Het Big-Ass Bandit Topic | Deel 37!

Ze kunnen veel meer (mishandeling) hebben door de stalen buitenkorf met tig tabs, de Bandit heeft 10 aluminium tabs. Kort gezegd krijg je een gsxr koppeling niet stuk, die van een B12 daarentegen is vrij zwakjes. De mijne hapt nu nogal bij hard wegrijden, en die is net 55kkm oud...
 
Ah duidelijk.
Blijft toch ook cool dat het spul allemaal zo uitwisselbaar is.. Is dat nou alleen bij deze (en eerdere) generaties Suzuki's zo of is dat bij Honda en Yamaha ook, of bij de Europese fabrikanten?
 
Mja oké.. :)

Het maakt de hobby wel leuker/interessanter (meer tijdrovend/meer wat-wil/ga-je-er-nu-weer-aan-doen, zoals mevr. Deeffox het zou kwalificeren :p).

Daarover gesproken: In deze Bandit is ook wel wat liefde (=tijd/geld) gestoken..
 
Laatst bewerkt:
Vet inderdaad :Y Niet helemaal meer mijn stijl qua dagelijks gebruik verder, maar wel heel mooi :)


Suzuki heeft het SACS blok in heel veel modellen gebruikt, dat was destijds normaal en je ziet het nog steeds natuurlijk. De BMW F800 en F650 hebben ook hetzelfde blok, op de cc exact, alleen een andere tuning (nokkenassen en computer). De R1 en de FZ1 hadden hetzelfde blok, met wat tuningdingetjes. Vroeger trokken ze het alleen een beetje door, de B6 en de B12 hebben extern precies dezelfde aansluitingen. Als je wil, kun je zo het andere blok erin hangen. Het nadeel daarvan is natuurlijk dat de B6 véél te zwaar is gebouwd. Een 600cc blok hoeft niet zo lomp te zijn, en dat merk je aan dingen. Het rijwielgedeelte is vervolgens te slap uitgevoerd voor een zwaarder blok. Zoek maar eens de cilinderbank van een Bandit 600 op, je lacht je een ongeluk.

Edit: Ach ja, hierzo:
DSC04543_zps72ld7daa.jpg


En de 1200:
s-l300.jpg


De bussen in de 600 zijn gewoon een soort vulringen. Maar omdat de meeste onderdelen uitwisselbaar waren was het produceren goedkoop. De 1157 (B12) en 1127 (GSX-R) hebben dezelfde krukas, met hetzelfde aantal tanden voor de primaire overbrenging. De Bandit heeft een goedkopere koppeling, want daar gaan mensen alleen mee toeren. In nieuw-staat is de Bandit koppeling wel wat soepeler. De GSX-R koppeling kan véél meer hebben (gezet stalen profiel, in plaats van gegoten aluminium tabs) en blijft op termijn veel beter en kan meer vermogen aan. Omdat de primaire overbrenging en de versnellingsbak hetzelfde zijn, kun je die koppelingen natuurlijk zo uitwisselen. En als je een 6-versnellingsbak wilt ipv 5, kun je die van een GSX-750F pakken. De F, want de 750R heeft een kabelkoppeling en dus geen geperforeerde primaire as. De 1127F heeft voor een rustigere loop schuine primaire vertanding, en die past nergens anders op. Ach ja, Suzuki heeft wat hersenkronkels gehad in de loop der jaren.
 
Laatst bewerkt:
Mooie uitleg weer! Thanks!
Leuk om te lezen allemaal op een regenachtige dag in Denemarken. :geek:

Ik was al gaan zoeken en kwam inderdaad dezelfde afbeelding van de 600 cilinderbank tegen. Het ziet er zo wel overdreven zwaar uitgevoerd uit inderdaad. Maarja wel handig voor de fabrikant.

Ik kwam net ook wat threads tegen over B6 eigenaren die er een GSX-750 blok in wilden hangen. Er zijn dacht ik ook Bandits met een 750 blok uit de fabriek komen rollen? Niet op de Europese markt zeker..
Upgraden naar een 750cc blok lijkt me zonde als je ook kan upgraden naar een B12 (als in de hele fiets :D)

Jij hebt toch wel eens een GSX blok in je Bandit gehangen? Een 1100 in je B12? Als alles dan zo hetzelfde is aan die blokken, waar zit 'm dan het prestatieverschil in? Toch niet alleen in de koppeling (er vanuit gaande dat dat 1100 blok betere prestaties heeft)?
 
Ik heb een 1127F blok gehad, vriend van me heeft nu een 1127R in z'n Bandit. Van het B12 blok dat daaruit kwam heb ik dus de GSX-R koppeling weer liggen :p

Hij heeft ook andere nokkenassen, hij is toerenhongeriger. Onderin heeft de Bandit meer pit, maar bovenin zeker niet meer. Mijn B12 houdt het bij 8.000tpm voor gezien qua vermogensopbouw. Hij kan tot 10.500, maar doorschakelen is sneller. Een andere motor kopen is verreweg de makkelijkste oplossing, maar als je toch een beetje gehecht bent aan het ding wil ombouwen ook wel eens de moeite zijn. Bij de B6 moet je dan ook je rijwielgedeelte wisselen dus of het echt de moeite is moet iedereen voor zich bepalen...
 
Ik zie het koppeling-Inbouwverslag wel verschijnen :Y

Begin inderdaad aardig gehecht te raken aan het 600tje..Maar was ook gehecht aan m'n GS500tje O-).
Voor mij zou de volgende stap in ieder geval een B12 zijn, maar ik sluit niet uit dat ik z'n kleine broertje er dan gewoon naast blijf houden :).

Hey trouwens: O-):]:Y
De oude smilies *O**O**O*
 
Ze kunnen veel meer (mishandeling) hebben door de stalen buitenkorf met tig tabs, de Bandit heeft 10 aluminium tabs. Kort gezegd krijg je een gsxr koppeling niet stuk, die van een B12 daarentegen is vrij zwakjes. De mijne hapt nu nogal bij hard wegrijden, en die is net 55kkm oud...

Heb wel eens aan een GSXR gesleuteld waarbij ik onderstaande koppeling aantrof, ze kunnen dus wel degelijk kapot. :X_O-

 
Dat is ook zo'n gegoten aluminium koppeling... Dit is geen 1127 koppeling voor zover ik kan zien, misschien 750? ;)

Hieronder waar ik het over heb:

comparo.jpg


Degene die jij laat zien is net zo'n slap ding dus ik geloof je zo :)
 
Hoi ik moet binnenkort mijn bougies in mijn Bandit 650 oliekoeler vervangen, wat is jullie ervaring gewone of een setje iridium bougies.
 
Laatst bewerkt:
Iridium is wel beter en gaat langer mee, maar als je regelmatig vervangen geen probleem vindt zijn normale ook prima. Beetje persoonlijke voorkeur, ik heb iridium maar merk nou niet zozeer dat ie er heel veel beter van loopt. Was toch al prima :)
 
Right, ik heb hier al eerder iets over geschreven maar daarvan zijn alle foto's van de aardbodem verdwenen en die aanvullen zou lui zijn, dus nu ook maar gelijk wat duidelijkere gemaakt. Het idee is dat zelfs iemand die niet weet wat een koppeling is het aan de hand van dit verhaal zou moeten aandurven :+


How-to: Koppeling upgraden / Bandit 1200


Er zijn een aantal koppelingen die je zo kunt uitwisselen. Er is maar 1 type koppeling dat echt de moeite waard is, maar je kunt over het binnenwerk nog wel een stukje doorbakkeleien als je dat zou willen. Je wil een GSX-R1100 koppeling hebben. Dat mag een vroege zijn, of zelfs die uit een waterkoeler, want dat zijn allemaal dezelfde dingen. Het gaat erom dat ze de sterke (en grotere diameter) buitenkorf gebruiken. Deze is van gezet staal en ziet er zo uit:





Dit is een GSX-R1100W koppeling. Wat alle losse onderdelen zijn komen we vanzelf bij. Deze gebruikt net als de Bandit diafragmaveren, die zijn ietsje lastiger te verzwaren op een manier die nog fijn koppelt, en daarom gebruiken de echte die-hards vaak het binnenwerk van oudere GSX-R's, met losse coilsprings. Persoonlijk vind ik diafragmaveren fijn en helemaal prima, dus ik stop dit ding er gewoon zo in. Deze koppeling is berekend op 160pk, dus geeft geen problemen in een Bandit.

Begin met het demonteren van je koppelingsdeksel, dan kom je de Bandit koppeling tegen. Je heb uiteraard al een nieuwe pakking voor dit deksel besteld bij de dealert, want ze gaan altijd stuk. De mijn bleef zo goed als heel... zul je altijd zien. Een stukje verderop ging hij overigens alsnog stuk, dus kon ik gelukkig m'n nieuwe pakking wel gebruiken.





Zoals je ziet wordt de koppeling bij elkaar gehouden door de mother of all circlips. Die moet los en heeft het potentieel aan de andere kant van de stad te belanden als hij wegschiet, even opletten dus :P Hierna kun je de aluminium drukplaat zo uit de koppeling pakken. Daarachter zit een duwding en een druklagertje, die mogen er ook uit.





Vervolgens heb je daar de centrale moer zitten. Die is geslagborgd, dat moet je even een paar tikjes terug geven voordat hij vrijwillig loskomt. Dan nog zal hij aan de vaste kant zitten, het helpt als je zo'n rammelding hebt liggen, met dopje 30 ben je er al. Die hebben de meeste hobbyisten wel :)






Als je zo'n ding NIET hebt, krijg je hem ook gewoon los. Alleen is het dan zaak om de motor in een hoge versnelling te zetten, het achterwiel te blokkeren (losbreekmoment is vaak veel hoger dan waarmee je hem aandraait) en dan gewoon een beetje kracht te zetten. Vorige keer ook gewoon zo gedaan... Maar met een hamersleutel gaat het wel sneller :)

Als je die los hebt, valt het binnenwerk van de Bandit koppeling zo naar buiten. Nou ja, je moet hem er wel uitpakken maar hij zit los. Het complete platenpakket is één geheel. Dat kan wel uit elkaar, maar waarom zou je die moeite doen.








Aan de buitenkorf kun je duidelijk zien dat hij wat ingeslagen is. Niet rampzalig, maar merkbaar genoeg. De buitenkorf zit verder niet vast, dus die pak je er zo uit. Kan eventjes onhandig zijn met het dragende lager, daar moet hij wel vanaf voor je hem door de opening krijgt dus als die meekomt moet je die even met een schroevendraaier o.i.d. terugduwen. Die pak je er daarna zo weer af. Daarachter zit een spacer, DIE MOET TERUG. Je hoeft hem er niet af te pakken, überhaupt, dan kun je hem ook niet verkeerd terugplaatsen. Voor het geval dat, hij moet met de afgeschuinde kant richting de versnellingsbak (dus niet richting de koppeling). Je hebt er bij je nieuwe koppeling nog één, maar die is niet afgeschuind. Die heb je zometeen pas nodig.

Achterop de buitenkorf zit dit dubbele tandwiel, die drijft de oliepomp en de dynamo aan.





Wel soort van belangrijk om te hebben, dus. De GSX-R heeft een andere vertanding op dit geval, dus je moet ze wisselen. Omdat de koppeling die ik heb uit een andere Bandit kwam, zat het goede tandwiel er al op dus ik kan geen vergelijkende foto verzorgen. Hoe dan ook, je wipt het ding er met twee schroevendraaiers zo vanaf, vervolgens schuif je hem op je GSX-R korf. Zit niet erg vast, dus bij het installeren is dat eventjes opletten. Controleer ook even de bus en het naaldlager van de buitenkorf. Die gaan eigenlijk nooit stuk, maar zo wel ben je natuurlijk de sjaak. Die van de Bandit en de GSX-R zijn uitwisselbaar dus gebruik de beste, of degene die je hebt (mits in orde).






Nu heb je waarschijnlijk al wel gezien dat bij het erop schuiven van dit tandwiel, drie sets tanden in elkaar moeten vallen. De primaire overbrenging (de grootste), de dynamo aandrijving en de oliepomp (kleinste). Voor de beeldvorming, zo komt ie te zitten. Helemaal rechts zie je nog een stukje van het tandwiel op de krukas, die drijft straks de buitenkorf aan.





Plaats het secundaire tandwiel op de nieuwe buitenkorf, en probeer de hele boel zo uit te lijnen dat alle drie de tandwielen in hun vriendje grijpen. Als één van deze niet goed zit merk je het bij de volgende stap, maar niet als je niet weet waar je op moet letten. Pas NADAT je de buitenkorf uitgelijnd hebt, schuif je het lagertje en de bus weer in het midden op hun plek. Nu wordt je buitenkorf goed op zo'n plek gehouden en je mag hem niet meer zomaar kunnen verdraaien. Natuurlijk kun je hem wel weer naar je toe trekken, maar dan moet je de boel nog een keer uitlijnen. De bus en het dragende naaldlager moeten nét ietsje verder uitsteken dan de korf zelf. Bijna niets, maar als je ziet dat die bus en het naaldlager "in" de korf vallen zit hij niet goed! Nadat de korf en het lager op z'n plek zitten schuif je de dikke (maar uniforme, niet afgeschuinde) spacer op de ingaande as. Zodra die ook zit schuif je de binnenkorf er ook op.







Nu is een mooi moment om even stil te staan bij hoe de koppeling werkt. De buitenkorf wordt middels z'n grote tandwiel aangedreven door de krukas, maar draait volledig vrij over de as waar hij omheen zit (de primaire versnellingsbakas). De binnenkorf zit totaal niet vast aan de krukas, maar volledig aan de versnellingsbak. De twee draaien nu nog compleet vrij ten opzichte van elkaar. Dat wil zeggen, de motor staat uit dus de buitenkorf kan niet draaien. De binnenkorf zit aan de versnellingsbak, dus als de boel in de vrij staat kan deze wel draaien. Als hij in een versnelling staat, zit hij vast aan het achterwiel. De krachtoverbrenging gaat middels de platen. De ene set platen zit aan de buitenkorf vast (dit zijn de gevoerde platen, met de tanden aan de buitenkant), de andere set platen zit aan de binnenkorf vast (met de tanden aan de binnenkant, dit zijn de stalen tussenplaten). Als je ze niet samendrukt, glijden deze twee sets platen redelijk eenvoudig langs elkaar op (maar niet zónder weerstand, daarom plakt een "natte" koppeling altijd een beetje). Op het moment dat je met veerspanning de platen op elkaar drukt, krijgen ze zoveel weerstand dat ze een bepaald vermogen zonder slippen over kunnen brengen door hun weerstand. Daarvoor moeten ze natuurlijk wel mooi in elkaar vallen, anders gaan ze eerder slippen. Versleten veren of platen zijn daarvan meestal de oorzaak. Op het moment dat je ontkoppelt duw je de drukplaat naar buiten. De veerdruk verdwijnt dan dus van het platenplakket, en de gevoerde en stalen platen kunnen relatief vrij van elkaar draaien. Tadaa, ontkoppeld.

Waar waren we ook alweer, oh ja de platen dus. Je kunt eerst de moer van de korf erop zetten, maar dat deed ik niet. Maakt niets uit. De platen ga je moeten afwisselen, twee gevoerde platen op elkaar kunnen geen vermogen overbrengen, dus keurig 1 voor 1. Helemaal achterin, als eerste, gaat er wat gevarieerder spul in. De achterste gevoerde plaat is smaller, en daar binnenin horen twee stalen ringen. Maakt het uit hoe je die plaatst? Jazeker, en wel zoals in de onderste foto van deze twee. Zij zorgen ervoor dat je koppeling soepeler aangrijpt.






Vervolgens ga je de platen "laden". Je begin dus met de dunnere gevoerde plaat die om de stalen veerringen heen valt. Je moet deze platen altijd even inoliën voordat je ze plaatst, zodat ze bij eerste gebruik niet gelijk verbranden/verglazen. Gebruik je gewoon motorolie voor. Na die eerste gevoerde plaat, een stalen plaat. Dan een gevoerde plaat. Dan een stalen plaat. Dan een gevoerde plaat. Dan een stalen pl- naja. Tot ze op zijn en je dit ziet.






Voordat je heel veel verder kunt zul je toch eigenlijk nu even die binnenkorf vast moeten zetten. Dat is nog wat onhandig en je gaat een momentsleutel willen gebruiken. Toen je de Bandit koppeling verwijderde merkte je waarschijnlijk dat onder deze moer nog een ring zat. Die past niet meer, of nou ja, past wel maar dan hou je heel weinig draad over voor je moer. De moer is veel belangrijker dan de ring. Om de functie van de ring op te vangen heb ik loctite gebruikt en de moer goed geslagborgd. De manier om hem vast te draaien is eenvoudig, zet de motor in de hoogste versnelling en leun op de achterrem terwijl je hem aandraait op 150nm. Dat is vrij veel, maar 't moet ook niet loskomen natuurlijk.





Nu moet de laatste stalen plaat erop, maar hier zit een compleet deksel aan vast. Dat is dus een vrij belangrijk detail. Hij moet echt wel gewoon in je binnenkorf vallen met die tanden, dus even goed opletten dat hij goed zit. Op de tweede foto zie je een kogellagertje, die had ik nog liggen. Kan me voorstellen dat niet iedereen dat heeft, maar je hebt hem nodig. De reden is heel simpel, de drukstift van de GSX-R is langer dan die van de Bandit (dus als je een GSX-R drukstift gebruikt in plaats van die van de Bandit ben je er ook). Als je geen kogellagertje ertussen doet (als spacer, als het ware), duw je je slavecilinder van de koppeling uit elkaar en dat geeft extra huiswerk om weer in elkaar te knutselen. Kogellagertje erin dus, 10-11mm is ideaal.






De koppeling doet nu nog niet zo veel, daarvoor moet hij op veerdruk komen. Zoals ik al zei is deze koppeling een diafragmakoppeling, dat komt dus hierdoor. De GSX-R gebruikt een serieus stukje moer, dop 50, om de diafragmaveren te plaatsen. Deze veren zijn een soort schotel die onder een bepaalde druk plat worden (als je ontkoppelt). Beetje zoals bladveren. Met de "punt" richting de moer, dus het brede stuk ligt op je platenplakket.





Die moer moet ook vast, ik heb maar gewoon loctite gebruikt al weet ik niet zeker of dat nodig is, en wel op 100nm. Zelfde trucje gebruiken natuurlijk, in de 5 en op de achterrem staan. Vervolgens ben je bijna klaar. Het duwding en het druklagertje zijn de volgende om er weer in te gaan, en dan de drukplaat.





Tja en dan moet die circlip er weer in. Je hebt goede kans dat de drukplaat te ver uitsteekt en je van mening bent dat het allemaal niet past. Dat is onzin, maar je moet even de drukplaat aanduwen. Dit duwt je koppelingscilinder een stukje terug, en geeft je genoeg ruimte om de circlip te plaatsen. Het is wel even een gekut, dat garandeer ik je zo.






En klaar! Voordat je gaat rijden zou ik nog wel even het deksel er weer op zetten, maar dit is alles. Eigenlijk veel minder gecompliceerd dan de meeste mensen denken. Als je eenmaal doorhebt hoe de koppeling werkt en de hele boel bij elkaar houdt, wordt het des te interessanter om ook eens een bak uit elkaar te halen en te vervangen. Dat is dan echter wel weer een slagje meer werk... blok splitsen, en zo. Bewaren we voor als de bak daadwerkelijk kapot gaat, zien we dan wel weer. En dan laten we gelijk wel even zien hoe je een zesbak inbouwt *D
 
Laatst bewerkt:
Mooi verslag Unruled! Fijn leesvoer!

Het idee is dat zelfs iemand die niet weet wat een koppeling is het aan de hand van dit verhaal zou moeten aandurven :+

Check :t
(Naja ik wist stiekem wel wat een koppeling is maar die extra info over de werking was een mooie aanvulling)

Erg duidelijk met de foto's ook. Ik neem aan dat @Squishy er wel even voor zorgt dat er een linkje in de OP komt ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik mag waarschijnlijk weer opzoek naar een nieuwe motor. Afgelopen zaterdag ben ik aangereden door een automobiliste. Mevrouw zag mij niet en reed zo voor mij langs. Uitwijken was helaas niet meer mogelijk, vol in de ankers maar dat was helaas niet voldoende. Ik zit momenteel zelf met mijn arm in een mitella in afwachting van een mri scan en mijn motor staat bij Motoport te wachten op de schade expert. Hoogstwaarschijnlijk wordt hij total loss verklaard :(
Ik ben blij dat ik mijn motorkleding en helm droeg. Zowel mijn jas als broek hebben gaten door de schuiver over het asfalt.

Motorrijder gewond bij botsing in Surhuisterveen

Op de foto lijkt de schade mee te vallen, maar in 'het echt' is hij helaas flink gehavend...
 
Ik mag waarschijnlijk weer opzoek naar een nieuwe motor. Afgelopen zaterdag ben ik aangereden door een automobiliste. Mevrouw zag mij niet en reed zo voor mij langs. Uitwijken was helaas niet meer mogelijk, vol in de ankers maar dat was helaas niet voldoende. Ik zit momenteel zelf met mijn arm in een mitella in afwachting van een mri scan en mijn motor staat bij Motoport te wachten op de schade expert. Hoogstwaarschijnlijk wordt hij total loss verklaard :(
Ik ben blij dat ik mijn motorkleding en helm droeg. Zowel mijn jas als broek hebben gaten door de schuiver over het asfalt.

Motorrijder gewond bij botsing in Surhuisterveen

Op de foto lijkt de schade mee te vallen, maar in 'het echt' is hij helaas flink gehavend...
Nee joh dat meen je niet...
Je hebt dat ding net -O-
Heel veel beterschap en houd ons op de hoogte. Ik ben benieuwd naar de afloop!
 
Nee joh dat meen je niet...
Je hebt dat ding net -O-
Heel veel beterschap en houd ons op de hoogte. Ik ben benieuwd naar de afloop!

Klopt, maar helaas wordt daar in het verkeer geen rekening mee gehouden. Groot onderhoud en controle is voor niks geweest.
Dankje wel! Ik hou 'jullie' op de hoogte 👍🏻
 
Ik mag waarschijnlijk weer opzoek naar een nieuwe motor. Afgelopen zaterdag ben ik aangereden door een automobiliste. Mevrouw zag mij niet en reed zo voor mij langs. Uitwijken was helaas niet meer mogelijk, vol in de ankers maar dat was helaas niet voldoende. Ik zit momenteel zelf met mijn arm in een mitella in afwachting van een mri scan en mijn motor staat bij Motoport te wachten op de schade expert. Hoogstwaarschijnlijk wordt hij total loss verklaard :(
Ik ben blij dat ik mijn motorkleding en helm droeg. Zowel mijn jas als broek hebben gaten door de schuiver over het asfalt.

Motorrijder gewond bij botsing in Surhuisterveen

Op de foto lijkt de schade mee te vallen, maar in 'het echt' is hij helaas flink gehavend...
Aiii dat is wel een beetje jammer -O-

Sterkte met het herstel!
 
Ik zit even de OP (of eigenlijk de tweede post) door te lezen, Squishy, heb jij nu nog steeds die 400?
En Unruled, jij weer een 1200? Toch maar weer van je KTM (of was t Yamaha) terug geklmen? :D
Mijn 1200 is vandaag verkocht! Mogelijk meldt de nieuwe eigenaar hier zich nog, had 'm getipt. Misschien volgend seizoen weer een nieuwe, maar had 'm al een tijd niet gebruikt dus hij verdient ook eigenaar die m ook af en toe uitlaat.
 
@Drieske81
Ouch, zelf ook zoiets gehad.. succes!

Ik zit even de OP (of eigenlijk de tweede post) door te lezen, Squishy, heb jij nu nog steeds die 400?
En Unruled, jij weer een 1200? Toch maar weer van je KTM (of was t Yamaha) terug geklmen? :D
Mijn 1200 is vandaag verkocht! Mogelijk meldt de nieuwe eigenaar hier zich nog, had 'm getipt. Misschien volgend seizoen weer een nieuwe, maar had 'm al een tijd niet gebruikt dus hij verdient ook eigenaar die m ook af en toe uitlaat.

Yes, nog steeds! Bijna 9 jaar al zie ik.. :O. Rij er nog woon-werk mee af en toe. Wel een SV1000 ernaast en een XT600Z opknapper
 
Terug
Bovenaan Onderaan