Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport topic VII: The power to wow!

In de onderhoudshistorie van mijn motor zie ik heel veel terug roep acties/garantie gevallen in de eerste 35000 km.
Koppeling, ABS computer, ABS pomp, nokkenassen, achternaaf, ESA schokbreker voor, ESA schokbreker achter, zijstandaard, benzine niveau meter 2 keer, dashboard, contact slot.
Een aantal herken ik maar heb ik niet genoemd. Ik mis nog de oliedop 😊.
 
Panlat, dat is waardeloos. Voordat je weer een ander monteert, controleer of de rubber trillingdempertjes waar de ZFE tegenaan ligt, nog alle vier aanwezig zijn. Die worden nog weleens per abuis worden los gedrukt bij het onzorgvuldig (her-)plaatsen van de ZFE.
Is er eentje weg, dan is de kans groot dat de ZFE het frame raakt. Het soldeerwerk daarbinnen kan niet tegen de trillingen die dan aan de printplaat worden doorgegeven.
Misschien overbodig om te vermelden, maar als je een gebruikte ZFE koopt, check dan dat deze van een motor afkomstig is die exact dezelfde BMW accessoires had. (Alarm, ABS etc.)
 
Ik twijfel er nu toch aan of het de zfe is, de symptomen zijn anders dan de vorige keer:

-Het dashboard geeft alleen de tijd aan en een bereik van 260 km. Geen waarschuwingslampjes, ook geen toerental, temperatuur of snelheid
-knipperlichten etc werken niet
-Rembekrachtiging werkt niet. Deze bleef de vorige keer wel functioneren

Kan het ook iets anders zijn?
 
Nee, heb geprobeerd om die open te maken om te zien of er wat te repareren valt. Dat bleek niet zomaar te kunnen haha
 
Ik heb de tweede achterband er op gezet binnen 4200 km.
Dat is best vlot gegaan.
Nu een RaceAttack er op.
Zojuist even een stuk wezen knallen om het gladde laagje weg te rijden, wat een plakker is dit zeg! Niet normaal meer!

Vlak voor vertrek:

1596579889752.png


En nu na de eerste 150km:

1596580527205.png



Het stikte trouwens wel echt van de vliegen onderweg:
1596580591254.png
 
Mijn voorvork beschermers hebben wat steenslag schade. En dat is al eens heel lelijk gerepareerd.
Toen ik vandaag bovenstaande vliegenbende van de motor aan het afwassen was, had ik ineens genoeg van die lelijke steenslag.
Ik herinnerde me dat ik nog een rolletje carbonfolie van de Action in de garage had liggen en heb dat maar eens geprobeerd te plakken op 1 kant om te kijken hoe het staat.
Ik ben niet ontevreden.
Beter dan steenslag!

1596668881592.png


1596668904866.png


Morgen de andere kant.
 
Even een vraagje. Ik zag laatst dat m'n koppelings hendel/pomp heel lichtjes wat olie zweet. Kan dat kwaad of hoef ik er geen aandacht aan te besteden ?
 
Even een vraagje. Ik zag laatst dat m'n koppelings hendel/pomp heel lichtjes wat olie zweet. Kan dat kwaad of hoef ik er geen aandacht aan te besteden ?
Bij de mijne was het bij de voorrem. De schroefjes die het reservoir op z’n plek houden, waren net niet voldoende vastgedraaid.
 
Wat verhinderde het openen. Dichtgekit?

Nee, niet dichtgekit. De 2 stuks +/- 60 pins connectoren zitten door de print gesoldeerd. Om de plastic bovenkant eraf te kunnen krijgen moeten deze er af gesoldeerd worden. Aangezien ik niet zo'n held ben met een soldeerbout, en het ding toch al stuk was, maar met een dremel opengezaagd om m van binnen te bekijken.

Met de huidige zfe hetzelfde gedaan. Wederom geen componenten of verbindingen die er duidelijk stuk uitzien. Als t goed is komt er zaterdag weer een "nieuw" tweedehands exemplaar binnen, en hoop ik weer te kunnen rijden.
 
Vandaag weer een "nieuwe" gebruikte zfe binnen gekregen. Het dashboard functioneert weer naar behoren, echter knippert het ABS lampje en werkt de rembekrachtiging niet. Is de K1200R uberhaupt zonder ABS geleverd? Dat ik dan toch de verkeerde heb? Of kan de ABS unit tegelijk met de ZFE stuk zijn gegaan?
 
De donor moet over min of neer exact dezelfde opties beschikt hebben.
“Mijn” dealer zegt dat bmw zegt dat deze niet achteraf aan te passen zijn maar dat is onzin omdat opties wel degelijk achteraf te plaatsen zijn en dus in de zfe te activeren moeten zijn. Bmw wil gewoon nieuwe zfe’s verkopen. (700 euro)
Met een goede obd scanner / diagnose software moet een en ander aan dan wel uit te schakelen zijn in de zfe. Veel merkonafhankelijke autogarages hebben zo’n ding in huis. Je hebt alleen een verloopkabeltje nodig.
Het proberen waard?....
 
Ik beschik zelf over een USB K+DCAN kabel met ISTA+ (Rheingold) software en een verloopje naar de motorfiets diagnoseplug. Deze werkt goed op mijn 3-serie uit 2010 en ook oudere modellen, maar kan helaas geen verbinding met de motor krijgen. Misschien toch maar even een vakman opzoeken.

De verkoper van de ZFE gevraagd, vokgens hem komt hij wel van een fiets met ABS.
 
Ik geloof dat er twee verschillende abs systemen in de k1200 serie zijn gebruikt. Als je “nieuwe” zfe op de een is ingesteld terwijl het andere type aan boord is, kan dat de verklaring zijn...
 
De ABS unit maakt wel geluid bij contact aan. Ook werkt de snelheidsmeter op het dashboard weer, dus de ABS doet wel iets.

Met nog een paar weken prutsen zal het me uiteindelijk wel lukken. Echter, volgende week moet de motor mee op vakantie, dus nu toch maar weggebracht naar een vakman, en hopen op het beste.
 
Vanmiddag een berichtje gehad van Motorhuis Zwolle. Ze hebben het een en ander opnieuw geprogrammeerd, en alles werkt nu met de tweedehands ZFE. Super service en blij dat de motor mee kan op vakantie.
 
Vanmiddag een berichtje gehad van Motorhuis Zwolle. Ze hebben het een en ander opnieuw geprogrammeerd, en alles werkt nu met de tweedehands ZFE. Super service en blij dat de motor mee kan op vakantie.

Aha, goed om te weten. Ben jij weer uit de brand. Maar dit betekent ook dat ik vierkant voorgelogen ben door "mijn" BMW dealer. Die stelde dat ze niets aan de instellingen van de ZFE kunnen doen.
Jongejonge, dat je op zo'n manier je geld moet verdienen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan