Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport Topic VI: The Power To Wow!

Status
Niet open voor verdere reacties.

afterburn

MF veteraan
17 aug 2002
3.537
3
Face the power

Over de K1200x/K1300x serie
De K1200 series werd in 2004 geintroduceerd en sloeg in als een bom. Nog niet eerder was een BMW met zoveel vermogen te koop geweest. Met 167pk en 130Nm koppel nog steeds waarden waar je je niet voor hoeft te schamen. De K1200S werd gepositioneerd tegen de Honda Blackbird en Suzuki Haybusa, maar is heel erg BMW. Ook het blok baarde opzien; niet langer was de K serie voorzien van de liggende "flying brick" 4-cylinder, maar met een meer traditionele dwars geplaatst blok. Ondanks het hoge vermogen is een verbruik van 1:18 goed mogelijk, wat ondanks de relatief kleine tank toch een behoorlijke actie radius opleverd.

Net als de boxer serie heeft ook de K een afwijkende wielophanging. Niet een Telelever zoals bij de boxer, want daar was gezien de hoek van het blok geen ruimte voor, maar Duolever. Het Duolever is een Hossack vork, genoemd naar de man die in de jaren 80 dit concept ontworpen heeft. Het bestaat uit 2 vaste staanders die door middel van 2 triangels worden afgesteunt op het frame. Een enkele centraal geplaatste schokdemper verzorgt de broodnodige demping en vering.

duolever.gif


Aan de achterkant wordt de ophanging verzorgt door een enkelzijdige ophanging met cardan en Paralever. Hierdoor worden de reactiekrachten die normaal bij een cardan de achterkant optillen geneutraliseerd.

paralever.gif


Varianten binnen de K serie: de S, de R, R Sport en de GT

De S is een sport-toer variant met een zithouding die het midden houdt tussen sportief en toeristisch, vergelijkbaar met de zithouding op een Honda VFR. De motor heeft een volledige kuip met relatief goede windbescherming.

De R versie is een naked muscle bike met een meer rechtop zit als bij de S vanwege het hoger geplaatste stuur. Zonder kuip zit je vol in de wind.

De R Sport versie is vrijwel identiek aan de naked R variant, maar dan met een top-half kuip gemonteerd voor een sportiever uiterlijk en meer windbescherming. Deze variant bestaat alleen als 1200.

De GT is de toer variant, maar valt buiten dit topic.

Het is een grote motor waar ook mensen met lange benen zich comfortabel op voelen. Er is genoeg ruimte. Met zijn gewicht van 267kg en lengte is het geen supersport, maar meer een fiets die zich met name thuis voelt op de Autobahn en lange vloeiende bochten.

In 2009 werd de K1200 vervangen door de K1300 serie. Een geupdate uiterlijk en meer vermogen zijn de belangrijkste verschillen.

Opties
De K-S heeft verschillende fabrieks opties die leverbaar waren:
iABS(2) (iABS2 vanaf 2007)
Boordcomputer
Handvatverwarming
ESA(2) (Electronic Suspension Adjustment) (ESA2 vanaf de K1300)
Bandenspanning controle
ASC (Automatic Stability Control, vanaf 2007)
Alarm

Daarnaast zijn nog een heel gamma aan losse opties leverbaar, zoals koffers, zadels, andere ruit en het nodige aan carbon-fiber bling.

Belangrijkste problemen en terugroep acties
Na de introductie van de K1200S in november 2004 werd een probleem ontdekt met de nokkenassen. BMW was toen genoodzaakt om alle motoren terug te roepen en het blok te vervangen. Hierdoor is de K1200S feitelijk van de markt gehaald en pas een jaar later alsnog geintroduceerd.

Probleem: De koppeling van de K1200 serie kan verschillende problemen vertonen. 1) vibraties en vreemde geluiden, 2) veel lawaai met schakelen 3) voortijdige slijtage waardoor niet meer ontkoppeld kan worden. In alle gevallen wordt door BMW aangeraden de koppeling te vervangen. Dit valt buiten de garantie-regeling. Er was een coulance regeling voor de koppeling, maar deze is in 2010 afgelopen. Kosten voor de vervanging van de complete koppeling ca 1500 euro.

Modificatie: De nokkenaskettingspanner werkt op oliedruk en is niet super ontworpen waardoor de motor na het starten vreselijk rammelt. Dit is te verhelpen met een nieuwe spanner met olie reservoir zodat de spanner gelijk op druk is en geen rammel meer geeft.

Modificatie: Er is ook een probleem bekent met de airbox die bij sommige motoren bij hoge (buiten) temperaturen vervormt waardoor de sensor in de airbox niet goed meer werkt. Hierdoor kan de motor afslaan bij het stoppen en inhouden tijdens het rijden. Er is een gemodificeerde airbox die dit probleem verhelpt, in combinatie met een software update van het motormanagement systeem.

Modificatie: Er is een probleem met inhouden en onregelmatig stationair lopen of afslaan bij de K1200S vanaf 2008 en de K1300S. Dit lijkt een injectie probleem en wordt meestal (iig bij de K1300S) opgelost door de software te updaten naar de laatste versie (14.x).

Terugroepactie: Bij de K1300 is een probleem met de stuurschakelaar rechts, waardoor de motor tijdens het rijden kan afslaan en niet meer wil starten. Er is een terugroepactie waarbij deze schakelaar wordt vervangen en het probleem verholpen.

Terugroepactie: Zowel bij de K1200 als bij K1300 is een terugroepactie waarbij een sponsje in het reservoir van de voorrem wordt geplaatst. Dit omdat in bijzondere gevallen bij bepaalde toerentallen door vibraties de remvloeistof kan gaan schuimen en daardoor de remdruk wegvalt of verminderd wordt.

Terugroepactie: Bij bepaalde modellen is er ook een terugroep actie op de remleidingen van de voorrem. Bij sommige modellen kan een verdeelstukje scheuren waardoor de rem niet meer werkt.

Terugroepactie: Er is een terugroepactie voor de hevel van het link systeem van de achterschokbreker. In sommige gevallen kan door vuil en roest het lager vast gaan zitten waardoor er kans bestaat dat de hevel breekt tijdens het rijden. Dit kan tot ongelukken leiden. De nieuwe hevel is zwaarder uitgevoerd om de kans op breken te verminderen en heeft een afschermingskapje voor het lager zodat vuil en water minder makkelijk bij het lager kan komen.

Handig om te weten:
Momenten
Remklauw voor : 30 NM
Vooras : 50 NM
Achterwielbouten : 60 NM (kruislings)

Gereedschap:
Het is handig om het volgende gereedschap bij je te hebben, ook als je een bandenwissel verwacht: Torx 40, 45 en 50 en zeskant 21MM

K1200S/K1300S Owners:
01. ZXR KS Blauw/Wit, ESA, HVV, GPS
02. Lennard K1300S zwart met rood
03. Rayman KS Zwart/Geel
04. Cessna KS Zwart, van Harten Special, HotCam Titanium, Xenon
05. Herr Flick KS Blauw/Wit, ESA, HVV, Koffers, GPS
06. Scoobydoo KS Cosmicblue, ASC, BC, ESA, HVV, Koffers, Tanktas
07. WimBoxer KS Blauw/Wit, ESA, HVV, van Harten Special
08. 1Lifeform KS Grijs, ESA, Zwarte velgen Waveschijven, HotCam Titanium
09. Spyder KS Grijs, ESA, HVV, Koffers, MB, GPS
10. Toronado KS Zwart/Geel, ESA, HVV, Koffers, lager zadel en voetsteunen, Remus carbon
11. Topspeed KS Blauw/Wit, Morfa Special, ESA, HVV, BC, GPS, Xenon, Blauwe velgen, Tanktas
12. Edje Kadetje KS Blauw, ESA, HVV, Koffers
13. Texan KS Zwart/Geel HVV, Koffers, MB, Zwarte velgen, Xenon, Tanktas, Remus Powercone, GPS, Tanktas
14. Campa0a KS Blauw/Wit, ESA, HVV, BC, Remus Powercone
15. Whitebrussels KS
16. Speed is your winner KS Blauw/Wit, ESA, HVV, GPS, RD, Remus titanium Powercone
17. melp2003 KS Weiss/Alu3, ESA, HVV, BC, TPC, GPS, Akrapovic
18. Pannenkoek Black en White Sensation en een GS1200 Adventure
19. DJ van Wonderen K12Stitansilber/cosmicblau/nachtschwartz, HV, ESA,Alarm,VHpakket
laser duo tech inox

20. Liefmotorratje: K1200S zwart, Remus hexagonaal.
21. afterburn, K1200S, titansilber/cosmicblau/nachtschwartz, ESA, HVV, BC, GPS, PCV + AT200, Akrapovic, Sargent zadel met storage pod, sportkoffers, tanktas
22. moreneedforspeed, K1300S '09, kleur Light Grey Metallic, ABS, ESA, ASC,TPC,BC,SW,HVV
23. edgarbmw, K1200S
24. paulsK, K1200S
25. s.t., K1200S '05
26. Jefta, K1300S, light grey, ASC, BC, ESA, HVV, SS
27. edgarbmw, K1200S, grijs, ESA, hugger, LED achterlicht/knippers
28. AlexR!, K1200S, wit/blauw
29. Stofferlaar, K1200S, blauw, ESA ABS EVO HVV alarm carbon hugger bagagerek middenbok en bagster tanktas
30. DKP, K1200S, zwart/blauw/zilver
31. BMRay, K1300S, 30 jaar editie, rood/wit/zwart, ABS ASC BC ESA GPS HVV SS TPC, alarm, sportkoffers, witte knipperlichten voor, witte LED knipperlichten achter, Akrapovic
32. Maclainpont, K1200S, ESA, ABS, HVV, Alarm, BC

K1200R/K1300R/K1200R Sport Owners:
01. M Doorman K1200R zwart full options
02. Zebedeus KR
03. Barcoo KR ESA, BC, HVV, SV, SW, GPS
04. Blitskikker KR Geel, ESA, SW, GPS
05. Stefke600 KR
06. Kosturnix KR Weiss/Alu ESA, BC, HVV, SW, MB
07. jansof KR Grijs, ESA, BC, SV, SW, Tit. Hotcam
08. Macroenie KR Geel, ABS, ESA, HVV, SV, SW +volledig titanium powercup uitlaat, rapidbike 1 en dubbele BMC filters.
09. P.Nis KR Geel
10 Siberian Specs: BC, ESA, HVV, SV, SW, Laser Hotcam, Rapid Bike, Xenon, Wave disks, Veel carbon parts, Monoseat, LED Achterlicht, Witte knipperlichten, Nachtzwart, Van Harten Special...
11. Spamdre K1200Rsport ,kuipje eronder,laser, Garmin Zumo en pizzakoffer
12. K1200RDragon gestijld en getuned by Rizoma.
13. Al_Bundy, K1300R silk '09, ABS, ESA, ASC, TPC, BC, SW, HVV, SS
14. CH Racing M900, K1200R 'Powercup'
15. Duccorse, K1200R, Zwart, sportvelg achter, Akra titan, K1300 R zijkapjes radiateur, binnenkort superbike stuur.
16. Zwiep, K1300R
17. snowboarder39, K1200R, Grijs, Rizoma Superbike stuur, Laser Hotcam, Links en recht wat carbon
18. Popeyebos, BMW K1300R, ABS, ASC, BC, HVV, SV, SW, TPC, ledknippers, Garmin Zumo 660

ASC = Automatic Stability Control
BC = Boordcomputer
ESA = Elektronisch geregeld veringsysteem
GPS = Navigatiesysteem
HVV = Handvatverwarming
SV = Sportvelgen
SW = Sportwindscherm
RD = Radar Detector
IC = Intercom
MB = Middenbok
TPC = Tyre Pressure Control
SS = Speed Shifter


De sites

www.BMW-Motorrad.nl
www.k1200sport.nl
www.s1000rr.nl
www.k1200r.de
www.k1200s.de
www.bmwk1200s.com
www.k1200s.net
www.bmw-k1200s.de


De eerdere topics:

Het grote BMW K1200R / K1200S topic

Het grote BMW K1200R / K1200S topic deel #2

Het grote BMW K1200R / K1200S topic part 3

BMW K1200R / K1200S en K1200Rsport Topic

BMW-K1200SRR-sport-en-K1300-SR-101

Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport Topic VI: The Power Is Here
 
Laatst bewerkt:
Bedankt, die 160,- is nog wel te overzien, had meer verwacht.. Is dat incl ombouwen naar set up met oliereservoir?

Ik heb het al gevraagd, maar de verkoper is geen BMW dealer ofzo, maar een "gewone" motorzaak.
Wat mij tegenstaat aan de motor is dat er geen boekjes bijzitten. Nu heb ik dat met de Kawa ook niet, maar ik vind het wel raar bij een motor van BMW kaliber.

Hij staat wel goed op de banden en op een enkele kras na is hij schadevrij. Compleet uitgerust met ESA etc. Ik ga vrijdag proefrijden, dus ben benieuwd. Alle tips zijn welkom!
 
Bedankt, die 160,- is nog wel te overzien, had meer verwacht.. Is dat incl ombouwen naar set up met oliereservoir?

Ik heb het al gevraagd, maar de verkoper is geen BMW dealer ofzo, maar een "gewone" motorzaak.
Wat mij tegenstaat aan de motor is dat er geen boekjes bijzitten. Nu heb ik dat met de Kawa ook niet, maar ik vind het wel raar bij een motor van BMW kaliber.

Hij staat wel goed op de banden en op een enkele kras na is hij schadevrij. Compleet uitgerust met ESA etc. Ik ga vrijdag proefrijden, dus ben benieuwd. Alle tips zijn welkom!

Ja, dat is inclusief naar een nieuw model kettingspanner, met olie reservoir.

Bij mijn motor zaten ook geen boekjes. Wel heb ik een stapel BMW facturen mee gekregen. Dus dat dan weer wel. Als de prijs ernaar is, vind ik dat niet zo'n probleem. Alle facturen, stemples en boekjes geven meestal een hogere prijs?

Veel plezier vrijdag. Volgens mij blijft het droog, dus het zal zeker goed komen!
 
Ja inderdaad, maar ik vind het ook vreemd dat er geen garantie op wordt gegeven. Zou toch gewoon standaard moeten zijn boven een bedrag van 5000,- ?

Nu zou ik bijna 1000,- meer moeten betalen voor garantie en afleverbeurt. Het verschilt natuurlijk ook per bedrijf maar toch...
 
Bedrijven zijn wettelijk verplicht (BOVAG) garantie te geven aan consumenten. (BOVAG garantie uiteraard alleen als het een bij de BOVAG aangesloten dealer is)

En 1000 euro extra is absurd. Geen idee welke zaak dat is, maar daar zou ik snel klaar mee zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ja inderdaad, maar ik vind het ook vreemd dat er geen garantie op wordt gegeven. Zou toch gewoon standaard moeten zijn boven een bedrag van 5000,- ?

Nu zou ik bijna 1000,- meer moeten betalen voor garantie en afleverbeurt. Het verschilt natuurlijk ook per bedrijf maar toch...

Het is natuurlijk een vraagprijs. Ik weet niet of je inruil hebt? Anders misschien particulier kijken? Zeker als je geen garantie krijgt.

Volgens mij lopen de K12S in de handel ook niet goed. Dus wellicht nog wat ruimte in de prijs?
 
€5000,- voor een K1200S uit 2005 met 23k en ESA is niet veel. Ik ga dan uit van een uitstekende staat, zonder krassen en beschadigingen. Heb je foto's?

Oeps, verkeerd gelezen. Meer dan 5k
 
Laatst bewerkt:
€5000,- voor een K1200S uit 2005 met 23k en ESA is niet veel. Ik ga dan uit van een uitstekende staat, zonder krassen en beschadigingen. Heb je foto's?

Oeps, verkeerd gelezen. Meer dan 5k


Ja klopt, ze geven echter wel een eerlijke inruilprijs terug voor de Z1000. Dus het is lastig. Hij heeft wel gebruikerssporen, meer dan de Z die ik nu rijd. En dat vind ik wel een beetje vreemd, ik begrijp niet dat iemand niet zuinig is op zo'n motor. Maar zulke mensen zitten er nu eenmaal bij.
 
Je kunt bij JJ Suspension redelijk goedkoop je ESA dempers laten reviseren/aanpassen.
 
BMW vervangt en reviseert niet. Volgens mij is daar een goede reden voor gezien de ervaringen van anderen met reviseren. Recentelijk in een ander topic nog een relaas over gelezen.
 
Eerst stond esa bij mij ook hoog op het verlanglijstje. Toch vanaf gezien toen ik een mooi exemplaar zonder tegen kwam.
Tot op heden geen spijt van. Het kan minder kapot dus dat is ook een voordeel.

Handvatverwarming was voor mij nieuw. Dit vind ik wel een extra die z'n meerwaarde heeft, wat ik niet zou willen missen. Lekker met zomerhandschoenen, bij temperaturen richting vriespunt. Winterhandschoenen kan ik op zolder leggen!
 
BMW vervangt en reviseert niet. Volgens mij is daar een goede reden voor gezien de ervaringen van anderen met reviseren. Recentelijk in een ander topic nog een relaas over gelezen.
BMW doet wel meer niet. Ook als ze het wel zouden moeten doen. :X

BMW verkoopt ook geen losse koppelingsplaten, maar alleen een compleet geassembleerd pakket a raison van 600 euro. Ook daar is geen enkele technische basis voor.

Weet je wat BMW nog liever zou willen? Dat als je schokbrekers versleten of kapot zijn, je ze vervangt met een nieuwe motor.

Reviseren kan prima, maar je moet het wel laten doen bij iemand die verstand van schokbrekers heeft en niet denken dat je het zelf kan, of dat een dealer dat kan.
 
Ik heb een keer met een veringspecialist van Hyperpro over de ESA dempers gesproken. Volgens hem was er ten aanzien van revisie van de demper zèlf maar 1 probleempje, en dat is dat er geen vulnippel op het stikstofreservoir zit. Maar dat is snel aangebracht. Daarna is het voor de vakman een kwestie van demonteren, shims checken/vervangen, demperolie verversen en op druk brengen enzovoort. Eigenlijk niet anders dan de revisie van iedere normale schokdemper.
 
Laatst bewerkt:
Hoe is de proefrit verlopen? Bij wms motoren staat ook een mooie S, met koffers.


Ik heb vandaag proefgereden, ik wist eigenlijk niet zo goed wat ik ervan moest vinden. Het starten is natuurlijk een gerammel, klinkt zelfs pijnlijk.

Maar daar is de oorzaak van bekend.. Het rijden: motorgeluid is super! Heerlijk mechanische brom zit er in het blok. Wat me verder opviel, de klak met schakelen, en ook als je van het gas gaat, en er abrupt weer op is er een duidelijke klak te horen en te voelen in de aandrijflijn. ( geen idee of dit wel hoort )

Over de voorkant heb ik mijn twijfels, het voelde alsof de voorvork loszit/speling heeft/ band zacht is.. Ik hoop dat ik het zo redelijk omschrijf en ben benieuwd of iemand het herkent. Over een korte drempel of oneffenheid lijkt het of het wiel naar voor en achter beweegt. Verder reed hij gewoon kaarsrecht en ook met remmen of accelereren geen trekkend stuur oid.

Qua zithouding moet ik wel de kappen voorzien van bescherm folie, want mijn knieën en scheenbeen zitten helemaal tegen de kap, het zit zeker niet verkeerd, maar daar moet ik dan wel iets aan doen. Het zadel was harder en smaller dan het eruit ziet, weet niet of je lange afstanden wel comfortabel zit.

Al met al een aardige indruk gekregen vandaag. Helaas had ik vandaag pas gezien dat de teller in mijlen is, en dat vind ik behoorlijk irritant, het zal misschien wennen maar je moet twee keer kijken om echt goed te zien wat je snelheid is in km's ( kleine binnenrand is in km ).
 
Over de voorkant heb ik mijn twijfels, het voelde alsof de voorvork loszit/speling heeft/ band zacht is.. Ik hoop dat ik het zo redelijk omschrijf en ben benieuwd of iemand het herkent.
De voorkant geeft minder feedback als een conventionele vork, maar een gevoel alsof de boel los zit hoort niet. Mogelijk zijn van dat exemplaar wat lagers versleten.
 
Hey Stoffelaar,
Ik zou bij twijfel nog even verder zoeken en zoveel mogelijk proefritjes maken. Liefst op een wat duurdere inruiler bij een BMW dealer. Dan weet je meteen hoe een in goede staat verkerend exemplaar rijdt en mechanisch (cardan en bak) klinkt.
De duolever voorkant geeft minder feed back maar mag natuurlijk niet aanvoelen alsof hij los zit of ruimte heeft.
Nu ook blijkt dat er mijlen in plaats van kilometers worden aangegeven, is het waarschijnlijk een uit Engeland geimporteerd exemplaar. Kan best in orde zijn, maar de historie van de motor is daardoor wel in nevelen gehuld.
Onderhoudslog/instructieboekje is zoek, 1.000 euro bijbetalen voor beurt en garantie, mogelijk een losse voorkant...
Het is jouw geld natuurlijk, maar ik zou hem laten staan.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan