Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport topic VII: The power to wow!

dat 90 graden nadraaien wat voor het koppelingsdeksel geldt, wordt niet genoemd dus je zou zeggen dat je ze wel een keer kan hergebruiken...

Dan gaan we dat maar doen. Ik heb nog de drukstift met 1 groef. De nieuwere versies hebben er 2. Ik ga die 2e groef in de stift frezen zodat de olievoorziening optimaal is.
 
Smering schijnt inderdaad zwak punt van de K1200 koppeling te zijn. Schijnt dat BMW om die reden naar 5W40 olie is overgestapt. (Gek dat ze bij de eerste serie van de watergekoelde boxer weer tegen hetzelfde probleem aan liepen.)
Succes ermee!
 
Inderdaad, zo is het bij mij ook. Het vervelende is alleen dat als ik me voorneem om rustig te rijden, er toch weer die trillingen de kop opsteken en inderdaad, dan gaat het gas erop en gaan we meteen weer over de maximum snelheden.
Nu heb ik hier ook al eens wat gelezen over het laten tunen waarbij de ECU opnieuw geprogrammeerd wordt. Daar valt misschien ook nog wel iets te halen.Ik heb begrepen dat ze behoorlijk arm lopen en dat dit ook een rauwere loop veroorzaakt.

Met de gereviseerde en gemodificeerde koppeling ben ik wel zeer gelukkig. Inmiddels een paar honderd kilometer mee gereden en het schakelen is nu gewoon een aardigheid.
Hier een link van 1 van de filmpjes van de Engelsman waar ik de koppeling heb laten maken: koppeling

Heb ik nog een vraag: de 4 boutjes waarmee de koppelingscilinder op de deksel zit, kun je deze ook maar 1 keer gebruiken?
@Lex, vanmorgen zat ik achter een auto +/- 50kmpu, en kon er niet voorbij door tegenliggers, reed in zn 2 en motor begon te bokken, doorgeschakeld naar 3 en weg.. Het scheelt bij mij ook of de motor warm is of niet. Is hij warm dan is het bokken stukken minder.
Verder rij ik met een K1300S uitlaat op mijn K1200S maar merk absoluut geen verschil in vermogen/bokken etc. met een standaard K1200S uitlaat..
 
Ik was vorige week nog bij Ruud Frederiks in Goes daar bracht ook een Zeeuw zijn bmw k1200s om die middels ecu tuning goed af te laten stellen. Zelf was ik er met de B king die loopt standaard zijdezacht, alleen heb ik de cat verwijderd, luchtfilterhuis aangepast, cold air intake, zoal Ruud zei we gaan hem te vreten geven... en ooo wat loopt hij nu mooi, goed vasthouden dat stuur bij het accelereren...
 
Ik heb gisteren het laatste beetje uit m'n literflesje olie opgemaakt. Nu staat ie weer keurig op het midden streepje. Daarna ff een reken sommetje gemaakt....mijn K gebruikt 1liter op 5500km is dit acceptabel ? Ik hoop dat ie het nu red tot de 40 beurt.
 
Sjon, BMW vindt een olieverbruik van 1 liter op 1.000 kilometer nog acceptabel. Dit is geen grapje.

De mijne verbruikte de eerste 20.000 kilometer ook 1 liter op pakweg 6000 km. Zelf vond ik dat in ieder geval niet acceptabel. Heb toen op aanraden van een andere 1300 rijder een wat pittiger rijstijl aangewend met zo nu en dan even flink in de toeren doortrekken. Dat hielp echt. Ik red het nu met 1 bus 5W40 makkelijk tot aan de volgende verversbeurt, dus ruim 1 op 10.000 km. Daar kan ik mee leven en bovendien lijkt het verbruik nog steeds minder te worden. (Er zit nu 65.000 km op mijn 1300.)
Het gekke is dat het verbruik niet constant is. Soms verbruikt hij vele duizenden kilometers nauwelijks iets en dan opeens kan ik er 150 cc bijgooien. Rara...
 
Wíl ik nog even iets tegen jullie aan houden...Ik was vanmiddag M'n K aan het wassen/poetsen. Toen zag ik na een kritische blik dat op sommige plekjes waar boutjes in het blok zitten en waar sommige blok delen tegen elkaar komen corrosie onder de zwarte laklaag ontstaat :? de coating zit op de meeste plekken nog wel gewoon vast maar ik vroeg me af of het vaker voorkomt bij dit model. Regen ziet ie bij míj bijna niet en pekel lijkt me uitgesloten want dan staat ie in de schuur.
 
Bij de mijne ook. Gelukkig alleen een paar plekjes tussen carter en koppelingsdeksel.
Ik heb de plekjes een keer aangestipt met een zwarte viltstift. Dekt niet echt goed maar de afgebladderde coating valt veel minder op.
Een motormaat van me gebruikt Hammerite primer en lak. Dat spul hecht als een huis en je sluit daar de afbladdering mee op. Er is wel een beetje kleurverschil.
 
Bij mij is het hier een klein beetje losgekomen. En als je goed kijkt zie je het bij de boutjes ook beetje ontstaan.
20190808_145345.jpg


Ik zie het op meerderen plekken maar dat zit nog goed vast. Het komt volgens mij dóór de te scherpe randen tussen blank aluminium en coating waardoor corrosie makkelijk onder de lak kan kruipen. Ik zal het binnenkort ook ff aan stippen voordat het erger wordt.
 
Laatst bewerkt:
Na het e.e.a. gelezen te hebben op een duits forum heb ik de remus weer vervangen met de originele uitlaat. En inderdaad, de motor rijdt met de originele demper beter. Nu zag ik hier dat er ook K1200 zijn voorzien van de originele K1300 demper en dat ziet er(vind ik) toch iets beter uit. Dus afgelopen week zo'n demper opgepikt maar bij mij past het toch net niet. De ruimte tussen de band en demper is ongeveer een vloeitje. Ik ga er deze winter een stukje buis tussen zetten zodat er wat meer ruimte komt. Voorlopig dus nog maar even met die enorme demper rondscheuren, de motor draait hiermee soepeler en eerlijk gezegd vind ik minder geluid best aangenaam.:$
 
Na het e.e.a. gelezen te hebben op een duits forum heb ik de remus weer vervangen met de originele uitlaat. En inderdaad, de motor rijdt met de originele demper beter. Nu zag ik hier dat er ook K1200 zijn voorzien van de originele K1300 demper en dat ziet er(vind ik) toch iets beter uit. Dus afgelopen week zo'n demper opgepikt maar bij mij past het toch net niet. De ruimte tussen de band en demper is ongeveer een vloeitje. Ik ga er deze winter een stukje buis tussen zetten zodat er wat meer ruimte komt. Voorlopig dus nog maar even met die enorme demper rondscheuren, de motor draait hiermee soepeler en eerlijk gezegd vind ik minder geluid best aangenaam.:$
Dit probleem had ik ook! Te weinig ruimte. Ik heb het opgelost door de demper aan de binnenkant iets naar binnen te kloppen. Heb er dus eigenlijk gewoon een deukje in gemaakt aan de binnenkant/onderkant waar hij langs de achterband loopt. Demper loopt nu mooi strak langs de achterkant en ca. 1 cm ruimte tussen band en demper.
 
Hebben jullie ook de ervaring dat het insturen op langzamere snelheden beter wordt wanneer je de veervoorspanning op twee helmpjes of een helm en een koffer zet? Bij de ESA uitteraard. Het kortere bochtenwerk wordt aanzienlijk fijner :]
 
@Lex, vanmorgen zat ik achter een auto +/- 50kmpu, en kon er niet voorbij door tegenliggers, reed in zn 2 en motor begon te bokken, doorgeschakeld naar 3 en weg.. Het scheelt bij mij ook of de motor warm is of niet. Is hij warm dan is het bokken stukken minder.
Verder rij ik met een K1300S uitlaat op mijn K1200S maar merk absoluut geen verschil in vermogen/bokken etc. met een standaard K1200S uitlaat..
Bij welk toerental begint dat bokken? Als een motor begint te sputteren onder de tweeduizend toeren dan is dat vrij normaal te noemen. Mijn K1200s vindt dat uiteraard ook niet fijn...
 
Sjon, BMW vindt een olieverbruik van 1 liter op 1.000 kilometer nog acceptabel. Dit is geen grapje.

De mijne verbruikte de eerste 20.000 kilometer ook 1 liter op pakweg 6000 km. Zelf vond ik dat in ieder geval niet acceptabel. Heb toen op aanraden van een andere 1300 rijder een wat pittiger rijstijl aangewend met zo nu en dan even flink in de toeren doortrekken. Dat hielp echt. Ik red het nu met 1 bus 5W40 makkelijk tot aan de volgende verversbeurt, dus ruim 1 op 10.000 km. Daar kan ik mee leven en bovendien lijkt het verbruik nog steeds minder te worden. (Er zit nu 65.000 km op mijn 1300.)
Het gekke is dat het verbruik niet constant is. Soms verbruikt hij vele duizenden kilometers nauwelijks iets en dan opeens kan ik er 150 cc bijgooien. Rara...
De K1200s heeft 10W40. Ik hoef geen olie bij te vullen. Wel bijzonder dat je naarmate de motor ouder wordt er minder bijgevuld hoeft te worden.
 
Na het e.e.a. gelezen te hebben op een duits forum heb ik de remus weer vervangen met de originele uitlaat. En inderdaad, de motor rijdt met de originele demper beter. Nu zag ik hier dat er ook K1200 zijn voorzien van de originele K1300 demper en dat ziet er(vind ik) toch iets beter uit. Dus afgelopen week zo'n demper opgepikt maar bij mij past het toch net niet. De ruimte tussen de band en demper is ongeveer een vloeitje. Ik ga er deze winter een stukje buis tussen zetten zodat er wat meer ruimte komt. Voorlopig dus nog maar even met die enorme demper rondscheuren, de motor draait hiermee soepeler en eerlijk gezegd vind ik minder geluid best aangenaam.:$
Ik vind de orginele uitlaat ook een beetje uit de kluiten gewassen. Blijft de soepelheid van het blok bestaan ook bij de K1300 uitlaat?
 
Hebben jullie ook de ervaring dat het insturen op langzamere snelheden beter wordt wanneer je de veervoorspanning op twee helmpjes of een helm en een koffer zet? Bij de ESA uitteraard. Het kortere bochtenwerk wordt aanzienlijk fijner :]

Zou ik eens moeten proberen. Ik zet hem op sport en dan gaan de haarspelden eigenlijk prima. Ik moet hard werken maar ik kan m'n maatjes met de KTM's bijhouden. Ik moet er wel bij zeggen dat dit alleen lukt als ik hun volg. Als ik voorop rijd dan kan er voor hun een tandje bij. Maar dat zal ook aan mijn stuurmanskunst liggen;). Over 2 weken weer naar Luxemburg , kunnen we het eens proberen.

Bij welk toerental begint dat bokken? Als een motor begint te sputteren onder de tweeduizend toeren dan is dat vrij normaal te noemen. Mijn K1200s vindt dat uiteraard ook niet fijn...
Bij mij was het onder de 3000rpm maar na het plaatsen van de boosterplug is dit stotteren nagenoeg verdwenen. Het was vooral vervelend in de dorpen met 50km/u en bij het iets meer als stapvoets rijden

Ik vind de orginele uitlaat ook een beetje uit de kluiten gewassen. Blijft de soepelheid van het blok bestaan ook bij de K1300 uitlaat?
Dat weet ik nog niet. De K1300 demper past niet goed. Ik ga er deze winter een stukje pijp tussen zetten zodat de ruimte tussen de demper en de band voldoende is. Wel heb ik ervaren dat de motor soepeler loopt met de originele demper dan met de Remus demper.
 
Hebben jullie ook de ervaring dat het insturen op langzamere snelheden beter wordt wanneer je de veervoorspanning op twee helmpjes of een helm en een koffer zet? Bij de ESA uitteraard. Het kortere bochtenwerk wordt aanzienlijk fijner :]

Ging de mijne ook doen. Ik weeg 87 kg schoon aan de haak en kon de eerste 45.000 km prima sturen met ESA II op Normaal en 1 helmpje. Daarna voelde het steeds vaker goed aan om normaal en helmpje + koffer te selecteren. Heb bij ongeveer 55.000 de achterschokbreker laten reviseren. Alles was een beetje moe maar nog wel in orde, behalve de hydraulische olie waarmee de stappenmotor de veervoorspanning instelt. Dat reservoir bevat om te beginnen al heel weinig olie en had iets gelekt waardoor de veer minder voorspanning had gekregen. En dan gaat 'ie logger sturen. Een heel geleidelijk proces wat je nauwelijks merkt.
Na de revisie stuurde hij weer prima zonder naar buiten te willen lopen in snelle bochten. Wat daarna ook weer opviel is hoe goed de vering van deze machines in balans is.
 
@henkpenk Bij de stand "1 helmpje" heeft de stappenmotor toch geen verhoogde voorspanning ingesteld? Als ik het "helmpje met koffer" of "2 helmpjes" selecteer zie ik dat de veer strakker wordt gezet. In de stand "1 helmpje" staat de veer helemaal boven tegen het demperhuis.
Het beter gaan sturen na de revisie heeft dan toch te maken gehad met minder goed werkende demping?
Het verstellen van de veervoorspanning is toch bedoeld om de geometrie van de motor gelijk te houden met toenemende belading?
 
Bij de stand "1 helmpje" heeft de stappenmotor toch geen verhoogde voorspanning ingesteld? Als ik het "helmpje met koffer" of "2 helmpjes" selecteer zie ik dat de veer strakker wordt gezet. In de stand "1 helmpje" staat de veer helemaal boven tegen het demperhuis.
Klopt. Een veer staat altijd onder voorspanning en in stand "Helmpje" is de voorspanning het laagst.
Wanneer de olie waarmee de veervoorspanning wordt verhoogd/verlaagd weglekt, krijg de veer bij ESA II meer "ruimte"; minder voorspanning dus, ook in de andere twee standen. Met andere woorden: de achterkant zal iets lager komen te staan. Je kunt bij gemonteerde demper van buitenaf niet zien hoe diep de veer bovenin de manchet steekt. Ik weet niet of jij ESA I hebt. Ik weet niet hoe daar de veervoorspanning wordt versteld en of je daar in gemonteerde toestand wel kunt zien dat de kraag niet verder meer omhoog kan.

Het beter gaan sturen na de revisie heeft dan toch te maken gehad met minder goed werkende demping?
De demping was nog in orde. Dat bleek op de testbank waar de schokbreker voor revisie op getest werd. Maar mijn fiets kreeg steeds meer de neiging om wijd te lopen in bochten. Dat kon ik corrigeren door "Koffertje" erbij te zetten maar volgens mij wordt dan gelijktijdig de demping ook iets aangepast. Hoe dan ook, het voelde niet lekker meer aan en ik leidde er uit af dat er ergens iets versleten moest zijn. Daarom liet ik de complete unit reviseren. Toen pas bleek die "verstel-olie" dus iets weggelekt te zijn.

Het verstellen van de veervoorspanning is toch bedoeld om de geometrie van de motor gelijk te houden met toenemende belading?
Ja, mee eens. Dus als om welke reden dan ook (veervoorspanning te laag of te grote belading) de achterkant te laag komt te staan, ga je dat voelen met insturen en in de bochten.
 
Laatst bewerkt:
Maandag 9 september ga ik voor de 1e keer meedoen aan een trackday op Assen, via CRT (CRT | Kalender), met de minder ervaren groep.
Heb me in een "circuitdag" topic hier op het forum al wat proberen in te lezen, maar dat ging meer over persoonlijke ervaringen. Viel me op dat er best wat valpartijen tussen stonden ...

Heeft iemand wat praktische tips, do's en don'ts?

Ik heb begrepen dat de motor zelf niet verzekerd is, maar ziektekosten wel.
Niet dat ik van plan ben om de pannen van het dak te rijden overigens, zal zeker veel marge inbouwen.
 
Do's: goed kijken en luisteren naar de instructies/tips die je krijgt en probeer die naar eigen kunnen zo goed mogelijk toe te passen. Dont's: ga nooit harder/platter door de bochten dan jouw bescherm engel kan vliegen. Oftewel rij je eigen tempo en word niet overmoedig door een ander.Dat is het allemaal niet waard. Als zo'n dag naar meer smaakt word je er alleen maar beter en sneller door. Zag gisteren toevallig op de nürburgring nog een K in mijn kleurstellingen voorbij komen razen in de u tube corner knie'tje aan de grond. Hij deed het best lekker tussen al het 4 wiel geweld :]
 
Laatst bewerkt:
Het was veel te warm om buiten te komen dus ben ik toch maar aan de K1300 uitlaat begonnen.

20190828_160535_resized.jpg


20190828_175942_resized.jpg


Het ziet er veel beter uit dan de originele maar de motor loopt minder soepel onder de 3000 rpm.
Zal wel met die klep, die in de 1300 zit, te maken hebben. Ik weet dus nog niet of ik hem laat zitten.
Als ik hem wel laat zitten zal ik nog een kapje moeten maken zoals het origineel ook zit.
 
Laatst bewerkt:
Het was veel te warm om buiten te komen dus ben ik toch maar aan de K1300 uitlaat begonnen.

Bekijk bijlage 1422691

Bekijk bijlage 1422692

Het ziet er veel beter uit als de originele maar de motor loopt minder soepel onder de 3000 rpm.
Zal wel met die klep, die in de 1300 zit, te maken hebben. Ik weet dus nog niet of ik hem laat zitten.
Als ik hem wel laat zitten zal ik nog een kapje moeten maken zoals het origineel ook zit.
Blijft toch een mooi bruut apparaat hoor.
 
Vandaag een cardan-as van een k1300 in mijn k1200r-sport geplaatst. Is een aanrader. De klonk bij het in z'n 1 zetten is een stuk minder luid en het geheel voelt soepeler aan.

Voor diegene die ook zo'n wissel willen uitvoeren, hierbij 2 fotos waarop de verschillen duidelijk zichtbaar zijn en waar je op moet letten als je op zoek gaat naar een k1300 as.

De 1300 as is zwart, heeft een soort ovale lassen op het dikke gedeelte en er zit een seegerring in.

20190831_095359_resized.jpg


20190831_100149_resized.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan