Het Big-Ass Bandit Topic | Deel 37!

@Unruled Ah top, toch MP en het verkoop forum hier eens in de gaten houden dan. Die handigheid van me valt nu nog tegen maar al doende leert men. Thanks!
 
Er op zitten?
Bij mijn 400 en sv1000 (dacht ik) moet je onbelast meten. 3cm terwijl je belast heb is volgens mij te veel.
Hmm..
Ik weet dat de laatste keer dat ik het controleerde op de manier zoals ik omschreef de speling 25mm was. Volgens mij is het dan onbelast 35mm (ik ben niet heel groot), ik check het daarna namelijk altijd even onbelast ook nog. Maar dat zou inderdaad betekenen dat ik belast dus eigenlijk tussen de 15-25mm moet gaan stellen, om 'm netjes tussen de 25 en 35mm te houden.

Pff moet dat ding ook veel te weinig stellen tegenwoordig, ik ben het gewoon ff kwijt 8)7
Bedenk me nu ook dat ik natuurlijk tussendoor nog een lekke band gehad heb, dus toen is het achterwiel er nog af geweest en de ketting nog gesteld.

Ik ga vandaag of morgen nog even checken wat nou het verschil tussen belast en onbelast is, en of ik 'm nu niet net wat te los heb staan...
Thnx voor de headsup in ieder geval :t

(lees je mee @Meneer_deff?)
 
Hmm..
Ik weet dat de laatste keer dat ik het controleerde op de manier zoals ik omschreef de speling 25mm was. Volgens mij is het dan onbelast 35mm (ik ben niet heel groot), ik check het daarna namelijk altijd even onbelast ook nog. Maar dat zou inderdaad betekenen dat ik belast dus eigenlijk tussen de 15-25mm moet gaan stellen, om 'm netjes tussen de 25 en 35mm te houden.

Pff moet dat ding ook veel te weinig stellen tegenwoordig, ik ben het gewoon ff kwijt 8)7
Bedenk me nu ook dat ik natuurlijk tussendoor nog een lekke band gehad heb, dus toen is het achterwiel er nog af geweest en de ketting nog gesteld.

Ik ga vandaag of morgen nog even checken wat nou het verschil tussen belast en onbelast is, en of ik 'm nu niet net wat te los heb staan...
Thnx voor de headsup in ieder geval :t

(lees je mee @Meneer_deff?)
Zie:
1393811
 
"Place on sidestand"
Duidelijk! Thanks!
Ahaa, staat er duidelijk. Dan stel ik hem eerst in de basis af op de bok en dan nameten op de zijstandaard en hij moet dan 2 a 3cm speling hebben. Ik zie net in de handleiding voor mijn 650 oliestoker inderdaad ook dat de motor op de zijstandaard moet staan 8)7
1393891
 
Laatst bewerkt:
ik ben gestopt met de ketting "volgens het boekje" te spannen sinds ik een andere achterveer in mn (verder originele) bandit zette... sindsdien bij eigenlijk al mijn motoren zittend op de motor speling checken, aanpassen en nog eens checken. zittend een cm of 2 speling doet het voor mij tot nu toe prima.

let er op dat bij sommige motoren de ketting nog een fractie strakker wordt als je de achteras vast zet.
 
En anders, RTFM ;)
Yes, yes, true!

ik ben gestopt met de ketting "volgens het boekje" te spannen sinds ik een andere achterveer in mn (verder originele) bandit zette... sindsdien bij eigenlijk al mijn motoren zittend op de motor speling checken, aanpassen en nog eens checken. zittend een cm of 2 speling doet het voor mij tot nu toe prima.

let er op dat bij sommige motoren de ketting nog een fractie strakker wordt als je de achteras vast zet.
Ja dit was het dus! Nu weet ik weer waarom ik mijn ketting "zittend" ben gaan spannen. Ik bedacht dit me dus toevallig gisteravond toen ik cursus voor mijn werk had. Mijn hersenen waren op dat moment wellicht wat meer geactiveerd dan normaal _O-

Ik heb natuurlijk die B12 shock eronder van Unruled waardoor het kontje wat hoger is gekomen (eigenlijk de achterbrug wat lager is gaan hangen) en toen het advies gehad/gelezen, misschien op dit topic trouwens, de speling te gaan meten terwijl ik er op zat.

Zo ben ik dus 25mm zittend aan gaan houden wat resulteert in 35mm onbelast :Y
 
Is toch ook logischer, tijdens rijden wanneer die spanning relevant is dan zit je er toch ook op ;)
 
De handleiding geeft aan 20-30mm speling op de zijstandaard, maarrr.. als je dus de achterkant hoger hebt staan moet de speling ook meer zijn!
30mm is wel wat veel ingeveerd, maar 20mm vind ik persoonlijk prima.
 
Als
Yes, yes, true!


Ja dit was het dus! Nu weet ik weer waarom ik mijn ketting "zittend" ben gaan spannen. Ik bedacht dit me dus toevallig gisteravond toen ik cursus voor mijn werk had. Mijn hersenen waren op dat moment wellicht wat meer geactiveerd dan normaal _O-

Ik heb natuurlijk die B12 shock eronder van Unruled waardoor het kontje wat hoger is gekomen (eigenlijk de achterbrug wat lager is gaan hangen) en toen het advies gehad/gelezen, misschien op dit topic trouwens, de speling te gaan meten terwijl ik er op zat.

Zo ben ik dus 25mm zittend aan gaan houden wat resulteert in 35mm onbelast :Y
Als je ophanging/vering etc. niet meer standaard is dan kan het inderdaad anders zijn :+
 
Als er iemand van 120 kg op zit ipv 60 wijkt het ook af als je op de zijstandaard meet ;)
 
Als er iemand van 120 kg op zit ipv 60 wijkt het ook af als je op de zijstandaard meet ;)
Maar de handleiding beschrijft dat hij op de zijstandaard staat, dan kun je wel op je klompen aanvoelen dat het niet de bedoeling is dat er dan iemand op zit hè ;)
 
Al met al blijf ik het gewoon ook erg lastig vinden de ketting te stellen terwijl ik de motor op de zijstandaard moet houden...

1393995


:+
 
Als er iemand van 120 kg op zit ipv 60 wijkt het ook af als je op de zijstandaard meet ;)
Daarom moet je er niet op zitten ;). 20-30mm, op zijstandaard zonder rijder, is genoeg speling tot aan het maximale opgegeven gewicht van de motor.
Zonder aanpassingen aan rijwielgedeelte... that is. Eventueel hou je 30mm aan als je dik bent of met bijrijder rijdt...
 
Hallo allemaal. Ik ben al enige tijd actief op dit forum, maar sinds kort eigenaar van een Bandit 1200S uit '98. Mooi moment dus om mij hier ook even kort voor te stellen. Hiervoor hoofdzakelijk 2 cilinders gereden (getuige mijn forumnaam) met name vanwege het koppel, op dat vlak scoort de Bandit gelukkig ook goed. De eerste modificatie die op de planning staat is een andere eind demper. Iemand nog een goede 2e hands beschikbaar? Groeten uit de achterhoek!
 
Terug
Bovenaan Onderaan