Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport topic VII: The power to wow!

Beiden zeker goede kandidaten, hou ze al een tijdje in het snotje.
Voor en nadelen...
Ook z1000sx vind ik gaaf vooral voor 2020.
 
Belangrijkste verschillen K1300 ten opzichte van de K1200:
...
Dat zijn toch nog wel een aantal veranderingen inderdaad. Ik had er graag nog verschillende rijmodi op gehad en ik had dat ook verwacht in je lijstje. Dat hoort toch bij een moderne motor met zoveel vermogen. Dat BMW dat niet heeft gedaan.
 
Het enige niet moderne aan de K1300 serie is de bediening van de gaskleppen. Die is nog old school 100% mechanisch. Dat maakt het toepassen van rijmodi en cruisecontrol lastig en in ieder geval duur. Ditzelfde punt gaat ook op voor de tractiecontrole. Die werkt wat minder gepolijst dan huidige TC's.
Deze K serie is voor het overige nog niet verouderd. Open deck koeling, volledig CAN busgestuurde electra, klepbediening door tussenkomst van slepers
(Ik moet echt een beetje gniffelen om de grote woorden van Honda dat ze slepers in de klepbediening van de 2020 Fireblade toepassen. Wow! Maar hoe lang zitten die al in de K-serie?!...)
 
Vfr1200f of fjr 1300 ?

De Honda is vooral qua vermogen inferieur aan de K1300 serie. Het is puur persoonlijk maar ik vond bij een proefrit de VFR ook niet goed sturen. De Yamaha doet mij te veel denken aan de toer-slagschepen die met name in de VS in de jaren '80 populair waren.
De BMW S1000 serie is voor mij net te klein. Ik ben bovendien echt verknocht geraakt aan power die uit cc's komt en niet uit hoge toerentallen.
Ik zou er wel verdraaid graag een S1000RR bij moeten hebben. Voor korte ritten of een paar circuitdagen. Lijkt me geweldig, net als zoveel andere dingen, zoals veel geld hebben....)
 
Rijmodi....
Ik ben groot voorstander van moderne technieken en toepassingen die ons leven makkelijker kunnen maken maar rijmodi... Nee, daarvan zie ik 0,0 toegevoegde waarde.
Als je bv al traction control hebt wat heeft een regenmodus dan nog voor nut?

Misschien zie ik het verkeerd..
 
Rijmodi....
Ik ben groot voorstander van moderne technieken en toepassingen die ons leven makkelijker kunnen maken maar rijmodi... Nee, daarvan zie ik 0,0 toegevoegde waarde.
Als je bv al traction control hebt wat heeft een regenmodus dan nog voor nut?

Misschien zie ik het verkeerd..

Dat is nog niet zo'n gekke opmerking! Maar aan de andere kant is het wel zo dat ook relatief onervaren lui iets kopen met 200+ pk aan vermogen en gediend zijn met zo'n modus simpelweg omdat ze (nog) niet weten dat behoedzaamheid niet alleen bij remmen in de regen maar ook bij andere handelingen is vereist.
En velen vinden het best leuk om met een hele bak aan electronica en instelmogelijkheden op het tft dash, eventueel gekoppeld aan hun smart phone, te kunnen spelen.
 
Rijmodi....
Ik ben groot voorstander van moderne technieken en toepassingen die ons leven makkelijker kunnen maken maar rijmodi... Nee, daarvan zie ik 0,0 toegevoegde waarde.
Als je bv al traction control hebt wat heeft een regenmodus dan nog voor nut?

Misschien zie ik het verkeerd..

omdat de een een felle gasreactie wel prettig vind met zachte vering en een ander misschien juist andersom. Dat kan je met rijmodi wel makkelijker bepalen als gebruiker.

Jij hebt kabeltjes van je gashendel naar je gasklephuis lopen en hoe dat reageert is statisch, met e-gas, en toepasbare rijmodi kan je hier in variëren :)
 
omdat de een een felle gasreactie wel prettig vind met zachte vering en een ander misschien juist andersom. Dat kan je met rijmodi wel makkelijker bepalen als gebruiker.

Ja, dat is ook weer zo. Het maakt binnen bepaalde marges een snelle aanpassing van de motor aan je rijstijl mogelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Echo
Ik ken iemand met een s1000RR, die rijdt de meesten van de groep waar die in rijdt, het snot voor de ogen, heel relaxed, op standje rain :+

Ik rijd ook wel eens op een nieuwere bmw, en dan is dat vaak op standje dynamic, want dat voelt voor mij het prettigste aan kwa gasrespons, ingrijpen abs, ingrijpen TC en feedback van de vering.
 
Rijmodi....
Ik ben groot voorstander van moderne technieken en toepassingen die ons leven makkelijker kunnen maken maar rijmodi... Nee, daarvan zie ik 0,0 toegevoegde waarde.
Als je bv al traction control hebt wat heeft een regenmodus dan nog voor nut?

Misschien zie ik het verkeerd..
Mij lijkt het wel handig. Want onder de zeventig kilometer per uur rijden in de bebouwde kom vind ik vrij lastig. Ik moet in de stad voorzichtig en behoedzaam zijn met de motor en dat is best a-relaxed. Ik rijd nu meestal in de derde versnelling langzame snelheden en daarbij merk ik dat de motor aardig vaak tegenstribbelt en eigenlijk wat meer toeren wil draaien...ofwel in een lagere versnelling.
 
Idd. Zo op eerste gezicht weinig verschil, tot je ermee gaat rijden.
Handeling is niet te vergelijken, strakker en sneller.
Daarnaast vind ik hem gewoon mooier.

😃
 
De allerbeste wensen heren S & R rijders.En een heel goed en gezond 2020 toegewenst want zonder dat kunnen we natuurlijk geen mooie km maken dit jaar :]
 
Laatst bewerkt:
Hetzelfde voor iedereen.
Maarruhhh, dit is toch altijd het moment voor een goed voornemen? Zullen we dit voorjaar een poging doen zoveel mogelijk K's bij elkaar te krijgen voor een gezamenlijk ritje? Of al is het maar zoveel mogelijk machines op een plek bij elkaar brengen. Beetje centraal. Parkeerterrein bij Batavia Stad of zo.
 
Heel weinig reactie hier. Is iedereen zo tevreden dat er niks te posten valt?
Ik ben vandaag wezen proefrijden op een K1200r met nog geen 50k op de teller. Super nette fiets echt als nieuw. Handvatverwarming, ESA, alarmlichten en fabrieksalarm. 2005 fiets met de K1200rs wielen (niet die mooie met die schuine spaken maar die met de driehoekjes).
Keurige prijs.
Ik was direct helemaal verkocht, wat een heerlijke fiets! Licht sturen, altijd voldoende vermogen en altijd (nog veel belangrijker) voldoende remvermogen. Ik heb genoten. Nu weet ik het heel zeker: ik ben op zoek naar een K1200r met ESA, HVV, Alarmlichten en koffers. Wie o wie heeft er iets interessants te koop? Kilometerstand niet belangrijk mits aantoonbaar onderhoud.
 
Inderdaad weinig actie hier. Ik rijd nog steeds bijna dagelijks woonwerk verkeer met de k1200s.
Dit is echt de verreweg fijnste motor die ik ooit heb gehad.
Checks all the boxes, zeg maar.
Nou ja bijna alle want ondertussen is hij al 13 jaar oud maar rijdt nog als een dolle
 
Inderdaad weinig actie hier. Ik rijd nog steeds bijna dagelijks woonwerk verkeer met de k1200s.
Dit is echt de verreweg fijnste motor die ik ooit heb gehad.
Checks all the boxes, zeg maar.
Nou ja bijna alle want ondertussen is hij al 13 jaar oud maar rijdt nog als een dolle

Sinds juli vorig jaar ook een k1200s hier. echt een beest :D en meer dan geschikt voor woon werk ook. die van mij is uit 2005.. ansich zou een k1300s wel een leuke upgrade zijn.
 
Heel weinig reactie hier. Is iedereen zo tevreden dat er niks te posten valt?
Ik ben vandaag wezen proefrijden op een K1200r met nog geen 50k op de teller. Super nette fiets echt als nieuw. Handvatverwarming, ESA, alarmlichten en fabrieksalarm. 2005 fiets met de K1200rs wielen (niet die mooie met die schuine spaken maar die met de driehoekjes).
Keurige prijs.
Ik was direct helemaal verkocht, wat een heerlijke fiets! Licht sturen, altijd voldoende vermogen en altijd (nog veel belangrijker) voldoende remvermogen. Ik heb genoten. Nu weet ik het heel zeker: ik ben op zoek naar een K1200r met ESA, HVV, Alarmlichten en koffers. Wie o wie heeft er iets interessants te koop? Kilometerstand niet belangrijk mits aantoonbaar onderhoud.
zoek er bij voorkeur eentje zonder I-ABS, zon pomp die zoemt als je in de hendel knijpt of op het pedaal trapt. Die zijn bijzonder duur om te repareren of vervangen. Als je per se abs wil zoek dan een model met abs generatie 2 (te herkennen aan de grof getanden wieltoerentalsensorring.)

1580762639687.png

Dure zoem abs

1580762660939.png

minder dure abs2
 
Ik ga maandag kijken bij een fiets met 100k op de teller, zijn er naast de algemene zaken nog bijzondere dingen waar ik op moet letten, model specifiek?
 
Radiateur, haakse tandwieloverbrenging, wiellagers voorwiel, stuurkogels duolever, koppeling, distributie ketting.
 
Terug
Bovenaan Onderaan