Het Big-Ass Bandit Topic | Deel 37!

mijn 750 liep met pods echt prima, uiteindelijk wel de airbox terug gebouwd maar dat was vooral voor het geluid (en iets soepelere gasreactie). het kan dus wel...
 
mijn 750 liep met pods echt prima, uiteindelijk wel de airbox terug gebouwd maar dat was vooral voor het geluid (en iets soepelere gasreactie). het kan dus wel...
Nou heeft de 750 wel iets fancier carbs dan de B12 natuurlijk, misschien helpt dat, en de mijne zal vast ook iets beter hebben kunnen lopen. Baseer m’n mening voor een groot deel ook op wat Michel van Power point zei: begin d’r niet aan :P

Het geluid vond ik juist leuk :+
 
Er is volgens mij ook ergens een filmpje waarin Delboy behoorlijk geroast wordt, ook wel grappig om te zien. 😅

Iets anders, ik heb sinds kort weer de dbkiller in m’n 1200 MK1. En ik denk dat ‘ie daar behoorlijk soepeler door loopt. Minder ‘hobbelig’ dan met open uitlaat. Zit dat tussen m’n oren? Of herkend iemand dat? Het betreft een Takkoni uitlaat.
 

Bijlagen

  • 2316F704-7227-4760-8072-831FCC046081.jpeg
    2316F704-7227-4760-8072-831FCC046081.jpeg
    372,3 KB · Weergaven: 18
Door de killer heeft hij wat meer tegendruk, vaak loopt hij dan net iets rijker. Dus misschien staat hij zonder killer wat (te) arm.
 
Hoe komt het toch dat zoveel Bandits een mooie glimmende uitlaat hebben? Ding van mij is mat en lelijk...

Gisteren trouwens rebound van de achterveer van 1 naar 4 gewijzigd. Ben er nu wel achter dat standje 1 duidelijk 'pogostick' is en 4 een stuk zachter. Moet nog even een goed stuk rijden om het verschil goed te ervaren.
 
Laatst bewerkt:
Hoe komt het toch dat zoveel Bandits een mooie glimmende uitlaat hebben? Ding van mij is mat en lelijk...

Gisteren trouwens rebound van de achterveer van 1 naar 4 gewijzigd. Ben er nu wel achter dat standje 1 duidelijk 'pogostick' is en 4 een stuk zachter. Moet nog even een goed stuk rijden om het verschil goed te ervaren.
Je bedoelt de bochten? Tja het is pisbakkenstaal, dus om het glimmend te houden moet je heel regelmatig poetsen. Om het weer glimmend te krijgen kun je rustig een zaterdagochtendje reserveren als poetstijd... Met een schuurspons kom je een eind.
 
Hoe komt het toch dat zoveel Bandits een mooie glimmende uitlaat hebben? Ding van mij is mat en lelijk...

Gisteren trouwens rebound van de achterveer van 1 naar 4 gewijzigd. Ben er nu wel achter dat standje 1 duidelijk 'pogostick' is en 4 een stuk zachter. Moet nog even een goed stuk rijden om het verschil goed te ervaren.
Eehm...? 4 is zachter zeg je, dat is juist weinig demping lijkt me? Een pogostick heeft juist ook geen demping haha

En poetsen is inderdaad een pest-klus... Deed het zelf altijd met een spons en een tube 'Starglanz' wat de blokker ooit verkocht.
 
1615387107324.png

Aangezien je brug ook nog langer is, zou ik zeker richting 3-4 gaan.
Over drempels en hobbels wil je zo snel mogelijk weer rust in de achterkant hebben zonder gelanceerd te worden. Of je dat echt voor elkaar krijgt met een niet hele fancy schock die op leeftijd is met een geometrie die niet meer klopt is de vraag ;)
 
rebound...demping. er worden wat termen door elkaar gebruikt geloof ik. op een standaard bandit is zowat niets af te stellen.. iig geen rebound. ik heb er daarom een k6-1000 veer onder, maar ik kreeg rebound alleen goed door te experimenteren....op een gegeven moment was er een instelling wat niet meer zorgde voor het ontstaan van rullen midden op het loopvlak na een tijdje rechtuit snel weg te rijden..en toen vond ik het wel best.
 
hmm nou bedoel dat ie op 1 als een stuiterbal voelt en op 4 juist zacht. Op 1 veert hij hard terug, op 4 zwak.
Bedankt voor de screenshot! 1 is dus weinig rebound demping, 4 veel demping. Dat verklaart wel het stuiterbal/pogostick gevoel.

@Snorro de afbeelding van Woutert geeft wel degelijk afstelling van rebound demping aan toch?

@Unruled Het is dus niet zo dat die bochten standaard mooi glimmend zijn en blijven? :P Dat wordt poetsen. Sowieso mag de collector wel eens aangepakt worden want ziet er niet heel fris meer uit.
 
Nou is mijn conversie wel 12 jaar terug... dus ik zie je bericht en ik denk...g#$^#$^mme... de schuur in...in een bak diep diep in de krochten de ori demper gevonden en go$#^^&... zit inderdaad een knop op
 
Eehm...? 4 is zachter zeg je, dat is juist weinig demping lijkt me? Een pogostick heeft juist ook geen demping haha

En poetsen is inderdaad een pest-klus... Deed het zelf altijd met een spons en een tube 'Starglanz' wat de blokker ooit verkocht.
meer/betere demping kan inderdaad een zachter gevoel opleveren, meer controle. weinig demping wordt je uit je zadel gelanceerd doordat de veer (en dus brug) te snel terug veert.
 
Het is een beetje verwarrend omdat er in die instructie hierboven wordt gesproken over stiff en soft, wat geïnterpreteerd kan worden als harde en zachte vering maar het gaat hier om de snelheid waarmee de veer terug komt in beginpositie.
Stand 4 is 'stiffest', daarmee wordt bedoeld: veel rebound demping, het uitveren wordt maximaal gedempt -> veer komt langzaam omhoog
Stand 1 is 'softest', daarmee wordt bedoeld: weinig rebound demping, het uitveren wordt minimaal gedempt -> pogostick, veer wordt snel omhoog geduwd

Dit komt in ieder geval overeen met wat ik gisteren gemerkt heb door de achterkant van de motor in te duwen en te kijken hoe hij terugveert. Moet nog ervaren hoe het voelt tijdens het rijden...
 
Het is een beetje verwarrend omdat er in die instructie hierboven wordt gesproken over stiff en soft, wat geïnterpreteerd kan worden als harde en zachte vering maar het gaat hier om de snelheid waarmee de veer terug komt in beginpositie.
Stand 4 is 'stiffest', daarmee wordt bedoeld: veel rebound demping, het uitveren wordt maximaal gedempt -> veer komt langzaam omhoog
Stand 1 is 'softest', daarmee wordt bedoeld: weinig rebound demping, het uitveren wordt minimaal gedempt -> pogostick, veer wordt snel omhoog geduwd

Dit komt in ieder geval overeen met wat ik gisteren gemerkt heb door de achterkant van de motor in te duwen en te kijken hoe hij terugveert. Moet nog ervaren hoe het voelt tijdens het rijden...

Ik kwam hierover een keer een Youtube kanaal tegen:

Het is wel in engels dus je moet het wel een beetje kunnen volgen, dan krijg je een beetje een idee van wat je motor zou moeten doen in de vering.
Kennelijk kan hij je ook via online helpen met het afstellen, maar dat heb ik zelf nog nooit gedaan, dus dat zou je even moeten uitzoeken.
 
Heb in het verleden ook al wat filmpjes van Dave Moss gekeken en zo ervoor gezorgd dat ik m'n bandits beter afgesteld heb. Hoef nu ook minder af te remmen bij drempels omdat de achterkant eerst veel te stijf stond ingesteld.
Bovenstaand filmpje heb ik niet afgekeken, dus weet niet of het ook behandeld wordt, maar de stand van je hevels aanpassen op je persoonlijke houding werkt ook in je voordeel. Omdat m'n vriendin nu op de 600 rijdt en wat korter is, is die op haar afgesteld.
 
Ik kwam hierover een keer een Youtube kanaal tegen:

Het is wel in engels dus je moet het wel een beetje kunnen volgen, dan krijg je een beetje een idee van wat je motor zou moeten doen in de vering.
Kennelijk kan hij je ook via online helpen met het afstellen, maar dat heb ik zelf nog nooit gedaan, dus dat zou je even moeten uitzoeken.
2:30 Hoe haalt hij nou die "wobble" eruit door alleen preload terug te draaien? 🤔
Hij zegt "with all that spring tension removed, there's no wobble", maar dat volg ik niet helemaal. Zover ik het begrijp (en dit lees ik ook overal) bepaalt preload gewoon de hoogte. Door meer voorspanning druk je de motor omhoog en andersom. Verder verandert er niks.

edit: ah.. op 4:00 zegt hij "stored tension is diminished". Dat klinkt al wat logischer. Nooit zo over preload nagedacht. In principe blijft de veerconstante van de veer gewoon hetzelfde, maar blijkbaar heeft preload wel effect op het veergedrag? (los van geometry).
 
Laatst bewerkt:
2:30 Hoe haalt hij nou die "wobble" eruit door alleen preload terug te draaien? 🤔
Hij zegt "with all that spring tension removed, there's no wobble", maar dat volg ik niet helemaal. Zover ik het begrijp (en dit lees ik ook overal) bepaalt preload gewoon de hoogte. Door meer voorspanning druk je de motor omhoog en andersom. Verder verandert er niks.

edit: ah.. op 4:00 zegt hij "stored tension is diminished". Dat klinkt al wat logischer. Nooit zo over preload nagedacht. In principe blijft de veerconstante van de veer gewoon hetzelfde, maar blijkbaar heeft preload wel effect op het veergedrag? (los van geometry).

Ik moet eerlijk toegeven dat ik mij er verder nog niet heel erg in heb verdiept. Maar wat ik eruit begrijp is dat preload wel een effect heeft op het rijgedrag. Wellicht heeft dit te maken met het afstellen van preload op het gewicht van de rijder? Ik ben zeker geen expert hierin, maar ik dacht dat het filmpje Joost misschien kon helpen :)
 
2:30 Hoe haalt hij nou die "wobble" eruit door alleen preload terug te draaien? 🤔
Hij zegt "with all that spring tension removed, there's no wobble", maar dat volg ik niet helemaal. Zover ik het begrijp (en dit lees ik ook overal) bepaalt preload gewoon de hoogte. Door meer voorspanning druk je de motor omhoog en andersom. Verder verandert er niks.

edit: ah.. op 4:00 zegt hij "stored tension is diminished". Dat klinkt al wat logischer. Nooit zo over preload nagedacht. In principe blijft de veerconstante van de veer gewoon hetzelfde, maar blijkbaar heeft preload wel effect op het veergedrag? (los van geometry).
er spelen 2 dingen.
op zich heb je helemaal gelijk, veer constante is niet te beïnvloeden en die bepaald dus alleen de hoogte

MAAR,.. bij motoren met een link systeem beïnvloed de rij hoogte wel degelijk de veer constante. hoe meer de motor in de vering zakt, hoe meer het linksysteem progressief meehelpt. nog los van wat die rij hoogte doet met de hoek van de voorvork.
 
er spelen 2 dingen.
op zich heb je helemaal gelijk, veer constante is niet te beïnvloeden en die bepaald dus alleen de hoogte

MAAR,.. bij motoren met een link systeem beïnvloed de rij hoogte wel degelijk de veer constante. hoe meer de motor in de vering zakt, hoe meer het linksysteem progressief meehelpt. nog los van wat die rij hoogte doet met de hoek van de voorvork.
Ja, maar dat is dus een effect van de geometrie. Ik bedoel dus effecten los daarvan, zoals meneer in de video zegt.
Hij zegt dus eigenlijk: omdat er meer veervoorspanning op de veer staat, hij meer wobbled. Is ook vrij duidelijk te zien (ik ga er van uit dat hij 2x hetzelfde doet).

Op zich snap ik nu wel wat hij bedoelt: als je namelijk het gewicht van voorkant afhaalt, bijv door gasgeven of een hobbel, komt die veervoorspanning weer vrij. Het idee hier is volgens mij dat meer veervoorspanning dus meer energie los laat.

Dit wordt uiteraard gedempt door de uitgaande demping, dus hiermee kan je dat ook regelen. In het geval van de sv650 kan je dat niet instellen dus gebruikt verlaagt hij de veervoorspanning.
 
De pre-load zorgt er ook voor dat je veer minder UIT kan veren, dit is bij een hobbel niet belangrijk, maar bij een 'gat' wel.
Als hij helemaal uit veert bij een gat, of juist als je 'gelanceerd' wordt vanaf een hobbel dan kunnen een veer en demper eigenlijk hun werk niet meer zo goed doen om de weg te volgen. Dit kan er dus zorgen voor instabiliteit.

Bij crossers en supermotos is de static and dynamic sag ook belangrijk om deze reden. De zithoogte schuiven, (sag) zoals Vester ook al wel zegt, niet altijd evenredig mee over de veerweg. (geometrie speelt mee en geeft andere veerkracht en demping naarmate je verder in of uit veert) :)

Leesvoer: Motorcycle Suspension - Sag and Preload
 
Wat ik persoonlijk wazig vind is dat minder preload de uitgaande demping volgens hem als het ware vergroot. Komt dat dan omdat de cartridge in een andere positie staat? Ik vind het toch maar een bijzonder verhaal als ik eerlijk ben, want daar is preload voor zover ik weet helemaal niet voor :?
 
De slag van de uitgaande demping wordt wel vergroot, (je zakt nominaal minder in) dat heeft wellicht dit effect?
 
Stel je legt een steen van 1kg op een veer (1kg preload) en je trapt de steen er van af.
Je doet nu hetzelfde met een steen van 10kg (10kg preload). Is in het 2e geval de energie die hier vrij komt niet veel groter?
In je voorvork wordt de veer niet ingedrukt maar gaat je motor omhoog, maar volgens mij maakt dat niet veel uit? Er staat nog steeds meer preload op de veer.
Hij heeft het namelijk specifiek over "stored tension".
 
Stel je legt een steen van 1kg op een veer (1kg preload) en je trapt de steen er van af.
Je doet nu hetzelfde met een steen van 10kg (10kg preload). Is in het 2e geval de energie die hier vrij komt niet veel groter?
In je voorvork wordt de veer niet ingedrukt maar gaat je motor omhoog, maar volgens mij maakt dat niet veel uit? Er staat nog steeds meer preload op de veer.
Hij heeft het namelijk specifiek over "stored tension".
Klopt, alleen veert de veer bij 10kg veel verder in en kan je demper die energie over een veel langere weg absorberen. Daarnaast is een veer is meestal linear, een demper niet (die dempt anders naarmate de snelheid veranderd), dat maakt het geheel juist zo complex.
 
Terug
Bovenaan Onderaan