Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport topic VII: The power to wow!

Hmm, na een lange dag sturen met veel langzaam rijden door een stad kan ik merken dat de koppeling erg zwaar gaat. Een lichter pompje zou best fijn zijn.
 
Ik rij de laatste tijd iedere avond een rondje op de K12r en ik ga iedere keer meer gas geven en harder rijden, je kunt er gruwelijk hard mee hoeken heb ik gemerkt. Uiteraard loop je op een gegeven moment tegen de grens van de achterband aan.
Bij de vorige banden (Michelin uit het jaar kruik) gaf dit hele enge reacties, echt stappen opzij en weer happen naar grip en altijd veel te vroeg grip verlies naar mijn idee.
Nu met de Conti SportAttack voel je precies wanneer je op de grens zit en is het zonder enig probleem te controleren. Ik heb het laatste stukje vanavond terwijl de band goed warm was er echt mee gespeeld, het is nog geen driften maar ik trek al wel streepjes.
Op klinkers is het kinderlijk eenvoudig om de achterkant gecontroleerd dwars de bocht uit te laten komen.
Ik heb nog niet eerder gehad met een motor dat ik binnen zo'n korte tijd zoveel durfde.

Ik verwacht dit weekend de eerste kneedown. Ik zal de camera er eens op plakken voor wat bijbehorende beelden.

Oja, en mijn tanklint heeft het begeven. Dat schijnt een kwaaltje te zijn heb ik begrepen. Ik heb al geprobeerd om hem te "zappen" met een aansteker maar dat heeft niet gewerkt. Ik ga eens proberen zelf een conversie te doen naar een vlotter.
 
Ik vind het knap dat je met zo'n logge brommer zo ver durft te gaan. Het zijn niet bepaald gooi en smijt fietsen :} Ik ben wel nieuwsgierig naar wat beelden van wat je uitspookt 8-)
 
Ik ben niet anders gewend, op de K1100 en de K100 heb ik ook altijd stevig gereden. Voetsteunen, knieën, middenbok en koffers aan de grond.
Mijn eigenbouw GSX1100 is nog veel lomper, langer en logger dan dit, daar heb ik eigenlijk hard op leren rijden, daarvoor alleen een paar oude Honda CB 750's en 900 bol d'or gehad met zwabber frames.
En ik rij nu bijna 30 jaar motor, dat helpt ook.
 
Het geheime wapen is de onverstoorbare stabiliteit van de K’s, denk ik. Zodra het sneller kan dan pakweg 70 km/uur kunnen ze met vrijwel alles meekomen (of beter) in, door en uit de bochten. En je hoeft er niet eens een stoere wildebras voor te zijn. Het ding lijkt het bijna uit zichzelf te doen.
 
Ik rij de laatste jaren met textiel en met warme dagen kevlar jeans. M'n leren pak is door de jaren heen gekrompen 😋 Dus dikke schaam randen voor mij 😎
 
Het is inderdaad een beest van een machine. Als hij af en toe wegstapt zoals @Hellracer zegt dan vind hij altijd wel weer grip en is het controleerbaar.
Strepen trekken bocht uit is inderdaad kinderspel. En ja, stuur maar wat filmpjes! We zijn er klaar voor!!!
Op het circuit is er bijna niemand die de K bij kan houden, ik doe hem nooit meer weg..
 
Heb de motor nu een kleine twee maand, maar wat een ongelooflijke sterke machine. Zoals jullie al zeggen, messcherp en onvermoeibaar door de bochten heen. Alleen bij het langzaam is een dingetje.
 
Ik heb gisteren eerst op de K100 met zijspan gereden en daarna een stukje op de K12r.
Wat een oude rammel en zwabberbak is die K100 dan. Zeker met mijn schwenker zijspan er aan.

De K12r is een openbaring daarna.
Een soort raket op rails met een anker.
 
Ik heb mijn VFR1200F een paar maanden geleden ingeruild voor een K1300S uit 2012. Had ik eerder moeten doen ;)
Bevalt uitstekend! Het enige dat me opvalt is de trillingen rond 5500 rpm. Voelbaar in het zadel, stepjes en stuur en dan vooral bij afremmen op de motor. Het is al een paar keer voorbijgekomen in dit topic, maar ik kon geen oplossingen vinden. Zou kunnen komen door:
  • koppeling
  • fuel map
  • kardan
  • afstelling balans-as
  • losse bouten motorophanging
  • karakteristiek 4-in-lijn (vind ik te makkelijk)
  • ???
Graag jullie mening.
 
Ik herken jou bevindingen. Maar ik vind het persoonlijk niet storend. Ook heb ik bij 3000 rpm een ratelende geluid alleen bij warme motor te horen. Dat is een te ruim zittende plaat ring bij de start motor dat vind ik persoonlijk irritanter.
 
Ik heb die ring destijds vervangen door een home made ring met juiste asdiameter. Maakte achteraf gezien weinig uit qua rammel rond de 3.000 tpm.
De trillingen tussen 5000 en 6000 tpm schijnen een resonantie in de koppeling te zijn die feitelijk veroorzaakt wordt door een iets te arme afstelling in dat toerengebied.
 
Die rammel heb ik niet, uit welk jaar is die van jou? Zou ECU tuning (bijv. bij Tovami) de resonantie kunnen verhelpen?
 
Dat denk ik wel. De mijne liep vooral in de lage toeren nogal hakkelig en stotend waardoor er ook rammels ontstonden. Nu met de Tovami tuning niet alleen heel veel meer vermogen en koppel maar ook een veel soepelere motor die overal zonder stotteren te rijden is. In stadsverkeer is het echt een verademing.
 
Die rammel heb ik niet, uit welk jaar is die van jou? Zou ECU tuning (bijv. bij Tovami) de resonantie kunnen verhelpen?
De mijne komt uit 2011. Naar mijn weten hebben de 1200 modellen de grootste winst bij een tuning. De 1300 serie heeft al een betere afstelling af fabriek. Maar je kunt m altijd ff aan de monitor hangen en kijken wat er evt nog beter kan. Oh en het olie verbruik is ook iets waar je niet van op moet kijken. Maar dat verschilt ook per motor.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan