Het BMW F650 Funduro/Strada Topic

Welnee, BMW maakt echt niet zelf kettingen, pakkingen of spanningsregelaars hoor. Die kopen gewoon in bij een toeleverancier. Als jij bij diezelfde leverancier koopt heb je de zelfde kwaliteit voor een heel wat lagere prijs als dat je het bij BMW dealer besteld.
Maar als jij graag de glazenshowroom van de dealer sponsort moet je dat vooral doen, niemand die je tegenhoudt.
 
Ja leuk, maar buiten de slijtageonderdelen is lang niet alles buiten de dealer of BMW zelf om te koop.
Die grafietringen zijn, meen ik, ook weer een afwijkende maat.
Ik heb ze wel besteld bij ali, dank Hellracer!, en ga ervaren of ze passen.
 
Welnee, BMW maakt echt niet zelf kettingen, pakkingen of spanningsregelaars hoor. Die kopen gewoon in bij een toeleverancier. Als jij bij diezelfde leverancier koopt heb je de zelfde kwaliteit voor een heel wat lagere prijs als dat je het bij BMW dealer besteld.
Maar als jij graag de glazenshowroom van de dealer sponsort moet je dat vooral doen, niemand die je tegenhoudt.

Kalm aan, in mijn ervaring geven imitatie onderdelen vaak problemen, maar dat is mijn ervaring omdat ik veel aan bmw's werk :+
 
Wat voor delen dan? Dan weten we wat we moeten vermijden.
KN oliefilters die gaan lekken door slechte verbinding van de zeskant op de filterbehuizing (niet specifiek f650)
K&N luchtfilters die beroerd passen en soms ook zorgen dat de aanzuigbuis/slurf niet meer past.
Aftermarket accus die de beloofde capaciteit niet halen.
imitatie hvv die beroerd te monteren is.
Imitatie bmw led knipperlichten :/ (zien er echt bijna het zelfde uit als origineel, maar zijn met een gebruikelijke aanmeld procedure niet eens op normale knippersnelheid te krijgen :/)
imitatie kettingsets, niet bij 10k maar bij 5k al compleet uitgerekt.
imitatie remhendels die wel passen, maar vervolgens vrolijk de plunjer bediend houden = vastlopende voorrem
Koppelinghendels die de microswitch niet bedienen, danwel kapot duwen.

en vast nog wel wat dingen die ik inmiddels uit mn herinneringen verdrogen heb :+
 
Ander ruitje gescoord , veel mooier dan t andere ruitje ,is kijken of deze minder herrie maakt , gelijk de modder en viezigheid er maar ff afgewassen.

20190824_111606.jpg


Nu nog een zwarte seat zien te krijgen
 
Ander ruitje gescoord , veel mooier dan t andere ruitje ,is kijken of deze minder herrie maakt , gelijk de modder en viezigheid er maar ff afgewassen.

Bekijk bijlage 1421171

Nu nog een zwarte seat zien te krijgen
Ik heb het zadel van mijn inmiddels verkochte funduro zelf bekleed met zwart skai (was ook blauw). Kostte even wat tijd maar daarna was ie als nieuw!
 
Me motor heeft na 7k km weer wat liefde nodig. Ga zometeen voor nieuwe banden kijken, welke raden jullie aan voor voornamelijk sportief op de weg, redelijk veel snelweg en heel af en toe een stukje onverhard?

Een maand geleden in de vogezen was me accu volledig droog gekookt, na bijvullen deed de motor het weer. Na twee weken niet rijden wilde die niet meer starten dus ook maar op zoek naar een nieuwe accu.

Me voorvork zweet een heel klein beetje, is het dan voldoende om alleen de keringen en stofkappen te vervangen?

Als dit gebeurt is ga ik maar eens kijken of ik de carburateur ultrasoon kan reinigen. Weet iemand of ik dan ook nieuwe pakkingen moet plaatsen?
 
Me motor heeft na 7k km weer wat liefde nodig. Ga zometeen voor nieuwe banden kijken, welke raden jullie aan voor voornamelijk sportief op de weg, redelijk veel snelweg en heel af en toe een stukje onverhard?

Een maand geleden in de vogezen was me accu volledig droog gekookt, na bijvullen deed de motor het weer. Na twee weken niet rijden wilde die niet meer starten dus ook maar op zoek naar een nieuwe accu.

Me voorvork zweet een heel klein beetje, is het dan voldoende om alleen de keringen en stofkappen te vervangen?

Als dit gebeurt is ga ik maar eens kijken of ik de carburateur ultrasoon kan reinigen. Weet iemand of ik dan ook nieuwe pakkingen moet plaatsen?
Ik had Metzeler Tourance eronder. Alleen maar op de weg, ook veel snelweg. Reed de motor op zowel goed als slecht asfalt met de steps op de grond. Werden niet vierkant en slijtage was niet zichtbaar na 5k km. Zoals je leest ben ik daar dus heel positief over. Ook in regen geen rare dingen meegemaakt. Geen andere set eronder gehad dus kan niet vergelijken. Enkele keer een grind/graspaadje gepakt, hebben ze ook absoluut geen problemen mee.

Beetje zweten lijkt me niet zo erg. Met nieuwe keerringen en stofkappen gelijk even nieuwe olie doen, ik had een "gewicht" zwaarder dan standaard. Beviel goed.

Zelf carbs gereinigd zonder (alle) pakkingen en rubbers te vervangen. Achteraf gezien had ik dat liever wel gedaan, dan weet je zeker dat het goed blijft en niet gaat zweten/lekken.
 
Je kan ook met een ding stukje plastic (ala een fotofilmnegatief) tussen de binnenpoot en de keerring stken rondom om evt vuiligheid te verwijderen wat lekkage kan veroorzaken. Soms is dat voldoende ipv nieuwe keerringen.

En ja: nieuw pakkingssetje erin. Doe dan gelijk een setje met nieuwe naald, naaldbuis , sproeiers en rubbertjes. Naald en buis slijten ook met een hoger verbruik tot gevolg.
 
IMG_20190921_085244.jpg
IMG_20190919_215525.jpg
IMG_20190919_214354.jpg

Gisteren opgehaald nadat het blok van mijn 650 kaduk is gegaan. Na een tip via de Funduro groep op FB deze voor een erg nette prijs opgehaald.
 
De nieuwe f650, de rode, wilde niet starten na kleppenstellen, nieuwe olie, andere carbs. Startmotor draaide zeer moeizaam rond.
Even wilde ik kijken bij de kleppen, of ik daar wat verkeerde had gedaan. Maar zuiger was wel met de hand te bewegen.

Bleek het de startmotor te zijn. Gelukkig heb ik de grijze Funduro als onderdelenmotor.
En was het euvel zo opgelost.
IMG-20190929-WA0006.jpg
 
Een org. compleet gereedschap setje gescoord , waar een mens toch al blij mee kan zijn *O* :t
Nu nog een zwarte seat en dan is tie klaar

20191004_131300.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je komt nog eens ergens met de Fun.
20191020_091622.jpg

Fijn motortje ,makkelijk en loopt perfect :t
wel een beetje jammer dat t topic nogal stil is -O-
 
Ja het is inderdaad heel rustig hier.
Ik rij best veel met de F. Zeker nu het weer wat natter is kom ik weer graag op modderpaden en singletracks.
Het gekke ding ploegt overal doorheen.
 
De oliepomp van mijn Funduro was stuk gegaan, vastgelopen. Door een metaalschilfer uit het blok. Blok is dood.
Andere Funduro gekocht, van het eerste model. In redelijke staat, maar moest toch veel aan gebeuren. Veel van de oude overgezet op de nieuwe, zoals hvv, schokbreker (YSS). Ivm lekkage carbs voorzien van nieuwe rubbers. En uiteraard een grote, uitgebreide beurt.

Vanaag proefrijden.
 
Zo , dat rare kunstof bakje maar is vervangen door een echte carterbescherming,hier kan tenminste gewoon een krik onder, wel van Honda ,maar dat boeit niet
20191109_110018.jpg
 
Beste Allemaal,

Afgelopen zomer heb ik een prachtige F650 uit 1997 gekocht, maar nu het winter wordt heb ik veel problemen met starten (als me dat überhaupt lukt). Het lijkt alleen te gebeuren met een koud blok wanneer het buiten koud (en meestal ook vochtig) is.

Ik heb reeds de gasschuifmembramen vervangen, de uitlaat lekdicht gemaakt, de choke werkt en heb ik op vol staan en het luchtfilter is nieuw. Daarnaast wil ik eraan toevoegen dat als de motor eenmaal draait dat hij ongeacht weer perfect loop t en daarna ook in 1 crank weer start.

Ik denk dat ik eraan moet geloven om de carburateur te reviseren, of heeft iemand anders mij iets slims te vertellen waar ik nog niet rekening mee heb gehouden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan