Het BMW F650 Funduro/Strada Topic

Had ik het een en ander over gehoord, maar dus niet mogelijk zo te lezen...
Had me er ook nog niet echt in verdiept, was voor latere zorg.

Nu hele andere zorgen. Wil nog steeds niet starten. Met klepspeling goed nog steeds maar 3 bar (was 1,5).
Ik kwam er ook achter dat er wel heel weinig KVS in zat. Bijgevuld maar gutste er direct uit bij het thermostaat huis.
Vermoedelijk is hij dus warm gelopen en zijn de kleppen verbrand, koppakking er uit geblazen of versleten zuigerveren.
Ik hoop het 2e.
Welke zouden jullie verwachten bij dit verhaal?

Na een tip van het internet wat olie door het bougiegat gedaan. Dit zou de zuigerveren beter afdichten en dus een hogere compressie moeten geven als test. Zat erg weinig verschil in. Het is een beunmanier van testen, maar geeft me toch het idee dat het daar niet zit.

Morgen/overmorgen gaat de kop er af en ga ik kijken.

Mocht iemand hier nog de volgende onderdelen hebben hoor ik het graag, al kan ik pas als de kop er af is wat gaan bestellen natuurlijk:
- Koppakking
- Goede kop met kleppen
- Cilinder/zuigerkit.
 
Heb dr maar even een specifiek topic voor gemaakt:
 
Wat voor druk halen gezonde F650 Funduro/Strada motoren?
Compressie verhouding 9,7 op 1 staat in t WPH, maar ze hebben ook die auto decompressie...
 
Nou hij loopt weer mooi!

Gelijk de voorremblokken vervangen, achterrem ontlucht/ververst, grote beurt met alle filters en vloeistoffen, pro link lagers vervangen en meer klein werk.
Weer een motor gered van het slachthuis:]

In de tussentijd ook een 1995 Funduro klaargemaakt voor een ander maatje. Nu gaan we met oa deze 2 F650's aankomend weekend een ronde TET doen.
 
Na een proefrit van zo'n 100 km snelweg en 200 km TET durf ik te zeggen dat t gelukt is!

IMG_20200917_162008.jpg
IMG_20200917_105225.jpg
 
Ik ben vandaag samen met een collega wezen offroaden in Limburg. Hij is erg ervaren en rijdt op een Beta 450rr. Veel natte klei, veel lange zandpaden met enorme modderpoelen er in, veel single tracks. Veel omgevallen bomen en slechts 20% asfalt.
200km lang. Met snelheden die vaak tegen de 100 liepen op de zandpaden.
De F had het erg zwaar tegen de Beta, zeker omdat die op Mitas E-09 stond en ik op E-07. Hij ging echt alle kanten op. De vering sloeg regelmatig tegen de stoppen en de bodemvrijheid is onvoldoende om over bomen heen te rijden.
Ik denk dat ik eens het 1 en ander moet gaan upgraden.

Ik ben helemaal gesloopt maar het was echt super gaaf.

1605991794772.png
 
Laatst bewerkt:
Iemand die weet of het achterlicht unit overeenkomt met de 650GS?
Ik kan deze nergens vinden, maar die van de 650GS (die op de foto 1 op 1 overeen lijkt te komen) voor een habekrats nieuw.

Verder zoek ik nog wat onderdelen:
 
Voor het achterlicht moet je het achterlicht voor een Yamaha Aerox scooter hebben. Die koop je in Led voor een paar duppies in China. Of gewoon bij een willekeurige handelaar.
 
1 op 1 gelijk of moet je die pas maken?

Toeval wil dat ik naast 1 van de grootste brommer onderdelen boer van NL woon dus zodra de winkels open gaan kan ik het wel vergelijken. Als je echter zeker weet dat het 1 op 1 past bestel ik hem gewoon.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan wel even kijken, volgens mij heb ik nog een achterlichtje liggen voor een F650. Mag je zo hebben als ik hem kan vinden. Kan ook best zijn dat ik hem al eerder weggegeven heb. Ik kijk vanavond even.
 
Dat is natuurlijk altijd goed!

Echter zoek ik ook nog een vlotter en meer klein spul. Daarvoor ben ik op zoek naar een website om originele onderdelen te bestellen.
 
Veel onderdelen kun je nog nieuw kopen via de BMW dealer, kost vaak niet eens zo heel veel meer dan online. Ik heb er ooit een nieuwe kettinggeleider gehaald voor een paar tientjes, en een nieuw achterspatbord voor een paar tientjes.

Revisiesetjes voor de carb hebben ze niet kant en klaar, maar als je een lijstje onderdeelnummers aanlevert kunnen ze dit vrij goedkoop nog bestellen.
 
Hahaha verheug me ook echt op 100 km brede N wegen + snelweg :9

Beetje mijn ervaring met merkdealers (auto/motor) bellen is dat je een receptionist aan de lijn krijgt. Die probeert je er dan eerst van te overtuigen dat je onderhoud moet laten uitvoeren door de erkende merkdealer omdat anders de garantie vervalt. Nadat je hebt uitgelegd dat dat op een 26 jaar oude motor niet meer van toepassing is en je toch echt zelf wel een onderdeeltje weet te wisselen kun je hem gaan uitleggen dat het toch echt om een model gaat met carburateur en dat hij het met zijn injectie waarschijnlijk over de GS versie heeft. Na een lang verhaal dat je de vlotter nodig bent krijg je uiteindelijk de vlotternaald opgestuurd. Wat na een belletje en een gesprek met de werkplaats keurig en kosteloos omgeruild wordt door via de post heen en weer te sturen waarna je wel gewoon 1,5 week bezig bent geweest.

Ik kijk zelf liever in de exploded view waarin ik zeker stel dat ik echt het juiste onderdeel heb en die ik dan kan bestellen.
 
Hier de dealer wist niet wat een funduro was _O-
hij levert nu wel netjes en op tijd de onderdelen na t uitzoeken wat voor een ding t is :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan