Hahaha WTF!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Hahaha WTF!
Nou heeft de 750 wel iets fancier carbs dan de B12 natuurlijk, misschien helpt dat, en de mijne zal vast ook iets beter hebben kunnen lopen. Baseer m’n mening voor een groot deel ook op wat Michel van Power point zei: begin d’r niet aanmijn 750 liep met pods echt prima, uiteindelijk wel de airbox terug gebouwd maar dat was vooral voor het geluid (en iets soepelere gasreactie). het kan dus wel...
Je bedoelt de bochten? Tja het is pisbakkenstaal, dus om het glimmend te houden moet je heel regelmatig poetsen. Om het weer glimmend te krijgen kun je rustig een zaterdagochtendje reserveren als poetstijd... Met een schuurspons kom je een eind.Hoe komt het toch dat zoveel Bandits een mooie glimmende uitlaat hebben? Ding van mij is mat en lelijk...
Gisteren trouwens rebound van de achterveer van 1 naar 4 gewijzigd. Ben er nu wel achter dat standje 1 duidelijk 'pogostick' is en 4 een stuk zachter. Moet nog even een goed stuk rijden om het verschil goed te ervaren.
Eehm...? 4 is zachter zeg je, dat is juist weinig demping lijkt me? Een pogostick heeft juist ook geen demping hahaHoe komt het toch dat zoveel Bandits een mooie glimmende uitlaat hebben? Ding van mij is mat en lelijk...
Gisteren trouwens rebound van de achterveer van 1 naar 4 gewijzigd. Ben er nu wel achter dat standje 1 duidelijk 'pogostick' is en 4 een stuk zachter. Moet nog even een goed stuk rijden om het verschil goed te ervaren.
meer/betere demping kan inderdaad een zachter gevoel opleveren, meer controle. weinig demping wordt je uit je zadel gelanceerd doordat de veer (en dus brug) te snel terug veert.Eehm...? 4 is zachter zeg je, dat is juist weinig demping lijkt me? Een pogostick heeft juist ook geen demping haha
En poetsen is inderdaad een pest-klus... Deed het zelf altijd met een spons en een tube 'Starglanz' wat de blokker ooit verkocht.
Het is een beetje verwarrend omdat er in die instructie hierboven wordt gesproken over stiff en soft, wat geïnterpreteerd kan worden als harde en zachte vering maar het gaat hier om de snelheid waarmee de veer terug komt in beginpositie.
Stand 4 is 'stiffest', daarmee wordt bedoeld: veel rebound demping, het uitveren wordt maximaal gedempt -> veer komt langzaam omhoog
Stand 1 is 'softest', daarmee wordt bedoeld: weinig rebound demping, het uitveren wordt minimaal gedempt -> pogostick, veer wordt snel omhoog geduwd
Dit komt in ieder geval overeen met wat ik gisteren gemerkt heb door de achterkant van de motor in te duwen en te kijken hoe hij terugveert. Moet nog ervaren hoe het voelt tijdens het rijden...
2:30 Hoe haalt hij nou die "wobble" eruit door alleen preload terug te draaien?Ik kwam hierover een keer een Youtube kanaal tegen:
Het is wel in engels dus je moet het wel een beetje kunnen volgen, dan krijg je een beetje een idee van wat je motor zou moeten doen in de vering.
Kennelijk kan hij je ook via online helpen met het afstellen, maar dat heb ik zelf nog nooit gedaan, dus dat zou je even moeten uitzoeken.
2:30 Hoe haalt hij nou die "wobble" eruit door alleen preload terug te draaien?
Hij zegt "with all that spring tension removed, there's no wobble", maar dat volg ik niet helemaal. Zover ik het begrijp (en dit lees ik ook overal) bepaalt preload gewoon de hoogte. Door meer voorspanning druk je de motor omhoog en andersom. Verder verandert er niks.
edit: ah.. op 4:00 zegt hij "stored tension is diminished". Dat klinkt al wat logischer. Nooit zo over preload nagedacht. In principe blijft de veerconstante van de veer gewoon hetzelfde, maar blijkbaar heeft preload wel effect op het veergedrag? (los van geometry).
er spelen 2 dingen.2:30 Hoe haalt hij nou die "wobble" eruit door alleen preload terug te draaien?
Hij zegt "with all that spring tension removed, there's no wobble", maar dat volg ik niet helemaal. Zover ik het begrijp (en dit lees ik ook overal) bepaalt preload gewoon de hoogte. Door meer voorspanning druk je de motor omhoog en andersom. Verder verandert er niks.
edit: ah.. op 4:00 zegt hij "stored tension is diminished". Dat klinkt al wat logischer. Nooit zo over preload nagedacht. In principe blijft de veerconstante van de veer gewoon hetzelfde, maar blijkbaar heeft preload wel effect op het veergedrag? (los van geometry).
Ja, maar dat is dus een effect van de geometrie. Ik bedoel dus effecten los daarvan, zoals meneer in de video zegt.er spelen 2 dingen.
op zich heb je helemaal gelijk, veer constante is niet te beïnvloeden en die bepaald dus alleen de hoogte
MAAR,.. bij motoren met een link systeem beïnvloed de rij hoogte wel degelijk de veer constante. hoe meer de motor in de vering zakt, hoe meer het linksysteem progressief meehelpt. nog los van wat die rij hoogte doet met de hoek van de voorvork.
Klopt, alleen veert de veer bij 10kg veel verder in en kan je demper die energie over een veel langere weg absorberen. Daarnaast is een veer is meestal linear, een demper niet (die dempt anders naarmate de snelheid veranderd), dat maakt het geheel juist zo complex.Stel je legt een steen van 1kg op een veer (1kg preload) en je trapt de steen er van af.
Je doet nu hetzelfde met een steen van 10kg (10kg preload). Is in het 2e geval de energie die hier vrij komt niet veel groter?
In je voorvork wordt de veer niet ingedrukt maar gaat je motor omhoog, maar volgens mij maakt dat niet veel uit? Er staat nog steeds meer preload op de veer.
Hij heeft het namelijk specifiek over "stored tension".