Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport topic VII: The power to wow!

Ik heb deze gekocht:
Handleiding

Lijkt officieel BMW te zijn, zit ook data in over andere modellen. Was wat huiverig over die site ivm de flikkerende knoppen, maar t werkt echt.
 
Een tijdje geleden heb ik de ESA II schokbreker (78.000 km) aan de voorkant door Jan Droog laten reviseren. Die had eerder (65.000 km) de achterkant al aangepakt. Super tevreden over, en voor mij een half uurtje met de auto.
Op zich is het uitbouwen van de unit niet moeilijk. Het enige lastige punt is de onderste draagarm. Diens steekas moet los omdat de voorvork helemaal naar voren/omhoog moet kunnen. Op dit punt liet de reprom mij een beetje in de steek. Hier een paar tips voor wie van plan is dit klusje aan te pakken.
De motor krikte ik op mbv een garagekrikje en een houten balkje met vullatjes onder de uitlaatbochten. Een paar strategisch geplaatste houtblokjes borgden op hun beurt de krikhoogte. (Ik vertrouw nooit een hydraulische krik, vooral als deze voor een paar tientjes bij de Lidl vandaan komt.)
Verwijder in tegenstelling tot wat de reprom stelt, ook het spatbord en het voorwiel. Doe je dat niet, dan kan de voorvork niet ver genoeg omhoog worden bewogen omdat spatbord of voorwiel tegen de onderkant van de koplamp unit stuit.
Volgens de reprom breng je voorvork omhoog door een krik onder het wiel te plaatsen. Omdat het wiel er nu niet meer in zat, plaatste ik de voorwielas terug en sloeg er een spanband met ratel omheen. Het andere eind haakte ik om een dakbalk.
Breng met tape een stukje fietsbinnenband, dubbel gevouwen papier o.i.d. aan op de plek waar de voorvork de achter/onderkant van de oliekoeler raakt. Die rand is behoorlijk scherp en je gaat hem zeker een paar keer raken, hoe voorzichtig je ook te werk gaat. Gevolg: lakschade aan de toch al niet denderende coating van de voorvork.
Zorg voor een slagmoersleutel. De kraagmoer van de triangelsteekas zat bij mijn motor in ieder geval een stuk vaster dan de 145 Nm die voorgeschreven is. Als je deze moer met handkracht probeert los te krijgen, dan heb je kans dat je de complete motor van de krik af hefboomt.
Zijn de betrokken bouten, moeren en as aan de onderzijde van de ophanging verwijderd, dan zou volgens BMW de onderste draagarm precies tussen de twee ophangogen van de radiateur door naar voren getrokken kunnen worden.
Nou, bij de mijne net niet dus.
Ik maakte de radiateur aan de bovenzijde los door de veerclips te verwijderen. Nu kon ik de radiateur een halve centimeter naar voren trekken (zo veel beweging zit er wel in de koelslangen). De brede basis van de triangel kreeg hierdoor juist genoeg ruimte om er wel tussendoor/overheen te glippen.
De schokbreker kon nu door de ontstane ruimte naar beneden toe worden uitgenomen.
Bij het inbouwen wilde de draagarm natuurlijk ook niet zonder gehannes terug tussen/over de ophanging van de radiateur glippen. Het lukte me uiteindelijk, maar een tweede paar handjes zou tijd, opgehaalde vingers en gescheld hebben gescheeld.

Na het inbouwen van de gereviseerde unit, stuurt het weer als op rails. Het klapperen van de vork over hobbels is verdwenen. Niet alleen stabieler in de bochten, maar ook weer als een strijkijzer tijdens voluit accelereren.

Waar een spanband al niet goed voor is.
bmw2.jpg


Draagarm is eindelijk bevrijd!
bmw1.jpg
 
Als ik jou klus zie stelt het monteren van de helibars niks voor 🤣
Vandaag heb ik ze gemonteerd met pa. Morgen ga ik met de motor naar het werk en zullen ze getest worden. De zit is nu iig al fijner en rechter op.

IMG20220627215320_BURST000_COVER.jpg
 
Het uitbouwen van de schokbreker lijkt een ingewikkelde operatie maar het is eigenlijk alleen maar heel veel bouten en moeren losdraaien volgens de reprom. Geen speciaal gereedschap bij nodig.
Het enige risico is dat de motor van de geïmproviseerde steun afduikelt.
 
Kriksteunpunt (uitlaat bochten) en middenbok zitten vrij dicht bij elkaar en ook nog eens vrij ver naar achteren. Voelt niet echt stabiel aan.
Schaarkrikje voelde veel wankeler aan dan hydraulische.
 
Het bedrijf (Reco Breda) waar ik m'n K13s in onderhoud had is er mee gestopt. De stationair-regelaar stond bij Reco in de bestelling om vervangen te worden. Ik ga dus nu zelf aan de slag met de stationair-regelaar. Het vervangen gaat me wel lukken, maar ik begrijp dat deze opnieuw ingeleerd moet worden met een GS-911. Of hoeft dit niet en is het een kwestie van de reset-procedure uitvoeren?
 
Je kunt de stationair regelaar trouwens vervangen zonder de luchtkast uit te bouwen. Je moet dan wel een Torx dop gebruiken want meer ruimte heb je niet. Als je toch de luchtkast van de gasklephuizen los trekt, verwijder daar dan de bruine aanslag van met remcleaner.
Succes!
 
Het is geweldig hier, heb nog nooit zo mooi gereden. De hele dag bochtjes draaien en nog relatief rustig op de weg. We hebben de motoren op de kar gezet, naar Ottobeuren in Duitsland. Vanuit daar naar Ponte di Legno, daarna Tolmezzo, en vannacht geslapen in San Leonardo, net voor de Oostenrijkse grens. Vandaag nog een korte etappe van 230 km terug naar Duitsland.

De K1300 rijdt heerlijk hier. Rij de haarspeldbochten in de eerste versnelling, dan druk je m er zo door. Kan de rest van de groep die op veel lichtere nakeds rijden goed voorblijven.
F1D3958E-29C0-4AEB-855B-50560D49310C.jpeg
61B1F75F-5D82-4710-81BD-CC7513E0223B.jpeg
9507DD03-05E1-4E35-94F3-B5BCBD85377F.jpeg
7C276176-D12E-4D02-8271-A597AD08B18D.jpeg
 
Mooi man! Ziet er goed uit. Volgens mij ook goed weer gehad die dagen. Hoeveel km heb je in totaal gemaakt?
 
Ik denk dat ik de Dunlops een kans geef en bevallen ze me niet dan gaan ze eraf. Nu bijna 300 km gereden met de motor.
De Dunlops geven mij nog steeds geen vertrouwen na 600km. Toch op zoek naar een andere band. Echter weet ik niet welke. Hoor goede verhalen over de s22. Alleen zijn die krengen zo duur!
Ik twijfel ook tussen de metzeler m9rr. Of toch een sport/tour band? 🤔
 
Mooi man! Ziet er goed uit. Volgens mij ook goed weer gehad die dagen. Hoeveel km heb je in totaal gemaakt?
We hebben zo’n 1300 km gemaakt in 4 dagen. Was eigenlijk net iets teveel, 2x een flink stuk terug en om moeten rijden omdat er een pas halverwege was afgesloten. Maar ook de omwegen brachten ons weer op mooie routes.
De Dunlops geven mij nog steeds geen vertrouwen na 600km. Toch op zoek naar een andere band. Echter weet ik niet welke. Hoor goede verhalen over de s22. Alleen zijn die krengen zo duur!
Ik twijfel ook tussen de metzeler m9rr. Of toch een sport/tour band? 🤔
Alle lof voor de s22. Is wel de beste band die ik er tot nu toe onder heb gehad. Die Metzeler is ook gewoon goed, Schwarzwald, Sauerland en een natte trackday op Assen mee gereden, maar toch net iets minder feedback dan de s22.
 
Vandaag even bij de BMW monteur geweest om mijn service indicatie te laten resetten omdat deze in mijn scherm stond. Ook maar meteen voor de RDC sensoren de temperatuur sensor ingeschakeld. Ik zie dus nu op het scherm hoeveel graden mijn banden zijn. Leuke gadget! Meteen een K&N filter geplaatst omdat de oude luchtfilter nog de eerste was.
Banden probleem wordt volgende week verholpen. Ik heb thuis een Z1000SX staan die in de verkoop staat met Pirelli Angel GT banden die pas 1000km oud zijn. Deze maten zijn hetzelfde en worden op de K gezet. Die Angels vind ik fijne banden dus zodoende. Al met al een geslaagde ochtend 👌
 
Vanmorgen een tripje Eifel gemaakt. Blijft toch mooi rijden daar!
 

Bijlagen

  • Screenshot_2022-07-07-13-44-31-39_6012fa4d4ddec268fc5c7112cbb265e7.jpg
    Screenshot_2022-07-07-13-44-31-39_6012fa4d4ddec268fc5c7112cbb265e7.jpg
    167,1 KB · Weergaven: 17
  • IMG_20220707_134849.jpg
    IMG_20220707_134849.jpg
    164 KB · Weergaven: 14
  • Screenshot_2022-07-07-13-43-24-81_6012fa4d4ddec268fc5c7112cbb265e7.jpg
    Screenshot_2022-07-07-13-43-24-81_6012fa4d4ddec268fc5c7112cbb265e7.jpg
    271,3 KB · Weergaven: 16
  • IMG20220707104215.jpg
    IMG20220707104215.jpg
    560,1 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
Mooie fiets zo zwart. Is het r model veel anders dan de 1300s? Wielbasis/blok/zithouding?
En zijn er bouwjaren van de 1300s en model r waar je van weg moet blijven?
Ik ga hopelijk eind dit jaar kijken voor een tour sport en wil wellicht ook proefrijden op de k1300. Mijn onderug vind licht voorover prettiger rijden dan rechtop. Voorkeur is wel het s model ivm volle kuip. Maar de r versie mag er zeker ook zijn.
 
Laatst bewerkt:
Wielbasis en blok zijn het zelfde. Zithouding is alleen anders. S is qua zit sportiever dan de R. Ik vond de R al sportief zitten maar nu met helibars een perfecte zit.
Denk dat de 1300 blokken allemaal wel goed zijn...
 
Terug
Bovenaan Onderaan