Het BMW F650 Funduro/Strada Topic

Prijs is onderhandelbaar uiteraard.

Ik zoek trouwens voor een andere nog een achterbrug ketting geleider, maar kan die nergens vinden. Weet iemand waar die te koop zijn.
 
Zijn die van de GS hetzelfde als van de Funduro ja?
Ik zie die van de Funduro nl niet staan. Inmiddels voorzien van een nieuwe uit de oude doos van een verzamelaar, maar een leverancier is altijd fijn.
 
Supertoll, danke schon.

Zoals gezegd, deze keer voorzien, maar altijd handig om te weten.

Vanavond dit aangetroffen, toch jammer.
IMG_20211004_175634.jpg


Carburateur liep af en toe over en de motor liep ook slecht, sloeg bonkend af.
Denk wel dat ik de oorzaak te pakken heb. Je ziet hem nu op de kop.
De ene drijver zou te snel drijven en tegen de carburateur aankomen waardoor de naald niet goed afdicht en de bende overstroomt. Tenminste dat is mijn conclusie, of die klopt weten we morgen. Tot ik een vlotter binnen heb even gelijmd met chemicaliën bestendige 2 componenten lijm.
 
Vlotter van een Pegaso 650 past dus 1 op 1. Inmiddels gemonteerd, probleem niet verholpen.

Nu blijkt het inlaat rubber van de rechterkant lek. Enig idee waar je deze (nieuw) kunt bestellen?
Als iemand een goede 2e hands heeft liggen houd ik me ook aanbevolen trouwens!
 
We hebben hier eigenlijk geen BMW dealer in de buurt en origineel kan ik nog steeds niet echt een mooie site vinden om te bestellen.

Ik heb m al geprobeerd dicht te maken, maar hij kiert over een beste lengte. Hele ding is ook uitgedroogd tot en met dus je blijft plakken ben ik bang.
 
Hallo bmw liefhebbers.
Ik heb een blauwe funduro f 650 met kleurcode 749. Weet iemand welke kleurcode hier op lijkt? De 749 is niet te koop.
 
We hebben hier eigenlijk geen BMW dealer in de buurt en origineel kan ik nog steeds niet echt een mooie site vinden om te bestellen.

Ik heb m al geprobeerd dicht te maken, maar hij kiert over een beste lengte. Hele ding is ook uitgedroogd tot en met dus je blijft plakken ben ik bang.
Tussen Wijhe en Raalte zit van der molen. Die had altijd een enorme berg onderdelen voor BMW.
 
Ik heb mijn eigen funduro opgeknapt met een donorfiets. Mocht iemand interesse hebben in funduro onderdelen, dan kunnen deze worden afgehaald in joure (fr) of Utrecht.
 
Diverse kappen, koplamp, carburateur, zadel, voorvork, stuur, middenbok, windscherm, frame, velgen... Blok is defect maar heb ik nog wel.
 
Vrienden:P, soms heb je van die vragen waarvan je het antwoord zelf wel weet maar toch even wilt brainstoren. Nou bij deze;

Ik heb sinds een dag een BMW F 650 ST uit 1997 50d km. Gekocht voor weinig voor de hobby. Motor heeft lage compressie en start niet/amper. Heb hem van de kar af gereden en rondje door de straat gehobbeld en naast het amper starten rijdt hij best (voor die 20 meter).

Vorige eigenaar heeft een factuur met daarop reparatie van: carb schoonmaken/reviseren en afstellen, bobines en bougiekappen wisselen, luchtfilter schoonmaken, bougiekabels, laadspanning contr, spanningsregelaar vv, wiellagers achter vv, bougies vv. Wat vooral relevant is; klepspeling voor het stellen IR 0.18 IL 0.16 UL 0.07 UR 0.18👎 naar 0.13, 0.12, 0.13 en 0.13👍. Wat ook gemeten is is de compressie (3x zelfs, kleplifter gedeactiveerd); 6, 6.5 en 7 bar.👀 Conclusie van de beste man; klep krom.

Wat heb ik toen zelf gecontroleerd:
- Ontstekingspoelen/pickup coil = binnen de meetwaarde
- Brandstof = krijgt hij voldoende
- Motorolie = Onder peil dus liter bijgevuld (!)
- Koelvloeistof = Radiateur vol en prima van kleur
- Luchtfilter = net schoongemaakt en ongeolied in nette staat (klopt)
- Luchtfilterbak = ligt wat water/bruine olie in, maar is niet meer dan een theelepel
- Klepspeling gemeten = tussen 0.05 en 0.10 mm (das net te krap) maar ze zouden net gesteld zijn (op factuur beschreven). Twijfelachtig dus.
- Bougies = Zijn vernieuwd en zien er nieuw uit, van binnen wel erg zwart en nat. (!)
- Compressie gemeten = Zie hieronder (!)

1e meting. Motor koud, Kleplifter geactiveerd, geen olie in motor, gas open
1640009504588.png


2e meting. Motor koud, Kleplifter geactiveerd, wel theelepel motorolie in motor, gas open
1640009553190.png


3e meting. Motor koud, Kleplifter ge-deactiveerd, wel theelepel motorolie in motor, gas open
1640009589668.png


Bar slecht dus allemaal. :P Met olie is dus 2/3 meer druk, dat zou zuigerveren betekenen. Nu de vraag; Denk jullie dat het tekort aan klepspeling kan resulteren in zulke lage compressie? Minder lucht zou minder vulling betekenen, minder vulling is minder druk?

Vraag 2; Wat te doen. Eerst kleppen binnen toleranties en dan proberen of gelijk blok openhalen? Dan kijken wat er kapot is en evt. vervangen of ander blok kopen.

Ook nog opmerkelijk; Als ik mijn olievuldop los leg komt hij bijna los van de carterdruk tijdens starten. Wanneer ik het kleppendeksel los op de motor leg en de motor start, krijg ik dit:


Fijne maandag*O*(klinkt jullie motor ook zo licht met starten)?
 

Bijlagen

  • 1640010348413.png
    1640010348413.png
    325,8 KB · Weergaven: 4
Laatst bewerkt:
Heb ik gedaan. In mijn verhaal beschrijf ik hem als ''kleplifter''. Dan krijg ik dus 5 bar met olie op de zuiger.
 
Terug
Bovenaan Onderaan