting het nerveuzere. De 2 was niet best in natte omstandigheden.
Doen: ze zijn oké, maar kijk wel even of de zaak eventueel alternatieven heeft.



Pirelli is Italiaans.

En dat geeft niet. Op zich. Maar italianen hebben doorgaans lekker weer, en daar ligt dan ook hun focus. Echter, je moet niet denken dat ze in de regen niks kunnen! Ze hebben wel een achilleshiel, en dat is dat ze traag opwarmen. Tegenwoordig gaat dit een heel stuk beter, maar nog altijd domweg minder vlot dan de concurrentie, en tot het zover is stuurt het ook minder. Eenmaal op temperatuur is de boel over het algemeen strak geregeld.


Sport Demon
Deze band is gericht op lichtere motoren. Hij is leverbaar in de maten voor de B4/B6, maar valt voor de B6 af te raden in verband met het gewicht. Op zich een prima ding, maar er is wel wat beters leverbaar tegenwoordig.
Doen: niet per se.

Angel ST / Angel GT
Prima sport/tour dingen. Voorheen had men de Diablo Strada, maar dat was niet zoveel goeds. De Angels hebben een uitstekende precisie en neutraliteit, hoewel dat ietsje minder wordt naarmate de slijtage toeneemt. Ze zijn goed in de regen (vooral de nieuwere GT), maar moeten wel echt warmgereden worden. Zoals het Pirelli's betaamd. Ze hebben tevens toch wel één van de leukste profieltjes.
Doen: zeker een poging waard. Wel gewoon de GT nemen.

Diablo Rosso II/III

Dit is dus de sportband van Pirelli. En 't is een hele goeie. Hij is goed in de regen en het droge, uitstekende precisie en zo hard slijt hij niet eens. Wel heeft hij duidelijk wat tijd nodig om op te warmen. Dat gezegd hebbende winnen ze veel tests, dus zeker aanbevelenswaardig.
Doen: de II is wel wat oud en de III gewoon een stuk beter. Die laatste dus.

Diablo Rosso Corsa
Dit is dus zo'n circuitband die mensen graag op de straatfiets gooien nadat ie al half op is. Valt aan alle kanten af te raden.
Doen: nee.



Metzeler is een Duits merk dat zich lekker als underdog weet te profileren.

Heeft simpelweg de naamsbekendheid (nog) niet. Er is echt een tijd geweest dat ze in Nederland gewoon niet interessant leken en ze stonden in de vorige lijst dan ook niet vermeld, maar er is wel het één en ander veranderd. Ze zijn over de hele range beter geworden en ondertussen wat lastiger te negeren. Je moet zeker niet raar opkijken als ze hier een daar een bandentest winnen, dus als je eens gek wil doen: een prima keuze.


Roadtec Z8 M/O
Alles dat met een Z begint en een getal lager dan 8 heeft, laat je links liggen. De gewone Z8 (O) ook. De M/O, is oké. Wel echt specifiek die nemen, en het staat er niet eens echt duidelijk op of zo, maar die is een stuk beter dan de vorige. Uitstekende natte grip, maar de slijtage is wel een beetje gek en de stuurprecisie kan beter. Komt uit de tijd van Pilot Road 3, ter referentie, en is dus niet meer te vergelijken met de nieuwste banden.
Doen: bij wijze van experiment, waarom niet.

Roadtec 01
Niet zo strak als bijvoorbeeld de Angel GT of Road Attack 3, maar wel heel comfortabel. Tevens misschien wel de beste regenband van het moment, en dat wil toch wat zeggen.
Doen: jazeker.

Sporttec M7RR
Niet de meest licht sturende sportband die er is, maar wel heel stabiel en je voelt erg goed wat er allemaal wel niet aan de hand is. Is niet dé beste in de regen, maar zit wel weer bij de top. Alles bij elkaar gewoon erg goed in evenwicht.
Doen: gewoon een kans geven.



Overigen merken:

Uiteraard, is het mogelijk om te gaan voor een onbekend merk, dat moet je helemaal zelf weten. In bandentesten komen ze wel eens langs, maar het is maar zélden dat daar een oordeel uitkomt die gunstig uitvalt, zelfs gekeken naar prijs/kwaliteit. Garages hebben er ook minder ervaring mee en zullen je er minder concreet advies bij kunnen geven. Zorg er dus voor dat je dan zelf veel huiswerk doet voor je het uitprobeert! Een enorme gok wagen om een paar euro te besparen, met banden? Echt? Wil je serieus doen? oké w/e leef je uit. Je opties omvatten bijvoorbeeld Maxxis, , Nankang, Mitas, Heidenau of Avon. Lekker goedkoop en vooral Avon boekt wel wat vooruitgang (is een Engels merk maar functioneert niet best in de regen, oh the irony). Ik wil je vooral op het hart drukken dat de banden het enige stukje wegcontact vertegenwoordigen (cliché, I know), en dat 50 euro meer per setje misschien maar gewoon moet. Maar ja, vrije wil en zo. Ik raad het af.


Verdere disclaimer
Uiteraard zijn alle beschrijvingen die hierboven langskomen verzamelingen van meningen, van erg veel mensen. Reviews van verscheidene bronnen en eigen ervaringen door elkaar. Het staat je vrij het oneens te zijn met bepaalde uitspraken, zolang het anderen vrij staat het weer oneens te zijn met die uitingen. Of misschien heb ik het wel compleet verkeerd. Who knows!
 
Laatst bewerkt:
Als hij duidelijk kan merken dat hij van 11000 naar 12000 (dus rev limiter) doorslipt, dan ja.
Ik zou in de 6 een keer vol gas door de toeren trekken, dan zou hij wel eerder moeten slippen.
Dat zou je wel zeggen ja, het begint bij maximum vermogen natuurlijk. Kon bij de Bandit 600 best wel eens daar pas liggen :)
 
_O- , goed bezig. Volgens mij kunnen de meesten zich wel vinden het verhaaltje over de verschillende banden van nu. Verdient de BT45 geen stukje? :+

Zal de OP even updaten. Zal de manuals er ook even bij zetten als ik een goeie host gevonden heb....
 
Laatst bewerkt:
Nou een goeie deal gekregen op een set Metzeler z8 bandjes.

Dacht en vraag stellen over een probleem wat zich verder nog met mijn bandiet de laatste weken opdoemt. Als ik vol gas optrek gaat die boven de 11.000 toeren ineens helemaal omhoog zonder sneller te gaan. Ik dacht eerst dat het wellicht niet goed sluitende kleppen waren De kleppen en bougies zijn net gedaan even als recentelijk afgestelde carbs. Dus dit kan het niet zijn.

Kan het zijn dan de koppeling begint te slippen? Hij doet het ook alleen boven de 10 tot 1 dyizend toeren afhankelijk van de versnelling.

kleppen en toeren die omhoog schieten die kende ik nog niet _O-
idd koppeling :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan