Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport topic VII: The power to wow!

K1300s heeft een can bus. Hij ontvangt een te lage waarde en start de 'computer' dus niet op.
Ik werd getriggerd door je opmerking. Ik heb de accu los gekoppeld en de bmw lader rechtstreeks op de accu gezet. De lader ziet de accu nu weer wel. Gaf vanmiddag 0% aan en inmiddels 78%. Dus wellicht komt er nog leven in...

Blijft nog wel mijn twijfel waarom de accu ineens in een paar weken leeg was. Dat is nog nooit voorgevallen.
 
Voor nu is hij toch gereanimeerd. Rechtstreeks op de accu heeft de lader hem toch opgeladen en na een dagje druppellader start hij zonder enige moeite.

Ik ben er alleen niet helemaal gerust op, want hij is nooit in een paar weken uitgevallen...

Iemand nog suggesties over wat ik nog kan controleren en doormeten?
 
Het zal wel overbodig zijn, maar heb je de boutjes van de + en - aansluiting op de accu echt goed vastgedraaid? Voordat ik op een lithium accu overstapte, kreeg ik de aansluitingen op de polen van lood, nooit echt goed vast en trilden ze na verloop van tijd los. En als deze motoren ergens niet tegen kunnen, dan is het gedoe met de spanning van het boordnet.
Verder kan je meten of bij uitgeschakeld contact er toch een stroomverbruiker actief blijft. Zo niet, dan is de accu waarschijnlijk toch overleden of hard op weg daar naar toe.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ooit een keer meegemaakt dat de brommer bij het van het contact halen niet helemaal uit is gegaan. Accu helemaal leeg (paar volt over). Opladen, en daarna geen problemen mee gehad. Bij een oude accu is dat wel funest, en beter wordt ie er sowieso niet op. Maar een enkele keer kan gebeuren.
Ik heb hetzelfde overigens afgelopen jaar ook een keer met blik gehad. Auto/motor elektronica houdt er niet heel erg van als je het contact aan zet voor langere tijd en dan de motor niet start (bij de motor toen gedaan vanwege de rembekrachtiging/bij blik vanwege iets bluetooth prutsen).
Dan willen die moderne systemen kennelijk af en toe stiekem veel meer aan laten staan als je het contact uit zet.
 
is ook mijn ervaring, vooral als je niet-BMW stroomverbruikers aansluit op een “canbus” bewaakte stroomkring zoals waar die twee accessoire stekkers toe behoren.
 
Bedankt voor jullie tips. Ben weer een stuk wijzer geworden over mijn motor. De kwaliteit van de accu was matig, maar voorlopig bruikbaar. Toch uit voorzorg maar een nieuwe geplaatst. Dus ik kan er weer tegenaan.
 
Welkom!
Ik had ook ervaring met dit geluid bij de aankoop van de motorfiets. Ook precies rond de 2000/4000rpm. Bleek volgens BMW dealer te gaan om de koppelingsbak (buitenkant van de koppeling die bij hendel in naar buiten word gedrukt) waar speling op zat? Na deze te hebben vervangen is het geluid verdwenen.

Ik kwam een filmpje tegen over een koppeling upgrade voor de K1300. In dit filmpje wordt terloops de ratel bij 3000rpm gas los waar meerdere hier ook last van hebben nog even genoemd. Volgens deze gast komt het door het gekozen lager van de clutch basket fabriek af, deze zou je kunnen vervangen voor een ander model. Zie min. 5:35 - 6:35
Zelf (nog) niet gedaan, maar wellicht heeft iemand er hier iets aan.

 
Laatst bewerkt:
Dat ratelen bij de 3000rpm stoort me niet zo. Ik weet dat het geen kwaad kan. Maar mocht de koppeling aan de beurt komen dan zal ik aan het lager denken. Wat ik ook een bmw onwaardig dingetje vind is dat de blok coating op sommige plekjes te snel/makkelijk los laat. Ik heb bij andere K's & R ook wel eens gekeken en sommige hebben het nog veel erger dan ik. Dacht altijd dat bij bmw kwalitatief alles net wat beter was.
 
Dat ratelen bij de 3000rpm stoort me niet zo. Ik weet dat het geen kwaad kan. Maar mocht de koppeling aan de beurt komen dan zal ik aan het lager denken. Wat ik ook een bmw onwaardig dingetje vind is dat de blok coating op sommige plekjes te snel/makkelijk los laat. Ik heb bij andere K's & R ook wel eens gekeken en sommige hebben het nog veel erger dan ik. Dacht altijd dat bij bmw kwalitatief alles net wat beter was.
Het idee dat de kwaliteit van BMW beter is heb ik al langer laten varen😌.
De rest vd motor wereld heeft de afgelopen jaren niet stil gezeten 🤨
 
Het idee dat de kwaliteit van BMW beter is heb ik al langer laten varen😌.
De rest vd motor wereld heeft de afgelopen jaren niet stil gezeten 🤨
Mijn pekelfiets is een BMW uit India.. label product.. nou die roest en bladdert dus niet. _O-
 


Vandaag in de stromende regen en trackday gedaan op Assen met de K1300R. Wat een gruwelijk vette ervaring. Wat is er nog veel mogelijk op gewone sportbandjes in de regen. In de kopgroep meegereden en het hele veld ingehaald. Op een gegeven moment een klein uitstapje achter. Ik weet niet of t de traction control was die me gered heeft, maar daarna weer door. T tweede filmpje is inclusief een lekkere klap van de quickshifter door de nieuwe remus pijp.
 
Goedemorgen! Na een paar jaar motorloos te zijn geweest, ga ik komende vrijdag mijn K1200R ophalen en heb hier al aardig wat dagen zitten rondneuzen. Leuk om te lezen dat er hier veel liefhebbers zitten en veel kennis delen met elkaar!

"Helaas" heeft mijn K1200R ook last van de rammel rond de 3.000-4.000tpm bij gas los, dus het filmpje van @Aron van der Eijk was erg verhelderend. 👍

Omdat een motor natuurlijk nooit "af" is, ben ik altijd op zoek naar leuke modificaties. Eentje waar ik nog geen oplossing voor gevonden heb ik een motorsteun die de standaard motorsteun met passagiervoetsteun vervangt. Zijn deze überhaupt verkrijgbaar voor de K1200R?
 
Eentje waar ik nog geen oplossing voor gevonden heb ik een motorsteun die de standaard motorsteun met passagiervoetsteun vervangt. Zijn deze überhaupt verkrijgbaar voor de K1200R?
Gefeliciteerd Mnrk met je K12r.
Maarreh, je vraag kan ik niet volgen.
 
Eentje waar ik nog geen oplossing voor gevonden heb ik een motorsteun die de standaard motorsteun met passagiervoetsteun vervangt.
Bedoel je uitlaatdemper steun?

Denk niet dat dat bestaat, maar anders koop je er eentje van boonstraparts ofzo, en zaag je het deel van de voetsteun er af, stralen, coaten (of spuiten) en klaar.
 
Gefeliciteerd Mnrk met je K12r.
Maarreh, je vraag kan ik niet volgen.
Haha als ik hem teruglees snap ik dat… Ik bedoel ook een uitlaatsteun i.p.v. motorsteun! 8)7

Op mijn GSX-R1000 had ik destijds een mooi zwart steuntje zitten die daar speciaal voor gemaakt was.
 

Bijlagen

  • 8CBDC3EA-0FBF-4F1D-B67F-A19CC7DF6FB3.jpeg
    8CBDC3EA-0FBF-4F1D-B67F-A19CC7DF6FB3.jpeg
    255,5 KB · Weergaven: 15
Goedemorgen! Na een paar jaar motorloos te zijn geweest, ga ik komende vrijdag mijn K1200R ophalen en heb hier al aardig wat dagen zitten rondneuzen. Leuk om te lezen dat er hier veel liefhebbers zitten en veel kennis delen met elkaar!

"Helaas" heeft mijn K1200R ook last van de rammel rond de 3.000-4.000tpm bij gas los, dus het filmpje van @Aron van der Eijk was erg verhelderend. 👍

Omdat een motor natuurlijk nooit "af" is, ben ik altijd op zoek naar leuke modificaties. Eentje waar ik nog geen oplossing voor gevonden heb ik een motorsteun die de standaard motorsteun met passagiervoetsteun vervangt. Zijn deze überhaupt verkrijgbaar voor de K1200R?
Super. Jij hebt een 12r ipv 13r. Is wel anders. Dan zou ik eens youtube'n op 'koppeling' Volgens mij geeft bij de 12r de koppelingskorf veren de herrie...
 
  • Leuk
Waarderingen: Mnrk
Ik ga een hugger monteren. Wat zijn de aandraaimomenten voor deze bouten?
 

Bijlagen

  • F13F9EAE-B293-4BAA-A335-D1E0E9929543.jpeg
    F13F9EAE-B293-4BAA-A335-D1E0E9929543.jpeg
    146,4 KB · Weergaven: 11
  • 87D20C01-3411-45C1-AFD1-44B1066D695E.jpeg
    87D20C01-3411-45C1-AFD1-44B1066D695E.jpeg
    176 KB · Weergaven: 12
Haha als ik hem teruglees snap ik dat… Ik bedoel ook een uitlaatsteun i.p.v. motorsteun! 8)7

Op mijn GSX-R1000 had ik destijds een mooi zwart steuntje zitten die daar speciaal voor gemaakt was.
Ze bestaan iig wel, zo heb ik er één op mijn motor. Die zat er echter al op toen ik hem kocht dus ik kan je niet met zekerheid vertellen waar deze vandaan komt.
Mijn verwachting is dat deze (samen met de meeste powercup accessoires) door BMW van Harten in Amersfoort is gemonteerd.
Wellicht dat @CH Racing M900 (een vorige eigenaar van mijn brommer) je hier meer over kan vertellen.
 

Bijlagen

  • IMG_20180602_184900.jpg
    IMG_20180602_184900.jpg
    410,5 KB · Weergaven: 20
  • Leuk
Waarderingen: Mnrk
Bartjan, goed om te zien dat mijn oude BMW er nog steeds fraai uitziet!
@ Mnrk: de steun zal inderdaad een onderdeel van de Akrapovic aftermarket demper zijn geweest.
Informeer anders eens bij een uitlaatboer zoals bijvoorbeeld Mile Pajic.
Als je een zilverkleurige steun zou kunnen bemachtigen, kan je die altijd nog zwart laten anodiseren of poedercoaten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan