Het Big-Ass Bandit Topic | Deel 37!

Benzine verdampt inderdaad! Vooral uit je carb bowl die ontlucht met atmosfeer. Kan zo 10km schelen. + stationair draaien + foutmarge, ik zie geen probleem.
'Maak-je-minder-druk-vrijdag' wordt mede mogelijk gemaakt door Squishy :t

Carbs syncen is niet moeilijker dan kleppen stellen, maar je hebt er wel een tool voor nodig die het verschil in vacuum kan meten. Bijv een carbtune, of een zelf gemaakte contraptie.
Het klinkt alleen al moeilijker dan: 'kleppen stellen' :')
 
'Maak-je-minder-druk-vrijdag' wordt mede mogelijk gemaakt door Squishy :tHet klinkt alleen al moeilijker dan: 'kleppen stellen' :')
Toch is het slechts 4 slangetjes aansluiten en 3 stelschroefjes bedienen ;)

Vergeet niet dat benzine verouderd en hij er iets meer van kan gaan gebruiken als het ouder wordt.

Afstellen met een dynojet-kit (of soortegelijk) betekend helaas niet altijd een verbetering, als je het goed wil doen moet je eigenlijk naar een zaak met een vermogensbank, het is wel zo dat een dynojet-kit een goede basis kan zijn. Afhankelijk van hoeveel er moet gebeuren betaal je de uren van de besteman die hem afsteld + de kosten voor de bank. Als hij lekker loopt en het verbruik klopt zou ik er zelf niet eens wat aan laten doen. Veel vermogen ga je vermoedelijk toch niet winnen ;)
 
Op een 600 heb je het dan inderdaad over een pk of 4-5. Sommigen vinden dat de moeite, de meesten niet echt :P

Maar goed, als de interne delen in de carburateur wat versleten zijn kun je met een dynojetkit de belangrijkste dingen weer nieuw maken en de boel weer goed zetten. Goede kans dat ie dan in ieder geval iets zuiniger loopt dan nu.

Reserve bij 200km word ik op m'n 1200 al niet vrolijk van (meestal 225, tot nu toe) dus ruim daaronder op een 600 is niet geniaal :P
 
Laatst bewerkt:
Oké dus als ik het goed begrijp:

Ik kan goed zelf een dynojetkit monteren, daarmee vervang je eventueel versleten onderdelen van je carburateurs. Hierdoor is de kans groot dat het blok wat zuiniger/beter gaan lopen (dan op dit moment). Maar moet het geheel hierna nou sowieso nog gesynchroniseerd worden?

Ga ik er daarna nog de vermogensbank mee op, dan kunnen ze het geheel nog wat meer optimaliseren en win ik misschien 4-5 pk (kan ik weer wat steviger ontbijten :+) Maar persé nodig is dat dus niet.

Ik moet wel zeggen dat de Bandit stationair wat "rommelig" loopt. Rijdend merk ik er niks aan, stottert nergens in het toerenbereik ofzo. Valt het brandstofverbruik na deze tankbeurt dus weer gewoon mee dan is zo'n dynojetkitje wel weer een leuk projectje voor aankomende winter :Y
 
Synchroniseren staat er volledig los van. Dat moet je (eigenlijk) wel doen na iedere keer dat je je kleppen stelt, maar dat doen veel mensen niet en dat is vaak de oorzaak dat de stationairloop een beetje rommelig wordt. Dat los je dus voor een groot deel op met synchroniseren.

De afstelling zelf heeft weinig te maken met je stationairloop. Het enige deel van je carburateurs dat daar iets mee doet zijn de mengselschroeven, die mogen gewoon allemaal hetzelfde (of: specialistische versie, de binnenste twee een fractie rijker). Een dynojetkit monteren is niet zomaar een goed idee, dan moet je eigenlijk al beginnen met een open uitlaat en luchtfilter, anders krijg je hem niet goed. De standaard onderdelen reageren niet goed op open luchtfilters (K&N) en zo, daar zit het hem vooral in. Fijnafstelling van het middengebied wil ook niet met de standaard naalden. Met de uitlaat en het luchtfilter standaard, kun je eigenlijk je carburateurs alleen reviseren.
 
Kleppen stellen doe je periodiek, staat los van de afstelling van je carburateurs, maar moeten gewoon binnen spec. staan. Als ze buiten spec. staan gaat hij moeilijker starten en geleidelijk ook iets slechter lopen. Erg goed zelf te doen op de Bandit, eventueel vraag je de eerste keer iemand die het eerder heeft gedaan om mee te kijken om er zelf gevoel voor te krijgen.

Carb. synchroniseren is niet meer of minder dan zorgen dat alle 4 carburateurs het werk eerlijk verdelen, dit is bij stationar en weinig gas het meest belangrijk/merkbaar. Tijdens het stellen meet je de onderdruk tussen het blok en de carbs. in, door onderling de vlinderkleppen iets bij te stellen stel je ze 'synchroon'.
Dit doe je altijd NA het kleppen stellen en niet andersom. Wanneer je rommelt met de afstelling van de carbs kan dit weer verlopen, de ene keer meer dan de ander.
Als ze goed staan loopt hij stationair mooi 'rond' en is hij wat soepeler bij rijden op lage snelheid. Ook kun je het merken dat de toeren weer snel terugzakken als je kort gas geeft, als hij langzaam terug zakt is dat ook een teken van slechte synchronisatie.

Ik zou lekker kijken wat het verbruik doet de komende tankbeurten. En als je de mogelijkheid hebt lekker eens kleppen controleren/stellen + carbs. synchroniseren.

Verder gewoon lekker rijden! ;)

edit: Ik zie dat een deel al verteld is :+
 
Laatst bewerkt:
Synchroniseren staat er volledig los van. Dat moet je (eigenlijk) wel doen na iedere keer dat je je kleppen stelt, maar dat doen veel mensen niet en dat is vaak de oorzaak dat de stationairloop een beetje rommelig wordt. Dat los je dus voor een groot deel op met synchroniseren.
Duidelijk :t

Ik denk dat de vorige eigenaar dat dan inderdaad niet gedaan heeft na de laatste keer kleppen stellen. Hij heeft toen wel verteld dat hij kleppen stellen zelf deed maar heb hem niet over synchroniseren gehoord.

Een dynojetkit monteren is niet zomaar een goed idee, dan moet je eigenlijk al beginnen met een open uitlaat en luchtfilter, anders krijg je hem niet goed.
Ik kom wel het volgende dynojetsetje voor de '95 Bandit 600 tegen:

Sets van niveau 1 (ST.1)
Ontwikkeld voor motoren met een standaardblok, originele airbox en standaarduitlaat. Vanzelfsprekend kunnen ook 'goede' optionele uitlaatsystemen of luchtfilterinzetten met deze sets van niveau 1 worden afgesteld. Sets van niveau 1 verbeteren de respons en het rijgedrag. Doorgaans valt een vermogensstijging van maximaal 5% over het hele toerentalbereik te behalen.


Dat zou dan theoretisch toch wel kunnen zonder open uitlaat en open luchtfilters, maar carburateurs schoonmaken/reviseren is dan een nuttiger/zinvoller winterprojectje denk ik?

Kleppen stellen doe je periodiek, staat los van de afstelling van je carburateurs, maar moeten gewoon binnen spec. staan. Als ze buiten spec. staan gaat hij moeilijker starten en geleidelijk ook iets slechter lopen. Erg goed zelf te doen op de Bandit, eventueel vraag je de eerste keer iemand die het eerder heeft gedaan om mee te kijken om er zelf gevoel voor te krijgen.

Carb. synchroniseren is niet meer of minder dan zorgen dat alle 4 carburateurs het werk eerlijk verdelen, dit is bij stationar en weinig gas het meest belangrijk/merkbaar. Tijdens het stellen meet je de onderdruk tussen het blok en de carbs. in, door onderling de vlinderkleppen iets bij te stellen stel je ze 'synchroon'.
Dit doe je altijd NA het kleppen stellen en niet andersom. Wanneer je rommelt met de afstelling van de carbs kan dit weer verlopen, de ene keer meer dan de ander.
Als ze goed staan loopt hij stationair mooi 'rond' en is hij wat soepeler bij rijden op lage snelheid. Ook kun je het merken dat de toeren weer snel terugzakken als je kort gas geeft, als hij langzaam terug zakt is dat ook een teken van slechte synchronisatie.
Ook duidelijk :t

Ik zou lekker kijken wat het verbruik doet de komende tankbeurten. En als je de mogelijkheid hebt lekker eens kleppen controleren/stellen + carbs. synchroniseren.

Verder gewoon lekker rijden! ;)
Dat ga ik zeker doen!

Bedankt voor de duidelijke uitleg heren :}
 
dynokit zou ik pas aan beginnen als je het met standaard onderdelen niet meer goed krijgt... heb er op mn 750 (okee andere carbs dat klopt) een hoop gezeik mee gehad om het goed lopend te krijgen.... ook de gasrespons was niet ideaal..
 
Beste Bandit liefhebbers/eigenaren,

Ik ben jaren geleden erg actief geweest op dit forum en heb er leuke en leerzame dingen uitgehaald.
Ik heb een Suzuki Bandit 600 uit 1997 staan en heb er altijd veel plezier aan gehad (vele km's) en altijd veel aan gesleuteld en versleuteld. Maar helaas staat mijn Bandit alweer enkele jaren stil (lekkende voorvorkkeerringen). De intentie was om hem weer netjes op te knappen, maar ik krijg er gewoon niet meer de tijd en de energie voor gevonden. Ondertussen is mijn motor arsenaal uitgebreid met ook nog een GSX600f en een ZX7r. Het begint dus een beetje veel van het goede te worden, en heb dan nu ook besloten maar schoon schip te gaan maken.

Ik zou de motor in onderdelen weg kunnen doen, maar het liefst zou ik hem in één keer in zijn geheel kwijt zijn.

Stuur me anders maar een berichtje", indien iemand in de motor zelf of in onderdelen geïnteresseerd is :)

Hier wat foto's:
full

full

full

PS. Het klokje is al een keertje rond geweest...
full

full
 
dynokit zou ik pas aan beginnen als je het met standaard onderdelen niet meer goed krijgt... heb er op mn 750 (okee andere carbs dat klopt) een hoop gezeik mee gehad om het goed lopend te krijgen.... ook de gasrespons was niet ideaal..
Nee ga ik niet aan beginnen dan inderdaad!

Beste Bandit liefhebbers/eigenaren,

Ik ben jaren geleden erg actief geweest op dit forum en heb er leuke en leerzame dingen uitgehaald.
Ik heb een Suzuki Bandit 600 uit 1997 staan en heb er altijd veel plezier aan gehad (vele km's) en altijd veel aan gesleuteld en versleuteld. Maar helaas staat mijn Bandit alweer enkele jaren stil (lekkende voorvorkkeerringen). De intentie was om hem weer netjes op te knappen, maar ik krijg er gewoon niet meer de tijd en de energie voor gevonden. Ondertussen is mijn motor arsenaal uitgebreid met ook nog een GSX600f en een ZX7r. Het begint dus een beetje veel van het goede te worden, en heb dan nu ook besloten maar schoon schip te gaan maken.

Ik zou de motor in onderdelen weg kunnen doen, maar het liefst zou ik hem in één keer in zijn geheel kwijt zijn.

Stuur me anders maar een berichtje", indien iemand in de motor zelf of in onderdelen geïnteresseerd is :)
Zonde, is best een mooi zadeltje geweest ook. Zwarte tankjes zijn wel aardig gewild geloof ik toch? ;)
Succes met de verkoop!
 
Zonde, is best een mooi zadeltje geweest ook. Zwarte tankjes zijn wel aardig gewild geloof ik toch? ;)
Succes met de verkoop!

Ook altijd wel veel plezier gehad van deze motor, door weer en wind :)
Maar inderdaad jammer, de fiets heeft door het stilstaan wel wat te lijden gehad inderdaad.

Bedankt! :t
 
Zijn de carburateurs van een bandit nou echt zulke ondingen als mijn monteur zegt? Vorig jaar liep hij slecht, op 3 en volgens mij zelfs maar 2 cilinders. Uiteindelijk de hele boel laten reviseren/schoonmaken. Toen op zijn aanraden alleen nog v-power en de zogenaamd betere brandstoffen getankt maar kon opnieuw een keer terug omdat er weer vuil in de zat. Liep daarna prima tot de winter. Maar na de winterstop was het weer een 3 cilinder geworden en dus maar weer weggebracht (geen zin om zelf te sleutelen) en nu opnieuw vuil dus de boel kan weer uit elkaar. Ben er nu onderhand wel klaar mee.
 
Zijn de carburateurs van een bandit nou echt zulke ondingen als mijn monteur zegt? Vorig jaar liep hij slecht, op 3 en volgens mij zelfs maar 2 cilinders. Uiteindelijk de hele boel laten reviseren/schoonmaken. Toen op zijn aanraden alleen nog v-power en de zogenaamd betere brandstoffen getankt maar kon opnieuw een keer terug omdat er weer vuil in de zat. Liep daarna prima tot de winter. Maar na de winterstop was het weer een 3 cilinder geworden en dus maar weer weggebracht (geen zin om zelf te sleutelen) en nu opnieuw vuil dus de boel kan weer uit elkaar. Ben er nu onderhand wel klaar mee.
Wat een onzin. Alle motoren gebruikten carburateurs van Mikuni of Keihin.... de bandit 600 is daar niet anders in.

Overigens is v-power gewoon 97 octaan met 5% ethanol zoals alle andere. Alleen BP ultimate 98 heeft geen ethanol (en competition 102). Waarom zou v-power dan beter zijn voor je carbs?

Ik zeg, andere monteur zoeken en je tank eens controleren. Je kan perfect carbs hebben en de schoonste benzine tanken, maar als je tank vies/verroest is heb je daar niet zo veel aan.
 
Laatst bewerkt:
Dankjewel voor je reactie.

Tank controleren is gewoon door de tankopening naar binnen loeren met een lampje bijschijnen? Zit er geen brandstof filter tussen de tank en de carbs?

Ultimate/v-power/excellium zou beter zijn omdat het "schoner" zou zijn dan de gewone 95.
 
Dankjewel voor je reactie.

Tank controleren is gewoon door de tankopening naar binnen loeren met een lampje bijschijnen? Zit er geen brandstof filter tussen de tank en de carbs?

Ultimate/v-power/excellium zou beter zijn omdat het "schoner" zou zijn dan de gewone 95.
Ja, en het beste is inderdaad om het filter te bekijken.
Niet alle motoren hebben een apart benzinefilter, maar alleen een filtertje op de benzinekraan. Ik gok dat de 600 dit ook zo heeft. Hiervoor moet wel je tank er af, leeg en op de kop.

Een benzine zoals v-power kan inderdaad een additief hebben om bijv. carbon aanslag van de kleppen te krijgen. In hoeverre dit helpt bij je carb sproeiers is maar de vraag. Het zal in ieder geval niet nodig moeten zijn. Mijn 400 rijdt al 50000km op normale 95.

De meeste "premium" brandstoffen hebben zoals gezegd wel gewoon ethanol, wat water aantrekt en daardoor aanslag geeft en je sproeiers kan verstoppen. Als je de motor wegzet dus bp ultimate 98 tanken OF normale 95 + stabilizer OF tank helemaal vol en carb bowls leeg laten lopen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zeg ook tank controleren en zou er op z'n minst een filtertje tussen zetten. Een paar maand stilstaan heeft bij al mijn carb fietsen nog nooit er voor gezorgd dat hij beroerd ging lopen overigens.
 
Zijn de carburateurs van een bandit nou echt zulke ondingen als mijn monteur zegt? Vorig jaar liep hij slecht, op 3 en volgens mij zelfs maar 2 cilinders. Uiteindelijk de hele boel laten reviseren/schoonmaken. Toen op zijn aanraden alleen nog v-power en de zogenaamd betere brandstoffen getankt maar kon opnieuw een keer terug omdat er weer vuil in de zat. Liep daarna prima tot de winter. Maar na de winterstop was het weer een 3 cilinder geworden en dus maar weer weggebracht (geen zin om zelf te sleutelen) en nu opnieuw vuil dus de boel kan weer uit elkaar. Ben er nu onderhand wel klaar mee.
onzin, heb er 100.000 km in weer en wind op gereden. moesten wel bij iedere beurt bijgesteld worden, maar dat was ook zo met de klepspeling, dus niet zo gek.
 
Zijn de carburateurs van een bandit nou echt zulke ondingen als mijn monteur zegt? Vorig jaar liep hij slecht, op 3 en volgens mij zelfs maar 2 cilinders. Uiteindelijk de hele boel laten reviseren/schoonmaken. Toen op zijn aanraden alleen nog v-power en de zogenaamd betere brandstoffen getankt maar kon opnieuw een keer terug omdat er weer vuil in de zat. Liep daarna prima tot de winter. Maar na de winterstop was het weer een 3 cilinder geworden en dus maar weer weggebracht (geen zin om zelf te sleutelen) en nu opnieuw vuil dus de boel kan weer uit elkaar. Ben er nu onderhand wel klaar mee.


Corrosin wil je misschien zijn carburateurs wel verkopen.
 
Corrosin wil je misschien zijn carburateurs wel verkopen.

Als de carburateurs weer vuil zijn dan zou je zeggen dat er vuil in de tank zit corrosie .
Dus tank inspecteren en/of vervangen of een coating erin.
Ik heb bijna 180000 km op de bandit gereden en nooit problemen met carburateurs en ik tank gewoon euro 95.
 
hallo allemaal, ik heb een vraag.

net een stukje gereden (kort dan gepland).
op de snelweg had ik al het idee dat de motor wat inhield/stotterde maar heel minimaal dus misschien wind?
toen liep de teller heel langzaam terug (120kmu) gas helemaal open, keer terug geschakeld en weer gas erop ging de motor weer.
gestopt bij de eerste stop, tank zichtbaar vol (200km op de tripmeter)

terug de snelweg op waar het verhaal zich herhaalde.
mn vader stond bij de afrit te wachten (samen op pad) waar ik terug omgekeerd ben richting huis en hij verder kon.
terug gebeurde het weer en dus danig dat de motor helemaal terug liep en uitviel.

ik besefte een soort gelijk iets met de moto van mn broertje te hebben ervaren, iets met de stand van de brandstof (reserve) maar met slechts 200km gereden op de tank, is dat niet raar?
ook start de motor redelijk slecht?

ik heb de knop omgedraaid en ben binnendoor naar huis gereden zonder problemen.
zou dit het probleem kunnen zijn geweest of zit er mee achter?
 
Wat bedoel je met "tank zichtbaar vol"? Als ik 200km heb gereden dan zit hij echt niet meer vol... Ik moet afhankelijk van m'n rijstijl rond de 200-225km mijn benzine kraantje ook echt wel van ON op RES (reserve) draaien. Als je dat niet doet dan krijg je de verschijnselen die jij omschrijft. Ik denk toch echt een gevalletje lege tank.
 
:^
Ga maar tanken hoor :Y

Die van mij gisteren na 195km op RES gezet. Toch 10km meer dan vorige keer. *O*

Ik heb deze tank ook mijn rijstijl in de gaten gehouden en ik zou ook best nog wat zuiniger kunnen gaan rijden. O-)
 
Tank gewoon op RES laten staan :) Heb je heel magisch opeens een grotere tank/range. Wel goed je dagteller resetten, maarja de meesten doen dat toch al... en hoef je niet te kutten met stotteren en rijdend je kraantje verdraaien
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan