Het BMW Sportboxer Topic
Deel 12: DOHC Edition
deel 1 | deel 2 | deel 3 | deel 4 | deel 5 | deel 6 | deel 7 | deel 8 | deel 9 | deel 10 | deel 11
OP WORDT OP DIT MOMENT GEWIJZIGD...
Welkom!
Dit topic is opgezet door enthousiasme dat bestaat voor de boxer-motor.
Er zijn enorm veel accessoires en aanpassingen mogelijk om je motor te personaliseren en te optimaliseren. We hebben geprobeerd om dit enigszins in kaart te brengen in deze startpost. Daarnaast kunnen we hier van elkaar leren. Plaats je bevindingen, accessoires, je stoerste sport-boxer foto's en links.
Heb je een sport-boxer en ben je nog niet opgenomen in de lijst ?
Post het even (incl. bouwjaar, kleur & foto), dan voegen we je toe!
Modellen
info met dank aan RoLoo
R 1100 S
De R1100S was voor zijn tijd een nogal eigenzinnige sportieve motor. Met zijn 100 PK aan de krukas helemaal geen PK pakhuis, maar door het in een breed toerengebied inzetbare koppel van om en nabij de 100Nm is het toch een prettige krachtpatser die het menig ultra-sportmachine knap lastig kan maken. Vooral op bochtige wegen. Het boxerblok geeft de motor karakter. Dat is niet te beschrijven, dat moet je proberen.
Er is gekozen voor een aparte voorwielophanging. De BMW Telelever. Deze voorwielophanging werkt aan de onderzijde met een fusee, is afgeveerd door een apart veerelement, de telescopen worden enkel gebruikt voor de geleiding. Hierdoor stuurt de motor messcherp, comfortabel, zeer stabiel en duikt ze nauwelijks tijdens het remmen.
De motor is dan ook volledig in zijn element in snelle bochten.
De aandrijving wordt verzorgd door een 6-bak met relatief lange overbrengingen. De 6 wordt ingelegd op illegale snelheden. De achterwielaandrijving wordt verzorgd door een cardanas van het type "Paralever". Deze cardan heeft een reactiestang waardoor er geen hinderlijke gas- en rem reakties in de achterwielophanging ontstaan. Met minder dan 225 kilo op de weegschaal is het een van de lichtste BMW's.
De zit op de motor houdt het midden tussen sport en tour, afhankelijk van de uitvoering en samenstelling. Zowel lange als korte mensen zitten lekker op de S. Af fabriek kan er voor 2 stuurvarianten gekozen worden. De comfort-optie is 4 centimeter hoger en heeft een iets boller ruitje voor de windbescherming.
Optioneel is een sportpakket welke je kunt herkennen aan de gele schroefveren in de demperunits, de stuurdemper en de iets hoger staande achterkant (kortere reaktiestang cardan). De motor is te voorzien van BMW touring koffers. De brede koffers zijn kleiner te maken met smallere (city)deksels. Natuurlijk zijn ook verwarmde handvatten leverbaar, van het type vingerroosters (stand 2)
Optioneel is de motor uit te rusten met ABS. Vanaf modeljaar 2003 is de 3e generatie gekomen. Een deelintegraalsysteem dat met de voorrem ook deels de achterrem bedient. Een zeer nuttige en goed werkende accessoire.
Aankoop en aandachtspunten
De R1100S is een redelijk storingsvrije machine. De cilinders en zuigers zijn in hoge mate slijtvast. Er is een geval bekend waarbij de "Big-ends" waren uitgelopen (krukas lagers), maar dat was een machine die op het circuit gebruikt werd en redelijk aangepast was. Problemen die ond bekend zijn geworden van de S op kilometers:
De gasklephuizen slijten rond de gasklep-stang. Hierdoor trekt de motor "valse lucht" en raakt de injectie in de war. Horten en stoten is het gevolg van het wisselende en niet optimale mengsel van benzine en lucht. De motor loopt te arm.
Van de koppeling kunnen de spiebanen uitbreken bij S-jes tot 2000. Rond die tijd is daar een modificatie op gekomen met een koppelingsplaat met sintermetalen slijtvlakken. Deze zou sterker zijn en dit probleem niet meer hebben.
Van diezelfde modellen gaat de oliekeerring van de versnellingsbak en krukaskeerring nog wel eens een beetje lekken. Inspecteer je S dus aan de onderzijde op olielekkage: olie tussen blok en versnellingsbak (naadovergang aan RECHTERzijde achter gasklephuis).
Een lekkende cardan bij het wiel kan duiden op een versleten "aandrijfklok".
Er zijn mensen die de versnellingsbak kapot hebben gekregen. Lomp schakelen ligt BMW niet zo.
Verder kan het overkoken van de accu leiden tot een beschadigde kabelboom.
Leesvoer en handige links
- Introductiefilmpje R1100S (moet U even niet op 4-cylinder geluid letten natuurlijk... )
- BMW Boxercup 2003 (22 min.)
- Motoren en Toerisme, augustus 1998 (rij-impressie)
- Motoren en Toerisme, september 1998(reistest)
- R 1100 S test (Motornet.be)
- R1100S folder (pdf)
- Katja Poensgen (Snelle Boxercup dame)
- Boxerteam (BMW Boxercup)
R 1200 S
De R1200S is de opvolger van de R1100S. Maar daarbij zijn wel enkele consessie's gedaan. Als we de R1100S naast de R1200S zetten valt ons het volgende op: de R1200S heeft het nieuwere krachtigere en smallere blok. Deze levert 20% meer prestaties tegen een 10% geringer gewicht. De voorwielophanging is zo goed als gelijk gebleven, de achterwielophanging is veranderd en is nu van hetzelfde type als de R1200GS en K1200S. De motor oogt fors sportiever, maar de zit is comfortabel. De motor is vrij kort waardoor je niet overdreven rechtop zit. De R1200S heeft ook (af-fabriek) mogelijkheden voor een kofferset. Het ABS systeem is uitschakelbaar en het remsysteem onbekrachtigd.
Al met al een sportievere, krachtigere, lichtere motor waar onderhand ook al wat aftermarkt spullen voor verkrijgbaar zijn.
De R1200S had zijn marktintroductie in mei 2006, en de eerste fietsen zijn zo'n beetje juni/juli van dat jaar op kenteken gezet (demo's uitgezonderd natuurlijk).
In de loop van de jaren heeft de R1200S zich eigenlijk bijzonder onopvallend gedragen. Veel zijn er in Nederland (wereldwijd eigenlijk) niet van verkocht, en echte stucturele probleem dingetjes zijn bij R1200S niet boven water gekomen.
Ben je een liefhebber van een sportieve rijstijl (of van circuitdagen) dan schiet vooral de voorvering van de R1200S te kort. Vooral bij de optionele Öhlins is de achterdemper multi-instelbaar, maar helaas zit aan de voorkant maar 1 stelknopje, en die beïnvloedt dan gelijk de in- en uitgaande demping. In de af-fabriek setting is vooral de Öhlins afgeveerde fiets veel te soepel om snel bochtjes mee te kunnen ronden. Menig R1200S eigenaar heeft daarom al wijzigingen aan de vering laten uitvoering.
De Öhlins veren zijn trouwens aan te passen aan de wensen van de klant ; dus je hoeft niet automatisch naar een ander merk over te stappen.
Ook een punt van veel discussies is het stationair lopen van de (standaard) R1200S. Af en toe voelt het alsof er op anderhalve cilinder stationair gedraaid wordt. Erg bonkerig, en niet regelmatig. De oorzaak ligt in het zeldzaam arm lopen van de motor, in combinatie met een (voor een boxer) vrij hoge compressie. Dat arm lopen is bewust gedaan om maar te kunnen voldoen aan allerlei Euronormen op emissiegebied. Datzelfde arm lopen beinvloedt eigenlijk het hele motorkarakter door de toeren heen. De montage van bijvoorbeeld een RapidBike module brengt een totaal ander motorkarakter aan het licht. En het eventuele fine-tunen van deze RapidBike (bijvoorbeeld via Ruud Frederiks geeft je een motor terug zoals het had moeten zijn. De investering is ongeveer 550 euro, maar het rijplezier daarna onbetaalbaar. (filmpje).
Verwijdering van de katalysator bij de R1200S geeft nog meer bonuspunten. Dat laten vervallen van de katalysator kan eenvoudig door het kopen van een set andere uitlaatbochten (bijvoorbeeld van Laser, Bos, of Akrapovic), maar het is ook heel goed te doen om de katalysator te verwijderen uit de standaard bochten. Zonder die kat. win je enorm aan koppel in het midden toerengebied ; dus net dat gebied waar je eigenlijk op straat vrij veel rijdt, en waar nou net de standaard arm afgestelde boxer niet helemaal 'fris en fruitig' op het gas reageert.
Zoals gezegd ; eigenlijk doet een R1200S dat wat hij moet doen, zonder model specifieke gebreken.
Leesvoer en handige links
- R1200S introductiefilm
- Met een R1200S de Dolomieten in.
- Memjet module voor uw 1200 boxer.
- Superbike stuurombouw voor de R1200S.
- Helibars stuurverhoging R1200S
- R1200S folder
HP2 Sport
BMW haar (vooralsnog) laatste wapenfeit op sportief boxergebied. Het frame heeft als basis het R1200S frame, echter zonder dat in het oog springende (aluminium) achterframe. Het carbon zitgedeelte, incl. ophanging van de uitlaat is nagenoeg zelfdragend ; evenals het kuipwerk rondom de koplamp. Daar waar de R1200S nog een compleet 'kuipframe' heeft, is het bij de HP2Sport dus zelfdragend. Vanwege dus dat zelfdragende 'achterdeel' ; is het meenemen van een duo op een HP2 Sport derhalve ook niet mogelijk. De vraag rijst ook gelijk: wil je wel een duo mee op een HP... (en dat rijmt ook nog...)
Op motorisch vlak verslaat de HP2Sport de R1200S met nog eens (nominaal) 11 PK meer. Honderddrieendertig dus, i.p.v. 122. Waar de R1200S pas leuk begint te lopen vanaf zo'n 6500 toeren, zit het koppel van de HP2 Sport al op zijn maximum bij een lager toerental, dan bij de R12S. En dat is best (ook weer) verrassend, gezien de hard-core sportmotor die het toch eigenlijk moet zijn. Het blok is tevens minder breed dan bij de andere 1200 boxer-modellen, en de grote verrassing zit 'm eigenlijk aan de binnenkant. Compactere verbrandingskamers, hogere compressie, terug naar 1 bougie per cylinder, en als allergrootste verrassing : dubbel bovenliggende nokkenassen! Een unicum bij de BMW-boxermotor.
Uiteraard is er t.o.v. de 'gewone' R1200S veel meer aangepast. De gasklephuizen zijn bijvoorbeeld anders van vorm, de aanzuigbuizen naar het luchtfilter toe zijn een maatje groter, het uitlaatsysteem is anders vormgegeven, en hoewel het basisblok (bij een vierpitter zou je spreken van het onderblok...) van de HP hetzelfde lijkt als bij de R12S, is ook dat niet gelijk !
Het complete kuipwerk is van carbon, de velgen zijn de gesmede, lichtgewicht exemplaren uit de HP-serie, en het zichtbare aluminium van voetsteunen en kroonplaat, is fraai freeswerk. Zelfs de kleppendeksels zijn gemaakt van het ultralichte carbon !
Al met al een behoorlijk exclusieve boxer, met een al even exclusief prijskaartje.
De levertijden waren & zijn enorm lang, en de enig geleverde af-fabriekskleur was/is blauw in combinatie met wit.
BMW-traditie-getrouw is de HP2 Sport ook leverbaar met (uitschakelbaar) ABS, en zgn. quickshiftschakeling (opschakelen bij hoge toeren, zonder de noodzaak zelf de koppeling te hoeven bedienen, en zonder zelf gas terug nemen!) Ten opzichte van de R1100S en de R1200S heeft de HP2 Sport als eerste sportboxer standaard een compleet digitaal dashboard.
Voor het modeljaar 2010 werd er een gelimiteerde uitvoering 'op poten' gezet. Tien stuks komen er via het BMW-kanaal naar Nederland, en in totaal zijn er voor de hele motorrijdende wereld 400 stuks beschikbaar. De kleuren komen overeen met die van de LeMans racer. Technisch veranderde er niets t.o.v. de 'gewone' HP2 Sport.
Leesvoer en handige links
Technische info
R 1100 S
- cilinderinhoud : 1085 CC
- boring x slag : 99 x 70,5 mm.
- vermogen : 98 PK bij 7500 toeren per minuut
- koppel : 97 Nm bij 5.750 toeren per minuut
- gewicht : 208 kilo droog
- gewicht : 229 kilo rijklaar
R 1200 S
- cilinderinhoud : 1170 CC
- boring x slag : 101 x 73 mm.
- vermogen : 122 PK bij 8250 toeren per minuut
- koppel : 112 Nm bij 6800 toeren per minuut (fors hoger toerental dan bij de R1100S)
- gewicht : 190 kilo droog (18 kilo lichter dan de R1100S)
- gewicht : 213 kilo rijklaar
HP2 Sport
- cilinderinhoud : 1170 CC
- boring x slag : 101 x 73 mm.
- vermogen : 133 PK bij 8.750 toeren per minuut
- koppel : 115 Nm bij 6000 toeren per minuut (fors lager (!) toerental dan bij de R1200S)
- gewicht : 178 kilo droog (12 kilo lichter dan de R1200S, en 30 verschil met de R1100S)
- gewicht : 199 kilo rijklaar
Onderdelenlijsten & explosietekeningen
- Onderdelenlijst R1100S
- Onderdelenlijst R1200S
- Onderdelenlijst HP2Sport
- Explosietekeningen (Micro-fiches)
- BM Bikes (UK) (Veel info over alle BMW modellen)
- Werkplaatshandleidingen (wordt uitgebreid)
Accessoires
De leveranciers bieden meestal spullen aan voor diverse BMW modellen, dus de links zullen voor de meeste sport-boxer rijders bruikbaar zijn.
- Alphatechnik
- Ascycles
- BBP
- Bikes.sjbmw
- Boxer Performance
- Boxerstyle
- De Hobbyist
- Ermax
- Hattech.de
- Helibars
- Hesa Motorsport
- Ilmberger Carbon
- Jäger Motorsport
- K&N filters
- Madmix
- Metisse.de
- Nippy Normans
- Pack-Parts
- Recchia Motos
- R1100S Goodies
- Scherb-s.de
- Suburban Machinery
- Van Harten BMW Amersfoort
- Wunderlich
Uitlaten
- Akrapovic
- Aros Marmitte
- Baldes Auspuff
- GPR Racing
- HPE Auspuff
- Laser Jama
- Remus
- Staintune
- TwoBros
- VDL Systems
- Zach Auspuff
Vering en demping
- HK Suspension
- Hyperpro
- Öhlins
- Rooske Suspension Service (Öhlins)
- Technoflex Suspension
- WP Suspension
- Wilbers
Banden, accu's en onderhoud
Tuning
Navigatie en communicatie
- Aspid Shop
- Baehr
- Dirtbike
- Expansys
- Global Positioning Systems (UK)
- GPS.tv
- Mo2bike
- Sportextreme
- Waypoint (GPS.nl)
Race & circuit
Diversen
- Xenon op een R1100S
- Onderstel:
Neem als je een normaal onderstel hebt de reactiestang van een R 1100 GS i.p.v. een alu-reactiestang. Deze is dezelfde lengte (365mm i.p.v. 385mm) als die van het sportonderstel maar veel goedkoper. Voor minder dan 40 euro moet je kunnen slagen.
Owners List
R1100S Owners
Mandarin (als er staat 0000 ; dan is het bouwjaar niet bekend)
[*]0000 (foto) sembo
[*]1998 (foto) PatBack
[*]1998 (foto) S-portfahrer
[*]1998 (foto) Frankietaz
[*]1999 (foto) C-Bass
[*]1999 (foto) DirkB
[*]1999 pat1100s
[*]1999 (foto) MarcoR1100
[*]1999 luka
[*]1999 (foto) Max_adrenaline
[*]1999 (foto) fakkeltje
[*]0000 menno geertsma
[*]2000 (foto) Arrewald
[*]2001 SeatsnifferDre (verkocht ?)
[*]2001 (foto) Koentjuh
[*]0000 Sevstring
Nachtschwarz uni
[*]0000 blackburn
[*]0000 BMWILLEM19
[*]0000 Rolf
[*]0000 MrBeemer
[*]0000 Patriesss
[*]0000 PSP
[*]0000 (foto) sjnaak62
[*]1998 S-je
[*]1999 (foto) RikV
[*]1999 Wapster
[*]1999 simple
[*]1999 goldbmw (goudkleurige velgen)
[*]2000 bredebeier
[*]2002 Charley
[*]2004 JPM78
Marakhesrot of Leuchtrot
[*]0000 BomSan
[*]0000 (foto) S muis
[*]1998 Monocilinder
[*]2000 Fazerrr sjors
[*]2001 (foto) RobTWo
Pazifikblau + Alpinweiß (sommige met rood erbij)
[*]0000 Boxer Replica
[*]0000 Boxer-twin
[*]0000 bulleke
[*]0000 S je
[*]0000 BCRMick
[*]0000 (((boxer)))
[*]0000 (foto) Bugboy
[*]0000 (foto) FZeendje
[*]0000 rookie_rm
[*]2003 (foto) jifu-dax
[*]2003 (foto) Duke_of_biohazard
[*]2003 paulus56
[*]2003 Jor
[*]2004 d'Ouwe
[*]2004 TopBox
[*]2004 bomberman
Titangrau-metallic + Mandarin
[*]2003 (foto) afterburn
[*]2003 (foto) Freeez
[*]2003 (foto) De Stuurman (mono-spark uitvoering !)
[*]0000(foto) JS & JH BIKE DRIVER
Titansilber-metallic
[*]0000 silver R1100S
[*]0000 Bozzma
[*]2004 (foto) SQR (Van Harten Special)
Titansilber-metallic + Mandarin
[*]2002 (foto) joopvfr
[*]0000 BMadW David
Nachtschwarz uni + Dakargelb 2
[*]2001 (foto) lichthuis
[*]2001 (foto) Toolman
[*]2002 (foto) Joker 14
DIVERSE KLEUREN / BOUWJAREN
[*]0000 R@VEN : zilver & rood
[*]2001 (foto) bokkepruik : Phoenixgrau
[*]2001 (foto) BosB : Phoenixgrau (zie evt ook : HyvesGames )
[*]2003 (foto) Markvb
[*]2001 vaertlander : zilver & zwart
[*]2003 (foto) MaT-IcE : Pazifikblau
[*]2003 (foto) Hugo75 : Pazifikblauw
[*]0000
(foto) girlR1100S : Frostblauw
ONBEKENDE KLEUR
[*]0000 slidePaT : kleur onbekend (verkocht?)
[*]1998 750SS : kleur onbekend
[*]2005 Arrow : kleur onbekend
SPECIAL
[*]0000 suz rgv 800 : naked
VH-1 HARTENJAGER
[*](foto) Wobbert
WAT HIERONDER STAAT KRIJGT NOG EEN PLEKJE
R1200S Owners
titansilber-metallic / magmarot uni
01. : 0000 ...
02. : 0000 Baudelet
03. : 0000 (foto) wolty
04. : 0000 (foto) SPietW - Houtrust Special
05. : 2006 (foto) waxy
06. : 2006 (foto) RoLoo
07. : 2007 (foto) Beemer
weißaluminium-metallic matt
08. : 0000 (foto) Mr_Sloo
09. : 0000 Winner61
10. : 0000 (foto) S-bimmer
11. : 2009 ericdtm
nachtschwarz uni
12. : 0000 ZarD
13. : 2006 (foto) Karoshi
14. : 2007 (foto) dayrider
15. : 2007 (foto) toot - motor = Mercedes schwarz !!
leuchtgelb-metallic
16. : 0000 (foto) zert
17. : 0000 timmadball
18. : 0000 (foto) Daytona-Bart
afwijkende kleurstelling
18. : 2007 grijs/zwart (foto) minics
19. : 2007 rood/zwart (foto) glk (Van Harten Special)
Bovenstaand ; de (af fabriek) beschikbare R1200S kleuren.
HP2 Megamoto Owners
01. devogel
02. (foto) Macroenie
R1200S HP2 Owners
01. 2009 (foto) Stampertje_35
02. 2009 (foto) Laser (Van Harten Special)
R1200S HP2 + R1200S Owners
01. 2009 (foto 1)(foto 2) Frake
...dan nog een keer de geplaatste foto's op een rijtje : mag U hier klikken...
Op verzoek van vriendje Kato zelf ; hij vindt zichzelf een sportboxer wannabee. Rijdt letterlijk de koffers aan de grond, en de sterren van de hemel op een GS/A, maar heeft blijkbaar toch heimelijke verlangens om zichzelf op te vouwen op een Sportboxer.
...en inmiddels rijdt het Kato-maatje ook R1200GS..., het moet toch niet gekker worden...
...wat was er toch mis met de Sportboxer...
Laatst bewerkt: