Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport topic VII: The power to wow!

Altijd gedacht dat Castrol goed spul was. Kennelijk niet dus.
En ligt het aan mij of is die motorolien.nl spotgoedkoop?

Ik koop mijn olie, filters etc. altijd bij "mijn" BMW dealer. Ben ik misschien een tientje of zo duurder uit alles bij elkaar, maar ik maak me dan geen zorgen over de kwaliteit.
Ik doe trouwens "BMW Advantec Ultimate" olie 5w40 in mijn S.
Weet iemand wie de producent is van deze olie?
 
Synthetische olie

Synthetische olie komt heel anders tot stand. Die maak je in een laboratorium door kleine moleculen, zoals aardgas (methaan oftwel CH4) aan elkaar te knopen tot je een koolwaterstof van de gewenste lengte hebt. Voor het maken van motorolie wordt vaak etheen (C2H4) gebruikt, waarvan lange moleculen worden gemaakt die de naam ‘alphaolefinen’ dragen. Knoop je er meer van aan elkaar, dan krijg je ‘Poly Alpha Olefinen’ (PAO). Op een vergelijkbare, synthetische manier
kun je ook zogenaamde esters maken uit vetzuren en alcoholen.

Esters zijn zeer geschikt als smeermiddel. Een groot voordeel van synthetische motorolie is dat de fabrikant precies kan bepalen welke moleculen er in de olie zitten en welke eigenschappen de basisolie dus heeft. De variatie in moleculen is kleiner en de moleculen breken niet zo gemakkelijk, de olie is dus stabieler en zal minder gauw verouderen of oxideren. De moleculen glijden ook makkelijker langs elkaar, waardoor de olie minder inwendige weerstand heeft en de wrijvingsverliezen lager zijn. Dat leidt tot een verlaging van het brandstofverbruik en dat is tegenwoordig een hot item!

Viscositeit

Een belangrijke eigenschap van motorolie is de viscositeit, oftewel de dikte of stroperigheid van de olie. Een dikke olie geeft – in theorie – een sterkere smeerfilm, maar een dunne olie kan sneller vuil en hitte afvoeren en is bij een koude motor sneller op de te smeren plekken. Maar het probleem is dat olie dunner wordt als de motor heet wordt. Een olie die koud dik genoeg is, is in een warme motor te dun en een olie die warm de juiste dikte heeft, is te stroperig als de motor koud is. Maar ook daarvoor zijn oplossingen gevonden in de vorm van een molecuul dat zich oprolt als het koud is en zich uitrolt als het warm wordt. Zo zorgt dit stofje, dat Viscositeits-Index verbeteraar wordt genoemd, dat het de stroperigheid bij hoge temperaturen minder hard afneemt.

Hierdoor ontstaan zogenaamde ‘multigrade oliën’. Een 15W-40 olie heeft bijvoorbeeld als het koud is de viscositeit van een SAE 15 olie, terwijl hij bij 100° Celsius de dikte van een SAE 40 olie heeft. Synthetische oliën hebben van zich een stabieler viscositeitsverloop dan minerale olie en hebben dus minder VI-verbeteraar nodig. Dat is zeker voor motoren een voordeel, want daarbij draait de transmissie in de motorolie. De VI-moleculen kunnen tussen de tandwielen van de transmissie kapot gemalen worden, waardoor de motorolie bij bedrijfstemperatuur te dun wordt. Synthetische oliën hebben hier minder last van.
Trend naar dunnere olie

Hoe dik een motorolie warm of koud is, kun je dus aflezen aan de SAE-nummers op de fles. Een 10W-50 olie is bij een warme motor dikker dan een 10W-40 olie, een 10W-30 olie is dan dunner. En een 0W-40 olie is bij warme motor even dik als een 10W-40 olie. Het getal met de letter W (van Winter) geeft namelijk de vloeibaarheid bij lage temperaturen aan Die W-kwalificatie heeft dus meer te maken met eisen als stolpunt en verpompbaarheid bij kou. Het bepaalt hoe goed de smering bij een koude motor op gang komt. Hoe kleiner het getal, hoe beter.

Zoals al vermeld doen autofabrikanten de laatste jaren enorm hun best om het brandstofverbruik terug te dringen, een trend die ook bij motorfabrikanten langzaam doorzet. Ook daarvoor is een verlaging van de viscositeit belangrijk, omdat een dunne olie beter glijdt. Het vermindert dus de wrijvingsverliezen. Zeker bij de koude start kan er veel winst worden gehaald met een dunnere olie. Tegenwoordig is een 10W-40 olie vrij standaard, maar veel fabrikanten gaan al richting 5W-40 of zelfs naar 0W-30 oliën, die zowel koud als warm dun zijn. Het nadeel daarvan is wel, dat de smeerfilmsterkte lager is. De motor moet dus wel speciaal zijn ontworpen om met deze dunne oliën te kunnen draaien.

Dat wordt tegenwoordig aangegeven met de HTHS viscositeit (High Temperature, High Shear), die wordt gemeten bij 150° Celsius. Dunne, brandstofbesparende oliën hebben een lage HTHS waarde. Is de motor er niet voor gemaakt, dan heb je een olie met een hoge HTHS waarde nodig.

API

Er zijn inmiddels dus heel veel soorten en combinaties olie. De ene syntheet is ook de andere niet, dat is ook duidelijk. Maar hoe weet je nu of je een goede kwalitateit olie te pakken hebt? Om daar duidelijkheid in te brengen, ontwikkelden diverse testcentra testmethoden en kwaliteitsnormen voor auto-motorolie, waarbij de kwaliteit in een overzichtelijke code op de fles wordt vermeld. Het American Petroleum Institute (API) gebruikt bijvoorbeeld een S aanduiding voor benzinemotoren en een C aanduiding voor diesel. De letter die erachter staat geeft de kwaliteit, hoe hoger de letter, hoe hoger de kwaliteit. Een SF/CD kwalificatie is bijvoorbeeld veel ouderwetser en dus minder goed dan de huidige SM/CF norm. De API-normen zijn ontworpen voor Amerikaanse auto’s en Amerikaanse rijomstandigheden. Daarom ontwikkelden de Europese autofabrikanten hun eigen testnormen. Deze ACEA–normen worden voor motorolie echter nauwelijks toegepast.
JASO

Een groot nadeel van de API en ACEA kwaliteitsnormen is dat ze zich richten op de olieprestaties in automotoren. Maar motormotoren zijn heel anders geconstrueerd dan automotoren. Bij de meeste motoren draait de koppeling in de motorolie en maakt de startmotor gebruik van een vrijloop, waarvan de werking op een zekere mate van wrijving berust. Daardoor is het niet mogelijk om een wrijvingsverlagende dope aan de olie toe te voegen, want daarvan gaan zowel de koppeling als de startmotorvrijloop slippen. En dus moeten er voor motoren speciale oliën worden ontwikkeld, waarin géén friction modifiers zitten. Om die reden kunnen deze oliën bij de API testen ook niet voorbij de API-SG-kwalificatie komen, want die haal je niet zonder friction modifiers. Toch bieden Castrol, Motul en Putoline hogere kwalificaties motorfietsolie aan, tot SL aan toe!

Duidelijk is echter, dat je met alleen een API specificatie nog steeds niet weet of je een olie hebt die ook geschikt is voor je motor. Wat dat betreft is de komst van de JASO norm (Japanese Automotive Standards Organisation) een goede zaak. Daarin wordt speciaal getest of een olie vriendelijk is voor natte koppelingen en of de olie bestand is tegen de afschuifkrachten in transmissies, die bij motoren immers ook in de motorolie draaien. Als een motorolie de MA-kwalificatie heeft, heb je dus een olie die speciaal getest is voor het gebruik in motormotoren met natte koppeling. Sinds enige jaren maakt de JASO daarbij onderscheid tussen een MA1 en een MA2 kwalificatie: de MA2 stelt hogere eisen aan de wrijving in de koppeling en is dus beter geschikt voor motoren met een hoge koppel- en vermogensafgifte. Voor motoren met een droge koppeling hanteert de JASO de MB kwalificatie. Dat zijn dus motorfietsoliën die ‘gezakt’ zijn voor de MA testen…
 
Ik merk dat de accu van mijn k1200s na meer dan een week stilstand te leeg is om nog te starten. Hij laadt wel goed op, na een ritje is de accu weer vol. Ik heb er al een nieuwe accu ingedaan, want ik nam aan dat dat de oorzaak zou zijn. Helaas, probleem niet weg, ook met de nieuwe accu telkens leeg.
Hij ligt nu dus permanent aan de druppellader. Dat gaat verder prima, maar zou toch niet nodig moeten zijn lijkt me?

Ik heb even met een multimeter de lekstroom gemeten: 120 mA. Dat lijkt me wel wat te veel? Ik heb het alarm niet aanstaan, maar de startblokkering gaat er wel vanzelf op. Ik lees vaak als tip om het probleem te lokaliseren dat je 1 voor 1 de zekeringen eruit trekt, om te zien waar de lekstroom minder wordt. Dat helpt in dit geval niet, want volgens mij hebben wij geen zekeringen op de k1200s (van 2008), of heb ik dat mis? Ik kan ze in ieder geval niet vinden zo snel :]. Ik kan natuurlijk willekeurige stekkers los gaan trekken? Iemand tips?
 
In volgorde van waarschijnlijkheid:

- Niet af-fabriekaccessoires (een BMW navigator aan het accessoirecontact telt niet, een niet-BMW navigatie, ja ook al is het ook een Garmin, telt WEL).

- Paarse draad aan de stekker van het dashboard doorknippen en met een krimpkous beide kanten dicht maken. Als de paarse draad niet aanwezig is werkt dit natuurijk niet. Is een officieel schrijven van geweest (intern). Die draad is een wekleiding van het ZFE, maar is vooral in 99% van de gevallen goed in de boel werkend houden ook al is het contact uit. Functieverlies is er niet zonder die draad.
 
In volgorde van waarschijnlijkheid:

- Niet af-fabriekaccessoires (een BMW navigator aan het accessoirecontact telt niet, een niet-BMW navigatie, ja ook al is het ook een Garmin, telt WEL).

- Paarse draad aan de stekker van het dashboard doorknippen en met een krimpkous beide kanten dicht maken. Als de paarse draad niet aanwezig is werkt dit natuurijk niet. Is een officieel schrijven van geweest (intern). Die draad is een wekleiding van het ZFE, maar is vooral in 99% van de gevallen goed in de boel werkend houden ook al is het contact uit. Functieverlies is er niet zonder die draad.

Er heeft navigatie op gezeten, maar die had de vorige eigenaar er al afgehaald. Voor zover ik het kan zien is dat ook netjes gedaan.

Ik ga even op zoek naar die paarse draad, bedankt voor de tip!
 
Hoi.

Met het standaard ruitje vang ik bij snelheid nogal wat wind. Ook het aantal vliegen op mijn helm is behoorlijk. Met een vriend op pad geweest, ik kom niets meer zien en hij had er geen last van (wel groot scherm op zijn motor) Nu lees ik veel over een mra ruitje maar daar zijn meerdere types van. Iemand tips die helpen de juiste keuze te maken? Ben 190 voor zover dat uit maakte
 
Heren,
Vraag over een K1200s uit 2006 met ABS!
Als het contact aan is, motor loopt niet, en je trekt het remhendel aan, hoor je dan de pomp van het remsysteem aanslaan??? Hoort dat?
Mijn k1300r had dat niet!?
 
Hoi.

Met het standaard ruitje vang ik bij snelheid nogal wat wind. Ook het aantal vliegen op mijn helm is behoorlijk. Met een vriend op pad geweest, ik kom niets meer zien en hij had er geen last van (wel groot scherm op zijn motor) Nu lees ik veel over een mra ruitje maar daar zijn meerdere types van. Iemand tips die helpen de juiste keuze te maken? Ben 190 voor zover dat uit maakte

Je hebt de touring dubblebubble en vario touring screen zo uit m'n hoofd. Als je even Google raadpleegt dan rolt er genoeg uit. Die laatste is het duurst. Maar ik denk dat die het beste werkt gezien je lengte.
 
Laatst bewerkt:
Vergeten.... Vind de vario echt niet mooi op een s 🙄

Ik vind de
. Racing (is dat de double bubble?)
. Spoiler (soort flipje en wat hoger)
. Touring (zelfde vorm maar weer hoger)
. Vario

Vind nergens een soort te verwachten effect

Je hebt de touring dubblebubble en vario touring screen zo uit m'n hoofd. Als je even Google raadpleegt dan rolt er genoeg uit. Die laatste is het duurst. Maar ik denk dat die het beste werkt gezien je lengte.
 
Heren,
Vraag over een K1200s uit 2006 met ABS!
Als het contact aan is, motor loopt niet, en je trekt het remhendel aan, hoor je dan de pomp van het remsysteem aanslaan??? Hoort dat?
Mijn k1300r had dat niet!?

Ja leufie mijn k1200r heeft het zelfde , het systeem is rem bekrachtigt.
 
Vergeten.... Vind de vario echt niet mooi op een s 🙄

Ik vind de
. Racing (is dat de double bubble?)
. Spoiler (soort flipje en wat hoger)
. Touring (zelfde vorm maar weer hoger)
. Vario

Vind nergens een soort te verwachten effect
Racing is double bubble ja die heb ik ook. Maar helemaal uit de wind gaat niet lukken. Die vario met dat extra spoilertje kan wat turbulentie wegnemen waardoor het wat rustiger word in je helm. Enigste optie is met de kin op de tank :P
 
Racing is double bubble ja die heb ik ook. Maar helemaal uit de wind gaat niet lukken. Die vario met dat extra spoilertje kan wat turbulentie wegnemen waardoor het wat rustiger word in je helm. Enigste optie is met de kin op de tank :P

Heeft dat double bubble scherm bij jou effect gehad? Helemaal uit de wind hoeft niet... Kan in de auto ook :P
 
HET BMW K1200/1300 S/R/R SPORT TOPIC VII: THE POWER TO WOW!

R E M I N D E R !!! K1200/1300 meeting
02 juni 2018

11:00u La Place De Meern met BurgerKing en Starbucks

Ik zal wel een spelbreker zijn, maar is in mijn beleving te weinig animo voor een meeting, wellicht volgend jaar een nieuwe poging, ik heb mijn keuze gemaakt en blijf de 2e lekker in het Noorden en kom niet naar de Meern.
 
Ik zal wel een spelbreker zijn, maar is in mijn beleving te weinig animo voor een meeting, wellicht volgend jaar een nieuwe poging, ik heb mijn keuze gemaakt en blijf de 2e lekker in het Noorden en kom niet naar de Meern.

ik komniet uit de buurt maar heb dit er wel voor over om eens andere motorrijders op hun beemer te zien :)
laten we dan gewoon een telling gaan maken

weten we gelijk wat er wel gaat komen.

+1
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan