Het Buelltopic van MF deel 3

Welkom hier!
Er zitten hier (inclusief mezelf) nog een stel Bredanaars. We zien je vast wel een keer rijden, hopelijk deze zomer nog! De foto's kan ik niet zien trouwens.
 
Welkom hier!
Er zitten hier (inclusief mezelf) nog een stel Bredanaars. We zien je vast wel een keer rijden, hopelijk deze zomer nog! De foto's kan ik niet zien trouwens.

Ik heb de foto's even op een andere site gezet. Nu zijn ze denk ik wel zichtbaar.
 
Als je even op de site van Twin zoekt kan je alle onderdelen met prijzen vinden.

Als je hier moet vragen of filter en olie vervangen makkelijk zelf te doen is zou ik er niet aan beginnen.
 
Als je even op de site van Twin zoekt kan je alle onderdelen met prijzen vinden.

Als je hier moet vragen of filter en olie vervangen makkelijk zelf te doen is zou ik er niet aan beginnen.

Op zich deed ik het altijd zelf
Maar een Buell is nieuw voor mij.
Vandaar de vraag....
 
En is het een beetje makkelijk zelf te doen?

Olie aftapplug losdraaien en olie aflaten (warme motor). Oliefilter losdraaien. Nieuwe oliefilter plaatsen. Olie aftapplug terug monteren, eventueel met nieuwe sluitring (maar moet niet). Terug vullen met olie.

Een 10W50 volsynthetische olie is ideaal. Ik kap er Total (voor motorfietsen) in, 10 euro/liter.
 
Net zo simpel als bij iedere andere motor. Enige verschil is dat er geen carterpan over het blok hangt.
Ik gebruik Motul 20W50.
 
Als je niet weet wanneer je versnellingsbak olie is vervangen, dan zou ik die ook ff meepakken
 
Laatst bewerkt:
Hij heeft 3800km gelopen.
En staat nu al een tijdje stil.

Dus de bak olie is nooit vervangen
Ik lees net dat hij 4 jaar heeft stilgestaan. Ik zou dan niet alleen je olie verversen maar een grote uitgebreide beurt geven. Niet alleen km zorgt voor onderhoud maar ook tijd. Aangezien hij lang heeft stil gestaan en waarschijnlijk geen onderhoud heeft gehad is het wijs om je motor even helemaal na te lopen.
 
Check de inlaatpakkingen ook. Niets zo vervelend als het toerental niet zakt bij gas los.
 
Ik lees net dat hij 4 jaar heeft stilgestaan. Ik zou dan niet alleen je olie verversen maar een grote uitgebreide beurt geven. Niet alleen km zorgt voor onderhoud maar ook tijd. Aangezien hij lang heeft stil gestaan en waarschijnlijk geen onderhoud heeft gehad is het wijs om je motor even helemaal na te lopen.

Brandstofpomp / injectie ff cleanen kan ook geen kwaad
 
Weet iemand hoeveel olie en filter kost?

Voor de XB12SS

Ik heb mijn XB12 laatst een beurt gegeven,voor 3L olie, oliefilter, 1L transmissieolie, 2 o-ringen en een pakking was ik een €60,- kwijt, gewoon bij de HD-dealer. Toen nog even een 0,25L remvloeistof en ontluchtslangetje voor €5,- bij de autoshop en een injectiespuit bij de apotheek en je kunt je remvloeistof ook verversen, zo heb je het belangrijkste gehad en kun je gerust gaan rijden met de Buell.

het is allemaal oersimpel bij een Buell, zoals beschreven de motorolie verversen, en transmissieolie wederom warm aftappen en met precies 1L weer afvullen via het deksel om primaire kettingspeling te controleren.

remvloeistof verversen, dekseltje van reservoir verwijderen, met de injectiespuit de oude remvloeistof via de ontluchtingsnippel eruit door trekken tot bijna leeg, dan afvullen met nieuwe en die ook voor de helft erdoor trekken, dan op niveau brengen en de deksel er weer op.

zo ben je voor een paar tientjes klaar.
 
Ik heb mijn XB12 laatst een beurt gegeven,voor 3L olie, oliefilter, 1L transmissieolie, 2 o-ringen en een pakking was ik een €60,- kwijt, gewoon bij de HD-dealer. Toen nog even een 0,25L remvloeistof en ontluchtslangetje voor €5,- bij de autoshop en een injectiespuit bij de apotheek en je kunt je remvloeistof ook verversen, zo heb je het belangrijkste gehad en kun je gerust gaan rijden met de Buell.

het is allemaal oersimpel bij een Buell, zoals beschreven de motorolie verversen, en transmissieolie wederom warm aftappen en met precies 1L weer afvullen via het deksel om primaire kettingspeling te controleren.

remvloeistof verversen, dekseltje van reservoir verwijderen, met de injectiespuit de oude remvloeistof via de ontluchtingsnippel eruit door trekken tot bijna leeg, dan afvullen met nieuwe en die ook voor de helft erdoor trekken, dan op niveau brengen en de deksel er weer op.

zo ben je voor een paar tientjes klaar.

Thanks zo dacht ik er ook over om het te doen.
 
Transmissie-olie is niet 1 liter, maar iets minder. Effe kijken in het werkplaatshandboek kijken voor je wat doet.
 
Transmissie-olie is niet 1 liter, maar iets minder. Effe kijken in het werkplaatshandboek kijken voor je wat doet.

Ja ik ga toch eerst nog ff bij Harleyworld langs.
Dan vraag ik dit soort zaken meteen...

Maar ik heb nu een aardige indicatie van waar ik op moet letten...
 
Transmissie-olie is niet 1 liter, maar iets minder. Effe kijken in het werkplaatshandboek kijken voor je wat doet.

klopt 0,95 ofso, gewoon de hele Ltr erin, gebeurt niks mee, als er echt teveel inkomt wil ie moeilijk in de neutraal maar dan hebben we het niet over 0,05 ltr teveel
 
Terug
Bovenaan Onderaan