Het BMW F800 S/ST/GS/R topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nou, ondanks erg natte en bladerige wegdek vanmorgen, toch een erg leuk ritje mogen doen. Hieronder de plussen en minnen, gerelateerd aan mijn verwachtingen:

+ meer dan zat power
+ zithouding en stuur ST errug prettig. Dat heeft volgens mij geen enkele fiets met kuip
+ loopcultuur motorblok (loopt soepel, draait gretig toeren, bijna zelfde geluid als een boxer, maar je voelt dat er minder massa heen en weer gaat)
+ leuk rijden
+ looks. In 't blauw erg mooi.


- lange één. Moest ik echt aan wennen
- schokkerig bij lage toeren. Had ik van riem niet verwacht
- remgevoel ('t was nat, dus hiermee bedoel ik puur 't eerste aangrijpen)
- zadel (vooraan wat smal. Natuurlijk maar korte test gedaan, maar vermoed dat je voor 'n comfortabeler gevoel wat naar achteren moet schuiven. Maar ik ben nou net iemand die altijd tegen de 'tank' (die bult iig) aankruipt. Had niet 't idee dat 't zadel te kort schoot, maar miste gewoon wat breedte)

Ook nog even op de R1200R gereden (die was mee als begeleiding), dat was weer heel anders, veel schakelluier en toeristischer)

Conclusie; Wat een leuke fiets. Wie weet, over een tijdje de mijne!

:) Aha. Ja ik wil er ook nog wel eens een rondje op. Alleen vind ik de S veel mooier dan de ST met die korte kuip en die andere velgen, de ST heeft wel een beter stuur. Maar ja, een ST zithouding op een S is natuurlijk vrij eenvoudig te realiseren.

Hier nog meer beeld van de 800GS.

full


De kofferset daarvan is alvast groter, ben benieuwd naar de specificaties en wil daar ook zeker eens een rondje op tuffen. :) Ik vind het wel echt heel jammer dat die 650 versie zo karig bedeeld is.
 
Leuk om te hooren Soorce.

Het zadel is vooraan zo smal zodat je goed met je benen aan de grond kunt komen, ook al ben je een wat minder lange motorrijder. Het voordeel is dat je je dijen daardoor ook heel strak tegen de motor aan kunt houden, ideaal voor het bochtenwerk!

Als je iets naar achteren schuift dan is het zadel daar veel breder, daar zit ik bijvoorbeeld als ik op de snelweg rij.

Wat het bokken betreft: als een F800 goed is afgesteld & de laatste software heeft en voorzien is van de nieuwe voorste poelie (waar een rubber demper in zit) dan moet je er tot ruim onder de 2000 toeren mee kunnen rijden zonder dat hij begint te bokken.

In tegenstelling tot de verwachting heeft een beltaandrijving (omdat hij onder spanning wordt gezet na montage) tot gevolg dat de hele aandrijflijn erg weinig speling heeft. Dat feit in combinatie met de al bij erg lage toerentallen aanwezige Nm's zorgt er wel voor dat je voorzichtig met het gas om moet gaan anders krijg je ook een 'bokkend' effect.

:W
 
Nou, ondanks erg natte en bladerige wegdek vanmorgen, toch een erg leuk ritje mogen doen. Hieronder de plussen en minnen, gerelateerd aan mijn verwachtingen:

+ meer dan zat power
+ zithouding en stuur ST errug prettig. Dat heeft volgens mij geen enkele fiets met kuip
+ loopcultuur motorblok (loopt soepel, draait gretig toeren, bijna zelfde geluid als een boxer, maar je voelt dat er minder massa heen en weer gaat)
+ leuk rijden
+ looks. In 't blauw erg mooi.


- lange één. Moest ik echt aan wennen
- schokkerig bij lage toeren. Had ik van riem niet verwacht
- remgevoel ('t was nat, dus hiermee bedoel ik puur 't eerste aangrijpen)
- zadel (vooraan wat smal. Natuurlijk maar korte test gedaan, maar vermoed dat je voor 'n comfortabeler gevoel wat naar achteren moet schuiven. Maar ik ben nou net iemand die altijd tegen de 'tank' (die bult iig) aankruipt. Had niet 't idee dat 't zadel te kort schoot, maar miste gewoon wat breedte)

Ook nog even op de R1200R gereden (die was mee als begeleiding), dat was weer heel anders, veel schakelluier en toeristischer)

Conclusie; Wat een leuke fiets. Wie weet, over een tijdje de mijne!

Je hebt helemaal gelijk mbt. leuke fiets, alleen mbt. je kleurkeuze vind ik grijs mooier :+
Ben natuurlijk niet subjectief meer :]

Groet van Grijze ST rijder *O* *O*
 
De kofferset daarvan is alvast groter, ben benieuwd naar de specificaties en wil daar ook zeker eens een rondje op tuffen. :) Ik vind het wel echt heel jammer dat die 650 versie zo karig bedeeld is.


Hoe groot is die dan eigenlijk? en hoe groot die van de sportkoffers van de S/ST? Ik vind de S/ST veel mooier. Ben wel benieuwd naar de specs van de GS.
 
Wat het bokken betreft: als een F800 goed is afgesteld & de laatste software heeft en voorzien is van de nieuwe voorste poelie (waar een rubber demper in zit) dan moet je er tot ruim onder de 2000 toeren mee kunnen rijden zonder dat hij begint te bokken.

In tegenstelling tot de verwachting heeft een beltaandrijving (omdat hij onder spanning wordt gezet na montage) tot gevolg dat de hele aandrijflijn erg weinig speling heeft. Dat feit in combinatie met de al bij erg lage toerentallen aanwezige Nm's zorgt er wel voor dat je voorzichtig met het gas om moet gaan anders krijg je ook een 'bokkend' effect.

:W

Ik mag toch aannemen dat ie bij de dealer van de laatste software en poelie is voorzien (over dat laatste hadden ze 't wel). Onder de 2000 toeren rijden ging ook prima hoor, niks bokken. Alleen had ik dan a. verwacht dat ie langzamer zou rijden en b. verwacht dat er bij gas-gas los minder 'speling' voelbaar zou zijn dan bij ketting. Maar dat kan ook perceptie zijn. Tegenover mijn VFR met carburateurs is de gasreactie feller. Het 'snok'je aan de riem was echter vergelijkbaar bij dat aan de ketting van de VFR.

Niet getest (ook niet bij eigen motor), Hoe langzaam rijdt een S/ST in de versnellingen, bij stationair toerental? Ga ik bij mijn VFR proberen ter vergelijking...zodra de nieuwe ketting erop zit.
 
Hoe groot is die dan eigenlijk? en hoe groot die van de sportkoffers van de S/ST? Ik vind de S/ST veel mooier. Ben wel benieuwd naar de specs van de GS.

Inhoudsmaten weet ik zo niet, maar deze zien er iig groter uit. Die sportkoffers voor de S en ST vind ik niet zo nuttig op basis van wat ik in westerhoven gezien heb. Je kunt ze nog uitvouwen, maar dan zijn ze vooral heel breed.

Ik vind de GS ondertussen erg mooi, een soort Funduro on steroids. ;)

Heb je trouwens wel eens aan een KTM gedacht? De LC8 Adventure en Supermoto zijn ook erg leuke fietsen. Ik heb de Adventure eens geprobeerd, goede motor, zelfs op de weg. Matthieu heeft die supermoto eens meegehad en was heel erg enthousiast. Als schijnt het nogal een motor te zijn die je 'uitdaagt' tot slechte dingen. ;)

Of een Versys, wat milder en lichter denk ik. Vind ik ook een leuk ding, al ben ik niet zo heel erg van de Kawa's.
 
Laatst bewerkt:
Ik mag toch aannemen dat ie bij de dealer van de laatste software en poelie is voorzien (over dat laatste hadden ze 't wel).

Dat zou je wel verwachten ......... maar helaas hebben we zelfs al twee voorbeelden gezien van 2e hands F800 waar de nieuwe poelie (met demper) door een dealer die het niet helemaal begrepen had vervangen waren door een nieuw exemplaar van de oude (originele poelie).

Maar zoals ik je verhaal nu lees zou het best kunnen dat de juiste poelie er wel op zit dus. Logischerwijze verwachten mensen bij een riem aandrijving mee soeplesse dan bij een ketting maar omdat de riem (behoorlijk) strak gespannen wordt is er minder speling in de aandrijflijn aanwezig dan bij een ketting aangedreven motorfiets.

De directe reactie bij gas-los-gas is (door het ruimschoots aanwezige koppel) inderdaad wel even wennen maar na een paar kilometer/dagen is hij prima doseerbaar (en hetzelfde geldt voor de voorrem).

En ik ben ZO blij dat er een ketting op de GS zit want ik vindt hem inderdaad ook echt steeds mooier en als er een riem op zou zitten zou ik ernstig in de verleiding komen om medio 2009 mijn SS in te ruilen voor een GS.

Nu hou ik me aan mijn originele planning: minimaal 100.000 er op zetten met WW-verkeer en vervolgens tot aan het einde van mijn motorcarriëre houden als 'pekelfiets' c.q. eerste motor voor mijn dochters ;)

Wat die koffers betreft: er zijn voldoende (en goedkopere) alternatieven maar:
- die BMW-koffers zijn veel handiger en ruimer dan je in eerste instantie denkt en
- alle 'hardshell' alternatieven (zoals Givi en Hepco en Becker) hebben naar mijn mening vreselijk lelijke rekken nodig die je er echt niet op wilt laten zitten als je de koffers niet gebruik. Bij de standaard koffers blijft er alleen een ongeveer 15 cm (?) lange pin zitten die je ook nog eenvoudig kunt verwijderen.

Ik heb zelf alleen een topkoffer en zou alleen een waterdichte tas met spanbanden gebruiken als ik ooit behoefte zou hebben aan meer bagageruimte, maar ik weet sinds het F800 toertje naar België dat ik daar alles voor in mijn topkoffer kwijt kon (voor een weekeindje hotel) *O*
 
Heb je trouwens wel eens aan een KTM gedacht? De LC8 Adventure en Supermoto zijn ook erg leuke fietsen. Ik heb de Adventure eens geprobeerd, goede motor, zelfs op de weg. Matthieu heeft die supermoto eens meegehad en was heel erg enthousiast. Als schijnt het nogal een motor te zijn die je 'uitdaagt' tot slechte dingen. ;)

Of een Versys, wat milder en lichter denk ik. Vind ik ook een leuk ding, al ben ik niet zo heel erg van de Kawa's.

We zitten hier op een BMW F800 topic, toch?
Maar om je vraag te beantwoorden; nee, heb ik niet. LC8 vind ik niet echt mooi, Versys te licht. Een Tiger 2007 vind ik wél mooi. En een Ulysses ook wel. Maar ja, k zit in dit topic, omdat ik me ff op die F800 wil richten. Ik zie me daar wel een Eurotoertje mee doen.


En ik ben ZO blij dat er een ketting op de GS zit want ik vindt hem inderdaad ook echt steeds mooier en als er een riem op zou zitten zou ik ernstig in de verleiding komen om medio 2009 mijn SS in te ruilen voor een GS.

Nu hou ik me aan mijn originele planning: minimaal 100.000 er op zetten met WW-verkeer

Woon werk heb ik eigenlijk nog nooit met mijn motor gedaan. Sta meestal lekker in de file van 'n muziekje te genieten, lekker rechts blijven hangen, alle ruimte te geven aan die enkele motorrijder (meestal dezelfden).
Ik heb één motor met cardan (een XLV750R, maar die rijdt momenteel niet), ideaal inderdaad, maar niet dusdanig plusplus dat ik een ketting niet voor woon werk geschikt zou achten. De grote nadelen zijn m.i. a. dat de boel er smerig van wordt en b. dat je moet smeren. Geen probleem als je een middenbok hebt, maar de middenbok op de F800GS ziet er echt super ugly uit.

Redenen om juist wél met de F800GS woon werk te doen (boven met een ST); hogere overzichtspositie, goedkopere bandjes.

Wat die koffers betreft: er zijn voldoende (en goedkopere) alternatieven maar:
- die BMW-koffers zijn veel handiger en ruimer dan je in eerste instantie denkt en
- alle 'hardshell' alternatieven (zoals Givi en Hepco en Becker) hebben naar mijn mening vreselijk lelijke rekken nodig die je er echt niet op wilt laten zitten als je de koffers niet gebruik. Bij de standaard koffers blijft er alleen een ongeveer 15 cm (?) lange pin zitten die je ook nog eenvoudig kunt verwijderen.

Ik heb zelf alleen een topkoffer...
....
Toch eens naar kijken. Als er merk-eigen koffers zijn hebben die inderdaad vanwege montage netheid, de manier waarop ze bij de motor passen, m.i. ook altijd de voorkeur. Eens kijken hoe groot die zijn. Ik stop toch meestal de grote zooi in een rol. Een topkoffer is perfect voor WW, maar voor zware belading drie keer niks.


Even resumerend;

ik kan 4 redenen bedenken waarom ik niet meteen een ST ga aanschaffen:

1. multitalent?
hij is errug multifunctioneel inzetbaar, lekker rechtop, lekker licht, krachtig. Sportief, toeristisch...Maar.... even afwachten, of de GS, hoewel ik die minder mooi vind, niet net nog beter past!

2. fijn, maar klein
waarschijnlijk zeer subjectief, maar de F800ST plaats ik een beetje in 't zelfde rijtje als SV650 en Street Triple. Waar doel ik op? 'minderwaardig'. Hoewel alle drie de motoren net zo goed of beter zijn dan grotere familieleden als R1100ST, SV1000 en Speed Triple, vallen ze voor mijn gevoel toch een beetje onder de noemer 'kleine broertje'. De F800ST voelt dan ook nog eens heel smal (en handelbaar), zaken waar mijn huidige VFR750 geen last van heeft.

3. een S heeft mooiere wielen
spreekt voor zich lijkt me zo.

4. plaats in de schuur
ik moet eerst de VFR of XLV zien te slijten!

oja, k moet ook nog ergens wat euri's vandaan halen...

... benieuwd naar jullie reacties...
 
Laatst bewerkt:
Er staat momenteel een gele S te koop op .org voor ieder bod boven de 6700 dollar! Jammergenoeg staat hij in de USA :+

Zie http://f800riders.org/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3311蓼

Dat is 4.632,51 euro! Hij is gek dat hij hem daar voor verkoopt


Niet veel, maar tel erbij op;
- transportkosten en transportschade-herstelkosten;
- invoer bpm;
- wachttijd tot ergens midden volgende zomer

dusseh, k haal m liever uit Duitsland.
 
En Stefan heeft er net 1 geimporteerd uit Duitsland (op F800 forum)

En was voor zijn F ongeveer 7700 euro kwijt inclusief bpm. en alle andere kosten om hem op NL kenteken te krijgen.

Groet Robbert
 
Even resumerend;

ik kan 4 redenen bedenken waarom ik niet meteen een ST ga aanschaffen:

1. multitalent?
hij is errug multifunctioneel inzetbaar, lekker rechtop, lekker licht, krachtig. Sportief, toeristisch...Maar.... even afwachten, of de GS, hoewel ik die minder mooi vind, niet net nog beter past!

2. fijn, maar klein
waarschijnlijk zeer subjectief, maar de F800ST plaats ik een beetje in 't zelfde rijtje als SV650 en Street Triple. Waar doel ik op? 'minderwaardig'. Hoewel alle drie de motoren net zo goed of beter zijn dan grotere familieleden als R1100ST, SV1000 en Speed Triple, vallen ze voor mijn gevoel toch een beetje onder de noemer 'kleine broertje'. De F800ST voelt dan ook nog eens heel smal (en handelbaar), zaken waar mijn huidige VFR750 geen last van heeft.

3. een S heeft mooiere wielen
spreekt voor zich lijkt me zo.

4. plaats in de schuur
ik moet eerst de VFR of XLV zien te slijten!

oja, k moet ook nog ergens wat euri's vandaan halen...

... benieuwd naar jullie reacties...

1: nee niet w8 op de GS (alhoewel de S en ST dan misschien tweedehands goedkoper worden) ;(

2:Kom zelf van een FJR1300 en heb geen spijt, veel wendbaarder en toch genoeg vermogen, zie hem ook niet als kleine broertje van, omdat de F gewoon een ander model is dan zijn zware (brede en lompe) broers.
Laat ik het zo zeggen; ook al zou ik het geld ervoor hebben, dan nog had ik voor de F gekozen. (niet als er een F1000 was geweest) :]

3 Ik heb een grijze F800ST, maar vind de wielen van de S ook mooier en w8 gewoon tot ze een keer te koop aangeboden worden. O-)


4 gewoon de VFR of XLV buiten zetten onder desnoods een zeiltje :+ _O-


Groet Robbert
 
Vind overigens de F800GS meer een wannabie 1200GS

Inderdaad. Maar die vind ik eigenlijk ook wel wat hebben, ware het niet dat ik m veel te prijzig vind. En ik niet zo'n boxer man ben.
Maar al met al pak ik toch ook met de VFR redelijk vaak een 'avontuurlijk' weggetje. (handjes breed over de stuurdempers helpt al wat, nog handiger zou een breder en hoger stuur zijn (ala ST) en een rechtere zithouding (ala ST). Maar als ik daar aan begin...wie weet wordt 't dan nog avontuurlijker....dus ala GS?


Jeez! more pictures! thanks, had ik nog niet gezien!
 
Ik kon niet wachten en heb Vrijdag de F800GS besteld. :) Nog niet bekend wanneer deze geleverd word maar dat zou wel ergens begin volgend jaar worden. Tot die tijd nog maar even verder met de F800S die trouwens tegen die tijd voor ongeveer de inruilprijs te koop is. ;)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan