Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport topic VII: The power to wow!

nee, je moet elke torx schroef en kruiskop die je ziet bij de sluiting van de koffer eruit halen, de boel uit elkaar wippen, zorgen dat er niks wegschiet, en dan dat slotje ontgrendelen. De eerste koffer was ik een half uur mee zoet, tweede was in 10min gedaan.
 
Binnenwerk_sportkoffer.jpg
 
oh kont, dit zijn koffers met een harde deksel zeker? ik dacht dat je die met zachte 'deksels' had.
 
Gelukt! Inderdaad alle schroeven los. 7 zwarte parkers en twee RVS parkertjes helemaal voor en achteraan. Dan pak je het hele sluitmechaniek er zo af en kun je in de stand 'release' voor de rechterkoffer en in de stand 'open' voor de linker koffer de sluitpal van het slotje indrukken met een schroevendraaiertje en het slotje eruit trekken. Kwartiertje werk per koffer....
 
Ziet er goed uit Leufie1970!

Mijn oude accu deed weinig meer (gelukkig nog wel de brandstofpomp zodat ik de k1200r kan aanduwen (wat in de 3 best te doen is in je eentje)) en de optimate kon hem niet meer redden helaas.
Dus vanmiddag maar een LandPort LFP14 lithium gekocht en erin gezet.

1407917


Flink stukje kleiner (vandaar de schuimrubber blokjes om de accu heen) en weegt minder dan 1kg (ipv 4.6kg van de Varta YTX14-BS (AGM) die erin zat) en maar een paar tientjes duurder dan een normale accu.
Volgens de verkoper en de bijgeleverde handleiding zou hij zelfs met een druppellader kunnen worden opgeladen (zolang die niet boven de 15v gaat).
 
Ziet er goed uit Leufie1970!

Mijn oude accu deed weinig meer (gelukkig nog wel de brandstofpomp zodat ik de k1200r kan aanduwen (wat in de 3 best te doen is in je eentje)) en de optimate kon hem niet meer redden helaas.
Dus vanmiddag maar een LandPort LFP14 lithium gekocht en erin gezet.

Bekijk bijlage 1407917

Flink stukje kleiner (vandaar de schuimrubber blokjes om de accu heen) en weegt minder dan 1kg (ipv 4.6kg van de Varta YTX14-BS (AGM) die erin zat) en maar een paar tientjes duurder dan een normale accu.
Volgens de verkoper en de bijgeleverde handleiding zou hij zelfs met een druppellader kunnen worden opgeladen (zolang die niet boven de 15v gaat).
Thx. Mooi plaatje wel, heb er nog veel meer maar zal "jullie" er niet mee bestoken.
Goede aankoop heb je gedaan Bartjan. Die komt er bij mij ook in zodra huidige is overleden..
 
Ziet er goed uit Leufie1970!

Mijn oude accu deed weinig meer (gelukkig nog wel de brandstofpomp zodat ik de k1200r kan aanduwen (wat in de 3 best te doen is in je eentje)) en de optimate kon hem niet meer redden helaas.
Dus vanmiddag maar een LandPort LFP14 lithium gekocht en erin gezet.

Bekijk bijlage 1407917

Flink stukje kleiner (vandaar de schuimrubber blokjes om de accu heen) en weegt minder dan 1kg (ipv 4.6kg van de Varta YTX14-BS (AGM) die erin zat) en maar een paar tientjes duurder dan een normale accu.
Volgens de verkoper en de bijgeleverde handleiding zou hij zelfs met een druppellader kunnen worden opgeladen (zolang die niet boven de 15v gaat).
Wat Royalclub zegt: gebruik een domme lader die niet een loodaccu kan disulferen want dan verniel je de li-ion accu.
Ik heb trouwens nu ruim een jaar zo’n ding. Bevalt uitstekend. Alleen als het buiten onder een graad of 10 C komt, eerst even groot licht aanzetten voordat je start. (Nieuwere modellen hebben daar geen last meer van, zeggen ze.)
 
ik kan mijn optimate 4 op canbus mode zetten (wat ook werkt als je de canbus stekker niet gebruikt) welke desulfateringmodus en turbo-desulfatering modus uitschakelt, alleen puls-desulfateringmodus op lage spanning blijft dan wel actief. Is dat voldoende of kan dat nog steeds problemen geven?
 
Ik denk dat canbus er in dit geval niet toe doet en "puls-desulfateringmodus" doet mij toch denken aan het toepassen van korte spanningspieken. Daar houden li-ion accu's niet van.
Optimate heeft daarom een aparte li-ion lader, de OptiMate1 Duo.
Zie ook Nieuw - TecMate

Maar zoals gezegd kan ook een domme lader voor 12 volt accu's worden gebruikt, zolang die maar geen automatische acties onderneemt waarbij hoge spanningen worden toegepast.

Handig om te weten: li-ion accu zelfontlading verloopt veel langzamer dan bij een loodaccu. Op zichzelf, zonder stroomgebruikers, blijft een li-ion dus veel langer op spanning. Echter, een li-ion heeft naar verhouding wel een kleinere capaciteit. De meeste moderne motoren gebruiken stroom ondanks dat het contact af staat. Omdat een li-ion accu dus een relatief geringere capaciteit heeft, kan hij door dat kleine stroomverbruik (alarm, klokje, allerlei bluetooth zooi etc.) toch bijna net zo snel leeg raken als een vergelijkbare loodaccu. Een echt uitgeputte li-ion accu krijg je met een domme lader niet meer levend. Daar heb je dan een behoorlijk dure li-ion lader voor nodig.
Dus of vaak genoeg een stukje rijden, of bij langere tijd stilstaan even afkoppelen/aan de li-ion lader hangen.
 
Het is definitief....de K13s is verkocht. Morgen wordt 'ie opgehaald.
Goed dat ik een nieuwe eigenaar heb gevonden die er erg blij mee is, en goed dat ik de stal uitdun....beetje met pijn in het hart, want het blijft gewoon een fantastische fiets. Maar omdat m'n rijbewijs me lief is en ik veel woonwerk rijdt, passen de ouwe getrouwe boxers me uiteindelijk beter.
Op dit draadje zal je me minder vaak treffen, maar ik blijf op het R1100/1150/1200RS/1200ST draadje gewoon actief.
 
Gefeliciteerd Thijs! Af en toe moet je inderdaad je verstand volgen en ach, je hebt er in ieder geval 1 gehad.
Bovendien niks mis met de boxers, gaan ook lekker toch.
 
Goedenavond. ik ben Alex en rijd sinds vorig jaar augustus met een K1200r-sport. Ik heb er niet veel foto's van maar deze is de beste die ik kon vinden.

20190602_130224-1_resized.jpg


Inmiddels 15.000km gereden met het apparaat en al wel een paar van de bekende kwaaltjes gehad. Ball joints vervangen, esa voorzijde defect en ook loopt ie laag in toeren (tot ca 3000rpm) behoorlijk onregelmatig. Het onregelmatig lopen is na het plaatsen van een booster-plug flink verminderd en voor mij wel oké.
Ook de koppeling narigheid is mij niet bespaard gebleven. Ik heb recentelijk mijn complete koppeling (basket en hub) in Engeland laten reviseren en modificeren. Motor schakelt nu fantastisch en zonder harde klappen. De rammel bij stationair toerental is verdwenen. Ik had echter gehoopt dat het trillen wat begint bij ca. 4500rpm, ook verdwenen zou zijn. Dit is vooral vervelend op de snelweg. Dit trillen is extra goed voelbaar als je minimaal gas terugneemt bij snelheden tussen 110 en 125 km/u.
Misschien ben ik te kritisch en hoort dit gewoon bij de motor. Ik heb geen referentie. Nu is het natuurlijk moeilijk om in tekst aan te geven hoe erg hij trilt. Het is wel zo dat de motor onder de 4500rpm helemaal niks trilt.

Kunnen jullie mij vertellen of dit trillen er bij hoort?

Voor de rest, geweldige motor 😀 Ik ben nog steeds onder de indruk van gemak waarmee deze motor is te rijden en ook zijn altijd aanwezige vermogen is telkens weer genieten.
 
Mooie machine! Uitlaat past ook goed bij de rest.
Ik denk dat veel K-blokken wel ergens in het middengebied even trillen. Valt ook extra op omdat deze blokken voor de rest mooi draaien. Die 4500 toeren is wel lager dan wat je meestal hoort (rond de 6500 tpm).
Heb je de ball joints zelf vervangen?
 
Ik ben nog vergeten te melden dat het trillen na het vervangen van de koppeling wel een stuk minder is geworden. Er is dus wel een verband zou je vermoeden.
De koppeling is echter volledig gereviseerd en het lamellen-pakket is gecentreerd aangeleverd. Dit is voor montage niet meer uit elkaar geweest. De koppeling welke ik heb laten reviseren is een 2e hands gekochte koppeling zodat ik gewoon heb kunnen doorrijden.
Ik ben er nog niet gerust op. Zeker als je zegt dat het normaal pas bij hogere toeren optreedt.
Ball joints heb ik bij Quispel motoren laten doen.
 
Goedenavond. ik ben Alex en rijd sinds vorig jaar augustus met een K1200r-sport. Ik heb er niet veel foto's van maar deze is de beste die ik kon vinden.

Bekijk bijlage 1411251

Inmiddels 15.000km gereden met het apparaat en al wel een paar van de bekende kwaaltjes gehad. Ball joints vervangen, esa voorzijde defect en ook loopt ie laag in toeren (tot ca 3000rpm) behoorlijk onregelmatig. Het onregelmatig lopen is na het plaatsen van een booster-plug flink verminderd en voor mij wel oké.
Ook de koppeling narigheid is mij niet bespaard gebleven. Ik heb recentelijk mijn complete koppeling (basket en hub) in Engeland laten reviseren en modificeren. Motor schakelt nu fantastisch en zonder harde klappen. De rammel bij stationair toerental is verdwenen. Ik had echter gehoopt dat het trillen wat begint bij ca. 4500rpm, ook verdwenen zou zijn. Dit is vooral vervelend op de snelweg. Dit trillen is extra goed voelbaar als je minimaal gas terugneemt bij snelheden tussen 110 en 125 km/u.
Misschien ben ik te kritisch en hoort dit gewoon bij de motor. Ik heb geen referentie. Nu is het natuurlijk moeilijk om in tekst aan te geven hoe erg hij trilt. Het is wel zo dat de motor onder de 4500rpm helemaal niks trilt.

Kunnen jullie mij vertellen of dit trillen er bij hoort?

Voor de rest, geweldige motor 😀 Ik ben nog steeds onder de indruk van gemak waarmee deze motor is te rijden en ook zijn altijd aanwezige vermogen is telkens weer genieten.
Mooie fiets in zijn grijze pak!!! Trillingen bij mij zitten ook zo rond de 4500 - 5000 rpm, een flinke dot gas en weg is het. Onregelmatig lopen doet hij ook in de lage toeren regionen maar wederom, beetje gas er op of terug schakelen en weg. Die van mij (K1200S 2006) heeft het altijd gedaan en heb er nu 51.000k op staan, je hoeft je dus geen zorgen te maken!!! Het hoort een beetje bij de motor. Hij wil gewoon snelle glooiende wegen en geen dorps of stads vervoer.. Ik kan er mee leven.. Oooow ja, koppeling hoor je bij mij ook bij stationair, als je de koppeling intrekt is het minder. Als hij echt rammelt moet je hem vervangen zoals jij reeds gedaan hebt, maar die van mij hoor ik zijn hele 51k al zachtjes...
 
Trillingen bij mij zitten ook zo rond de 4500 - 5000 rpm, een flinke dot gas en weg is het. Onregelmatig lopen doet hij ook in de lage toeren regionen maar wederom, beetje gas er op of terug schakelen en weg.

Inderdaad, zo is het bij mij ook. Het vervelende is alleen dat als ik me voorneem om rustig te rijden, er toch weer die trillingen de kop opsteken en inderdaad, dan gaat het gas erop en gaan we meteen weer over de maximum snelheden.
Nu heb ik hier ook al eens wat gelezen over het laten tunen waarbij de ECU opnieuw geprogrammeerd wordt. Daar valt misschien ook nog wel iets te halen.Ik heb begrepen dat ze behoorlijk arm lopen en dat dit ook een rauwere loop veroorzaakt.

Met de gereviseerde en gemodificeerde koppeling ben ik wel zeer gelukkig. Inmiddels een paar honderd kilometer mee gereden en het schakelen is nu gewoon een aardigheid.
Hier een link van 1 van de filmpjes van de Engelsman waar ik de koppeling heb laten maken: koppeling

Heb ik nog een vraag: de 4 boutjes waarmee de koppelingscilinder op de deksel zit, kun je deze ook maar 1 keer gebruiken?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gisteren nog even een ritje gemaakt, maar bij mijn 1300 zit het triltraject tussen ongeveer 6200 en 6500 tpm. Echt storend is het gelukkig niet. Ik heb vroeger Jap 4-pitters gehad die over het hele bereik en veel erger trilden.
De BMW reprom zegt dat er nieuwe boutjes moeten worden gebruikt. Aanhalen met 5 nm. Maar dat 90 graden nadraaien wat voor het koppelingsdeksel geldt, wordt niet genoemd dus je zou zeggen dat je ze wel een keer kan hergebruiken...
 
Terug
Bovenaan Onderaan