Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport topic VII: The power to wow!

Wanneer je met gesloten gas vooruit tokkelt ga je al gauw de aandrijflijn horen. Maar echt ratelen klinkt niet goed. Gaat ie ook beetje bokken en schokken?
 
Wanneer je met gesloten gas vooruit tokkelt ga je al gauw de aandrijflijn horen. Maar echt ratelen klinkt niet goed. Gaat ie ook beetje bokken en schokken?
Nee bokken en schokken heb ik niet gemerkt. Ooit heb ik eens een kapot lager in de versnellingsbak van mn auto gehad wat behoorlijk herrie maakte, een beetje zo’n geluid
 
Zijn er hier ook K1300 rijders bij wie de motor soms/steeds vaker afslaat bij het stoppen? Zo ja, ik heb de oorzaak gevonden en verholpen maar als ik de enige ben (of ik ben de enige die de remedie niet kende), ga ik er niemand mee vervelen.
 
Zijn er hier ook K1300 rijders bij wie de motor soms/steeds vaker afslaat bij het stoppen? Zo ja, ik heb de oorzaak gevonden en verholpen maar als ik de enige ben (of ik ben de enige die de remedie niet kende), ga ik er niemand mee vervelen.
Dit soort informatie zou ik sowieso delen. Je weet nooit wanneer er iemand meeleest die gewoon aan het zoeken is naar een oplossing voor zijn probleem, zonder dat ie meteen maar een topic aanmaakt..
 
Dit is sowieso echt heel kut als je niet de uitleg zou geven. Net zoiets als dat mensen een topic openen over een storing of probleem met hun motor, kennelijk een oplossing hebben, melden in een reply dat het opgelost is, en vervolgens nooit meer reageren met wat die oplossing nou is :+
 
Hoho, doe ff kalm aan. Dank u. Ik zag er alleen het nut niet van in om een probleem aan te snijden waar verder niemand last van heeft.
Goed, het volgende: vorig jaar begon de motor af te slaan bij het stoppen. Injectiereiniger, nieuwe bougies, nieuwe luchtfilters, stationairregelaar kalibreren. Niets hielp.
Omdat het steeds erger werd, bedacht ik dat het niet iets "digitaals" zou zijn. Immers, soft- en hardware doen het goed of doen het helemaal niet. Omdat ik het beu werd, besloot ik de stationairregeling te bekijken. Accu, kuipdelen, tank en luchtfilterkast verwijderd. Onderin de airbox zit de stationair-luchtregelaar. Die eruit gehaald en opengemaakt. Ja hoor: op zijn regel-conus zat een aangekoekt laagje vuiligheid. Vuil er af geveegd met behulp van remreiniger, alles weer in elkaar gezet en daarna met het GS911 diagnose tool het stappenmotortje van de regelaar gekalibreerd.
Ben nu een goede 1500 kiliometer verder en de motor is geen enkele keer meer afgeslagen! En hij draait weer zo mooi gelijkmatig stationair.
Alles bij elkaar 2 uur gesleuteld omdat ik nog nooit met die slangenklemmen die BMW gebruikt, had gewerkt en niet meteen begreep hoe die werken. Gelukkig zat de juiste tang in een HBM setje dat ik ooit had gekocht. Daarmee zet je ze ook weer super handig vast.
Wie een beetje old school kan sleutelen, kan dit klusje zelf doen. Je hoeft geen onderdelen te vervangen en afgezien van die slangenklemtang heb je geen speciaal gereedschap nodig. Heb je geen GS911 om mee te kalibreren, dan kan de dealer dat doen. Klusje van hooguit 10 minuten, inclusief afrekenen...
Hieronder die regelaar. Op diens conus is nog een restje bruinige aanslag te zien. (Het dopje waarmee je het middelste luchttuitje afsluit, verliest na verloop van tijd zijn vorm, dus vastzetten met tie wrap.)

bmwstationair.jpg
 
Laatst bewerkt:
Past ie ook onder de 1200?
Nee past niet! De aansluiting is wel hetzelfde maar de aansluitpijp zit bij de K1200 iets verder naar voren (ca. 7 cm) dan bij de K1300, waardoor het ophangpunt (oog) niet overeenkomt met de plaats van de passagiersstep.
 
Hoho, doe ff kalm aan. Dank u. Ik zag er alleen het nut niet van in om een probleem aan te snijden waar verder niemand last van heeft.
Goed, het volgende: vorig jaar begon de motor af te slaan bij het stoppen. Injectiereiniger, nieuwe bougies, nieuwe luchtfilters, stationairregelaar kalibreren. Niets hielp.
Omdat het steeds erger werd, bedacht ik dat het niet iets "digitaals" zou zijn. Immers, soft- en hardware doen het goed of doen het helemaal niet. Omdat ik het beu werd, besloot ik de stationairregeling te bekijken. Accu, kuipdelen, tank en luchtfilterkast verwijderd. Onderin de airbox zit de stationair-luchtregelaar. Die eruit gehaald en opengemaakt. Ja hoor: op zijn regel-conus zat een aangekoekt laagje vuiligheid. Vuil er af geveegd met behulp van remreiniger, alles weer in elkaar gezet en daarna met het GS911 diagnose tool het stappenmotortje van de regelaar gekalibreerd.
Ben nu een goede 1500 kiliometer verder en de motor is geen enkele keer meer afgeslagen! En hij draait weer zo mooi gelijkmatig stationair.
Alles bij elkaar 2 uur gesleuteld omdat ik nog nooit met die slangenklemmen die BMW gebruikt, had gewerkt en niet meteen begreep hoe die werken. Gelukkig zat de juiste tang in een HBM setje dat ik ooit had gekocht. Daarmee zet je ze ook weer super handig vast.
Wie een beetje old school kan sleutelen, kan dit klusje zelf doen. Je hoeft geen onderdelen te vervangen en afgezien van die slangenklemtang heb je geen speciaal gereedschap nodig. Heb je geen GS911 om mee te kalibreren, dan kan de dealer dat doen. Klusje van hooguit 10 minuten, inclusief afrekenen...
Hieronder die regelaar. Op diens conus is nog een restje bruinige aanslag te zien. (Het dopje waarmee je het middelste luchttuitje afsluit, verliest na verloop van tijd zijn vorm, dus vastzetten met tie wrap.)

Bekijk bijlage 1406541
Echt een heel goede post dit. Dit zal in de toekomst nog veel naar gerefereerd gaan worden. Dankjewel dat je het deelt!
 
Vanmorgen heb ik vlakbij mijn werk getankt met de K1200S, niet over de rand geknoeid, maar tot aan de onderkant van de vulopening doorgedruppeld (in mijn ogen niet overdreven vol dus). Daarna de motor een dag stilgezet, en richting huis gereden (met omweg in totaal zo'n 50km). Op 40km kwam ik in de file te staan, en rook ik een benzine lucht. Niet heel veel aandacht aan gegeven, en eenmaal thuis de motor een paar uur buiten laten staan. Toen ik hem binnen wilde zetten rook het rond de motor nog steeds naar benzine, maar nergens sporen van lekkage te ontdekken. Nu staat hij in de garage, en daar stinkt het nu helemaal.

Zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt, en waar kan ik het beste zoeken?
 
Vanmorgen heb ik vlakbij mijn werk getankt met de K1200S, niet over de rand geknoeid, maar tot aan de onderkant van de vulopening doorgedruppeld (in mijn ogen niet overdreven vol dus). Daarna de motor een dag stilgezet, en richting huis gereden (met omweg in totaal zo'n 50km). Op 40km kwam ik in de file te staan, en rook ik een benzine lucht. Niet heel veel aandacht aan gegeven, en eenmaal thuis de motor een paar uur buiten laten staan. Toen ik hem binnen wilde zetten rook het rond de motor nog steeds naar benzine, maar nergens sporen van lekkage te ontdekken. Nu staat hij in de garage, en daar stinkt het nu helemaal.

Zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt, en waar kan ik het beste zoeken?
Ja, heb ik ook gehad. Precies zo. Bleek een verdroogde benzineslang te zijn in combinatie met een gescheurde afsluitring op de benzine pomp. Bij mij spoot de volgende dag de benzine langs de onderkant tank over het frame naar beneden zodra de benzinepomp inschakelde. Erg gevaarlijk dus, zeker bij een pisheet motorblok. Even inspecteren dus!
 
Zijn er hier ook K1300 rijders bij wie de motor soms/steeds vaker afslaat bij het stoppen? Zo ja, ik heb de oorzaak gevonden en verholpen maar als ik de enige ben (of ik ben de enige die de remedie niet kende), ga ik er niemand mee vervelen.
Er zit een switch bij de voorrem, als die stuk is kan dat voor problemen zorgen, die zorgt ervoor dat je de motor met ingetrokken koppelingshendel kan starten. Op diverse fora wordt dit aangeven als boosdoener.
Ik heb hetzelfde probleem gehad, luchtfilter huis vervangen voor een occasion. Daarmee was het probleem opgelost.
Als je erop googelt blijkt dat de Tps sensor, in het luchtfilterhuis ook nog al eens vervuilt kan zijn, wat ook de stationair loop kan beïnvloeden.
 
Ik ben dit weekend druk, maar ga er volgende week wel eens even naar kijken. Ik merk dat de ESA ook niet veel doet. De achtershock heb ik gecontroleerd, en die blijft met een max preload staan, ongeacht de standen op het dashboard. De voorkant moet ik nog naar kijken, wellicht zit daar een ander systeem op i.v.m. de naafbesturing.

Ik vond in ieder geval op het GS911 forum een truc om toch de calibratiete doorlopen. (Fixed a stuck ESA rear shock (preload) on 2005 K1200S). Ik ben benieuwd of dat bij mij ook wil lukken.
 
Er zit een switch bij de voorrem, als die stuk is kan dat voor problemen zorgen, die zorgt ervoor dat je de motor met ingetrokken koppelingshendel kan starten. Op diverse fora wordt dit aangeven als boosdoener.
Ik heb hetzelfde probleem gehad, luchtfilter huis vervangen voor een occasion. Daarmee was het probleem opgelost.
Als je erop googelt blijkt dat de Tps sensor, in het luchtfilterhuis ook nog al eens vervuilt kan zijn, wat ook de stationair loop kan beïnvloeden.

Ik wist niet dat de voorrem betrokken is bij de startonderbreker van de koppeling. Of bedoel je de schakelaar van de koppeling?
De TPS zit niet in het luchtfilterhuis. Je bedoelt denk ik de stationair lucht-regelaar die ik beschreven heb.
Heb jij een 1200? Die had inderdaad last van een air box die onder invloed van de motorwarmte kon vervormen waardoor de stationair regelaar niet meer correct functioneerde. Op zich is de luchtfilterkast maar een plastic doos zonder bewegende delen.
 
Ik heb besloten mijn k1300 gt te verkopen. Ik rijd er te weinig op omdat ik ook nog een gs heb.
Ik ben 1e eigenaar. Is voorzien van 2x corbin zadel. Orgineel aanwezig.
De k heeft slechts 40k gereden. Probleemloos. In onderhoud bij Oscar in Nunspeet. Banden zijn 90%.
Bwjr voorjaar 2009.. alle opties. 3 koffers.

Indien iemand interesse heeft svp een pm.
 
Ik heb besloten mijn k1300 gt te verkopen. Ik rijd er te weinig op omdat ik ook nog een gs heb.
Ik ben 1e eigenaar. Is voorzien van 2x corbin zadel. Orgineel aanwezig.
De k heeft slechts 40k gereden. Probleemloos. In onderhoud bij Oscar in Nunspeet. Banden zijn 90%.
Bwjr voorjaar 2009.. alle opties. 3 koffers.

Indien iemand interesse heeft svp een pm.
Gt? Je kunt het inderdaad aankondigen in dit R / S topic.
Je weet maar nooit of iemand over wil stappen...
 
Onlangs een net setje sportkoffers gescoord
met een plastic sleuteltje erbij.....
Ik had nog twee slotcilinders die 'matchen' met mijn contactsleutel.
Alleen hoe krijg ik die slotjes er uit? Ik heb al even zitten pielen, maar het lukt me nog niet.
Ik kan er ook weinig van vinden op het forum of internet voor dit type koffer. Wie heeft dit eerder gedaan en kan me op weg helpen?
 
Laatst bewerkt:
Onlangs een net setje sportkoffers gescoord
met een plastic sleuteltje erbij.....
Ik had nog twee slotcilinders die 'matchen' met mijn contactsleutel.
Alleen hoe krijg ik die slotjes er uit oude er uit? Ik heb al even zitten pielen, maar het lukt me nog niet.
Ik kan er ook weinig van vinden op het forum of internet voor dit type koffer. Wie heeft dit eerder gedaan en kan me op weg helpen?
Ik heb wel ervaring met de koffers van een RT. Daar moet je er een klein dekseltje uitdraaien, en kun je daarna met een ijzerdraad het laatste slotplaatje indrukken.
Het is een hoop gepiel, ik heb ook wel eens het hele binnenwerk uit een Topkoffer geschroefd om het voor elkaar te krijgen....
 
Onlangs een net setje sportkoffers gescoord
met een plastic sleuteltje erbij.....
Ik had nog twee slotcilinders die 'matchen' met mijn contactsleutel.
Alleen hoe krijg ik die slotjes er uit? Ik heb al even zitten pielen, maar het lukt me nog niet.
Ik kan er ook weinig van vinden op het forum of internet voor dit type koffer. Wie heeft dit eerder gedaan en kan me op weg helpen?

met meer geduld dat je bezit. die sportkoffers moet je echt op de sluiting demonteren om de cilinders er uit te kunnen halen. Ik heb het laatste eens gedaan en als je snapt hoe ze in elkaar moeten (niet teveel uit elkaar halen) dan is het in tien minuten gefixt :+
 
Ik heb wel ervaring met de koffers van een RT. Daar moet je er een klein dekseltje uitdraaien, en kun je daarna met een ijzerdraad het laatste slotplaatje indrukken.
Het is een hoop gepiel, ik heb ook wel eens het hele binnenwerk uit een Topkoffer geschroefd om het voor elkaar te krijgen....
Yep, been there, done that…..
Er zitten aan de binnenzijde van de behuizing van het vergrendelingmechaniek drie schroeven. Na 't lossen blijft echter de boel bijeen...
Ik durf geen kracht te zetten, want dan breek er vast iets af.
Eén van de schroefgaatjes zit ook wel ter hoogte van het onderste slotplaatje, maar met een dun staafje lukt het me niet op gevoel dat slotplaatje ook werkelijk te vinden....
 
Terug
Bovenaan Onderaan