Het Big-Ass Bandit Topic | Deel 37!

Dat ga ik inderdaad nog eens doen :)

Vandaag een stukje gereden en gemerkt dat het ding echt een keer goed afgesteld moet worden. De ketting maakt een knarsend geluid, niet constant maar ritmisch alsof er een slag in een tandwiel zit of zo...
En verder een hoop gepruttel en geknal. Bougies vervangen, kleppen en carbs stellen kan geen kwaad.

Waar laten jullie dit soort dingen doen? Zijn er Suzuki specialisten die bij voorkeur geen hoofdprijzen vragen....?
Zelf :+ Bandits zijn ideaal om zelf te prutsen/leren. Mocht je dat niet willen, je hoeft niet echt een Suzuki specialist op te zoeken - elke monteur met wat ervaring met carburateurs zal dat wel kunnen
 
Ik ben een beetje laat geloof ik, maar je kunt er inderdaad donder op zeggen dat je een GSX-R koppeling erin hebt. Gemonteerd door een prutser, dat wel. Maar toch leuk :+
Toch bedankt, je how to heeft me geholpen het probleem te achterhalen 😁 Vraag me wel af hoe lang het spul er al in zit en of er altijd zo mee is gereden, zonder het plaatje op de slave cilinder en met korte bandit push rod... Het plaatje was volledig weg gesleten, inbusjes met 2 kleine stukjes staal zaten er nog netjes in 😅 Vind de koppeling nog niet fijn voelen. Hij werkt en slipt niet maar hij grijpt met warme motor wel pas laat aan. Kan de koppeling 2/3 los laten zonder dat er iets noemenswaardigs gebeurt.
Zelf :+ Bandits zijn ideaal om zelf te prutsen/leren. Mocht je dat niet willen, je hoeft niet echt een Suzuki specialist op te zoeken - elke monteur met wat ervaring met carburateurs zal dat wel kunnen
Willen is het niet echt.. ik heb er de ruimte niet echt voor om het goed aan te pakken (kleine, overvolle schuur..) nadat ik klaar ben met verbouwen zal er wel ruimte zijn maar daar wil ik niet op wachten, wil voorjaar en zomer lekker kunnen rijden😄
 
Ali is top 😁 Mocht @Bronco niet op Ali willen bestellen... kijk eens op Ebay kleinanzeigen, daar worden regelmatig onderdelen aangeboden. Marktplaats x2 qua aanbod...

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s...ckel-neu-anlasserfreilauf/1687526053-306-8426


Thanks voor de Alie en Ebay tips mannen.
Echter, als ik dan die Ebay advertentie lees vermoed ik dat deze man het betreffende dekseltje ook van Alie weg heeft.🤭
Screenshot_20210307-072439_Chrome.jpg
 
Toch bedankt, je how to heeft me geholpen het probleem te achterhalen 😁 Vraag me wel af hoe lang het spul er al in zit en of er altijd zo mee is gereden, zonder het plaatje op de slave cilinder en met korte bandit push rod... Het plaatje was volledig weg gesleten, inbusjes met 2 kleine stukjes staal zaten er nog netjes in 😅 Vind de koppeling nog niet fijn voelen. Hij werkt en slipt niet maar hij grijpt met warme motor wel pas laat aan. Kan de koppeling 2/3 los laten zonder dat er iets noemenswaardigs gebeurt.

Willen is het niet echt.. ik heb er de ruimte niet echt voor om het goed aan te pakken (kleine, overvolle schuur..) nadat ik klaar ben met verbouwen zal er wel ruimte zijn maar daar wil ik niet op wachten, wil voorjaar en zomer lekker kunnen rijden😄

Dat is ook wel een beetje mijn ervaring met de GSX-R koppeling hoor, de frictiezone (dus het stukje waarin hij begint aan te grijpen) is niet heel groot en/of vergevingsgezind. Persoonlijk vind ik het wel fijn omdat ik toch altijd met twee vingers koppel en hij precies op het goede punt zit voor mij. Daarnaast, omdat het stukje tussen vrij en vast heel klein is, is een tikje met je vingers genoeg om het ding op z'n kont te lanceren O-)

Dat hij laat aangrijpt (dus hendel ver naar buiten) kan komen omdat er te weinig speling op het systeem zit, dus de slave kan niet ver genoeg terugtrekken, maar het kan ook gewoon zo horen, afhankelijk van wat je verder gewend bent. Heb je al gekeken of je reservoir niet bomvol zit? Dan kan de slave natuurlijk niet goed terugtrekken, en als je het systeem verder niet open hebt gehad zou ik dat helemaal niet raar vinden. Immers, als het reservoir is gevuld op basis van de korte Bandit stift, en de slave vervolgens een dikke centimeter wordt teruggeduwd om de GSX-R stift kwijt te kunnen... dat kon wel eens niet passen. Dat even checken dus :)
 
Het is mijn eerste motor dus het enige wat ik gewend ben is de lesmotor 😅
Het reservoir zit wel vrij vol inderdaad, zal er eens wat uit laten lopen om te zien of het wat verbeterd. Ga er daarna gewoon lekker mee rijden, als het zo blijft/niet erger wordt dan zal ik er vanzelf aan wennen :)
Zou graag wat met wheelies willen oefenen, het wiel gaat wel omoog maar die verlengde achterbrug (of is het een GSX-R brug?) maakt het wat spannender voor mijn gevoel... Vind hem sowieso in bochten niet heel prettig dus overweeg om de standaard achterbrug er weer op te zetten als verlagen d.m.v. langere dogbones en afstellen van de achterveer niet verbeterd.
 
Dat ga ik inderdaad nog eens doen :)

Vandaag een stukje gereden en gemerkt dat het ding echt een keer goed afgesteld moet worden. De ketting maakt een knarsend geluid, niet constant maar ritmisch alsof er een slag in een tandwiel zit of zo...
En verder een hoop gepruttel en geknal. Bougies vervangen, kleppen en carbs stellen kan geen kwaad.

Waar laten jullie dit soort dingen doen? Zijn er Suzuki specialisten die bij voorkeur geen hoofdprijzen vragen....?
gewoon de dealer in de buurt die japanse motoren doen. als je roept welke regio zit dan zijn er hier vast mensen met garage-ervaring in die regio.

knarsend geluid denk ik een versleten ketting, wellicht onregelmatig uitgerekt. ook oppassen met (Te) strak afstellen.
afstellen doe je het beste met een testbank / CO meter maar met open filters is afstellen wel lastig(er). niet onmogelijk.

kun je omschrijven wat je niet fijn vind aan het bochtengedrag? wellicht zenuwachtig? hoe is je vering uberhaubt? zacht / hard ? stuiterig of juist heel makkelijk over drempels? zakt de motor ver in met optrekken of juist niet?
 
Ik woon in de Bollenstreek : )

Liefst laat ik hem ook op een dyno afstellen zodat alle parameters zichtbaar zijn en goed afgesteld kan worden. Anders blijft het maar 'op gevoel' en wordt het waarschijnlijk veel trial en error op de weg terwijl het op een testbank in 1 keer goed geregeld kan worden.
Er zitten open filters (K&N) op dus zal moeten zoeken naar iemand die daarmee overweg kan omdat dit niet zo makkelijk is?

Vering is volgens mij standaard B12. Zit een gele Suzuki sticker op, kan aan de onderkant met een stelknop een paar standen instellen (1-4 volgens mij, staat nu op 1. Andere standen nog niet geprobeerd).
Vind hem vrij hard en stuiterig. Drempels ben ik geneigd vrij veel af te remmen omdat ik er anders teveel overheen stuiter. In bochten voelt het zenuwachtig. De oude banden dragen ook niet bij aan een goed gevoel, die zijn van 2012 dus moeten heel nodig vervangen worden. Vorige week al onbedoeld een 'drift' gemaakt, gelukkig goed afgelopen maar schrok er wel even van😅
Met optrekken zakt de achterkant juist niet in. Vorige week reed een vriend van mij erop en viel me juist op dat de achterkant van de motor een stukje omhoog komt als je gas geeft. Alsof het achterwiel onder de motor door wil rijden als het ware.
 
Ik woon in de Bollenstreek : )

Liefst laat ik hem ook op een dyno afstellen zodat alle parameters zichtbaar zijn en goed afgesteld kan worden. Anders blijft het maar 'op gevoel' en wordt het waarschijnlijk veel trial en error op de weg terwijl het op een testbank in 1 keer goed geregeld kan worden.
Er zitten open filters (K&N) op dus zal moeten zoeken naar iemand die daarmee overweg kan omdat dit niet zo makkelijk is?

Vering is volgens mij standaard B12. Zit een gele Suzuki sticker op, kan aan de onderkant met een stelknop een paar standen instellen (1-4 volgens mij, staat nu op 1. Andere standen nog niet geprobeerd).
Vind hem vrij hard en stuiterig. Drempels ben ik geneigd vrij veel af te remmen omdat ik er anders teveel overheen stuiter. In bochten voelt het zenuwachtig. De oude banden dragen ook niet bij aan een goed gevoel, die zijn van 2012 dus moeten heel nodig vervangen worden. Vorige week al onbedoeld een 'drift' gemaakt, gelukkig goed afgelopen maar schrok er wel even van😅
Met optrekken zakt de achterkant juist niet in. Vorige week reed een vriend van mij erop en viel me juist op dat de achterkant van de motor een stukje omhoog komt als je gas geeft. Alsof het achterwiel onder de motor door wil rijden als het ware.
allright, die stelknop is voor de "rebound". weet ff niet meer of 1 de hardste of de zachtste stand is, draai m ff naar 4 en je voelt t snel genoeg :)

volgens mij heeft unruled nog wel ergens genoteerd wat zijn B12 met open filters deed. ik dacht een hoofdsproeier van 124 (vaag in de herinnering).

denk dat je er inderdaad goed aan doet de dogbones weer originel(er) te maken, dat heeft ook direct invloed op de vering.
 
Dat ga ik inderdaad nog eens doen :)

Vandaag een stukje gereden en gemerkt dat het ding echt een keer goed afgesteld moet worden. De ketting maakt een knarsend geluid, niet constant maar ritmisch alsof er een slag in een tandwiel zit of zo...
En verder een hoop gepruttel en geknal. Bougies vervangen, kleppen en carbs stellen kan geen kwaad.

Waar laten jullie dit soort dingen doen? Zijn er Suzuki specialisten die bij voorkeur geen hoofdprijzen vragen....?
Pas wel op met je ketting als die te strak staat op sommige punten, helemaal met die gekke brug en de hoek die hij maakt. Als je ketting strak komt te staan tijdens rijden of inveren dan help je zo je lager in je blok naar zn grootje en dat wil je echt niet.

Verder schijnt afstellen met pod-filters behoorlijk lastig te zijn, succes ;)
Knallen is vaak arm lopen, vindt hij ook niet echt fijn dus geen gek idee om er iemand naar te laten kijken, of eens kijken wat er nu in zit, origineel of zit er al een dynojet kitje ofzo in?
 
Het zijn 2 filters dus 1 filter per 2 carbs.

Morgen neem ik even contact op met Dynojet Jeroen van der Meer
Ben benieuwd wat hij ervan zegt...

Heb alleen ervaring met auto's afstellen op een dyno en dat kostte best veel geld... was zo 1000 piek kwijt. Dat heb ik voor de motor niet over dus ben benieuwd wat het gaat kosten😅
 
TOP bedrijf die van der meer. uithoorn toch?

een run kun je altijd doen (kost niet zo veel) en zelf aan de carbs sleutelen is niet zo moeilijk, zeker met die pod-filters zijn de carbs vrij makkelijk te demonteren.

als er een dynojet kit in zit dan zijn daar zat sproeiers voor te krijgen
als de originele kit er in zit (en de naalden zijn niet versleten) dan zou ik de carb origineel houden, ik heb zelf (op mn 750) echt moeite gehad die dynojet kit goed te krijgen... volgende keer zou ik er gewoon originele andere sproeiers in zetten en de rest laten
 
Uithoorn inderdaad. Als zijn afstelkunsten maar beter zijn dan zijn website :P
Heb voor scooters veel carbs afgesteld maar dat is alweer een tijd geleden en dan gaat het om vrij simpele techniek 2 takt met 1 carb...
Thx voor je advies. Als het origineel blijkt te zijn dan laat ik het inderdaad maar zo :) Kan ik dat zelf nog ergens duidelijk aan zien?
 
de vorm van de sproeiers is anders. en volgens mij staat er Mikuni op (of DJ in geval van dynojet). zit in mijn fotoarchief te zoeken maar heb er blijkbaar nooit een foto van gemaakt. ff googlen zie je het verschil wel, de mikuni's zijn wat platter en breder.

overigens is het afstellen niet veel anders dan bij een enkele carb, alleen alles x 4. wat je kan doen is de 2 binnenste carbs 1 maat grotere sproeier geven (als ze goed lopen) aangezien de binnenste cilinders ook wat warmer worden (minder koeling). maar das puntjes op de i werk.
 
Uithoorn inderdaad. Als zijn afstelkunsten maar beter zijn dan zijn website :P
Heb voor scooters veel carbs afgesteld maar dat is alweer een tijd geleden en dan gaat het om vrij simpele techniek 2 takt met 1 carb...
Thx voor je advies. Als het origineel blijkt te zijn dan laat ik het inderdaad maar zo :) Kan ik dat zelf nog ergens duidelijk aan zien?
Jeroen is goed, ben ik zelf ook wel eens geweest. Gewoon even beginnen met een run en kijken wat hij ervan zegt.

losse podfilters zijn heel erg nukkig, en als er nog originele sproeiers inzitten is het een klein wonder dat ie überhaupt loopt. Daar zal best aan gehobbyd zijn…
 
Ik ga een paar dingen zelf nog even fixen (voornamelijk vering en ketting) en dan rij ik binnenkort een keer naar Jeroen. Run kost 60,-. Daarna kan bepaald worden of en wat er aan de motor gedaan moet worden...
Er is genoeg aan het ding gesleuteld dus of er originele sproeiers in zitten betwijfel ik maar hij is niet goed afgesteld in ieder geval. Stapvoets bokken en erg onrustig, gas voelt niet echt lekker fel zoals het volgens mij wel hoort te zijn, lage snelheid (50kmh) ploft hij wat, decel ploft het ook maar dat zal misschien normaal zijn? Vorige week met 5 graden een rondje gereden maar dat vond ie helemaal niet leuk. Moest echt goed opwarmen voordat ik een beetje lekker door kon rijden.
 
Ik ga een paar dingen zelf nog even fixen (voornamelijk vering en ketting) en dan rij ik binnenkort een keer naar Jeroen. Run kost 60,-. Daarna kan bepaald worden of en wat er aan de motor gedaan moet worden...
Er is genoeg aan het ding gesleuteld dus of er originele sproeiers in zitten betwijfel ik maar hij is niet goed afgesteld in ieder geval. Stapvoets bokken en erg onrustig, gas voelt niet echt lekker fel zoals het volgens mij wel hoort te zijn, lage snelheid (50kmh) ploft hij wat, decel ploft het ook maar dat zal misschien normaal zijn? Vorige week met 5 graden een rondje gereden maar dat vond ie helemaal niet leuk. Moest echt goed opwarmen voordat ik een beetje lekker door kon rijden.
Ik weet niet hoe handig je bent, maar het is wellicht een idee om eens te kijken of er geen vervuiling aanwezig is, welke sproeierbezetting er in zit, hoe je naalden en staan hoe je pilot screws ingesteld staan. Op de gok zou je eens kunnen proberen om de naalden iets hoger te zetten en de pilot screws iets verder open te zetten want stationair en bij weinig last klinkt het als te arm, helemaal als het met koud weer allemaal niet lekker wil.

Dan zit je met je basis-run wellicht al iets beter en zit je sneller aan een goede afstelling (en je wilt ook niet testen vuile carbs)
 
en anders even spelen met de choke, als het daar ook beter van wordt een klein beetje (20% ofzo?) erop laten staan. zoals WouterT al zegt klinkt het of die wat te arm staat.
wat je OOK kan proberen is de filters voor de helft afplakken met tape, kijken of het daar beter van wordt. kost niks en is zo gedaan
 
Ik weet niet hoe handig je bent, maar het is wellicht een idee om eens te kijken of er geen vervuiling aanwezig is, welke sproeierbezetting er in zit, hoe je naalden en staan hoe je pilot screws ingesteld staan. Op de gok zou je eens kunnen proberen om de naalden iets hoger te zetten en de pilot screws iets verder open te zetten want stationair en bij weinig last klinkt het als te arm, helemaal als het met koud weer allemaal niet lekker wil.

Dan zit je met je basis-run wellicht al iets beter en zit je sneller aan een goede afstelling (en je wilt ook niet testen vuile carbs)
Sluit ik me ook bij aan… maar goede kans dat hij de andere kant op doorslaat als het weer verbetert. Pods krijg je eigenlijk maar voor 1 temperatuur goed, met een marge van een graad of 5 aan beide zijden. Als hij bij 20 graden afgesteld is loopt hij nu gewoon klote.

Nog iets waar ze niet mee om kunnen gaan: zijwind. Ze staan vet, maar praktisch gezien slaat het echt nergens op.
 
en anders even spelen met de choke, als het daar ook beter van wordt een klein beetje (20% ofzo?) erop laten staan. zoals WouterT al zegt klinkt het of die wat te arm staat.
wat je OOK kan proberen is de filters voor de helft afplakken met tape, kijken of het daar beter van wordt. kost niks en is zo gedaan
Choke heb ik geprobeerd vorige week toen hij inhield. Kon het gas vol open houden maar gebeurde weinig... Filters afplakken kan ik eens proberen :)
Maar keertje bougies vervangen zal wellicht ook geen kwaad kunnen.
Sluit ik me ook bij aan… maar goede kans dat hij de andere kant op doorslaat als het weer verbetert. Pods krijg je eigenlijk maar voor 1 temperatuur goed, met een marge van een graad of 5 aan beide zijden. Als hij bij 20 graden afgesteld is loopt hij nu gewoon klote.

Nog iets waar ze niet mee om kunnen gaan: zijwind. Ze staan vet, maar praktisch gezien slaat het echt nergens op.
op warme dagen loopt hij wat beter maar nog altijd het gevoel dat het beter moet kunnen... maar misschien hoort het erbij met die pods.
_O-
Wannabe Harley Davidson Road Glide Ultra
Of teveel naar Delboy's Garage gekeken ben ik bang
Die Delboy kan er ook wat van zeg... wat een hok met al die kettingen😅 wel leerzame filmpjes op zich
 
Terug
Bovenaan Onderaan