Het BMW F650 Funduro/Strada Topic

Ja, ik had nog een los ruitje staan van een oude sloop fiets met een barst aan de rand. Ik heb er een hoog, smal stuk uitgezaagd en met een zelfgefabriekt scharnier ding gemonteerd op het zwarte flyscreen.
Werkt prima.
 
Nog bedankt voor alle tips omtrent het plaatsen van helicoils. Ik had inderdaad een set aangeschaft voor M8 formaten en een t-greep taphouder setje. Bij de taphouder kwam ook nog een kleiner formaat tap. Deze heb ik uiteindelijk gebruikt om het schroefdraad te repareren (alleen het schroefdraad bij de ingang was kapot, de rest bleek in goede staat). Dit was voldoende om het weer bruikbaar te maken. Ik heb dus niet hoeven boren.
 
Een 21 inch voorwiel in de f650.
Puur ter info, ik heb een Suzuki sv 650 die wou ombouwen naar allroad met spaakwielen. Had een Suzuki dr 650 (1993) voorvork met 21 inch voorwiel en 17 inch achterwiel gekocht. Balhoofd pen van de dr aan laten passen voor de sv. Helaas is de voorvork te lang omdat je de achterkant van de sv maar beperkt kan ophogen, de schokbreker komt anders tegen de achterbrug aan. Dus op zoek naar een kortere voorvork met 19 inch voorwiel. Keuze viel op de F650 funduro. Dus funduro onderdelen gezocht, bij toeval een complete f650 gekocht van mijn buurman. Toen de voorpartij overzetten, tot mijn verbazing passen de vorkpoten van de f 650 1 op 1 in het balhoofd van de Suzuki dr. En andersom.
Dus als tip voor wie een langere voorvork en 21 inch voorwiel zoekt de Suzuki dr is perfect donor materiaal. De f650 blijft, mijn zoon gaat erop rijden,
De (Mijn) voorpartij van de dr is ook beschikbaar bij omruil van de standaard voorpartij.
Gr wachter
 
Laatst bewerkt:
vorkje staat ook goed in een sv650 :)
full

achterkant nog aanpassen en wat andere klusjes
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook eigenaar van een F650 sinds vandaag! Eentje uit 97 met ong 6000 op de klok! Hij heeft lang stil gestaan dus dit wordt mn projectje voor de komende maanden. Ik ga in ieder geval de carbs, remmen en uitgedroogde slangen onder handen nemen.
edit: Hij loopt wel, maar alleen stationair. Als je gas geeft valt ie uit. Ik ben benieuwd hoe t er vanbinnen uitziet.

full
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook eigenaar van een F650 sinds vandaag! Eentje uit 97 met ong 6000 op de klok! Hij heeft lang stil gestaan dus dit wordt mn projectje voor de komende maanden. Ik ga in ieder geval de carbs, remmen en uitgedroogde slangen onder handen nemen.
edit: Hij loopt wel, maar alleen stationair. Als je gas geeft valt ie uit. Ik ben benieuwd hoe t er vanbinnen uitziet.

[afbeelding]
Keurig ding, gefeliciteerd.
Mensen die een motor 6000 km in 20 jaar laten rijden moeten ze hun rijbewijs afpakken. Als je alle rubbertjes in de carburateurs gedaan hebt en de boel uitgemest zal hij vast weer prima lopen.
 
Gefeliciteerd! Grote kans dat er water in de carburateurs zit waardoor ie niet wil lopen met het gas erop.
 
Dank voor de tips! Wonder boven wonder liep ie vandaag gewoon, dus ik hoefde m niet naar huis te duwen. De verkoper woonde redelijk dichtbij, vandaar ;). Komende weken nog erg druk, daarna tijd voor wat klusjes. Ik houd jullie op de hoogte!

Oh, als iemand nog tips heeft om, door corrosie bijna opgevreten, boutjes los te krijgen houd ik me aanbevolen. (Zie bijv stuurgewicht)
 
Ik heb afgelopen weekend een groot stuk van de TET gereden op de Funduro. Echt supergaaf om te doen!
De F heeft zich keurig gedragen, ploegt overal doorheen zonder enig probleem en ook op de snelweg onderweg terug over de Antwerpse ring doet de trouwe 1 cilinder het zonder morren. Het maatje met de F800 had het soms wel heel erg zwaar trouwens..

Plaatje bij het praatje:

y4m9_XiSrMpYNvKNKjUScKDKT6tVQzUO0v-1Ztx760li9AA9BQzKLX9jbZgzCMZwbE5tSvagReO4iAPRRLZYUd_PD0Q9CwluG8vuQX0zoRMfoWwgk9usmvM0M5BmcJfZImd1jKO3s59frOggm8uEQD9ifE8geyYiy2mK093PE2FpTcCgvuZYZsfuCy7L4rQBfZoue_5GTFpG0_G7RJ2Qm7c9w


y4mYFhb0J4m-cI528XcMlz6KdNLYKb5CMg5j4GqaGxc2CCKMibIFV1Jpc1o9KWt33s4SouwJR9E3S6gsxraOSNGbpwspxIB5-GUu5VahpD84uT1Lv55u8wItbC6devQP3H--Q3_F7cShbodjjhga8-r9el_luEN4yqQcWBBqs3hU8i8z5OXnbl16dJWQmvCkzAAe2W9QRhcSaVvqHV3KH9poQ


y4mJFfmwfAbdVqKhlLr-tidM-o44d039VBKXvhr_kGlIy8xLToo2ZfAMcMoeKlsikUf4hu6_Cgx5NF96tYyS19N6i4dW7V9XukUKIX_cpVw-oTCUJ5JqU0EB5rqqOc46NQO9iwLSt9OoKIky1p19VOIsv3lN8fqM2P0qn6D8KrYKlCQ5K2n7w3xdbkQLCK900s-poVPJEDu3evLFdvORNHt9g


y4m2ok3TEcjOGicor8ea5h_BuoJq1ZqaS2YTYdF-fGOrrlobXyQt0fRRWLz16z00gdR3p8_FMki7KCRANvJ7-IMXp3MU5W_fy58CbQCh438DN8o0EXRsh8ncOmKPXpt6xgdsRnZZcvMPZHH295XqcKAJsLlTm4aPCMhVS3HRqt51eddkHcizXIt2cfLcu5TGE-cJhBDkb20r0BVu_Xua8u2jQ



y4mT0E7JioU93ESMk58voUko7mSejGVvhO8vm1jEjj66E1HQKulwcByrX28fxqxdJAhsFfxQJ_zUUrpVdUXXHawgbB0ZdyJqyAmtZeVjQ3QfTLLhV8tT_vQYBDKHAMY4OteFilMFh06GWvxJ_x47Wm9nRACnpYLjFfVyVkGatWpbB1klBZAUCI51SYLJa7kYg0hHbf8XRJb0D8xmPsgNU1xcA


Kortom, een enorme aanrader!!
 
Goedenavond forum leden,

Ik zit met een klein probleempje... mijn ffie uit 94 heeft moeite met starten. Wat is er nu asn de hand: de bij het elektrisch starten draait de startmotor wel rond maar wil niet aan slaan. Vanmiddag stukje aan moeten lopen en toen liep die wel weer. Vanavond weer even geprobeerd en na de startknop wat langer ingedrukt houden wilde die wel starten. Ik heb 12,8 volt op de accu met de motor uit. Met de motor aan is het 15 volt in stationair. Iemand enig idee wat het probleem kan zijn??
 
Dat durf ik niet te zeggen, ik heb dit motorfietsje nu een andehalve maand. Vorige eigenaar vertelde dat hij een lange tijd heeft stil gestaan. Heb vandaag de olie en filter maar eens vervangen dat was ook hard nodig kwam ik achter toen die zwarte meuk eruit kwam. Hij loopt nu wel een stuk soepeler en het starten gaat ook bijna vanzelf.

Ik heb het volgende al gedaan:

- gehele elektrische circuit nagemeten
- nieuw luchtfilter
- nieuwe bougies (zitten kunstof NGK doppen op)
- nieuw oliefilter
- motor gespoeld met kroon spoelolie
- nieuwe verse olie erin
- mengselschroeven op de juiste slagen gesteld
- stationair toetental iets omhoog (loopt perfect en rustig stationair)
- benzinefilter gemonteerd na het kraantje

Kleppen opnieuw stellen moet ik inderdaad nog gaan doen, heb jij een tip over hoe dat het makkelijkst kan?
 
Laatst bewerkt:
Gewoon de manual volgen. Tis heel simpel.
Heb je al een manual? Ik heb hem digitaal en ik deel hem graag.
 
@Hellracer bedankt voor het aanbod, een tijdje terug had je het manual al toegestuurd, tot op heden erg blij mee.

Zijn er hier toevallig leden die het wel gezellig vinden om samen te sleutelen (hoeft uiteraard niet voor niks) ik vind het zelf leuk om te sleutelen maar in het bijzijn van een ervaringsdeskundige is het altijd leuker en gaat het wat makkelijker.

Ik wil namelijk de carbs ook nog eens goed aanpakken. (Vorige eigenaar had ze alleen schoongemaakt omdat de hoofdsproeier verstopt zat)

Ik woon in IJsselstein (utrecht) en heb de beschikking over gereedschap, droge overdekte eventuele verwarmde sleutelplaats (brandweerkazerne) voorzien van compressor en de rest.

Ik hoor het graag 😁

Uiteraard met koffie, thee, limonade en wat lekkers
 
Ik wil bij de komende oliebeurt de oilpain drain plug vervangen met een bmw repair kit (11 11 2 343 436). Het schroefdraad in de pan is ernstig versleten, momenteel zit er een lange plug in van een andere bmw.

Zijn er mensen die deze dure repairkit van bmw eerder gebruikt hebben? Ik lees dat het een zogenaamde selftapping plug is. Betekent dit dat ik niet hoef te boren in de pan om het schroefdraad te verwijderen, voordat de reparatieplug erin kan? Ook vraag ik mij af of er special gereedschap en/of sluitring nodig is om de plug te plaatsen?

Edit: Nevermind, ik heb het antwoord gevonden in de F650 FAQ
 
Laatst bewerkt:
Wat voor carburateur mengsel schroevendraaiers gebruiken jullie? Ik heb er een van Laser maar dat werkt voor geen ééne meter. Krijg er geen gevoel bij en weet dus niet of er daadwerkelijk aan het verstopte mengelschroefje gedraaid wordt.

Vraag me af of er ooit duimschroeven waren gebruikt als menggeselschroef, had waarschijnlijk veel frustratie voorkomen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een los bitje gebruikt. De voorspanningsknop er af. Met een beetje geweld en gevoel krijg je precies je hand er tussen gefrut. En dan statisch uitgedraaid tot 4 slag.
 
Ik heb een los bitje gebruikt. De voorspanningsknop er af. Met een beetje geweld en gevoel krijg je precies je hand er tussen gefrut. En dan statisch uitgedraaid tot 4 slag.
Had ik geprobeerd maar was me niet gelukt |( . Hoe doe je dat eigenlijk met de rechter carb terwijl de uitlaatbochten heet zijn/worden?

Ik ben nu op zoek naar goede speciale schroevendraaiers. Op de f650 FAQ worden hier gelukkig ook tips over gegeven.
 
Laatst bewerkt:
Je moet alletwee de carbs vanaf links doen. En wel met een koude motor anders verbrand je alsnog je jatten. Het is natuurlijk geen perfecte afstelling maar als hij goed start en stationair loopt vind ik het wel prima.
 
Net nog gedaan; met bitje. Bitje voorzien van merktekens op 180 graden, zodat het tellen makkelijker gaat. Links via links, rechts via rechts. Zonder probleem.
 
Laatst bewerkt:
Het is inderdaad best te doen met een bitje. Beetje krap om je hand goed te plaatsen maar eenmaal op de juiste plek is het prima draaien. Nog bedankt voor de tip!
 
Terug
Bovenaan Onderaan