Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport topic VII: The power to wow!

Ja ik ga er effe achteraan. Ik heb het ontzettend druk dus het is me een paar keer ontschoten. Ik ga mn best doen.

Ik ben nooit iets anders tegengekomen dan een vd volgende componenten als veroorzaker:

- Dashboard (paarse draad doorknippen en isoleren, heeft verder geen functie).
- ABS unit (multistekker los, lekstroom weg betekent ABS regelapparaat als veroorzaker)
- Alarm (al uitgesloten)
- ZFE heb ik een keer gehad, dat werd een nieuw ZFE.

Ik zal even uitzoeken waar die stekker heenloopt. Het kan dus ook zijn dat de multistekker die je lostrekt de contante voedingsdraad bevat. Het ZFE heeft een constante en een geschakelde voeding, en bepaalt zelf wanneer ie de constante voeding gebruikt. Normaal gesproken zodra er spanning op de geschakelde draad staat.
 
Dank je! Dashboard, ABS en nu ook alarm zijn al uitgesloten...
Zijn ZFEs gewoon uitwisselbaar? Of moet de BWM dealer dan vanalles opnieuw programmeren?
 
Grendel, BMW dealers hebben vaak wel een ZFE liggen met een bekend defect. Probeer er eentje te lenen en wissel die met de jouwe. Is jouw storing dan verdwenen en heb je de bekende storing van de leen-ZFE er voor teruggekregen, dan weet je in ieder geval dat het boordnet van jouw motor in orde is en dat de storing in de ZFE zit. Dat is vrijwel zeker een mechanische; dus een gebroken soldeerpunt of gesneuvelde weerstand, transistor etc.

Oplossing: nieuwe ZFE kopen (trek de portemonnee maar) of op het internet aanschaffen. Zoals Master Tommy al schrijft: er zijn meerdere typen en het is van belang dat je een gebruikte ZFE koopt die van een motor afkomt (K1200S toch?) die identiek is aan de jouwe qua elektrische fabrieksopties zoals handvatverwarming enzovoort. De kans is dan namelijk het grootst dat alles werkt zoals het hoort. Zo niet, dan moet hij alsnog even op de BMW computer aangesloten worden om de juiste instellingen erin te zetten.
 
Bedankt MasterTommy en henkpenk! Ik kan eens proberen de ZFE open te maken, even kijken of ik iets zie van een weerstand / transistor / soldeerpunt. Of is dat niet te doen zonder de boel te slopen? Er ergens een zien te lenen is heel goed idee! Eens kijken of er een BMW dealer wil meewerken... Iemand tips voor een goede zaak? Regio Uithoorn / Hoofddorp / Lisse / Amsterdam...
 
Bedankt MasterTommy en henkpenk! Ik kan eens proberen de ZFE open te maken, even kijken of ik iets zie van een weerstand / transistor / soldeerpunt. Of is dat niet te doen zonder de boel te slopen? Er ergens een zien te lenen is heel goed idee! Eens kijken of er een BMW dealer wil meewerken... Iemand tips voor een goede zaak? Regio Uithoorn / Hoofddorp / Lisse / Amsterdam...

Hallo Grendel, de kans dat je defect soldeersel of een defecte component met het blote oog herkent, is nihil. En bovendien ziet het er naar uit dat de ZFE behuizinghelften niet alleen in elkaar geklikt zitten, maar ook aan elkaar zijn gekit. Dus dat betekent eerst de ZFE een kwartiertje in de oven leggen op 100 graden C. om de kit zacht te krijgen. Daarna snel openen voordat de kit weer hard wordt. Tip: draag handschoenen want 100 graden is best wel au.

De kans dat je niets vindt EN met een ZFE blijft zitten die helemaal niets meer doet, is daarentegen dus wel aanwezig. Dus bezint eer ge begint. Of beter: sloop de ZFE alleen open als je al een vervangend exemplaar inhuis hebt.
 
Hallo Grendel, de kans dat je defect soldeersel of een defecte component met het blote oog herkent, is nihil. En bovendien ziet het er naar uit dat de ZFE behuizinghelften niet alleen in elkaar geklikt zitten, maar ook aan elkaar zijn gekit. Dus dat betekent eerst de ZFE een kwartiertje in de oven leggen op 100 graden C. om de kit zacht te krijgen. Daarna snel openen voordat de kit weer hard wordt. Tip: draag handschoenen want 100 graden is best wel au.

De kans dat je niets vindt EN met een ZFE blijft zitten die helemaal niets meer doet, is daarentegen dus wel aanwezig. Dus bezint eer ge begint. Of beter: sloop de ZFE alleen open als je al een vervangend exemplaar inhuis hebt.

Hmm, daar ga ik maar niet aan beginnen nee. Bedankt voor de tips!
 
Vraagje.... zijn er hier rijders die positieve of negatieve ervaringen hebben met de bmw bagage drager in combinatie met de bmw softbag 3 ? Ik vraag dit omdat ik van plan ben om het aan te schaffen om net iets meer mee te kunnen nemen tijdens een dagrit. En ik geen fan ben van een tanktas.
 
Heb er geen ervaring mee, maar misschien is een zadeltas zoals de Nelson-Rigg 1060S een alternatief. Scheelt je een dure bagagedrager monteren (uitkijken met het losdraaien van de boutjes van de handgrepen!) en de pittig geprijsde BMW tas. Bovendien hangt het gewicht van tas met inhoud niet zo aan de achterkant.
Ik gebruik al jaren een zadeltas en dat bevalt prima. Kan dan alleen geen passagier meenemen.
 
Breken de boutjes snel dan? En ik plaats maar een klein tasje. En m'n zoon rijd vaak met me mee dus zadeltas is dan geen optie. Of bedoel je dit soms
 
Laatst bewerkt:
Heb er geen ervaring mee, maar misschien is een zadeltas zoals de Nelson-Rigg 1060S een alternatief. Scheelt je een dure bagagedrager monteren (uitkijken met het losdraaien van de boutjes van de handgrepen!) en de pittig geprijsde BMW tas. Bovendien hangt het gewicht van tas met inhoud niet zo aan de achterkant.
Ik gebruik al jaren een zadeltas en dat bevalt prima. Kan dan alleen geen passagier meenemen.

Een kameraad van mij heeft op zijn bagage drager een quick Lock ring gezet en daarop een Quick Lock (tank) tas gezet.
Wel op een ducati scrambler dessert sled, maar het is een idee. Hij heeft een KTM powerparts tas genomen omdat hij die het mooiste vond staan icm de maatvoering.

Een ander alternatief is Corbin Motorcycle Seats & Accessories | BMW K1200 S & K1300 S | 800-538-7035 een corbin sadel, die heb ik er ook op alleen niet met smuggler. Zit wel super een andere kameraad heeft zelfs op zijn k1200s een corbin met zadel verwarming, ook lekker in deze tijd van het jaar.

Zelf heb ik op mijn k1200r een quick Lock sw motech ion one op de tank zitten dat bevalt mij super en heb geen last van!
 
Vraagje.... zijn er hier rijders die positieve of negatieve ervaringen hebben met de bmw bagage drager in combinatie met de bmw softbag 3 ? Ik vraag dit omdat ik van plan ben om het aan te schaffen om net iets meer mee te kunnen nemen tijdens een dagrit. En ik geen fan ben van een tanktas.
Het 'nut' van de kleine BMW bagagetas is me tot heden altijd ontgaan, hij is te groot voor dagtrips en te klein voor een serieuze vakantie/ weekendtrip. Voor 144,- koop je ook een prima topkoffertje, klik je er net zo makkelijk af en op als de tas, is waterdicht en kun je ook (veilig) op de fiets laten zitten als 'ie geparkeerd staat. Ik zie voor die tas dus alleen maar nadelen..... een kleine tailbag voor dagtrips is wel handig naar mijn idee, maar dan zijn er goedkopere alternatieven als de Nelson Rigg (wel een mooi tasje overigens...)….
Edit: slecht gelezen, het gaat over de Softbag 3. Dat is een grote tas die groot genoeg is voor een weekend trip....veel groter dan een tailbag of tanktas….
 
Breken de boutjes snel dan? En ik plaats maar een klein tasje. En m'n zoon rijd vaak met me mee dus zadeltas is dan geen optie. Of bedoel je dit soms

Ja, dat bedoel ik. Boutjes breken niet af en soms komen ze zelfs met wat moeite gewoon los. Maar soms draaien ze dol of loopt de schroefdraad muurvast of gaat het draadbusje in het subframe waar ze ingedraaid zijn, meedraaien. Soms helpt het verhitten van de boutjes.
Soort van irritante tombola van mogelijkheden, dus. Hoe dan ook, je moet in ieder geval met beleid te werk gaan.
 
Een kameraad van mij heeft op zijn bagage drager een quick Lock ring gezet en daarop een Quick Lock (tank) tas gezet.
Wel op een ducati scrambler dessert sled, maar het is een idee. Hij heeft een KTM powerparts tas genomen omdat hij die het mooiste vond staan icm de maatvoering.

Een ander alternatief is Corbin Motorcycle Seats & Accessories | BMW K1200 S & K1300 S | 800-538-7035 een corbin sadel, die heb ik er ook op alleen niet met smuggler. Zit wel super een andere kameraad heeft zelfs op zijn k1200s een corbin met zadel verwarming, ook lekker in deze tijd van het jaar.

Zelf heb ik op mijn k1200r een quick Lock sw motech ion one op de tank zitten dat bevalt mij super en heb geen last van!
Dat ziet er wel strak uit dat Corbin zadel moet ik eerlijk zeggen! En nog bergruimte ook!
 
Ja, dat bedoel ik. Boutjes breken niet af en soms komen ze zelfs met wat moeite gewoon los. Maar soms draaien ze dol of loopt de schroefdraad muurvast of gaat het draadbusje in het subframe waar ze ingedraaid zijn, meedraaien. Soms helpt het verhitten van de boutjes.
Soort van irritante tombola van mogelijkheden, dus. Hoe dan ook, je moet in ieder geval met beleid te werk gaan.



Nou ik ben met beleid bezig geweest om die tork schroeven los te krijgen dat is grotendeels goed gelukt maar een blindklink moer is dus net zoals in dat filmpje dol gegaan. Tork's blijken dus met lock tite vast te zijn gemaakt waar ik het nut dus totaal niet van inzie. Nu heb ik de kop van die ene bout er maar afgeboord. En geprobeerd om het draad einde er zonder te veel beschadigen uit te krijgen. Dat is niet gelukt dus moet ie het maar met een tork bout minder doen. Het zit evengoed nog stevig zat. Tip voor diegene die het zelfde wil doen als ik. Zet even een soldeerbout met een stompe kop op de tork's.
 
Laatst bewerkt:
Ik vrees dat je de gebruikte Loctite niet los krijgt met een soldeerbout. Zal je een vlammetje bij nodig hebben. Maar ja, dat is nu geen optie meer.
Kan je het flensje aan de bovenkant van de moer niet vasthouden met een griptang en het boutje eruit boren? Toch wel lekker als uiteindelijk het rek met alle boutjes vastgezet kan worden.
 
Ik vrees dat je de gebruikte Loctite niet los krijgt met een soldeerbout. Zal je een vlammetje bij nodig hebben. Maar ja, dat is nu geen optie meer.
Kan je het flensje aan de bovenkant van de moer niet vasthouden met een griptang en het boutje eruit boren? Toch wel lekker als uiteindelijk het rek met alle boutjes vastgezet kan worden.

Nee helaas henk een blind klink moer heeft maar een heel klein kransje die bijna gelijk loopt met het subframe waardoor je er niks op kan zetten om hem vast te houden. En ja het was natuurlijk mooier geweest dat ze met 4 vast zouden zitten op de achterkant . Dat is helaas niet gelukt. Maar er zit evengoed geen beweging in de handgreep ook al zit ie achter aan een kant maar met 1 bout vast. Ik heb er met behoorlijk wat kracht aan staan trekken maar zag geen enkele beweging in het voetje. Er zitten ook van die metalen bussen in de voet dat maakt het geheel ook wel wat sterker. Plus dat het kunstof waar ie van gemaakt is ook stug en robuust is.
 
Jammer.
Eigenlijk wel merkwaardig dat BMW die dingen door de jaren heen is blijven Loctiten terwijl het verwijderen heel vaak dit euvel oplevert. Ik neem aan dat ook hun dealers er dikwijls mee geconfronteerd zijn. Rare jongens, die Duitsers.
 
Hallo allen, ik heb wat negatieve berichten gelezen over de zijstandaard en dan met name dat deze heel makkelijk inklapt.
Waardoor je het risico loopt dat de motor omvalt.

Oplossingen zijn de motor in de 1 laten bij parkeren (doe ik) en zo'n klein plaatje onder de standaard monteren (voor rond de 10 Euro te koop op ondermeer ebay.de). Die heb ik inmiddels binnen en zal ik er 1 dezer dagen onder zetten.

Toch denk ik dat ik voor een hoofdstandaard onder de motor ga. Weten jullie of die zo onder de kuip van een K1300S past? Er zitten wel uitsparingen, dus er is rekening mee gehouden lijkt me.
 
De originele BMW standaard past niet in de kuip. Maar aan de binnenkant van de onderkuip zijn de lijnen waarlangs een stukje kuip weggezaagd/gesneden moet worden, al aangegeven. Kan eigenlijk niet fout gaan.

Is zo'n voetplaatje onder de jiffy niet meer bedoeld om wegzakken in zachte ondergrond te voorkomen?...
 
Dat klinkt an sich logisch, maar volgens mijn boerenverstand geeft dit nu meer weerstand als de motor per ongeluk wordt "verschoven".
Scheelt niks met weerstand. Net wat henk zegt hij zakt wat minder snel weg op zachte ondergrond. Als je een stabielere situatie wil dan zou je een middenbok/standaard kunnen monteren.
 
He he, met het risico om eigenwijs te zijn (ben ik trouwens wel ;) ): er zal inderdaad niet meer weerstand zijn als je de motor rechtop zet en de standaard inklapt.
Echter, als deze scheef hangt met het volle gewicht op de standaard, dan moet er toch iets van een kantelpunt op dat voetplaatje worden overwonnen mijns inziens.
 
Misschien is het wel andersom. Omdat de voet wat steviger geplant is vanwege dat vergrote voetje, zal de geparkeerde fiets als hij naar voren gaat rijden op een helling of zo, wellicht nog iets makkelijker over de zijstandaard kunnen "scharnieren" en plat gaan...
Maar zoals al eerder gezegd: gewoon altijd in de 1e versnelling wegzetten. Met de compressie van 1:13 of zo, gaat hij dan geen kant op. Dat is zelfs veiliger dan op de middenbok, denk ik, omdat je hem heel makkelijk op de bok trekt, maar hij rolt er ook vrij makkelijk van af. De bok staat best wel wat verticaler dan bij andere BMW modellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan