Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport topic VII: The power to wow!

Over de compressieverhouding en het octaangetal heb ik gelezen dat je vooral meer trekkracht krijgt. Maar niet meer vermogen. Klopt dat?

Ik heb mijn informatie van een Porsch pagina. Zij maakten hoge compressie motoren van 9,8:1 lang geleden. Waarbij euro 98 verplicht was.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb afgelopen weekend voor het eerst 102 getankt om eens te testen.
Maar van de literprijs wordt je niet vrolijk 1.99 per liter bij Firezone in Raamsdonksveer.

Van 95 naar 98 is het maar 3 octaan.
Maar van 98 naar 102 maar liefst 4 octaan, en dat merk je idd met de trekkracht.
De K1200S reageert een stuk feller bij het optrekken. Maarja dat stukje meer kost dik minimaal 20 cent per liter meer dan euro 98.



full
 
Ben het met veel van je verhaal eens, maar ik probeer nog 1x duidelijk te maken wat ik wil zeggen.

Stel, je geeft aan dat jij vind dat de motor K1200/1300) optimaal rijd op 98 (en dat denk ik ook). En dan dus de ontsteking op zijn optimale punt staat.

Dan heeft het dus GEEN zin om er 102 in te gooien. Later ontsteken is dus het wijzigingen van het optimale ontstekingstijdstip, kan dus alleen een maar negatief effect hebben.

Beter als optimaal.... dat bestaat niet.... optimaal is gewoon het best haalbare....

Later ontsteken doe je bij mindere kwaliteit brandstof (lees: lager octaangetal).

Opnieuw zeg ik: het ontstekingstijdstip is niet statisch. Jij denkt dat ie stopt met vervroegen als ie op 98 draait, dat doet ie alleen niet. Hij ontsteekt zo vroeg mogelijk en stelt na elke arbeidsslag bij. Pas bij onrealistische octaangetallen houdt het een keer op, dan moet je de compressie inderdaad gaan verhogen. Maar daar zit je met 98 lang niet aan. En een ideaal onstekingstijdstip hebt je als je geen variabelen hebt, maar die heb je echter constant. Er is 1 enkel ideaal onstekingstijdstip bij A Brandstofkwaliteit, B Compressieverhouding, C Toerental, D Gasklephoek, E Temperatuur, F Inspuittijd en nog een aantal variabelen die ik wel kan gaan noemen maar het lijkt me wel duidelijk zo.

Als een van deze variabelen veranderd is het ideale onstekingstijdstip ook meteen anders.

We zijn hier heel lang aan het lullen over slechts een van deze variabelen. En dus begrijp ik niet helemaal waarom je blijft hangen bij ‘er is een ideaal onstekingstijdstip’, wat niet fout is, maar waarom je denkt dat de motor stopt met bijregelen bij 98 of beter is me een raadsel, dat is immers gewoon fout.
 
Laatst bewerkt:
Zegt wel iets, maar ik moet even kijken welke componenten daar op zitten aangesloten. Kan je mij je chassisnr en andere motordetails PM'en?

Heb je nog tijd gehad om dit op te zoeken @MasterTommy? Ik heb het probleem nog steeds. Ik heb je wat meer info via pm gestuurd... Mag ook gewoon hier gedeeld, misschien heeft iemand anders er ook nog wat aan...
 
Superbike stuur ervaringen? Worden de trillingen minder? Zou een stuur van een GT op een R passen?
Ik heb enorm last van dove vingers vooral rechter hand. Zit al te kijken naar een andere motor maar ben nog zo gek op de R.
 
Superbike stuur ervaringen? Worden de trillingen minder? Zou een stuur van een GT op een R passen?
Ik heb enorm last van dove vingers vooral rechter hand. Zit al te kijken naar een andere motor maar ben nog zo gek op de R.

Trillingen? Heb ik juist helemaal geen last van op de S. Ik vind dat zelfs 1 van de sterke punten van deze motor.

Misschien andere oorzaak?
 
Bartjan
Kleine correctie: om pingelen te voorkomen wordt het ontstekingsmoment verlaat ipv vervroegd.

whoops inderdaad. foutje bedankt :+

Over de compressieverhouding en het octaangetal heb ik gelezen dat je vooral meer trekkracht krijgt. Maar niet meer vermogen. Klopt dat?

Ik heb mijn informatie van een Porsch pagina. Zij maakten hoge compressie motoren van 9,8:1 lang geleden. Waarbij euro 98 verplicht was.

vermogen is trekkracht ;)
 
Laatst bewerkt:
Superbike stuur ervaringen? Worden de trillingen minder? Zou een stuur van een GT op een R passen?
Ik heb enorm last van dove vingers vooral rechter hand. Zit al te kijken naar een andere motor maar ben nog zo gek op de R.

Heb Ik ook last van na een poosje sturen. Het gaat nog sneller als ik m'n zoon meeneem voor een ritje.Denk dat ik te veel op het stuur leun . Ik vind de trillingen opzicht meevallen ik stop gewoon ff 5 min dan is het weer weg.Had het op m'n vorige motor ook .
 
Laatst bewerkt:
ik heb een superbike stuur op erop zitten op mijn r, het rijd heerlijk, wel met zware trillingsdempers op de uiteinden.
ik heb geen vergelijkings materiaal
 
Na dat octaanverhaal, nu maar een nieuwe..

Waar rijden jullie op qua bandmaat? 50 of 55?
Ik ben toe aan nieuwe banden, affabriek staat voor de K1200S maat 50 aangeschreven. Maar momenteel rij ik op 55. Het snel insturen vind ik prettig, maar stabiliteit mag nog wel wat hoger.

Ik ga voor de Pirelli Angel GT of de Michelin Road 5.
 
Na dat octaanverhaal, nu maar een nieuwe..

Waar rijden jullie op qua bandmaat? 50 of 55?
Ik ben toe aan nieuwe banden, affabriek staat voor de K1200S maat 50 aangeschreven. Maar momenteel rij ik op 55. Het snel insturen vind ik prettig, maar stabiliteit mag nog wel wat hoger.

Ik ga voor de Pirelli Angel GT of de Michelin Road 5.
190/55. Maar volgens mij bestond dat nog niet toen de brommer uit kwam. Bandjes zijn Michelin PP3. Bevalt prima, gaan redelijk lang mee. Heb ik echt die sportiviteit nodig boven de PR? Nee, maar ik begrijp dat deze wat sneller inkantelen, en het is een leuke brommer, maar elk beetje extra wendbaarheid kan hij wat mij betreft wel gebruiken.

Overigens met die 190/55 wel even opletten, want de snelheidsmeter geeft nu de exacte snelheid weer. 85 km/h op de teller is ook echt 5 per uur te hard.
 
Ik rijd ook op 190/50 op een k1200s. Maar je merkt pas wat 190/55 doet als je het een keer probeerd. Ik moet je zeggen dat ik wel van de stabiliteit houd. Op lage snelheidwegen heb je toch niet zoveel te zoeken met deze motor.
 
Ik rijd ook op 190/50 op een k1200s. Maar je merkt pas wat 190/55 doet als je het een keer probeerd. Ik moet je zeggen dat ik wel van de stabiliteit houd. Op lage snelheidwegen heb je toch niet zoveel te zoeken met deze motor.

Je zou zeggen dat een plattere 50 band stabieler is dan een hogere 55
Ik hou de richtlijnen af fabriek maar aan
 
Na dat octaanverhaal, nu maar een nieuwe..

Waar rijden jullie op qua bandmaat? 50 of 55?
Ik ben toe aan nieuwe banden, affabriek staat voor de K1200S maat 50 aangeschreven. Maar momenteel rij ik op 55. Het snel insturen vind ik prettig, maar stabiliteit mag nog wel wat hoger.

Ik ga voor de Pirelli Angel GT of de Michelin Road 5.

ik heb hiervoor de angel gt gahad die was heel erg snel op :/ nu pilot road 4 of 5
echt een verschil nog als nieuw na 5k
 
Slijt de Angel GT zo hard joh? Ik had in recenties/onderzoekjes gelezen dat hij het juist erg goed deed. Als dat tegenvalt ga ik toch maar voor de Road 5. De PR4 was mij eerder ook goed bevallen.
Ik rij nu op dunlop Roadsmart 3 (190/55 ZR17), rijdt ook ok maar t voelt toch niet zo lekker met insturen en snelwegstabiliteit. Overigens prima grip, ook als t water over de weg stroomt.


Denk dat ik dit keer in ieder geval maar voor 190/50 ZR17 ga. Ervaren hoe dat zich gedraagt.
En als ik het dan zo lees, de Road 5.
 
Terug
Bovenaan Onderaan