Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport topic VII: The power to wow!

Waar zou ik een nieuwe rem- en koppelingsleiding kunnen bestellen? De kunststof buitenmantel begint af te brokkelen.
 
Okee, de led koplamp en het stadslicht zitten erin. Heel mooi licht!

Maarrrr....
Nou ga ik rijden en blijft het gas steeds hangen. :? Belachelijk. Rijdt niet relaxed.

Van ‘t weekend liep hij nog perfect. Het enige dat veranderd is, zijn de lampjes. Zou het daar mee te maken kunnen hebben? De oude lampjes zitten er nu weer terug in. Als die regen ff ophoudt, ga ik uitproberen of alles weer normaal loopt.

🤷‍♀️
 
Goededag allemaal,

Hier een nieuw lid!
Ik hoop dat dit de juiste plek is om me voor te stellen; anders hoor ik het graag.

Ik ben 33 jaar en sinds februari dit jaar in bezit van een BMW K1300R 2009 met 35.000km
Beest van een fiets, bevalt goed.
Na aanschaf heeft de motor gelijk de 30.000km beurt gehad, dus alle vloeistoffen, filters en bougies vervangen + kleppen stellen. Tevens is de stationair sensor/ het stappenmotortje schoongemaakt. Hij wilde wel eens uitvallen bij afremmen naar 0 km/h. Tot slot hebben ze de ECU ge-update geloof ik.

Voor de K1300R heb ik 2x een Yamaha R1 gereden, een Yamaha XT Ténéré 600 en wat andere oude beestjes. Verder heb ik nog steeds de VTR SP1 ernaast.
Verder op 4 wielen een BMW E39 540i uit 2001

Probleempjes met de K1300R:
Sinds aanschaf heeft de motor altijd veel 'bijgeluiden' gehad aan de voorkant. Na wat onderzoek kwam ik er achter dat er rubbertjes miste in wat kuipdelen. Dit hielp een hoop. Daarnaast aan de voorkant beide remblokken spanners (blikken plaatjes) vervangen voor nieuwe. Dit was ook een wereld van verschil.

Op het moment heb ik er nog 2 geluiden over! Wellicht kunnen jullie mij daarbij helpen.

1: De zwevende schijven die bij slecht wegdek wel eens van zich laten horen, maar zover ik weet valt hier weinig aan te doen, correct?
2: Bij gas los rond de 2000 a 3000 rpm is er luid gerammel uit het blok. Het klinkt als de nokkenasketting, erg irritant. Ik lees veel verhalen op het forum over de nokkenaskettingspanner voor de K1200, maar ik heb de K1300 (met slechts 35.000km) zijn er hier ook verhalen over bekend? (er zit al een variant met reservoir op).

Groetjes,
Aron
 
Laatst bewerkt:
Goededag allemaal,

Hier een nieuw lid!
Ik hoop dat dit de juiste plek is om me voor te stellen; anders hoor ik het graag.

Ik ben 33 jaar en sinds februari dit jaar in bezit van een BMW K1300R 2009 met 35.000km
Beest van een fiets, bevalt goed.
Na aanschaf heeft de motor gelijk de 30.000km beurt gehad, dus alle vloeistoffen, filters en bougies vervangen + kleppen stellen. Tevens is de stationair sensor/ het stappenmotortje schoongemaakt. Hij wilde wel eens uitvallen bij afremmen naar 0 km/h. Tot slot hebben ze de ECU ge-update geloof ik.

Voor de K1300R heb ik 2x een Yamaha R1 gereden, een Yamaha XT Ténéré 600 en wat andere oude beestjes. Verder heb ik nog steeds de VTR SP1 ernaast.
Verder op 4 wielen een BMW E39 540i uit 2001

Probleempjes met de K1300R:
Sinds aanschaf heeft de motor altijd veel 'bijgeluiden' gehad aan de voorkant. Na wat onderzoek kwam ik er achter dat er rubbertjes miste in wat kuipdelen. Dit hielp een hoop. Daarnaast aan de voorkant beide remblokken spanners (blikken plaatjes) vervangen voor nieuwe. Dit was ook een wereld van verschil.

Op het moment heb ik er nog 2 geluiden over! Wellicht kunnen jullie mij daarbij helpen.

1: De zwevende schijven die bij slecht wegdek wel eens van zich laten horen, maar zover ik weet valt hier weinig aan te doen, correct?
2: Bij gas los rond de 2000 a 3000 rpm is er luid gerammel uit het blok. Het klinkt als de nokkenasketting, erg irritant. Ik lees veel verhalen op het forum over de nokkenaskettingspanner voor de K1200, maar ik heb de K1300 (met slechts 35.000km) zijn er hier ook verhalen over bekend? (er zit al een variant met reservoir op).

Groetjes,
Aron
Welkom.
Technische kennis heb ik niet dus kan ik je niet mee helpen.
Veel plezier met dit kanon
 
Goededag allemaal,

Hier een nieuw lid!
Ik hoop dat dit de juiste plek is om me voor te stellen; anders hoor ik het graag.

Ik ben 33 jaar en sinds februari dit jaar in bezit van een BMW K1300R 2009 met 35.000km
Beest van een fiets, bevalt goed.
Na aanschaf heeft de motor gelijk de 30.000km beurt gehad, dus alle vloeistoffen, filters en bougies vervangen + kleppen stellen. Tevens is de stationair sensor/ het stappenmotortje schoongemaakt. Hij wilde wel eens uitvallen bij afremmen naar 0 km/h. Tot slot hebben ze de ECU ge-update geloof ik.

Voor de K1300R heb ik 2x een Yamaha R1 gereden, een Yamaha XT Ténéré 600 en wat andere oude beestjes. Verder heb ik nog steeds de VTR SP1 ernaast.
Verder op 4 wielen een BMW E39 540i uit 2001

Probleempjes met de K1300R:
Sinds aanschaf heeft de motor altijd veel 'bijgeluiden' gehad aan de voorkant. Na wat onderzoek kwam ik er achter dat er rubbertjes miste in wat kuipdelen. Dit hielp een hoop. Daarnaast aan de voorkant beide remblokken spanners (blikken plaatjes) vervangen voor nieuwe. Dit was ook een wereld van verschil.

Op het moment heb ik er nog 2 geluiden over! Wellicht kunnen jullie mij daarbij helpen.

1: De zwevende schijven die bij slecht wegdek wel eens van zich laten horen, maar zover ik weet valt hier weinig aan te doen, correct?
2: Bij gas los rond de 2000 a 3000 rpm is er luid gerammel uit het blok. Het klinkt als de nokkenasketting, erg irritant. Ik lees veel verhalen op het forum over de nokkenaskettingspanner voor de K1200, maar ik heb de K1300 (met slechts 35.000km) zijn er hier ook verhalen over bekend? (er zit al een variant met reservoir op).

Groetjes,
Aron
Geluidje 2 herken ik en is een bekent ding is ook al eens besproken in dit topic. Ik hoor het alleen met warme motor. Als ie nog koud is hoor ik niks. Ik weet wel dat het geen kwaad kan.
 
Yep doe ik!

Is nog even wachten totdat m'n torx sleutel binnen is. Was toch weer wat nieuws voor me hoor, die UITwendige torx boutjes van BMW :)

En even een foto van de brommer, is altijd leuk:
WhatsApp Image 2020-10-27 at 14.14.38.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Als ik het goed begrijp vervangt je nu een "nieuw type" met reservoir door één van hetzelfde type. Klopt? Zou je eens een foto kunnen plaatsen?

Ben benieuwd of het helpt. Ik heb ook een rammel, maar heb denk ik ook al het type met reservoir.
 
Ja klopt. Dus puur preventief, in de hoop dat mijn huidige spanner toch niet voldoende spanning (meer) opbouwt.

WhatsApp Image 2020-10-27 at 14.14.38 (1).jpeg
 
Laatst bewerkt:
De spanner vandaag vervangen (10 minuutjes werk) en zo'n 40km gereden maar helaas zónder gewenst resultaat.

Het geluid is nog steeds duidelijk aanwezig bij gas los 3000rpm. Wel het idee dat dit minder luid is dan hiervoor. Maargoed dit kan net zo goed psychisch zijn want als het veroorzaakt zou worden door de spanner zou je mogen verwachten dat het geluid gewoon in zijn geheel weg is na plaatsting van een nieuwe.

Tot slot, de oude spanner had significant een minder lange veerweg dan de nieuwe die erin gegaan is. De uiterste lengte was wel gelijk. Dus wellicht is de vervanging alsnog ergens goed voor geweest.

Tot zo ver!
 
2: Bij gas los rond de 2000 a 3000 rpm is er luid gerammel uit het blok. Het klinkt als de nokkenasketting, erg irritant. Ik lees veel verhalen op het forum over de nokkenaskettingspanner voor de K1200, maar ik heb de K1300 (met slechts 35.000km) zijn er hier ook verhalen over bekend? (er zit al een variant met reservoir op).

Groetjes,
Aron
Welkom!
Ik had ook ervaring met dit geluid bij de aankoop van de motorfiets. Ook precies rond de 2000/4000rpm. Bleek volgens BMW dealer te gaan om de koppelingsbak (buitenkant van de koppeling die bij hendel in naar buiten word gedrukt) waar speling op zat? Na deze te hebben vervangen is het geluid verdwenen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vandaag de toeter vervangen door een chinese copy van een Stebel. Eindelijk een fatsoenlijke toeter ipv dat rare miepmiep ding.
 
Ik heb een 1300 uitlaat op de 1200, mooi hees geluid zonder asociaal te worden maar ik vond het lichte scooter toetertje niet passen bij de zware motor.
 
Ik heb deze demper. Klinkt niet echt azo hard. Maar knalt regelmatig lekker met gas los en shiften.
 

Bijlagen

  • IMG-20170708-WA0007.jpeg
    IMG-20170708-WA0007.jpeg
    316 KB · Weergaven: 16
  • 20180623_204253.jpg
    20180623_204253.jpg
    79,2 KB · Weergaven: 16
Ik heb trouwens ook de cardan keerring vervangen. Was echt doodsimpel. Dekseltje verwijderen, 2 gaatjes boren, schroeven er in draaien, keerring trekken, nieuwe keerring monteren, dekseltje terug en klaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan