afterburn
MF veteraan
- 17 aug 2002
- 3.537
- 3
Face the power
Over de K1200x/K1300x serie
De K1200 series werd in 2004 geintroduceerd en sloeg in als een bom. Nog niet eerder was een BMW met zoveel vermogen te koop geweest. Met 167pk en 130Nm koppel nog steeds waarden waar je je niet voor hoeft te schamen. De K1200S werd gepositioneerd tegen de Honda Blackbird en Suzuki Haybusa, maar is heel erg BMW. Ook het blok baarde opzien; niet langer was de K serie voorzien van de liggende "flying brick" 4-cylinder, maar met een meer traditionele dwars geplaatst blok. Ondanks het hoge vermogen is een verbruik van 1:18 goed mogelijk, wat ondanks de relatief kleine tank toch een behoorlijke actie radius opleverd.
Net als de boxer serie heeft ook de K een afwijkende wielophanging. Niet een Telelever zoals bij de boxer, want daar was gezien de hoek van het blok geen ruimte voor, maar Duolever. Het Duolever is een Hossack vork, genoemd naar de man die in de jaren 80 dit concept ontworpen heeft. Het bestaat uit 2 vaste staanders die door middel van 2 triangels worden afgesteunt op het frame. Een enkele centraal geplaatste schokdemper verzorgt de broodnodige demping en vering.
Aan de achterkant wordt de ophanging verzorgt door een enkelzijdige ophanging met cardan en Paralever. Hierdoor worden de reactiekrachten die normaal bij een cardan de achterkant optillen geneutraliseerd.
Varianten binnen de K serie: de S, de R, R Sport en de GT
De S is een sport-toer variant met een zithouding die het midden houdt tussen sportief en toeristisch, vergelijkbaar met de zithouding op een Honda VFR. De motor heeft een volledige kuip met relatief goede windbescherming.
De R versie is een naked muscle bike met een meer rechtop zit als bij de S vanwege het hoger geplaatste stuur. Zonder kuip zit je vol in de wind.
De R Sport versie is vrijwel identiek aan de naked R variant, maar dan met een top-half kuip gemonteerd voor een sportiever uiterlijk en meer windbescherming. Deze variant bestaat alleen als 1200.
De GT is de toer variant, maar valt buiten dit topic.
Het is een grote motor waar ook mensen met lange benen zich comfortabel op voelen. Er is genoeg ruimte. Met zijn gewicht van 267kg en lengte is het geen supersport, maar meer een fiets die zich met name thuis voelt op de Autobahn en lange vloeiende bochten.
In 2009 werd de K1200 vervangen door de K1300 serie. Een geupdate uiterlijk en meer vermogen zijn de belangrijkste verschillen.
Opties
De K-S heeft verschillende fabrieks opties die leverbaar waren:
iABS(2) (iABS2 vanaf 2007)
Boordcomputer
Handvatverwarming
ESA(2) (Electronic Suspension Adjustment) (ESA2 vanaf de K1300)
Bandenspanning controle
ASC (Automatic Stability Control, vanaf 2007)
Alarm
Daarnaast zijn nog een heel gamma aan losse opties leverbaar, zoals koffers, zadels, andere ruit en het nodige aan carbon-fiber bling.
Belangrijkste problemen en terugroep acties
Na de introductie van de K1200S in november 2004 werd een probleem ontdekt met de nokkenassen. BMW was toen genoodzaakt om alle motoren terug te roepen en het blok te vervangen. Hierdoor is de K1200S feitelijk van de markt gehaald en pas een jaar later alsnog geintroduceerd.
Probleem: De koppeling van de K1200 serie kan verschillende problemen vertonen. 1) vibraties en vreemde geluiden, 2) veel lawaai met schakelen 3) voortijdige slijtage waardoor niet meer ontkoppeld kan worden. In alle gevallen wordt door BMW aangeraden de koppeling te vervangen. Dit valt buiten de garantie-regeling. Er was een coulance regeling voor de koppeling, maar deze is in 2010 afgelopen. Kosten voor de vervanging van de complete koppeling ca 1500 euro.
Modificatie: De nokkenaskettingspanner werkt op oliedruk en is niet super ontworpen waardoor de motor na het starten vreselijk rammelt. Dit is te verhelpen met een nieuwe spanner met olie reservoir zodat de spanner gelijk op druk is en geen rammel meer geeft.
Modificatie: Er is ook een probleem bekent met de airbox die bij sommige motoren bij hoge (buiten) temperaturen vervormt waardoor de sensor in de airbox niet goed meer werkt. Hierdoor kan de motor afslaan bij het stoppen en inhouden tijdens het rijden. Er is een gemodificeerde airbox die dit probleem verhelpt, in combinatie met een software update van het motormanagement systeem.
Modificatie: Er is een probleem met inhouden en onregelmatig stationair lopen of afslaan bij de K1200S vanaf 2008 en de K1300S. Dit lijkt een injectie probleem en wordt meestal (iig bij de K1300S) opgelost door de software te updaten naar de laatste versie (14.x).
Terugroepactie: Bij de K1300 is een probleem met de stuurschakelaar rechts, waardoor de motor tijdens het rijden kan afslaan en niet meer wil starten. Er is een terugroepactie waarbij deze schakelaar wordt vervangen en het probleem verholpen.
Terugroepactie: Zowel bij de K1200 als bij K1300 is een terugroepactie waarbij een sponsje in het reservoir van de voorrem wordt geplaatst. Dit omdat in bijzondere gevallen bij bepaalde toerentallen door vibraties de remvloeistof kan gaan schuimen en daardoor de remdruk wegvalt of verminderd wordt.
Terugroepactie: Bij bepaalde modellen is er ook een terugroep actie op de remleidingen van de voorrem. Bij sommige modellen kan een verdeelstukje scheuren waardoor de rem niet meer werkt.
Terugroepactie: Er is een terugroepactie voor de hevel van het link systeem van de achterschokbreker. In sommige gevallen kan door vuil en roest het lager vast gaan zitten waardoor er kans bestaat dat de hevel breekt tijdens het rijden. Dit kan tot ongelukken leiden. De nieuwe hevel is zwaarder uitgevoerd om de kans op breken te verminderen en heeft een afschermingskapje voor het lager zodat vuil en water minder makkelijk bij het lager kan komen.
Handig om te weten:
Momenten
Remklauw voor : 30 NM
Vooras : 50 NM
Achterwielbouten : 60 NM (kruislings)
Gereedschap:
Het is handig om het volgende gereedschap bij je te hebben, ook als je een bandenwissel verwacht: Torx 40, 45 en 50 en zeskant 21MM
K1200S/K1300S Owners:
01. ZXR KS Blauw/Wit, ESA, HVV, GPS
02. Lennard K1300S zwart met rood
03. Rayman KS Zwart/Geel
04. Cessna KS Zwart, van Harten Special, HotCam Titanium, Xenon
05. Herr Flick KS Blauw/Wit, ESA, HVV, Koffers, GPS
06. Scoobydoo KS Cosmicblue, ASC, BC, ESA, HVV, Koffers, Tanktas
07. WimBoxer KS Blauw/Wit, ESA, HVV, van Harten Special
08. 1Lifeform KS Grijs, ESA, Zwarte velgen Waveschijven, HotCam Titanium
09. Spyder KS Grijs, ESA, HVV, Koffers, MB, GPS
10. Toronado KS Zwart/Geel, ESA, HVV, Koffers, lager zadel en voetsteunen, Remus carbon
11. Topspeed KS Blauw/Wit, Morfa Special, ESA, HVV, BC, GPS, Xenon, Blauwe velgen, Tanktas
12. Edje Kadetje KS Blauw, ESA, HVV, Koffers
13. Texan KS Zwart/Geel HVV, Koffers, MB, Zwarte velgen, Xenon, Tanktas, Remus Powercone, GPS, Tanktas
14. Campa0a KS Blauw/Wit, ESA, HVV, BC, Remus Powercone
15. Whitebrussels KS
16. Speed is your winner KS Blauw/Wit, ESA, HVV, GPS, RD, Remus titanium Powercone
17. melp2003 KS Weiss/Alu3, ESA, HVV, BC, TPC, GPS, Akrapovic
18. Pannenkoek Black en White Sensation en een GS1200 Adventure
19. DJ van Wonderen K12Stitansilber/cosmicblau/nachtschwartz, HV, ESA,Alarm,VHpakket
laser duo tech inox
20. Liefmotorratje: K1200S zwart, Remus hexagonaal.
21. afterburn, K1200S, titansilber/cosmicblau/nachtschwartz, ESA, HVV, BC, GPS, PCV + AT200, Akrapovic, Sargent zadel met storage pod, sportkoffers, tanktas
22. moreneedforspeed, K1300S '09, kleur Light Grey Metallic, ABS, ESA, ASC,TPC,BC,SW,HVV
23. edgarbmw, K1200S
24. paulsK, K1200S
25. s.t., K1200S '05
26. Jefta, K1300S, light grey, ASC, BC, ESA, HVV, SS
27. edgarbmw, K1200S, grijs, ESA, hugger, LED achterlicht/knippers
28. AlexR!, K1200S, wit/blauw
29. Stofferlaar, K1200S, blauw, ESA ABS EVO HVV alarm carbon hugger bagagerek middenbok en bagster tanktas
30. DKP, K1200S, zwart/blauw/zilver
31. BMRay, K1300S, 30 jaar editie, rood/wit/zwart, ABS ASC BC ESA GPS HVV SS TPC, alarm, sportkoffers, witte knipperlichten voor, witte LED knipperlichten achter, Akrapovic
32. Maclainpont, K1200S, ESA, ABS, HVV, Alarm, BC
K1200R/K1300R/K1200R Sport Owners:
01. M Doorman K1200R zwart full options
02. Zebedeus KR
03. Barcoo KR ESA, BC, HVV, SV, SW, GPS
04. Blitskikker KR Geel, ESA, SW, GPS
05. Stefke600 KR
06. Kosturnix KR Weiss/Alu ESA, BC, HVV, SW, MB
07. jansof KR Grijs, ESA, BC, SV, SW, Tit. Hotcam
08. Macroenie KR Geel, ABS, ESA, HVV, SV, SW +volledig titanium powercup uitlaat, rapidbike 1 en dubbele BMC filters.
09. P.Nis KR Geel
10 Siberian Specs: BC, ESA, HVV, SV, SW, Laser Hotcam, Rapid Bike, Xenon, Wave disks, Veel carbon parts, Monoseat, LED Achterlicht, Witte knipperlichten, Nachtzwart, Van Harten Special...
11. Spamdre K1200Rsport ,kuipje eronder,laser, Garmin Zumo en pizzakoffer
12. K1200RDragon gestijld en getuned by Rizoma.
13. Al_Bundy, K1300R silk '09, ABS, ESA, ASC, TPC, BC, SW, HVV, SS
14. CH Racing M900, K1200R 'Powercup'
15. Duccorse, K1200R, Zwart, sportvelg achter, Akra titan, K1300 R zijkapjes radiateur, binnenkort superbike stuur.
16. Zwiep, K1300R
17. snowboarder39, K1200R, Grijs, Rizoma Superbike stuur, Laser Hotcam, Links en recht wat carbon
18. Popeyebos, BMW K1300R, ABS, ASC, BC, HVV, SV, SW, TPC, ledknippers, Garmin Zumo 660
ASC = Automatic Stability Control
BC = Boordcomputer
ESA = Elektronisch geregeld veringsysteem
GPS = Navigatiesysteem
HVV = Handvatverwarming
SV = Sportvelgen
SW = Sportwindscherm
RD = Radar Detector
IC = Intercom
MB = Middenbok
TPC = Tyre Pressure Control
SS = Speed Shifter
De sites
www.BMW-Motorrad.nl
www.k1200sport.nl
www.s1000rr.nl
www.k1200r.de
www.k1200s.de
www.bmwk1200s.com
www.k1200s.net
www.bmw-k1200s.de
De eerdere topics:
Het grote BMW K1200R / K1200S topic
Het grote BMW K1200R / K1200S topic deel #2
Het grote BMW K1200R / K1200S topic part 3
BMW K1200R / K1200S en K1200Rsport Topic
BMW-K1200SRR-sport-en-K1300-SR-101
Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport Topic VI: The Power Is Here
Over de K1200x/K1300x serie
De K1200 series werd in 2004 geintroduceerd en sloeg in als een bom. Nog niet eerder was een BMW met zoveel vermogen te koop geweest. Met 167pk en 130Nm koppel nog steeds waarden waar je je niet voor hoeft te schamen. De K1200S werd gepositioneerd tegen de Honda Blackbird en Suzuki Haybusa, maar is heel erg BMW. Ook het blok baarde opzien; niet langer was de K serie voorzien van de liggende "flying brick" 4-cylinder, maar met een meer traditionele dwars geplaatst blok. Ondanks het hoge vermogen is een verbruik van 1:18 goed mogelijk, wat ondanks de relatief kleine tank toch een behoorlijke actie radius opleverd.
Net als de boxer serie heeft ook de K een afwijkende wielophanging. Niet een Telelever zoals bij de boxer, want daar was gezien de hoek van het blok geen ruimte voor, maar Duolever. Het Duolever is een Hossack vork, genoemd naar de man die in de jaren 80 dit concept ontworpen heeft. Het bestaat uit 2 vaste staanders die door middel van 2 triangels worden afgesteunt op het frame. Een enkele centraal geplaatste schokdemper verzorgt de broodnodige demping en vering.
Aan de achterkant wordt de ophanging verzorgt door een enkelzijdige ophanging met cardan en Paralever. Hierdoor worden de reactiekrachten die normaal bij een cardan de achterkant optillen geneutraliseerd.
Varianten binnen de K serie: de S, de R, R Sport en de GT
De S is een sport-toer variant met een zithouding die het midden houdt tussen sportief en toeristisch, vergelijkbaar met de zithouding op een Honda VFR. De motor heeft een volledige kuip met relatief goede windbescherming.
De R versie is een naked muscle bike met een meer rechtop zit als bij de S vanwege het hoger geplaatste stuur. Zonder kuip zit je vol in de wind.
De R Sport versie is vrijwel identiek aan de naked R variant, maar dan met een top-half kuip gemonteerd voor een sportiever uiterlijk en meer windbescherming. Deze variant bestaat alleen als 1200.
De GT is de toer variant, maar valt buiten dit topic.
Het is een grote motor waar ook mensen met lange benen zich comfortabel op voelen. Er is genoeg ruimte. Met zijn gewicht van 267kg en lengte is het geen supersport, maar meer een fiets die zich met name thuis voelt op de Autobahn en lange vloeiende bochten.
In 2009 werd de K1200 vervangen door de K1300 serie. Een geupdate uiterlijk en meer vermogen zijn de belangrijkste verschillen.
Opties
De K-S heeft verschillende fabrieks opties die leverbaar waren:
iABS(2) (iABS2 vanaf 2007)
Boordcomputer
Handvatverwarming
ESA(2) (Electronic Suspension Adjustment) (ESA2 vanaf de K1300)
Bandenspanning controle
ASC (Automatic Stability Control, vanaf 2007)
Alarm
Daarnaast zijn nog een heel gamma aan losse opties leverbaar, zoals koffers, zadels, andere ruit en het nodige aan carbon-fiber bling.
Belangrijkste problemen en terugroep acties
Na de introductie van de K1200S in november 2004 werd een probleem ontdekt met de nokkenassen. BMW was toen genoodzaakt om alle motoren terug te roepen en het blok te vervangen. Hierdoor is de K1200S feitelijk van de markt gehaald en pas een jaar later alsnog geintroduceerd.
Probleem: De koppeling van de K1200 serie kan verschillende problemen vertonen. 1) vibraties en vreemde geluiden, 2) veel lawaai met schakelen 3) voortijdige slijtage waardoor niet meer ontkoppeld kan worden. In alle gevallen wordt door BMW aangeraden de koppeling te vervangen. Dit valt buiten de garantie-regeling. Er was een coulance regeling voor de koppeling, maar deze is in 2010 afgelopen. Kosten voor de vervanging van de complete koppeling ca 1500 euro.
Modificatie: De nokkenaskettingspanner werkt op oliedruk en is niet super ontworpen waardoor de motor na het starten vreselijk rammelt. Dit is te verhelpen met een nieuwe spanner met olie reservoir zodat de spanner gelijk op druk is en geen rammel meer geeft.
Modificatie: Er is ook een probleem bekent met de airbox die bij sommige motoren bij hoge (buiten) temperaturen vervormt waardoor de sensor in de airbox niet goed meer werkt. Hierdoor kan de motor afslaan bij het stoppen en inhouden tijdens het rijden. Er is een gemodificeerde airbox die dit probleem verhelpt, in combinatie met een software update van het motormanagement systeem.
Modificatie: Er is een probleem met inhouden en onregelmatig stationair lopen of afslaan bij de K1200S vanaf 2008 en de K1300S. Dit lijkt een injectie probleem en wordt meestal (iig bij de K1300S) opgelost door de software te updaten naar de laatste versie (14.x).
Terugroepactie: Bij de K1300 is een probleem met de stuurschakelaar rechts, waardoor de motor tijdens het rijden kan afslaan en niet meer wil starten. Er is een terugroepactie waarbij deze schakelaar wordt vervangen en het probleem verholpen.
Terugroepactie: Zowel bij de K1200 als bij K1300 is een terugroepactie waarbij een sponsje in het reservoir van de voorrem wordt geplaatst. Dit omdat in bijzondere gevallen bij bepaalde toerentallen door vibraties de remvloeistof kan gaan schuimen en daardoor de remdruk wegvalt of verminderd wordt.
Terugroepactie: Bij bepaalde modellen is er ook een terugroep actie op de remleidingen van de voorrem. Bij sommige modellen kan een verdeelstukje scheuren waardoor de rem niet meer werkt.
Terugroepactie: Er is een terugroepactie voor de hevel van het link systeem van de achterschokbreker. In sommige gevallen kan door vuil en roest het lager vast gaan zitten waardoor er kans bestaat dat de hevel breekt tijdens het rijden. Dit kan tot ongelukken leiden. De nieuwe hevel is zwaarder uitgevoerd om de kans op breken te verminderen en heeft een afschermingskapje voor het lager zodat vuil en water minder makkelijk bij het lager kan komen.
Handig om te weten:
Momenten
Remklauw voor : 30 NM
Vooras : 50 NM
Achterwielbouten : 60 NM (kruislings)
Gereedschap:
Het is handig om het volgende gereedschap bij je te hebben, ook als je een bandenwissel verwacht: Torx 40, 45 en 50 en zeskant 21MM
K1200S/K1300S Owners:
01. ZXR KS Blauw/Wit, ESA, HVV, GPS
02. Lennard K1300S zwart met rood
03. Rayman KS Zwart/Geel
04. Cessna KS Zwart, van Harten Special, HotCam Titanium, Xenon
05. Herr Flick KS Blauw/Wit, ESA, HVV, Koffers, GPS
06. Scoobydoo KS Cosmicblue, ASC, BC, ESA, HVV, Koffers, Tanktas
07. WimBoxer KS Blauw/Wit, ESA, HVV, van Harten Special
08. 1Lifeform KS Grijs, ESA, Zwarte velgen Waveschijven, HotCam Titanium
09. Spyder KS Grijs, ESA, HVV, Koffers, MB, GPS
10. Toronado KS Zwart/Geel, ESA, HVV, Koffers, lager zadel en voetsteunen, Remus carbon
11. Topspeed KS Blauw/Wit, Morfa Special, ESA, HVV, BC, GPS, Xenon, Blauwe velgen, Tanktas
12. Edje Kadetje KS Blauw, ESA, HVV, Koffers
13. Texan KS Zwart/Geel HVV, Koffers, MB, Zwarte velgen, Xenon, Tanktas, Remus Powercone, GPS, Tanktas
14. Campa0a KS Blauw/Wit, ESA, HVV, BC, Remus Powercone
15. Whitebrussels KS
16. Speed is your winner KS Blauw/Wit, ESA, HVV, GPS, RD, Remus titanium Powercone
17. melp2003 KS Weiss/Alu3, ESA, HVV, BC, TPC, GPS, Akrapovic
18. Pannenkoek Black en White Sensation en een GS1200 Adventure
laser duo tech inox
20. Liefmotorratje: K1200S zwart, Remus hexagonaal.
21. afterburn, K1200S, titansilber/cosmicblau/nachtschwartz, ESA, HVV, BC, GPS, PCV + AT200, Akrapovic, Sargent zadel met storage pod, sportkoffers, tanktas
22. moreneedforspeed, K1300S '09, kleur Light Grey Metallic, ABS, ESA, ASC,TPC,BC,SW,HVV
23. edgarbmw, K1200S
24. paulsK, K1200S
25. s.t., K1200S '05
26. Jefta, K1300S, light grey, ASC, BC, ESA, HVV, SS
27. edgarbmw, K1200S, grijs, ESA, hugger, LED achterlicht/knippers
28. AlexR!, K1200S, wit/blauw
29. Stofferlaar, K1200S, blauw, ESA ABS EVO HVV alarm carbon hugger bagagerek middenbok en bagster tanktas
31. BMRay, K1300S, 30 jaar editie, rood/wit/zwart, ABS ASC BC ESA GPS HVV SS TPC, alarm, sportkoffers, witte knipperlichten voor, witte LED knipperlichten achter, Akrapovic
32. Maclainpont, K1200S, ESA, ABS, HVV, Alarm, BC
K1200R/K1300R/K1200R Sport Owners:
01. M Doorman K1200R zwart full options
02. Zebedeus KR
03. Barcoo KR ESA, BC, HVV, SV, SW, GPS
04. Blitskikker KR Geel, ESA, SW, GPS
05. Stefke600 KR
06. Kosturnix KR Weiss/Alu ESA, BC, HVV, SW, MB
07. jansof KR Grijs, ESA, BC, SV, SW, Tit. Hotcam
08. Macroenie KR Geel, ABS, ESA, HVV, SV, SW +volledig titanium powercup uitlaat, rapidbike 1 en dubbele BMC filters.
09. P.Nis KR Geel
10 Siberian Specs: BC, ESA, HVV, SV, SW, Laser Hotcam, Rapid Bike, Xenon, Wave disks, Veel carbon parts, Monoseat, LED Achterlicht, Witte knipperlichten, Nachtzwart, Van Harten Special...
11. Spamdre K1200Rsport ,kuipje eronder,laser, Garmin Zumo en pizzakoffer
12. K1200RDragon gestijld en getuned by Rizoma.
13. Al_Bundy, K1300R silk '09, ABS, ESA, ASC, TPC, BC, SW, HVV, SS
14. CH Racing M900, K1200R 'Powercup'
15. Duccorse, K1200R, Zwart, sportvelg achter, Akra titan, K1300 R zijkapjes radiateur, binnenkort superbike stuur.
16. Zwiep, K1300R
17. snowboarder39, K1200R, Grijs, Rizoma Superbike stuur, Laser Hotcam, Links en recht wat carbon
18. Popeyebos, BMW K1300R, ABS, ASC, BC, HVV, SV, SW, TPC, ledknippers, Garmin Zumo 660
ASC = Automatic Stability Control
BC = Boordcomputer
ESA = Elektronisch geregeld veringsysteem
GPS = Navigatiesysteem
HVV = Handvatverwarming
SV = Sportvelgen
SW = Sportwindscherm
RD = Radar Detector
IC = Intercom
MB = Middenbok
TPC = Tyre Pressure Control
SS = Speed Shifter
De sites
www.BMW-Motorrad.nl
www.k1200sport.nl
www.s1000rr.nl
www.k1200r.de
www.k1200s.de
www.bmwk1200s.com
www.k1200s.net
www.bmw-k1200s.de
De eerdere topics:
Het grote BMW K1200R / K1200S topic
Het grote BMW K1200R / K1200S topic deel #2
Het grote BMW K1200R / K1200S topic part 3
BMW K1200R / K1200S en K1200Rsport Topic
BMW-K1200SRR-sport-en-K1300-SR-101
Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport Topic VI: The Power Is Here
Laatst bewerkt: