Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport topic VII: The power to wow!

Mooie fiets en gelijk al lekker bezig!
Voor tuning kan ik Tovami in Goes aanraden. Klein stukje rijden maar echt een specialist die je niet alleen van het bokkerige gedrag af kan helpen maar die je tegelijkertijd ook nog eens aan meer vermogen helpt. Want het is nooit genoeg toch?
Dat werkt ook goed voor een oudere versie van de K1200s? Heb 1 van de eersten.
 
Hele mooie fiets! @J82
Ben er sinds een week ook me besmet, K1200S
Heb die standaard uitlaat ook direct er af gehaald en een Laser gemonteerd.
Klinkt geweldig!
bmwK1200S.jpg
 
Dan wordt er een vermogen run gedaan en afhankelijk van het resultaat en jouw wens wordt er een passende mapping gekozen die vervolgens in je ECU geflasht wordt. Dus geen losse PowerCommander, piggybag of ander toegevoegd systeem, gewoon de originele mapping die overschreven wordt door een aangepaste mapping.
Kosten liggen rond de €295.

 
Toen ik m'n k1300 ophaalde geen deftige proefrit kunnen maken ivm omstandigheden. Helaas. Vandaag een eerste rondje gemaakt, maar hij loopt echt beroerd. Tot 5500 toeren heeft hij geen vermogen, hij kruipt echt vooruit. Dan klapt ineens het vermogen erin, tot ongeveer 7500 toeren en dan is het weer afgelopen.

Dat is het nadeel van particulier kopen. Nu maar zoeken wat het euvel is.
 
Ik heb hem vorige week zaterdag opgehaald. Een grote proefrit kon toen ook niet echt. Wist wel dat er een paar dingen gedaan moesten worden (was advies) en dat waren de 2 cardanrubbers (manchetten) tussen cardan en versnellingsbak en tussen cardan en achterbrug.
Verder voor de zekerheid ook even de cardanolie vervangen en remvloeistof uit voorzorg ivm die abs module.
 
Avondje prutsen. Heb na veel proberen eindelijk m'n Chinese K+DCAN kabel ongeveer werkend. Hij werkte altijd al op de auto, voor de motor moesten blijkbaar 2 signalen geïnverteerd worden in de FTDI chip in de kabel zelf. Ik heb nu dus de officiële dealer diagnosesoftware draaiend.
20210122_203758.jpg

Paar foutjes. Meeste hebben er mee te doen dat de accu een keer leeg is geweest, de enige huidige is de exhaust flap.

Bij het kiezen van de diagnosefuncties valt de verbinding weer weg, dus kom nog niet veel verder met INPA.

Demper eraf geschroefd, in ruststand staat de klep +/- 3 mm open. Lijkt me erg weinig. Kabel eraf gehaald en nu staat ie continu vol open. Morgen eens een testrondje maken om te kijken of hij zo beter loopt, dan weet ik zeker dat daar het probleem zit.
 
Avondje prutsen. Heb na veel proberen eindelijk m'n Chinese K+DCAN kabel ongeveer werkend. Hij werkte altijd al op de auto, voor de motor moesten blijkbaar 2 signalen geïnverteerd worden in de FTDI chip in de kabel zelf. Ik heb nu dus de officiële dealer diagnosesoftware draaiend.
Bekijk bijlage 1587665
Paar foutjes. Meeste hebben er mee te doen dat de accu een keer leeg is geweest, de enige huidige is de exhaust flap.

Bij het kiezen van de diagnosefuncties valt de verbinding weer weg, dus kom nog niet veel verder met INPA.

Demper eraf geschroefd, in ruststand staat de klep +/- 3 mm open. Lijkt me erg weinig. Kabel eraf gehaald en nu staat ie continu vol open. Morgen eens een testrondje maken om te kijken of hij zo beter loopt, dan weet ik zeker dat daar het probleem zit.
Klinkt aannemelijk! Hopen dat dat het is.

Tot op heden nog niet aan gedacht om de diagnosesoftware te gaan gebruiken. Ik ga gelijk eens zoeken naar een kabel. O-)
 
Met de klep open loopt hij een heel stuk beter, en klinkt ook nog eens een stuk beter. Problem solved! Nog even het kabeltje mooi wegwerken en het is klaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: J82
vh najaar een K1200r sport gekocht uit 2006.
zag er uiterlijk goed uit maar rijden mmm niet echt lekker.
brommert uitgekleed boel maar eens los gehaald en geinspecteerd treurige bedoeling als je bedenkt dat de K altijd dealer onderhouden is ( in de loop der jaren door twee BMW dealers)
zal je de gebrekenlijst niet opsommen maar het is triest. Komt allemaal weer goed hoor ik wil echter maar aangeven dat dealer onderhouden en het keurig invullen vh onderhoudsboekje echt geen garantie is voor een goed onderhouden motor'( .

4bf0c77a-4464-47cb-b7f6-61ff0cc4f6dc.JPG
e5fb7879-2972-4dd2-8149-10a4999fe01d.JPG
 
De K1200 heeft de klep niet. De standaard demper vam de 1300 dempt een stuk minder, maar om m toch aan de typegoedkeuring te laten voldoen gaat de klep dicht bij lagere toerentallen om t geluid te dempen. De s1000 heeft de klep ook, en veel gebruikers daarvan slopen hem er ook tussenweg.

Ik krijg de klep niet gecalibreerd met de interface die ik nu heb. Heb een ICOM interface besteld waarmee dat ook zou moeten lukken. Als die binnen is maar verder kijken.
 
vh najaar een K1200r sport gekocht uit 2006.
zag er uiterlijk goed uit maar rijden mmm niet echt lekker.
brommert uitgekleed boel maar eens los gehaald en geinspecteerd treurige bedoeling als je bedenkt dat de K altijd dealer onderhouden is ( in de loop der jaren door twee BMW dealers)
zal je de gebrekenlijst niet opsommen maar het is triest. Komt allemaal weer goed hoor ik wil echter maar aangeven dat dealer onderhouden en het keurig invullen vh onderhoudsboekje echt geen garantie is voor een goed onderhouden motor'( .

Bekijk bijlage 1587882Bekijk bijlage 1587885


Vies = slecht onderhouden?

Dan moet je bij de berijder zijn... :+
 
Waarom niet :+

Dat een motor dealer onderhouden is wil niet zeggen dat de klant elke beurt toestemming geeft om alles wat nodig is maar uit te voeren eh.. Ik zie dagelijks wel dat mensen om welke reden dan ook er voor (moeten) kiezen om sommige zaken niet uit te voeren.
 
Waarom niet :+

Dat een motor dealer onderhouden is wil niet zeggen dat de klant elke beurt toestemming geeft om alles wat nodig is maar uit te voeren eh.. Ik zie dagelijks wel dat mensen om welke reden dan ook er voor (moeten) kiezen om sommige zaken niet uit te voeren.
Omdat ik er niet blij van wordt.
1300 Euries onderdelen en ja ik weet dat er soms geen toestemming gegeven wordt maar daarmee hoef het nog geen smeerboel te worden. Er zijn genoeg klanten die het plastic niet verwijderen omdat ze het onderhoud aan een dealer overlaten. Hoe kun je nu lekker aan een motor werken als het een troep is. begrijp het echt niet.
 
Omdat ik er niet blij van wordt.
1300 Euries onderdelen en ja ik weet dat er soms geen toestemming gegeven wordt maar daarmee hoef het nog geen smeerboel te worden. Er zijn genoeg klanten die het plastic niet verwijderen omdat ze het onderhoud aan een dealer overlaten. Hoe kun je nu lekker aan een motor werken als het een troep is. begrijp het echt niet.

Onder het luchtfilter kom je niet voor normaal onderhoud. Als er tijd is, en dat is een grote als, zal een motor een keer gewassen worden zonder, en daarna met kuipwerk. Maar als de klant de motor vochtig stalt doe je weinig als monteur aan schimmelvorming, zoals te zien op jouw foto's

Je wil niet delen wat er nou allemaal mis mee was, maar het is niet alsof de monteur een hap met vochtige schimmels de motor in blaast hoor.. :+
 
Onder het luchtfilter kom je niet voor normaal onderhoud. Als er tijd is, en dat is een grote als, zal een motor een keer gewassen worden zonder, en daarna met kuipwerk. Maar als de klant de motor vochtig stalt doe je weinig als monteur aan schimmelvorming, zoals te zien op jouw foto's

Je wil niet delen wat er nou allemaal mis mee was, maar het is niet alsof de monteur een hap met vochtige schimmels de motor in blaast hoor.. :+
Mijn punt is/was dat je niet blind kunt varen op het onderhoudsboekje vd dealer.
niet meer of minder dan dat.
 
vh najaar een K1200r sport gekocht uit 2006.
zag er uiterlijk goed uit maar rijden mmm niet echt lekker.
brommert uitgekleed boel maar eens los gehaald en geinspecteerd treurige bedoeling als je bedenkt dat de K altijd dealer onderhouden is ( in de loop der jaren door twee BMW dealers)
zal je de gebrekenlijst niet opsommen maar het is triest. Komt allemaal weer goed hoor ik wil echter maar aangeven dat dealer onderhouden en het keurig invullen vh onderhoudsboekje echt geen garantie is voor een goed onderhouden motor'( .

Bekijk bijlage 1587882Bekijk bijlage 1587885
Ik zou heel erg blij worden als ik zou zien dat de monteur zoveel aandacht aan m'n motor zou besteden. Het zijn plekken waar je anders nooit bij komt net zoals achter de kuipdelen. Ik hou ook van schoon maar het gaat me net iets te ver om met regelmaat alles er af te schroeven om bij bepaalde plekken te komen met de spons.
Jij bent iig goed bezig :t
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan