Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport Topic VI: The Power Is Here

Status
Niet open voor verdere reacties.

afterburn

MF veteraan
17 aug 2002
3.537
3
Face the power

Over de K1200x/K1300x serie
De K1200 series werd in 2004 geintroduceerd en sloeg in als een bom. Nog niet eerder was een BMW met zoveel vermogen te koop geweest. Met 167pk en 130Nm koppel nog steeds waarden waar je je niet voor hoeft te schamen. De K1200S werd gepositioneerd tegen de Honda Blackbird en Suzuki Haybusa, maar is heel erg BMW. Ook het blok baarde opzien; niet langer was de K serie voorzien van de liggende "flying brick" 4-cylinder, maar met een meer traditionele dwars geplaatst blok. Ondanks het hoge vermogen is een verbruik van 1:18 goed mogelijk, wat ondanks de relatief kleine tank toch een behoorlijke actie radius opleverd.

Net als de boxer serie heeft ook de K een afwijkende wielophanging. Niet een Telelever zoals bij de boxer, want daar was gezien de hoek van het blok geen ruimte voor, maar Duolever. Het Duolever is een Hossack vork, genoemd naar de man die in de jaren 80 dit concept ontworpen heeft. Het bestaat uit 2 vaste staanders die door middel van 2 triangels worden afgesteunt op het frame. Een enkele centraal geplaatste schokdemper verzorgt de broodnodige demping en vering.

duolever.gif


Aan de achterkant wordt de ophanging verzorgt door een enkelzijdige ophanging met cardan en Paralever. Hierdoor worden de reactiekrachten die normaal bij een cardan de achterkant optillen geneutraliseerd.

paralever.gif


Varianten binnen de K serie: de S, de R, R Sport en de GT

De S is een sport-toer variant met een zithouding die het midden houdt tussen sportief en toeristisch, vergelijkbaar met de zithouding op een Honda VFR. De motor heeft een volledige kuip met relatief goede windbescherming.

De R versie is een naked muscle bike met een meer rechtop zit als bij de S vanwege het hoger geplaatste stuur. Zonder kuip zit je vol in de wind.

De R Sport versie is vrijwel identiek aan de naked R variant, maar dan met een top-half kuip gemonteerd voor een sportiever uiterlijk en meer windbescherming. Deze variant bestaat alleen als 1200.

De GT is de toer variant, maar valt buiten dit topic.

Het is een grote motor waar ook mensen met lange benen zich comfortabel op voelen. Er is genoeg ruimte. Met zijn gewicht van 267kg en lengte is het geen supersport, maar meer een fiets die zich met name thuis voelt op de Autobahn en lange vloeiende bochten.

In 2009 werd de K1200 vervangen door de K1300 serie. Een geupdate uiterlijk en meer vermogen zijn de belangrijkste verschillen.

Opties
De K-S heeft verschillende fabrieks opties die leverbaar waren:
iABS(2) (iABS2 vanaf 2007)
Boordcomputer
Handvatverwarming
ESA(2) (Electronic Suspension Adjustment) (ESA2 vanaf de K1300)
Bandenspanning controle
ASC (Automatic Stability Control, vanaf 2007)
Alarm

Daarnaast zijn nog een heel gamma aan losse opties leverbaar, zoals koffers, zadels, andere ruit en het nodige aan carbon-fiber bling.

Belangrijkste problemen en terugroep acties
Na de introductie van de K1200S in november 2004 werd een probleem ontdekt met de nokkenassen. BMW was toen genoodzaakt om alle motoren terug te roepen en het blok te vervangen. Hierdoor is de K1200S feitelijk van de markt gehaald en pas een jaar later alsnog geintroduceerd.

De nokkenaskettingspanner werkt op oliedruk en is niet super ontworpen waardoor de motor na het starten vreselijk rammelt. Dit is te verhelpen met een nieuwe spanner met olie reservoir zodat de spanner gelijk op druk is en geen rammel meer geeft.

Er is ook een probleem bekent met de airbox die bij sommige motoren bij hoge (buiten) temperaturen vervormt waardoor de sensor in de airbox niet goed meer werkt. Hierdoor kan de motor afslaan bij het stoppen en inhouden tijdens het rijden. Er is een gemodificeerde airbox die dit probleem verhelpt, in combinatie met een software update van het motormanagement systeem.

Er is een probleem met inhouden en onregelmatig stationair lopen of afslaan bij de K1200S vanaf 2008 en de K1300S. Dit lijkt een injectie probleem en wordt meestal (iig bij de K1300S) opgelost door de software te updaten naar de laatste versie (14.x).

Bij de K1300 is een probleem met de stuurschakelaar rechts, waardoor de motor tijdens het rijden kan afslaan en niet meer wil starten. Er is een terugroepactie waarbij deze schakelaar wordt vervangen en het probleem verholpen.

Handig om te weten:
Momenten
Remklauw voor : 30 NM
Vooras : 50 NM
Achterwielbouten : 60 NM (kruislings)

Gereedschap:
Het is handig om het volgende gereedschap bij je te hebben, ook als je een bandenwissel verwacht: Torx 40, 45 en 50 en zeskant 21MM

K1200S/K1300S Owners:
01. ZXR KS Blauw/Wit, ESA, HVV, GPS
02. Lennard K1300S zwart met rood
03. Rayman KS Zwart/Geel
04. Cessna KS Zwart, van Harten Special, HotCam Titanium, Xenon
05. Herr Flick KS Blauw/Wit, ESA, HVV, Koffers, GPS
06. Bor Smit KS Grijs, ESA, HVV, Koffers, GPS, HotCam Titanium, RD, IC, Xenon
07. Scoobydoo KS Cosmicblue, ASC, BC, ESA, HVV, Koffers, Tanktas
08. Hantheman K1300S zwart/rood, ESA, HVV, BC, Xenon, ASC, TPC, MB, QS
09. WimBoxer KS Blauw/Wit, ESA, HVV, van Harten Special
10. 1Lifeform KS Grijs, ESA, Zwarte velgen Waveschijven, HotCam Titanium
11. Spyder KS Grijs, ESA, HVV, Koffers, MB, GPS
12. Toronado KS Zwart/Geel, ESA, HVV, Koffers, lager zadel en voetsteunen, Remus carbon
13. Topspeed KS Blauw/Wit, Morfa Special, ESA, HVV, BC, GPS, Xenon, Blauwe velgen, Tanktas
14. Edje Kadetje KS Blauw, ESA, HVV, Koffers
15. Texan KS Zwart/Geel HVV, Koffers, MB, Zwarte velgen, Xenon, Tanktas, Remus Powercone, GPS, Tanktas
16. Campa0a KS Blauw/Wit, ESA, HVV, BC, Remus Powercone
17. Whitebrussels KS
18. SENIOR 46 K1300S zwart met geel, handmade demper, full options
19. Speed is your winner KS Blauw/Wit, ESA, HVV, GPS, RD, Remus titanium Powercone
20. Boxershort KS Zwart, Van Harten Preformance Racer
21. The Chief KS Weiss/Alu3, ESA, HVV, BC, TPC, Xenon, Akrapovic hex, Wave schijven
22. melp2003 KS Weiss/Alu3, ESA, HVV, BC, TPC, GPS, Akrapovic
23. Pannenkoek Black en White Sensation en een GS1200 Adventure
24. DJ van Wonderen K12Stitansilber/cosmicblau/nachtschwartz, HV, ESA,Alarm,VHpakket
laser duo tech inox
25. Liefmotorratje: K1200S zwart, Remus hexagonaal.
26. afterburn, K1200S, titansilber/cosmicblau/nachtschwartz, ESA, HVV, BC, GPS, PCV + AT200, Akrapovic, Sargent zadel met storage pod, sportkoffers, tanktas
27. moreneedforspeed, K1300S '09, kleur Light Grey Metallic, ABS, ESA, ASC,TPC,BC,SW,HVV
28. edgarbmw, K1200S
29. paulsK, K1200S
30. s.t., K1200S '05
31. Jefta, K1300S, light grey, ASC, BC, ESA, HVV, SS
32. edgarbmw, K1200S, grijs, ESA, hugger, LED achterlicht/knippers
33. AlexR!, K1200S, wit/blauw

K1200R/K1300R/K1200R Sport Owners:
01. M Doorman K1200R zwart full options
02. Zebedeus KR
03. Barcoo KR ESA, BC, HVV, SV, SW, GPS
04. Blitskikker KR Geel, ESA, SW, GPS
05. Stefke600 KR
06. Kosturnix KR Weiss/Alu ESA, BC, HVV, SW, MB
07. Puritein KR Geel, ESA, HVV, SV, HotCam
08. jansof KR Grijs, ESA, BC, SV, SW, Tit. Hotcam
09. Macroenie KR Geel, ABS, ESA, HVV, SV, SW +volledig titanium powercup uitlaat, rapidbike 1 en dubbele BMC filters.
10. P.Nis KR Geel
11 Siberian Specs: BC, ESA, HVV, SV, SW, Laser Hotcam, Rapid Bike, Xenon, Wave disks, Veel carbon parts, Monoseat, LED Achterlicht, Witte knipperlichten, Nachtzwart, Van Harten Special...
12. Spamdre K1200Rsport ,kuipje eronder,laser, Garmin Zumo en pizzakoffer
13. K1200RDragon gestijld en getuned by Rizoma.
14. Al_Bundy, K1300R silk '09, ABS, ESA, ASC, TPC, BC, SW, HVV, SS
15. CH Racing M900, K1200R 'Powercup'
16. FZeendje, K1200R, Zwart
17. Duccorse, K1200R, Zwart, sportvelg achter, Akra titan, K1300 R zijkapjes radiateur, binnenkort superbike stuur.
18. Testikels, K1200R, 06, BC, ESA, HVV, SV, SW, GPS
19. Zwiep, K1300R

ASC = Automatic Stability Control
BC = Boordcomputer
ESA = Elektronisch geregeld veringsysteem
GPS = Navigatiesysteem
HVV = Handvatverwarming
SV = Sportvelgen
SW = Sportwindscherm
RD = Radar Detector
IC = Intercom
MB = Middenbok
TPC = Tyre Pressure Control
SS = Speed Shifter


De sites

www.BMW-Motorrad.nl
www.k1200sport.nl
www.s1000rr.nl
www.k1200r.de
www.k1200s.de
www.bmwk1200s.com
www.k1200s.net
www.bmw-k1200s.de


De eerdere topics:

Het grote BMW K1200R / K1200S topic

Het grote BMW K1200R / K1200S topic deel #2

Het grote BMW K1200R / K1200S topic part 3

BMW K1200R / K1200S en K1200Rsport Topic

BMW-K1200SRR-sport-en-K1300-SR-101
 
Laatst bewerkt:
'Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport Topic V: The Power Is Here' > 'Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport Topic VI: The Power Is Here'
 
Om de lijst nog completer te maken mag je mij ook op de lijst zetten: K1300S '09 ABS, ESA, ASC,TPC,BC,SW,HVV, kleur Light Grey Metallic
 
Hoe neemt iedereen een slot mee op deze motor?? Past niet zoveel onder het zadel

[me="Testikels"]neemt geen slot mee, stuurslot en startonderbreker vind ik wel genoeg.[/me]
( voor dagtripjes dan )

eerdaags kan ik gratis in de microwave bubble van mijn vriendins motor staan :)
 
Laatst bewerkt:
Ilmberger hugger is binnen *O* hopelijk mider modder aan de achterkant. Gelijk nog even de Ilmberger cuppower carbon voorspadboord besteld. (staat wel mooi carbon voor & achterspadbord)

full


De oliekoeler van wunderlich was ook binnen, alleen is deze in het zilver geleverd (wordt alleen op de site als zwart afgebeeld) + het gaaswerk is anders dan op de foto. Jammer voor mij geen wunderlich meer in de toekomst. (zal wel even een foto posten als hij gemonteerd zit en de foto die op het net staan, dan zie je de verschillen)

Als alles meezit volgende week wordt de onderdelen gemonteerd. Moet namelijk nog onder garantie de achterkapjes krijgen.
(De zwarte verf liet van het plastic los. Was toevallig bij meer K1300R fietsen die in december/januari besteld waren, valt onder de garantie) (zal ook hiervan even een foto maken zodat je weet wat ik bedoel)
 
Laatst bewerkt:
De foto.

De zwarte verf liet van het plastic los.

Dit was het geval bij meer K1300R fietsen, in de kleur silk, deze fietsen komen uit de productie december 2009/januari 2010.

Het valt onder de garantie.

Foto;
full

full
 
Laatst bewerkt:
Vanmiddag glk gespot op de MFMM :W . Was weer ouderwets gezellig ;) .

@s.t. en testikels :+ : ik heb besloten om de Remus voorlopig nog niet weg te doen. Ik was net zelf (weer) onder de indruk van het geluid zonder dB-killer :9~ (ja, was in een goede bui }) ).
 
Vanmiddag glk gespot op de MFMM :W . Was weer ouderwets gezellig ;) .

@s.t. en testikels :+ : ik heb besloten om de Remus voorlopig nog niet weg te doen. Ik was net zelf (weer) onder de indruk van het geluid zonder dB-killer :9~ (ja, was in een goede bui }) ).

Jammer hoor, had me er een beetje op verheugd.

Iemand anders nog een demper in de aanbieding ?
 
Jammer hoor, had me er een beetje op verheugd.

Iemand anders nog een demper in de aanbieding ?

Ik had een stukje gelezen in de kickstart dat er een slip-on carbon demper van Akra komt. Zodra deze leverbaar is ga ik daarop over en gaat mijn Titanium Remus Hexacone in de verkoop.

Momenteel heb ik wel de originele K1300 demper liggen.
 
Ik had een stukje gelezen in de kickstart dat er een slip-on carbon demper van Akra komt. Zodra deze leverbaar is ga ik daarop over en gaat mijn Titanium Remus Hexacone in de verkoop.

Momenteel heb ik wel de originele K1300 demper liggen.

Lemme know, zodra dat gaat gebeuren :)

Originele demper heb ik ook :(
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan