Het Big-Ass Bandit Topic | Deel 37!

Weer even een berichtje over de motor van Leutje_LS

We hebben een GSF400 bandit opgeknapt, maar er zit nog een akelig schrapend geluid in het blok.
Wie weet wat dit kan zijn?

We weten niet precies waar het vandaan komt, en durven hem niet echt lang te laten draaien

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen!
 
HJm..... mijn gok zou zijn (starter)koppeling.
Fan draait niet? Waar komt het vandaan?
 
Geen idee, even laten lopen, en is nu langzaamaan helemaal weg gegaan!

Nu nieuwe olie erop, dus misschien niet goed gesmeerd geweest!
 
Shit! Ik heb zon 3000km geleden mijn koppelingsplaten vervangen en meteen ebc 'versterkte' kolpelingsveren gestoken... Maar nu slipt de koppeling opeens weer!

Gaat om een 2000 B12. Ik zit eraan te denken om een derde veer te steken. Ik hoop dat de platen gewoon nog goed zijn.

Nog tips?
 
Als de platen (en de veren) nog goed zijn, dan heb je of de verkeerde olie (lees geen JASO-MA) of het zit niet goed gemonteerd. Anders zijn je platen toch niet meer goed.
 

Wanneer ik naar de 2e versnelling schakel, hoe je me kort daarna even veel gas geven.
Hij smoort hem daardoor nogal erg.

Morgen de carbs maar WEER uit elkaar halen, en weer schoonmaken.
De vacuum slang was gebroken voor de vacuum benzinekraan, dus heb op PRI gereden.
Dat in combinatie met een ERG vieze tank, zal het wel weer verstopt zijn.

Morgen nieuwe slangetjes erop zetten, nieuw benzinefilter erin, en op on laten staan :)

Weten jullie ook bij welke KM-stand van de dagteller van een bandit 400 je op de reserver moet schakelen?
Dit willen we proberen te voorkomen, totdat we een andere tank gevonden hebben (ook beste deuken in de tank)

Alvast bedankt, en morgen proberen alles te fixen, voordat Leutje_LS zijn rbw gehaald heeft!
 
Er zit wel motorfietsolie in en het is een hele tijd goedgegaan, dus dat vind ik wel raar. Ik ga de boel maar weer openmaken.
 
Er zit wel motorfietsolie in en het is een hele tijd goedgegaan, dus dat vind ik wel raar. Ik ga de boel maar weer openmaken.

Ah, oke.
Als het goed is moet in het WPHB ook staan wat de minimale dikte van de platen moet zijn.

Heb je ook de hendel afsgesteld?
Als je geen speling op de hendel hebt, staat hij te strak, en is het mogelijk dat hij niet genoeg grip krijgen
 

Wanneer ik naar de 2e versnelling schakel, hoe je me kort daarna even veel gas geven.
Hij smoort hem daardoor nogal erg.
Teveel gas bij koude motor (te weinig benzine).
Weten jullie ook bij welke KM-stand van de dagteller van een bandit 400 je op de reserver moet schakelen?
Dit willen we proberen te voorkomen, totdat we een andere tank gevonden hebben (ook beste deuken in de tank)
Ik heb mijne altijd op RES, en zet gewoon elke keer de dagteller op 0, maar met vieze tank misschien niet zo handig. Ik kan wel over de 300km op 1 tank. Volledige tank is 16L, waarvan 3.5L reserve. Teoretisch zou je tot de 250km op ON stand moeten halen, maar ik zou 200 aanhouden voor de zekerheid.
 
Laatst bewerkt:
Teveel gas bij koude motor (te weinig benzine).

de motor was niet koud toen hij dit deed. Maar ik vermoed dat ik het probleem inmiddels weet :X _O-


Wanneer ik naar de 2e versnelling schakel, hoe je me kort daarna even veel gas geven.
Hij smoort hem daardoor nogal erg.

Morgen de carbs maar WEER uit elkaar halen, en weer schoonmaken.
De vacuum slang was gebroken voor de vacuum benzinekraan, dus heb op PRI gereden.
Dat in combinatie met een ERG vieze tank, zal het wel weer verstopt zijn.

Morgen nieuwe slangetjes erop zetten, nieuw benzinefilter erin, en op on laten staan :)

Weten jullie ook bij welke KM-stand van de dagteller van een bandit 400 je op de reserver moet schakelen?
Dit willen we proberen te voorkomen, totdat we een andere tank gevonden hebben (ook beste deuken in de tank)

Alvast bedankt, en morgen proberen alles te fixen, voordat Leutje_LS zijn rbw gehaald heeft!

De vacuum slang heb ik dus weggehaald, maar niet meer afgedopt :X _O- _O- _O-

Dan heb je wel een hele leuke vacuumlek, en zal je bij meer gas de gasschuiven niet/minder omhoog gaan _O- _O- _O-

Morgen maar proberen te fixen, nu eerst slapen :W
 
Laatst bewerkt:
Haha, ja dan krijg je hetzelfde effect :+ Mijn 400 klinkt precies zo als ik meteen bij wegrijden teveel gas geef nu de naalden weer standaard staan.
 
Laatst bewerkt:
Putoline TM Sport 4 semi-synt --> is dat prima voor in een oerbandit? (eerste type 1200)

En hebben mensen hier nog voorkeur/ervaring voor een merk koppelingsplaten? Ferrodo? TMC? EBC?

Ik overweeg nu (alvast) een hele set te halen, met stalen platen:
EBC Koppelingsset SRK (Veren, Gevoerde en Stalen platen)


MLM-parts: Motor Onderdelen en Accessoires
 
Laatst bewerkt:
Dat voldoet wel aan de specs, je zou verwachten van wel.
Heb je de oude veren ook opgemeten? De minimale lengte staat wel in het wph, even opgezocht, de hoogte moet >2,9mm zijn. De platen moeten tussen de 2.92-3.08mm zitten maar als die nieuw zijn dan mag dat het probleem niet zijn.

Er word ook wel eens een extra veer geplaatst, dat zou sowieso moeten helpen!
 
Putoline TM Sport 4 semi-synt --> is dat prima voor in een oerbandit? (eerste type 1200)

En hebben mensen hier nog voorkeur/ervaring voor een merk koppelingsplaten? Ferrodo? TMC? EBC?

Ik overweeg nu (alvast) een hele set te halen, met stalen platen:
EBC Koppelingsset SRK (Veren, Gevoerde en Stalen platen)


MLM-parts: Motor Onderdelen en Accessoires


Heb zelf in de oerbandit 1200 castrol 10W40 actevo erin. Deze olie is ook erg goed voor je bak. Koppelingsplaten gewoon de oem parts erin duwen die horen erin ! :Y Elke dealer kan deze voor je bestellen.
 
de metalen platen geven ze alleen aan dat ze niet meer als 0,1mm krom of ongelijk mogen zijn. In principe zouden die ook niet tot nauwelijks moeten slijten, als ze blauwe zijn of ze lijken echt ingesleten dan zou ik ze vervangen.

Als de olie er af gaat kun je wellicht ook eens andere olie proberen, met motul zelf
nooit problemen gehad met de B12, al denk ik niet dat de olie je probleem is.
 
Extra veer ga ik doen ja, misschien meteen nieuwe platen als het toch open gaat.

Kun je misschien ook kijken hoe dik de stalen tussenplaten moeten zijn?

Ook meen ik me te herinneren dat er 2 afwijkende diktes tussen zitten aan het begin/eind van de korf. Of waren die alleen "minder hoog" zoals hier te zien? Hmmm

Suzuki GSF1200 2000 (Y) (E02 E04 E18 E22 E24 E25 E34) CLUTCH - buy original CLUTCH spares online

Heb je de nieuwe platen wel eerst in een bakje olie laten weken?
Als je deze droog monteert kunnen ze de eerste rit hard slijten omdat ze nog geen olie geabsorbeerd hebben.
 
Kleine updat maar weer
Loopt nu mooi op 4 cilinders.
Trekt nog steeds niet mooi, maar komt wss door valse lucht, de rubbers van luchtfulter sluiten niet mooi op de carbs aan, en met spuiten van remmenreiniger gaat toeren omhoog.

Dat na het eten maar even kijken :)
 
De luchtfilterhuis weer goed aangesloten en trekt nu geen valse lucht meer!!!

hij houdt nog wel in, maar rijdt nog wel door, dus hoogstwaarschijnlijk een carb setting.

Het inhouden doet hij tussen de 4 en 8.000 toeren.

Mijn vermoeden gaat dan dus uit naar de stand van de gasnaald.
De C-clipje dan maar even paar puntjes verplaatsen, dan moet het goed komen!!!

Meteen een vraag daarover:

Heeft iemand van jullie een B400 met open uitlaat, EN weet iemand dan ook op welke plek de C-clip moet komen gezien vanaf onderen?
 
Heeft iemand van jullie een B400 met open uitlaat, EN weet iemand dan ook op welke plek de C-clip moet komen gezien vanaf onderen?
middelste clip = standaard
clip naar onderen = naald komt hoger = rijker.
Ik zou eentje naar beneden doen met open uitlaat. (dus 1 rijker)
Zonder DB killer kan de 400 wel een beetje zenuwwachtig zijn onderin.

edit: ik heb al heel lang een open uitlaat op mn 400, van alles geprobeerd, van +2 rijk tot andere sproeiers, met/zonder db-killer.
+1 rijk is sowieso wel aan te raden, zelfs met standaard uitlaat... dan verdwijnt die milieu-dip bij 5000 toeren. Zelf heel lang zo gereden met open uitlaat en db-killer, dus lijkt me mooi uitgangspunt.

Heb nu 110 main jets ipv 100, dat maakt echt merkbaar verschil bovenin, en top speed van 185 naar 210km/h op de teller :). Kan nu ook weer de naalden standaard zetten zonder dip.
Met de de naalden ook nog +1 rijk, toen was hij echt rap voor een 400, maar werd wel een beetje zenuwwachtig en verbruik ging iets te veel achteruit.
 
Laatst bewerkt:
ah, super!
De oude carbset, waarmee hij in dat gebied wel goed was, stond inderdaad op 2/5 vanaf ondereen.

De huidige carbset nog niet gekeken, maar dat doen we een andere keer.

Voor nu rijd hij, en ook redelijk goed!
Hij stottert niet meer, maar trekt iets minder in dat toerengebied.

Als hij koud is, houdt hij inderdaad wat in, maarja, warmrijden is sowieso belangrijk :)
 
Advies zet de motor op een bank en laat deze fatsoenlijk afstellen door een kenner van zaken. Zou zonde zijn als het blok in de soep loopt.
 
Laatst bewerkt:
Kleine update:

- Hij rijdt!
- Spiegels vervangen (moeten nog vastgemaakt worden alleen schroefdraad is kapot)
- Knipperlichten vervangen
- Olie + oliefilter vervangen
- Tank van binnen gereinigd
- Vacuum slang vervangen
- Benzineslang vervangen
- Carbs verwisseld met een andere set

To do:
- Wachten op nieuwe koppelings- en remhendel
- Koppelings- en remhendel vervangen + monteren spiegels
- Handvat (gashendel) eropzetten
- Aangrijppunt koppeling verlaten, grijpt nu te vroeg aan voor mij
- Sleufjes in tankdop
- Achterrem afstellen (minder strak)
- Carb settings nalopen en opnieuw afstellen
- Gear indicator plaatsen indien mogelijk (iemand ervaring mee?)

- Uiteindelijk spuiten! Mat zwarte kuipwerk met diep oranje frame en details


full
 
Laatst bewerkt:
Advies zet de motor op een bank en laat deze fatsoenlijk afstellen door een kenner van zaken. Zou zonde zijn als het blok in de soep loopt.
Dat hoeft echt niet met zolang je de stock airbox en luchtfilter gebruikt en alleen een andere demper. Gewoon naalden wat rijker en klaar. Ben je van plan kilometers lang 200 te rijden dan zou ik misschien wat grotere main jets nemen

@ leutje_ls
*O*
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan