Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport topic VII: The power to wow!

Je begint zelf over 120 octaan hé? Tommy haalt dat nergens aan.
Dat klopt, daar begint hij niet over, maar wat ik probeer aan te geven is dat meer als een optimale verbranding er niet is..
Volgens tommy zijn redenering regel de unit onbeperkt bij, maar dat is natuurlijk niet waar. Misschien loopt een K1200/1300 beter op 98 dan op 95, maar op een gegeven ogenblik houd het op...

Nog 1x : meer als optimaal kan het verbrandingsproces niet verlopen, en bij welk octaangetal dat is? op een gegeven ogenblik heeft het geen zin meer om er brandstof in te gooien met een hoger octaangetal, dat is mijn punt.
 
Het optimale ontstekingspunt verschilt per brandstofsoort en dat is wat Master Tommy volgens mij stelt. Met andere woorden: lager octaangetal, geen optimaal ontstekingspunt mogelijk ivm pingelgevaar, niet het maximaal haalbare vermogen.
Hoger octaangetal: gunstiger ontstekingspunt dus meer vermogen.

Ik denk dat BMW de mapping van injectie en ontsteking afgestemd (geoptimaliseerd) heeft op hoog octaan benzine die nog enigszins redelijk verkrijgbaar is. (In Duitsland is octaangetal 100 geen zeldzaamheid.) Op die manier levert de behoorlijk hoge compressieverhouding van het K blok het maximale rendement.
Dat de machine eveneens kan draaien, maar niet optimaal, op brandstof met een lager octaangetal, is te danken aan die klopsensoren.
 
Zoals al eerder aangegeven: ik tank altijd 102 voor mijn motoren.
Mijn oude R liep echt beter op 102 in vergelijking met 95.
Seat of the pants dyno, dat wel, maar evengoed niet te missen.
 
Het lijkt mij wel een leuk idee om het octaangehalte te testen. Door bijvoorbeeld met euro 95 en 98 op een vaststaand toerental te rijden en dan kijken welke snelheid er gereden wordt. Als 98 meer vermogen (energie) levert zou je meer snelheid verwachten toch?

Een simpele maar prima test?
 
Het lijkt mij wel een leuk idee om het octaangehalte te testen. Door bijvoorbeeld met euro 95 en 98 op een vaststaand toerental te rijden en dan kijken welke snelheid er gereden wordt. Als 98 meer vermogen (energie) levert zou je meer snelheid verwachten toch?

Een simpele maar prima test?

De verhouding toerental:snelheid staat vast. Verbruik of gemiddelde gasklephoek lijkt me handiger.
 
Laatst bewerkt:
Eelco, ik weet wel een beetje waarover ik heb. Heb 90.000 met zo een ding rond gestuurd en was al in deel 1 van dit topic te vinden en heb altijd met 95 gereden zoals dat in het boekje staat.
Ik ga me even niet verder in de discussie mengen over wanneer het wel/geen nut heeft, maar in mijn boekje staat toch echt 98, net als op de tankdop. Dat is een 1200. En voordat ik mijn opmerking postte heb ik voor de zekerheid ook even een 1300 boekje gedownload, en ook daarin staat 98.

Quote:
Aanbevolen brandstofkwaliteit:
98 ROZ/RON, Superplus loodvrij
95 ROZ/RON, Super loodvrij (benzinesoort bruikbaar met beperkingen voor wat betreft prestaties en verbruik)
 
hij rijdt ook veel lekkerder op 98 of zelfs op 102
mijne bij ruud freeriks afgesteld op 95 en dan merk ik met 98 toch echt veel verschil :P

just my 50 cents
 
De mijne zal het met de 95 moeten doen. Er is geen 98 te krijgen in de buurt. Mocht ik het tijdens een rit tegen komen dan zal ik het m'zeker geven ik ben wel benieuwd naar de verschillen. Jammer dat de keus er bijna niet meer is.

P.s Weet iemand hoe betrouwbaar de benzine indicator eigenlijk is ? Hij begint naar mijn mening wel erg vroeg te waarschuwen. Ik ga als ie gaat branden meestal gelijk ff tanken ik hou niet van gele ! ;)
 
Laatst bewerkt:
BP Ultimate komt aardig in de buurt van 98.

De indicator is denk ik wel redelijk accuraat. Als ik de tank volgens de range indicator en de brandstofmeter helemaal leeg rijd, dan kan ik er ongeveer 18 liter benzine in kiepen. Er lijkt dus nog een soort tactische reserve te zijn.
 
ik heb even google er op nageslagen en kom op het volgende

Tankinhoud 19 liter
Reserve 4 liter

nooit geweten trouwens (voor de sport uitvoering)
 
je bedoeld om er een led lamp in te zetten?
enige wat de garage mij heeft verteld dat het mogelijk is en meer lichtopbrengst heeft dan een normale maar de rubber dop aan de achterkant dient aangepast te worden ivm met te geringe ruimte en warmte afvoer van het koelelement .
ik zit er zelf ook nog over te denken
 
Laatst bewerkt door een moderator:
BP Ultimate komt aardig in de buurt van 98.

De indicator is denk ik wel redelijk accuraat. Als ik de tank volgens de range indicator en de brandstofmeter helemaal leeg rijd, dan kan ik er ongeveer 18 liter benzine in kiepen. Er lijkt dus nog een soort tactische reserve te zijn.

Ok dan neem ik de indicatie maar serieus :t Op m'n vorige brommer zat nog een reserve kraan. Dus bij stotteren wist ik van ok nu nog paar liter dus nog 30 km om een pomp te scoren.
 
@CH Racing M900 waar tankte je 102?

ik tank altijd bp ultimate (en soms v-power), ik gooi er enkel 95 in als het niet anders kan.
ultimate en v-power houden dankzij de additieven ook direct de motor schoner trouwens (injectoren en kleppen e.d.) wat op lange termijn voor minder vermogensverlies zorgt.

mbt tankstations: de tango heeft me een keer opgelicht (kwam geen brandstof uit, maar rekende wel euro's af) en gaven aan de telefoon aan dat ze niks voor me konden betekenen. dus daar tank ik uit principe nooit meer. los van het feit dat er verhalen zijn over de slechtere kwaliteit brandstof bij de tango.
 
@CH Racing M900 waar tankte je 102?

ik tank altijd bp ultimate (en soms v-power), ik gooi er enkel 95 in als het niet anders kan.
ultimate en v-power houden dankzij de additieven ook direct de motor schoner trouwens (injectoren en kleppen e.d.) wat op lange termijn voor minder vermogensverlies zorgt.

mbt tankstations: de tango heeft me een keer opgelicht (kwam geen brandstof uit, maar rekende wel euro's af) en gaven aan de telefoon aan dat ze niks voor me konden betekenen. dus daar tank ik uit principe nooit meer. los van het feit dat er verhalen zijn over de slechtere kwaliteit brandstof bij de tango.


Aral in Elten. Ik tank altijd twee 20 liter jerrycans vol en die heb ik in mijn werkplaats staan waar ook de motoren staan. Na elke rit de tanks afvullen. Works for me.
 
Ik heb mij ook ff verdiept in het Euro 95/98 verhaal.

Octaangetal wordt in RON ‘research octane number' uitgedrukt. Daarbij wordt de klopvastheid van de brandstof in de CFR-controlemotor vastgesteld zonder voorverwarming bij 600 toeren per minuut.

Het getal geeft dus puur en alleen de kans op kloppen/pingelen weer. Als er een klopsensor is kun je gewoon Euro 95 tanken. Euro 98 heeft verder geen toegevoegde waarde.
 
Ik heb mij ook ff verdiept in het Euro 95/98 verhaal.

Octaangetal wordt in RON ‘research octane number' uitgedrukt. Daarbij wordt de klopvastheid van de brandstof in de CFR-controlemotor vastgesteld zonder voorverwarming bij 600 toeren per minuut.
:Y
Het getal geeft dus puur en alleen de kans op kloppen/pingelen weer. Als er een klopsensor is kun je gewoon Euro 95 tanken. Euro 98 heeft verder geen toegevoegde waarde.
:N

Als je geen klopsensor hebt en de motor is gemaakt om op 95 te draaien, heeft 98 geen toegevoegde waarde. Als je geen klopsensor hebt en de motor is gemaakt om op 98 te draaien, gaat ie pingelen bij gebruik van 95.

Als je wel een klopsensor hebt, hebben klopvastere benzines wel toegevoegde waarde.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mij ook ff verdiept in het Euro 95/98 verhaal.

Octaangetal wordt in RON ‘research octane number' uitgedrukt. Daarbij wordt de klopvastheid van de brandstof in de CFR-controlemotor vastgesteld zonder voorverwarming bij 600 toeren per minuut.

Het getal geeft dus puur en alleen de kans op kloppen/pingelen weer. Als er een klopsensor is kun je gewoon Euro 95 tanken. Euro 98 heeft verder geen toegevoegde waarde.

Het zit volgens mij toch iets anders. Het RON getal geeft indirect weer hoe hoog je de compressie kunt maken voordat het blok gaat pingelen. In het algemeen geldt dat hoe groter de compressieverhouding, hoe meer vermogen er uit gehaald kan worden.
De K-blokken hebben een grote compressieverhouding en moeten dus op euro 98 of hoger draaien. Gooi je er 95 in, dan is de kans groot dat het blok gaat pingelen. De pingelsensoren nemen dat gelukkig direct waar waardoor de timing van de ontsteking bijgesteld wordt. Lees: bijgesteld naar een timing waarbij het blok weliswaar niet meer pingelt maar ook niet optimaal draait. Dit is echter beter dan de schade die kan ontstaan door aanhoudend pingelen.
 
Laatst bewerkt:
een hogere compressie zorgt voor hoger thermisch rendement en daarmee meer vermogen en lager verbruik (over het gehele toerengebied).

maar hoe hoger de compressie, hoe groter de kans op detonatie (kloppen/pingelen). compressie is hier niet de enige variabele in natuurlijk, de vorm van de verbrandingskamer heeft ook een grote invloed. squish/quench zorgt bijvoorbeeld dat de buitenste laag mengsel wordt gekoeld en vermindert de kans op zelf-ontbranding aan de buitenzijde van de verbrandingskamer.

als er brandstof wordt gebruikt welke eerder uit zichzelf ontbrand (dus met een lager octaan getal) en er pingelen ontstaat wordt het ontstekingstijdstip verandert, zodat de verbranding beter gecontroleerd wordt.

de k1200 is gemaakt voor octaangetal 98 en draait met lager rendement op 95 hierdoor.

zou je altijd benzine met octaangetal 102 tanken dan kan de motor het ontstekingstijdstip verlaten (tov van de 'standaard' 98), waardoor je in theorie weer meer vermogen en lager verbruik hebt.

het feit dat ze prima lopen op 95 betekent niet dat ze optimaal hierop lopen.




heeft iemand hier trouwens wel eens metingen aan de verbrandingskamers gedaan? dingen als squish-afstand, dikte van gecomprimeerde koppaking e.d.
ik lees op verschillende plekken (1,2) dat deze blokken heel klopvast zijn en de compressieverhouding nog best iets verhoogd mag/kan worden.
simpelweg een dunnere voet- of koppakking zou de squish nauwer maken en compressie wat verhogen, voor een niet al te dure (indien je het zelf doet) aanpassing om nog meer vermogen en beter verbruik eruit te halen.

niet omdat ik meer vermogen nodig heb, maar omdat ik het leuk vind te sleutelen en toch iets moet doen met mijn autotechniek opleiding
 
Laatst bewerkt:

de k1200 is gemaakt voor octaangetal 98 en draait met lager rendement op 95 hierdoor (dankzij vervroegd ontstekingstijdstip).

zou je altijd benzine met octaangetal 102 tanken dan kan de motor het ontstekingstijdstip verlaten (tov van de 'standaard' 98), waardoor je in theorie weer meer vermogen en lager verbruik hebt.
Ben het met veel van je verhaal eens, maar ik probeer nog 1x duidelijk te maken wat ik wil zeggen.

Stel, je geeft aan dat jij vind dat de motor K1200/1300) optimaal rijd op 98 (en dat denk ik ook). En dan dus de ontsteking op zijn optimale punt staat.

Dan heeft het dus GEEN zin om er 102 in te gooien. Later ontsteken is dus het wijzigingen van het optimale ontstekingstijdstip, kan dus alleen een maar negatief effect hebben.

Beter als optimaal.... dat bestaat niet.... optimaal is gewoon het best haalbare....
 
Laatst bewerkt:
dan mis je enkel: dat optimaal voor 98 niet hetzelfde is als optimaal voor 102

maar misschien was 'optimaal' niet de juiste woordkeus ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan