Het BMW F650 Funduro/Strada Topic

Ik ben bang dat ik een lastig probleempje met de Funduro heb.

Afgelopen +-800km rijden heb ik een paar keer gehad dat de motor uit viel. Het gebeurde tijdens het op laten komen van de koppeling, ver voor het aangrijpingspunt, ik heb het vooral gemerkt in de eerste versnelling (weet niet zeker of het ook in andere gebeurt). Het lastige is dat het heel af en toe gebeurt, vandaag ongeveer 4 keer op een rit van 200km. Ik geloof, maar ook hier begin ik te twijfelen, dat het zowel met een rollende motor als uit stilstand gebeurt.

Het lijkt mij verstandig om te beginnen met olie vervangen (moet sowieso gebeuren). Door de willekeur krijg ik het idee dat het een elektronisch probleem is, zou dit door de sidestand switch kunnen komen?
 
Heb hier een '94 gehad die op de zijstandaard in de vrij niet eens lopen wilde. Een andere die keurig als moderne motoren uitviel in de versnelling op de zijstandaard en 1 die geen fuck gaf om de zijstandaard.
 
Kan het contactslot niet het probleem zijn? Bij Honda komt dit voor: mijn Africatwin uit 1996 had dat. Viel uit tijdens het rijden, volkomen willekeur. Frotten met contactsleutel en starten lopen. Was de onderkant v h contactslot vuil/hard vet. Schoonmaak en weer betrouwbaar. Of vuile gecorrigeerde stekkerverbindingen? (Tis suggestie, ik weet het, BMW en Honda zijn verschillend.)


Edit: ik bedoel natuurlijk gecorrodeerde ipv gecorrigeerde....
 
Laatst bewerkt:
Oke update:

Olie en filter vervangen, heeft helaas niet geholpen. Zekeringen gecheckt, zagen er nog top uit. Contacten op de killswitch zagen er ook goed uit.

Met de zijstandaard uit, in de eerste versnelling met koppeling in start de motor gewoon.

Op de middenbok met lopende motor, jiffy uitgeklapt kan ik 'm gewoon in de eerste versnelling zetten en de koppeling op laten komen.

Hij lijkt dus geen schakelaar te hebben op de zijstandaard, deze zal dan al doorgelust zijn? Iemand een idee waar ik dit contact kan controleren?

Hij is net 1 keer uitgevallen tijdens ongeveer een uur rijden met +- 50 keer koppelen in z'n 1.
 
Bedrading van het stuurslot goed controleren op breuk of scheur/slijtage bij balhoofd. Onderdruk in de tank door verstopte ontluchting? Kan je makkelijk controleren door met open tankdop te rijden.
 
Bedrading van het stuurslot moet ik nog even controleren ja.

Een onderdruk in de tank zou je ook merken met stationair draaien en rijden toch? Dat is niet het geval, hij loopt goed stationair en rijdt prima. Met open tanktop rijden lijkt mij niet echt een optie aangezien het probleem niet zo vaak voor komt.
 
De mijne valt ook af en toe uit ,vanaf dat ik m heb ,start ook meteen weer , ik heb alles al nagekeken ,niets kunnen vinden ,ik kan er mee 'leven'
 
Heb je de sidestand al gecontroleerd? Of een bypass van de sensor? Zo ja, waar zit deze sensor/bekabeling?
ik heb geen side stand schakelaar ,dus dat is m niet , t maakt mij verder ook niet uit ,t ding doet t verder best
 
IMG_20210205_205457.jpg

IMG_20210213_162429.jpg

IMG_20210212_123546.jpg

IMG_20210314_162647.jpg
IMG_20210305_115422.jpg


Vorige maand een andere Funduro opgehaald voor weinig. Onderuit gegaan. Daarna 4 jaar in de hoek gestaan.
De F650 heeft in '97 een facelift gehad met een o.a. een andere kuip aan de voorkant. De originele, witte, was stuk tgv een val. Een complete grijze set had ik nog, van een facelift model. Niet smetteloos. Die erop gezet. Hiervoor moesten wat andere zaken ook overgezet worden. Helaas paste de grijze tankcover dan weer niet... Vandaar nog even de witte erop. Ws ga ik de boel spuiten tzt.

Gelijk een nieuwe set banden besteld.

Naast een uitgebreide grote beurt heeft de motor de volgende nieuwe onderdelen gekregen:

-carburateurrevisiesetje met nieuwe membramen. Ultrasoon gereinigd.
-Accu
-remschijf achter
-Handvatverwarming, Oxford uiteraard. Oude die erop zat was stuk gegaan bij demonteren
-Ander stuur. Oude was krom
-Airbox van faceliftmodel: zonder extra luchtgaten, dit ivm brandgat van uitlaat in luchtfilter (was dichtgeplakt) en sproeibezetting.
-Hel remleidingen zijn besteld.

Blok loopt super. Ben er blij mee! Binnenkort uit de schorsing en in de verzekering. En kijken hoe de motor het houdt.
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen!

De afgelopen weken had ik het idee dat mijn Funduro flink olie begon te verbruiken. Totdat ik laatst weer onder de motor keek en er een druppel olie zag hangen. Eind vorige week het blok overal even goed schoongemaakt, en hier na een klein stukje gereden, het lijkt bij het kapje van het oliefilter weg te komen, dat scheelt weer!

Op internet vond ik deze diagram, weet iemand of de rubber o-ring (3) dient voor de afdichting van het kapje? zo ja, dan moet ik deze waarschijnlijk vervangen, ik betwijfel of die er nu uberhaupt wel op zit.

1617688890178.png

 
Als die er niet opgezeten had, had je het veel eerder gemerkt. Gelijk na het starten al.
Die ring gaat lang mee, maar het houdt een keer op en dan moet je hem idd vervangen. Zit veelal niet bij een oliefilter. Wel als je een complete oliefilterset bij de dealer koopt. Dat is een filter, o-ring voor onder de aftapplug en deze rubberen ring.
 
Ik heb over een week of twee een TET weekendje gepland staan dus maar eens een beetje wat aan onderhoud aan de F650 gedaan.
Begonnen met de achterband, die was aardig ver heen. Van Mitas E07 naar Heidenau K60 Scout. Bijna het zelfde profiel. Wat een stijve klote band om te monteren is die Heidenau zeg. Ik heb het er bloedheet van gekregen.
Omdat het achterwiel er nou toch uit lag gelijk de achterremblokken maar even vervangen.
En de achterwiel lagers eens bekeken. Die waren dus echt helemaal versleten. De linkerkant zat gewoon vast. De keerring die daar zit was door de daardoor ontstane hitte verandert in een soort plakkerige stroop dus die moet ook nieuw.
En m'n kettingset is gaar.

Ik heb er woensdag nog zonder enig probleem 270km mee gereden, lekker veel mul zand meegepakt, stukje modder ook nog. Niks gemerkt van alle gevonden defecten. :X

1619823513463.png
 
Idd klote banden om thuis te monteren.

Gisteren begonnen met vervangen van de koppeling. Eenmaal gedemonteerd kwam ik erachter dat er geen 'papieren' pakking russen het deksel zat, alleen vloeibare. Vandaag dus even ergens een nieuwe halen. Of bestellen.
 
Wel een erg fijn bandje om mee te rijden 👍
20210430_093311.jpg
ook weer wat spul klaar liggen ,de metalen bougiedoppen ook maar is vervangen, ook al doet t ding geen klap verkeerd.
een iets nettere achtervork erin ,dan kan hij er weer ff tegen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij heb ik dezelfde ketting set klaar liggen.
Ik heb vannacht trouwens nog de wiellagers en keerring besteld, dus woensdag kunnen we weer knallen.
 
Ik hoop over 2 weken mijn A rijbewijs te halen dus dan mag de Funduro plaats maken voor een Tiger 800Xc!

Voordat de BMW in de verkoop gaat wil ik nog even zeker weten dat de motor goed is. Ik hoor af en toe het geluid alsof er een ketting klappert, het lijkt mij goed om de Cam Tensioner te checken.

Stel dat deze versleten is, is het dan voldoende om alleen de veer te vervangen? Ik las ergens dat een nieuwe tensioner meer dan honderd euro kost....
 
Hi allemaal,

ik ben sinds een aantal weken in het bezit van een f650 uit '95. heel erg blij mee

Mijn volgende stap is het aanschaffen van een zijkofferrek. Een vriend van mij heeft een Givi monokey kofferset over dus het liefst een rek dat daar mee samen gaat. Nu is het alleen zo dat ik enkel Givi monokey kofferrekken kan vinden voor het model '97-'99 (Deze bijvoorbeeld )

mijn vraag aan jullie is dan ook: past het rek wat bedoeld is voor '97 - '99 ook op mijn motor? en zo niet, welke moet ik dan hebben?

veel dank alvast
 
Terug
Bovenaan Onderaan