Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport topic VII: The power to wow!

Met veel plezier mag ik mezelf ook melden in dit topic.
Sinds gisteravond ben ik de trotse eigenaar van een K1200S met EML Sport 2000.

De motor is voorzien van HVV, ESA, ABS, alarm, een Micron uitlaat en een verhoogd stuur van ABM. Ik heb zelf nog een klein wensenlijstje:
  • Navigatiesteun
  • Trekhaak
  • Onderhoudsbeurt
  • Gordels in de bak
Voor mij is dit de eerste K1200S, hiervoor heb ik een K1100LT met zijspan gereden, en solo heb ik diverse boxers (van R45 tot R1200RT) gehad. Momenteel rij ik solo op een Moto Guzzi Stelvio rond.

Al wel meteen een vraag over de navigatiesteun: op mijn verhoogde stuur kan ik natuurlijk heel makkelijk een rammount schroeven, en zo de navigatie plaatsen, en ik zie wel voorbeelden van navigatiesteunen voorop de tank, maar het liefste zou ik de navigatie zo hoog mogelijk achter de ruit plaatsen, zodat ik niet naar beneden hoef te kijken om de navi te zien. Bij mijn andere motoren heb ik de navigatie dus altijd boven de tellers (gehad), deze positie vind ik ideaal.

Zijn er mensen die hier zelf iets voor geknutseld hebben, en zo ja, hoe?

7b2d2444-b1f2-4162-81b0-d601c0e85d84-jpg.1364368
 
Laatst bewerkt:
Welkom... Ik denk niet dat er een mogelijkheid is om de nav boven de tellers te monteren omdat je daarvoor te weinig ruimte hebt. Het word balhoofd of stuur montage. Trekhaak zag ik tijdje geleden nog op M plaats staan maar die zijn redelijk zeldzaam voor dit type motor denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Met veel plezier mag ik mezelf ook melden in dit topic.
Sinds gisteravond ben ik de trotse eigenaar van een K1200S met EML Sport 2000.

De motor is voorzien van HVV, ESA, ABS, alarm, een Micron uitlaat en een verhoogd stuur van ABM. Ik heb zelf nog een klein wensenlijstje:
  • Navigatiesteun
  • Trekhaak
  • Onderhoudsbeurt
  • Gordels in de bak
Voor mij is dit de eerste K1200S, hiervoor heb ik een K1100LT met zijspan gereden, en solo heb ik diverse boxers (van R45 tot R1200RT) gehad. Momenteel rij ik solo op een Moto Guzzi Stelvio rond.

Al wel meteen een vraag over de navigatiesteun: op mijn verhoogde stuur kan ik natuurlijk heel makkelijk een rammount schroeven, en zo de navigatie plaatsen, en ik zie wel voorbeelden van navigatiesteunen voorop de tank, maar het liefste zou ik de navigatie zo hoog mogelijk achter de ruit plaatsen, zodat ik niet naar beneden hoef te kijken om de navi te zien. Bij mijn andere motoren heb ik de navigatie dus altijd boven de tellers (gehad), deze positie vind ik ideaal.

Zijn er mensen die hier zelf iets voor geknutseld hebben, en zo ja, hoe?

7b2d2444-b1f2-4162-81b0-d601c0e85d84-jpg.1364368
Welkom. Mooie combi!!!
 
Welkom... Ik denk niet dat er een mogelijkheid is om de nav boven de tellers te monteren omdat je daarvoor te weinig ruimte hebt. Het word balhoofd of stuur montage. Trekhaak zag ik tijdje geleden nog op M plaats staan maar die zijn redelijk zeldzaam voor dit type motor denk ik.
Ik heb het inmiddels beter bekeken, en gezien dat het boven de tellers niet gaat passen. Nu gekozen voor montage op het stuur.
 
Alweer ruim een week verder na de aanschaf, en ook zo'n 1000km gereden nu. Het vermogen van de motor begint nu te wennen, met nat wegdek, zonder tractioncontrol blijft wel een kwestie van secuur doseren, anders sta je zo overdwars op een rotonde. :X

Ook alvast de spullen voor een grote beurt aan het uitzoeken. Ik heb sowieso een set nieuwe remblokken aan de voorzijde nodig (hier zitten de originele BMW klauwen). Verder overweeg ik om de luchtfilters te vervangen door K&N, dan hoef ik ze in de toekomst alleen nog maar schoon te maken. Wat zijn de K&N ervaringen hier?
 
Ook hier is de kans groot dat een niet-BMW navigatie problemen (lege accu) gaat geven bij gebruik van dit stekkertje. Zie wederom eerdere discussie.

Hoe is het probleem van een lege accu te ondervangen? Ik zou hierop namelijk de TomTom Rider willen aansluiten?
 
Ik zeg: Zaterdag 6 april! :)

Fijne dagen allen en doe voorzichtig!
Zo, en dan is het bijna 6 april.....
Mijn agenda is inmiddels gevuld met een ander toertje. Maar zondag 7 is nog vrij...of een week verder?
Wie voor 7, 13 of 14 april? Weekend 20/21 april is paasweekend.....en ben ik in Duitsland aan het sturen.

Mijn K is niet meer in verkoop en staat nog in winterslaap in de garage. De K is 'ontkleed' en er moet nog een nieuw voorbandje op.
Ik weet dus niet zeker welke fiets dan 'dienst' heeft, kan best eens de R1200ST zijn......

Vandaag een leuk toertje (gedeeltelijk) verkent. Start vanaf Bunnik, via Kinderdijk en de Biesbosch naar Zaltbommel ca. 170 km.
Het is geen snelle route maar wel een mooie, als er interesse is wil wel voor een groepje voorrijden op één van genoemde dagen.
 
Gewoon direct op de accu aansluiten. (Wel met zekering, natuurlijk. Die zit geloof ik standaard al in de voedingsdraad van TT.)

Hi Henk, er staat mij bij dat ik geen losse zekering hoeft te gebruiken omdat deze al in de nvaigatiesteun van de TTR550 zit?

Voor mijn beeldvorming; waarom trekt de accu niet leeg als ik deze rechtstreeks op de accu aansluit, maar zou deze wel leegtrekken als ik een fabrieksaansluiting gebruik?
 
BarryXX, check even de imput die over dit onderwerp al gegeven is. In het kort:
Het spanning op het accessoire stekkertje wordt normaliter door de boordcomputer na het afzetten van het contact na een minuut of zo, afgesloten. Echter, zit er een stroomverbruiker op aangesloten (in dit geval de converter van 12 volt naar 5 volt van de navigatie), dan kan het voorkomen dat de spanning er niet af gaat en dat een groot deel van boordnet onder spanning blijft en stroom verbruikt ALSOF HET CONTACT NOG AAN STAAT.
De accu loopt dus niet leeg op de navigatie zelf, maar op het feit dat er (onzichtbaar) een aantal andere stroomverbruikers actief blijft na het afzetten van het contact.
De navigatie eraf halen na een rit, helpt niet omdat de converter achterblijft en aangesloten blijft en zo de voertuigcomputer in de war kan brengen.

Hetzelfde kan gebeuren door een niet-BMW acculader op het contactdoosje linksonder aan te sluiten.
BMW navi's en laders communiceren met de voertuigcomputer waardoor het afsluiten van de circuits wel volgens plan verloopt.

Het vervelende van deze BMW's is dat de accu naar mijn mening al aan de kleine kant is, altijd maar flink op z'n falie krijgt en een paar keer helemaal leeglopen hem geen goed doet. En als deze motoren iets zijn, dan is het hun grote gevoeligheid voor een iets te lage boordspanning.

Ik heb geen TTR maar als jij zegt dat er een zekering in de steun is verwerkt, zal dat best zo zijn.

Direct op de accu aansluiten zet de boordcumputer buitenspel en het minimale beetje stroom dat de converter zelf gebruikt, versnelt de normale leegloop van de accu nauwelijks.
 
De TomTom Rider is aangesloten. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de oplossing door een Baehr relais tussen de BMW accessoire aansluiting en de TTR te plaatsen. Dit relais zou volgens de dealer overweg kunnen met het canbus van BMW. De navi gaat nu in ieder geval automatisch aan en uit met het contact.
 
Zo, en dan is het bijna 6 april.....
Mijn agenda is inmiddels gevuld met een ander toertje. Maar zondag 7 is nog vrij...of een week verder?
Wie voor 7, 13 of 14 april? Weekend 20/21 april is paasweekend.....en ben ik in Duitsland aan het sturen.

Mijn K is niet meer in verkoop en staat nog in winterslaap in de garage. De K is 'ontkleed' en er moet nog een nieuw voorbandje op.
Ik weet dus niet zeker welke fiets dan 'dienst' heeft, kan best eens de R1200ST zijn......

Vandaag een leuk toertje (gedeeltelijk) verkent. Start vanaf Bunnik, via Kinderdijk en de Biesbosch naar Zaltbommel ca. 170 km.
Het is geen snelle route maar wel een mooie, als er interesse is wil wel voor een groepje voorrijden op één van genoemde dagen.
13 april zou mij het beste uitkomen.
leuk dat je al een toertje voorbereid hebt.
goed bezig.:]
 
Toertje rijden? Voorstel voor 7, 13 of 14 april?

7 april thijs67; QPO1665
13 april thijs67; ijpie013; Grutske Frys; QPO1665
14 april thijs67; QPO1665
Aanmeldingen nog onder voorbehoud...

Ik heb een leuk toertje (gedeeltelijk) verkent.
Start vanaf Bunnik, via Kinderdijk en de Biesbosch naar Zaltbommel ca. 170 km.
Het is geen snelle route maar wel een mooie, als er interesse is wil wel voor een groepje voorrijden op één van genoemde dagen.

Wie nog meer...., de dag dat de meesten aanmelden gaan we. Groepje van 5-10 man zou mooi zijn.
2019-03-26.png
 
Laatst bewerkt:
Toertje rijden? Voorstel voor 7, 13 of 14 april?

7 april thijs67
13 april thijs67; Ijpie013
14 april thijs67


Ik heb een leuk toertje (gedeeltelijk) verkent.
Start vanaf Bunnik, via Kinderdijk en de Biesbosch naar Zaltbommel ca. 170 km.
Het is geen snelle route maar wel een mooie, als er interesse is wil wel voor een groepje voorrijden op één van genoemde dagen.

Wie nog meer...., de dag dat de meesten aanmelden gaan we. Groepje van 5-10 man zou mooi zijn.

De 13e vanuit Fryslan, maar ehh ik zit het weekend ervoor in de Eifel, moet nog ff Iov met hare majesteit, ik wil wel...
 
13 of 14 april misschien, ik zit het weekend ervoor in de Eifel, en of ik groen licht vanuit thuis krijg? Ik zal daarvoor wel enige pluspunten moeten verdienen...
 
13 of 14 april misschien, ik zit het weekend ervoor in de Eifel, en of ik groen licht vanuit thuis krijg? Ik zal daarvoor wel enige pluspunten moeten verdienen...
Dan heb je alleen dit weekend of doordeweeks nog om 'credits' te verdienen....:+
Overigens als er maar 2 of 3 kandidaten zijn moeten we maar even kijken wat we doen.
 
Dan heb je alleen dit weekend of doordeweeks nog om 'credits' te verdienen....:+
Overigens als er maar 2 of 3 kandidaten zijn moeten we maar even kijken wat we doen.
Zaterdag rondje gedaan en geflits... gelukkig niet vol open getrokken, maar ca.40-45km te snel op snelweg na aftrek correctie... misschien net 39 als ik geluk heb. Zondag maar braaf thuis gebleven... ik heb het nog niet verteld. Ik rij eigenlijk nooit snelweg, altijd de kleine binnendoor wegen, maar mijn kameraad op de k1200s vindt dat wel leuk, ik dacht beetje gas, hij dacht ik moet wel bij blijven... samen geflitst dat dan gelukkig weer wel...
 
Zaterdag rondje gedaan en geflits... gelukkig niet vol open getrokken, maar ca.40-45km te snel op snelweg na aftrek correctie... misschien net 39 als ik geluk heb. Zondag maar braaf thuis gebleven... ik heb het nog niet verteld. Ik rij eigenlijk nooit snelweg, altijd de kleine binnendoor wegen, maar mijn kameraad op de k1200s vindt dat wel leuk, ik dacht beetje gas, hij dacht ik moet wel bij blijven... samen geflitst dat dan gelukkig weer wel...
Oops….
 
Terug
Bovenaan Onderaan