Het BMW F650 Funduro/Strada Topic

Vandaag nog wat dingetjes geprobeerd om weer remvloeistof in mn leiding te krijgen maar niet gelukt. Heb wat dingen getest en het lijkt erop dat t van t reservoir niet de leiding in komt. Als ik de leiding losmaak bij de klauw, hoor je wel lucht erdoorheen gepompt worden. Iemand een idee?
 
In dit filmpje wordt een simpel maar effectieve oplossing laten zien om op een gemakkelijke wijze de radiator bij te vullen:

Check vanaf 1.50
 
In dit filmpje wordt een simpel maar effectieve oplossing laten zien om op een gemakkelijke wijze de radiator bij te vullen:

Check vanaf 1.50
Waar zou die open slang nu op aangesloten zitten? Hij zal toch geen open verbinding met de radiator gemaakt hebben? Het is een Amerikaan dus het zou me niets verbazen.
Maar je kunt wel goed de onmogelijke plek van de radiatordop zien.
 
In dit filmpje wordt een simpel maar effectieve oplossing laten zien om op een gemakkelijke wijze de radiator bij te vullen:

Check vanaf 1.50

Haha, Handig!

Weet wel gelijk waar bij te vullen, checken, gewoon vinger in de vulopening? of vullen totdat de vloeistof overstroomt....
 
Laatst bewerkt:
Waar zou die open slang nu op aangesloten zitten? Hij zal toch geen open verbinding met de radiator gemaakt hebben? Het is een Amerikaan dus het zou me niets verbazen.
Maar je kunt wel goed de onmogelijke plek van de radiatordop zien.
Hij heeft geen open verbinding. Blijkbaar laat hij het slangetje bij de radiator hangen. Ik neem aan dat wanneer hij bij wilt vullen, hij de radiator dop verwijderd en het slangetje in het gaatje plaatst.

In dit filmpje wordt een simpel maar effectieve oplossing laten zien om op een gemakkelijke wijze de radiator bij te vullen:

Check vanaf 1.50

Haha, Handig!

Weet wel gelijk waar bij te vullen, checken, gewoon vinger in de vulopening? of vullen totdat de vloeistof overstroomt....
De werkplaatshandboek zegt dat je de radiator moet vullen tot de top van het smalle gedeelte van de "filler neck". In mijn ervaring betekent dat vaak dat ik de radiator per ongeluk vul totdat het overstroomt. Vergeet niet langzaam te vullen en af en toe de slangen aan het blok voor de koelvloeistof in te knijpen, zodat de bubbels naar boven komen.
 
Omdat het ook leuk is om zandpaden te rijden:

y4muZnW-0_sR3MSASTOc88S2bLKYXnmZQ5MZjLxJ0YfdPo6RkoWH_jiknJtMGkBHCS12aapP985F_yhqvp-2PteIos18NIFwVEORl137c_ooKysLyEZTYbM9FsoHi2dqVdy9ofyDli-_dbg-HP0Gm-eWmcaKydCpEMC8AaqX7_Lkb6gRR5PeUttqWNHO3VdR_29jJ3Ic7VU9vwk_yRvHExHBw
 
Omdat het ook leuk is om zandpaden te rijden:

[afbeelding]
Gaaf man. Ik rij nu op road attacks 2 waar ik erg tevreden mee ben en de benaming van die banden kloppen wel maar door jou ga ik misschien voor allroad banden als volgende set. Welke banden gebruik jij?

Mijn strada heeft kortere veerwegen en kleinere wielen dus echte technische offroad stukken zal ik vermijden (ook omdat ik hier 0 ervaring in heb). Geven jou banden ook voldoende vertrouwen als je er bijvoorbeeld op een nat wegdek mee rijdt?
 
Ik heb een Michelin Anakee 2 op de voorkant, een echte allroad band dus. Aan de achterkant zit een Mitas E09 Dakar, een grove noppenband.
Hierdoor kan ik in het terrein lekker aan de slag (daar stuur je met je gas (=achterband) en op de weg heb je meer aan een normaal profiel om fatsoenlijk te sturen en te remmen.
Ik moet toegeven dat op nat wegdek de achterkant wel eens weg stapt. Ik vind dat niet erg, het is goed en gemakkelijk op te pakken, ik kan er lekker mee driften en spelen.
 
Is een grove noppen achterband nodig voor iemand die voor het eerst offroad gaat? Ik kan me voorstellen dat ik toch niet meteen ga sturen d.m.v. het gassen en dat ik daarom wellicht voldoende zou hebben aan een 50/50 allroad band, zoals jij ook vooraan hebt. Of zie ik dit verkeerd?
 
Het hangt er helemaal vanaf wat je gaat doen.
Zo nu en dan een half verhard paadje mee pakken, of in het najaar dikke blubber rijden?
Je komt heel ver hoor op 50/50 banden maar op een noppenband gaat het gewoon beter en is het makkelijker en veiliger.

Het juiste gereedschap voor het werk zeg maar.
Met een waterpomptang kun je ook een bout aandraaien maar met een passende dop en ratel gaat het sneller beter en heb je minder kans op beschadigingen.
 
Bedankt voor de toelichting. Ik zou gewoon nu en dan een half/onverharde paadje mee pakken inderdaad. De rest van de km's zullen grotendeels alsnog op verharde wegen en in steden plaatsvinden bij zowel mooi als slecht weer.

Een degelijk allroad setje komt mij dan het beste uit denk ik. Duurt nog wel even voordat ik daadwerkelijk ga rondneuzen want de huidige banden kunnen nog wel +-3000km mee.
 
Even leven de zaak in blazen!

Mijn koppeling slipt bij hoge toeren (7000+) wanneer ik goed op het gas ga. Dit merk ik niet vaak omdat ik relatief vroeg schakel maar zo nu en dan is het merkbaar bij een oprit of in een tunnel :9 wat toch wel de pret drukt

Nu wil ik dus bij de volgende oliebeurt meteen de koppelingsplaten en veren vervangen. Op het FAQ lees ik dat het switchen naar volledig synthetisch olie ook kan helpen tegen het slippen (tevens zou dit aangeraden worden door BMW voor na de inloopperiode) maar er zijn ook mensen die zeggen dat synthetisch juist voor slippende platen kan zorgen.

Zelf rij ik op mineraal, blok heeft 80.000 km gedraaid. Wat is jullie ervaring hierin en wat raden jullie mij aan? Platen + veren vervangen en meteen over naar synthetisch of toch bij mineraal blijven. Zijn jullie ook over gegaan naar synthetisch na de inloopperiode en had dit effect op de werking van de koppeling?

Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is het advies van BMW juist andersom. In de inrijperiode geen synthetisch gebruiken. Wat je daarna doet zal ze een worst zijn.
Ik denk dat het mythevorming is, Synthetisch is voor extreme omstandigheden, voor normaal gebruik voldoet hetgeen in het boekje staat. Of wilde je nog naar Dakar deze zomer?
 
Ik zou bij die km-stand gewoon de platen vervangen en half-synthetische olie gebruiken. KM-stand is zeker niet gek voor versleten platen.
 
Ok bedankt allebei. Ik zal dan gewoon de platen + veren vervangen en een half syntheet erin mikken.

Hopelijk wordt het slippen niet te erg want ik heb pas nieuwe olie erin gegooid, dus ik moet nog een km of 6000 met slippende koppeling rijden :X . Kan dat kwaad? Schakelen gaat gewoon soepel overigens , voor zover een f650 soepel te noemen is.
 
Laatst bewerkt:
Ervaring met meerdere funduro's leert mij;

Overstap halfsyntheet/mineraal naar volsyntheet = slippen

Overstap volsyntheet naar halfsyntheet/mineraal = geen probleem

Als je de koppelingsplaten vervangt, kan je wel naar volsyntheet overstappen.

Ik zit nu met 2 Funduro's in Italië. We hebben 10.000km en 14 landen gehad. Voor vertrek afgevuld met motorex 15w50 top speed volsyntheet. (Koppelingsplaten op beide vervangen)

Eergister olie ververst, BMW (shell) Advantec 15w50. Duur maar we konden geen ander goed substituut vinden voor Motorex.
 
Ervaring met meerdere funduro's leert mij;

Overstap halfsyntheet/mineraal naar volsyntheet = slippen

Overstap volsyntheet naar halfsyntheet/mineraal = geen probleem

Als je de koppelingsplaten vervangt, kan je wel naar volsyntheet overstappen.

Ik zit nu met 2 Funduro's in Italië. We hebben 10.000km en 14 landen gehad. Voor vertrek afgevuld met motorex 15w50 top speed volsyntheet. (Koppelingsplaten op beide vervangen)

Eergister olie ververst, BMW (shell) Advantec 15w50. Duur maar we konden geen ander goed substituut vinden voor Motorex.
Ok, waarom kies jij voor 15w50? Mijn handboek geeft aan 10w40 te gebruiken mineraal/half-syntheet.

Klinkt als een toffe reis trouwens, veel plezier nog :t
 
En wanneer je je motor schuin tegen de muur zet, met de linkerkant rechterkant tegen de muur, loopt er geen olie uit wanneer je het linker deksel los haalt. Mogelijk heb je wel daar een nieuwe pakking nodig. Evt. kan je overwegen gelijk de waterpomp te vervangen inc de twee keerringen. Daarvoor maak je namelijk de zelfde zaken los. En die pomp gaat sowieso lekken op den duur. O ja, dan laat je natuurlijk wel eerst de koelvloeistof aflopen.
 
Laatst bewerkt:
15w50 is standaard voor de 650. Ook bij Nederlandse temperaturen de beste keus.Ik ben 4 jaar geleden naar spanje/portugal gereden met 10w40. Veel te dun in die warmte en gaf veel bijgeluid.

Helemaal eens met Jonne; schuin zetten en kvs pomp reviseren.
 
Motor schuin houden en er loopt geen olie uit. Dat is een handige tip. Als het goed is, is mijn pakking, waterpomp en keringen nog goed. Die heb ik ongeveer 10.000km geleden vervangen maar ik zal wel meteen de staat ervan controleren.

Ik denk dat ik de volgende keer 15w50 half-syntheet ga gebruiken.
Nogmaals bedankt voor de tips allemaal.
 
Hallo mede funduro rijders,

Ik zal me even snel voorstellen. Ik ben Leo en ben 24 jaar en ben sinds kort in het bezit van een funduro, om dit seizoen (en wie weet meerdere) lekker te kunnen rijden, wil ik graag zelf wat dingetjes aan onderhoud doen.
Nou heb ik vroeger wel aan brommers/scooters gesleuteld, maar een motor is toch echt even anders. En daar heb ik nog niet heel veel ervaring mee.

Nu was ik benieuwd of iemand toevallig een werkplaats boek digitaal heeft, en of die gene dat ook met mij zou willen delen?

Alvast bedankt:)
 
Hi Leo, welkom. Ik ben ook wel benieuwd of iemand een digitale versie van de wph heeft om te delen. Wel kan ik je aanraden om ook gewoon een analoge te halen. Ze zijn niet duur en ik denk dat het tijdens het sleutelen erg handig is om een boek te hebben in plaats van een smartphone/tablet o.i.d

Veel plezier met je Funduro nog.
 
Terug
Bovenaan Onderaan