Het Buelltopic van MF deel 3

Al sinds ik 18 was vond ik een Buell altijd heel vet. Nooit is het ervan gekomen...
Ik volg reeds een tijdje deze:
.

Weet niet of de fiets hier bekend is, vraagprijs is 6500. Ik zou wel eens willen gaan kijken.

Wat is die "scg" precies? Ik ben namelijk geen kenner.
Waarop nog te letten bij aankoop van eentje? Lijkt me wel een net en zuiver exemplaar.
Hier wat leesvoer voor je,


Hier kan je meestal wel info vinden over de XB12,
 
Had 'm ook gezien, deze ziet er inderdaad netjes uit. SCG is een bepaalde uitvoering van de XB12, het belangrijkste kenmerk van de SCG is dat de zadelhoogte een stukje lager is dan bij de gewone XB's.

CG staat namelijk voor center of Gravity (zwaartepunt). Het zadel is anders gevormd en er zit lagere vering voor en achter.

Ik ben zelf 1,90 en mijn XB12S is prima voor me, al zou ik op langere stukken wel wat meer beenruimte willen. De SCG zou voor mij dus te klein worden.
 

Link 1 en 2 had ik al gelezen.

Had 'm ook gezien, deze ziet er inderdaad netjes uit. SCG is een bepaalde uitvoering van de XB12, het belangrijkste kenmerk van de SCG is dat de zadelhoogte een stukje lager is dan bij de gewone XB's.

CG staat namelijk voor center of Gravity (zwaartepunt). Het zadel is anders gevormd en er zit lagere vering voor en achter.

Ik ben zelf 1,90 en mijn XB12S is prima voor me, al zou ik op langere stukken wel wat meer beenruimte willen. De SCG zou voor mij dus te klein worden.

Super, dank je!
Vraag me dan af of ik die SCG nodig heb. Ik ben 171cm en rijd met een niet-verlaagde BMW GS. Alleszins, deze ziet er erg knap uit. Staat helaas wel op 2 uur enkele rit van bij me thuis.

Vraagprijs is 6500 euro, dat lijkt me wel zo'n beetje oké denk ik?
 
Zelf zou ik liever de XB12S kopen ipv een SCG (wat ik dus ook gedaan heb ;) )
De niet-uitwisselbare delen van een SCG zijn moeilijker verkrijgbaar en voor mij zou het ook echt te klein zijn.Als ik jou was, zou ik eens informeren bij een XB12S bij je in de buurt op marktplaats en daar gaan kijken. Mocht je dan nog vinden dat hij echt te hoog is, kun je altijd nog naar een SCG kijken.
 
Met mijn 1,73 voldeed de xb12ss prima. Ik vond de scg te laag. Ik heb er zelfs een zadel van een uly opgezet( prettig voor de passagier) en dat was ook prima te doen.
Wat voor jou prima is kun je alleen proberen.
 
Toch nog maar een keer een plaatje.
Deze had ik origineel gehaald in noord Groningen, vanaf Eindhoven een best ritje🤣.
Was wel de moeite waard. Proefzitten had ik wel in de buurt gedaan.
5FA4E4DE-9A23-4758-ABD8-618EEB3061D3.png
 
Zo goed ken ik de Uly niet, maar past het zadel van de Uly op het subframe van de SS? En het subframe van de S is korter lijkt me?
Ik heb een S en zou best wat meer comfort willen creëren voor mijn vrouw die wel eens mee rijdt. Anders ontkom ik er er bijna niet aan om mijn bobbertje te verkopen en er een motor voor terug te kopen waarop ze wel gemakkelijk mee kan.
 
Het frame van de s is korter.
Ik heb het achterframe, zadel en accubak van een uly op de Ss geschroefd. Alles was bijna plug en play.
Of het direct op een s past weet ik niet.
Zal straks nog wat foto’s opzoeken van de ombouw.
 
Aah, oke. Ik had even de hoop dat een Uly-zadel zo op een S-subframe zou passen.
Dat had makkelijk geweest.
 
Al sinds ik 18 was vond ik een Buell altijd heel vet. Nooit is het ervan gekomen...
Ik volg reeds een tijdje deze:
.

Weet niet of de fiets hier bekend is, vraagprijs is 6500. Ik zou wel eens willen gaan kijken.

Wat is die "scg" precies? Ik ben namelijk geen kenner.
Waarop nog te letten bij aankoop van eentje? Lijkt me wel een net en zuiver exemplaar.

De XB12SCG is de verlaagde uitvoering.
 
Da's verdorie lang geleden, wie we hier tegenkomen :W

Ja hé. Wilde uitleggen wat de verschillen waren tussen de verschillende types XB, tot ik me realiseerde dat er nog een pagina was. Hij weet het dus gelukkig al, oef!

Voor de rest onthoud ik me van enige commentaar. Een objectieve, eerlijke en nuchtere kijk op de zaak wordt hier immers niet meteen geapprecieerd.

Oprechte groetjes en rijden maar, als het al rijdt! :]
 
Nee hoor, vertel maar. Ergens wist ik wel dat jouw cherry heel veel problemen had en niemand de problemen kon oplossen?
 
Ben nog steeds aan het uitkijken. Wat is een Blaster Black uitlaat? Ik kan daar niets over vinden...



Een aftermarket uitlaat, compleet zwart, incl de headers. Zie de link naar Twin Motorcycles voor een foto en een korte beschrijving.
 
Ik ga dan vanavond naar eentje kijken. Ik ben me wat aan het informeren over de nodige documenten voor een motor van NL naar BE te brengen.

Wat ik online vond:

Papieren die je zeker moet hebben:
  • Nederlands Kentekenbewijs deel I en deel II (Deel I is het bankkaartje, Deel II is een recto-verso A4 blad)
  • factuur (met vermelding bedrag, merk en type motor, kilometerstand, technische gegevens, VIN, gegevens koper en verkoper)
  • Bewijs van Uitschrijving voor Uitvoer door de RDW


De procedure:
  1. Douane: Neem alle documenten mee, samen met je rijbewijs en ID kaart! In Antwerpen vragen ze je rijbewijs als borg voor je volgnummer en je hebt je ID-kaart boven nodig voor je gegevens. Daar krijg je het roze inschrijvingsformulier, inclusief vignet 705. Hier kreeg ik geen afrekening voor.
  2. Verzekering: Hiermee kan je naar de verzekering. Alle documenten worden door hun naar de DIV gestuurd met de woorden "Zo, wat ons betreft mag je rijden" (lol)
  3. Dienst Homologatie:In mijn geval ontbrak er een document, het gelijkvormigheidsattest of COC. DIV stuurt je alles terug met de melding "470 + D" . Je moet maar weten wat dat is. Er zat nog een extra A4'tje bij met contactgegevens van de dienst homologatie. Na hen even te mailen kreeg ik de opdracht kopies van alle documenten op te sturen om een validatieprocedure op te starten. Dit kan blijkbaar gewoon per mail. Het GVA/COC is dus wel degelij niet noodzakelijk, maar je moet dan wel door deze validatie procedure. Van deze dienst krijg je eerst een factuur van 73EUR op voorhand te betalen, en later dan een documentje die je vertelt dat de validatieprocedure werd voltooid en gearchiveerd.
  4. DIV: Dit document voeg je bij de rest van de papieren (een hele boel ondertussen) en stuur je opnieuw naar de DIV. Even later krijg je dan de papieren, al dan niet met nieuwe plaat, teruggestuurd, voor de mooie som van 26EUR.


Iemand hier die dit kan bevestigen? Ik lees ook dat een COC duplicaat kan aangevraagd worden bij de importeur. Is dat dan Harley gelet op het faillissement of...? Ik heb namelijk echt geen zin in gedoe.
 
Zoals Jakkel me vorige week aangaf heb ik toch even in het topic wat gescrold.

Ik ga een heel lang verhaal kort proberen te maken.

Stotterende en vierkant draaiende Buell in de lente van 2014. Naar m'n officiële HD/Buell dealer in Geel (Silverlake). Factuur van 350 euro betalen, probleem blijft. Terug naar dealer, wordt nagenoeg niet aan gewerkt en staat er maanden. Zelfs de importeur komt erbij (werd mij toch gezegd), vinden niks, weten niks, willen niks. Zomer 2014 = geen motorritjes. Uiteindelijk moto gaan halen en geld terug geëist. Ook discreet terug gekregen. Dan maar op aanraden van fora naar twinmotorcycles gereden, dé Buell specialisten van de lage landen. Met de auto uiteraard, Buell op de aanhangwagen (125 km enkel). Halve dag aan gewerkt, allerlei onderhoudsdingen uitgevoerd. Allemaal heel leuk met mooie foto's en uitleg op FB, en uiteraard niet nutteloos, maar naar hét probleem werd niet actief gezocht. Bleef vierkant draaien na de werken. Ik werd naar huis gestuurd met het verhaaltje dat het de TPS dan wel zou zijn (75 euro als ik me nog kan herinneren). Maar die hadden ze niet in stock. Werd na gestuurd. Na montage door mezelf, nog steeds hetzelfde probleem. Van ellende de Buell enkele maanden aan de kant laten staan. Uiteindelijk terug naar TM (naar waar anders?) en daar de Buell achtergelaten. Heeft daar een half jaar gestaan. Mails met vragen werden amper beantwoord en als ze beantwoord werden was het naast de kwestie en ontwijkend. Heel kort samengevat: ze wilden het niet en/of ze konden het niet! Dan maar terug gaan halen, drie keer naar TM = 750 km gereden en honderden euro's armer. En ik stond nog even ver als in het begin.... .

Uiteindelijk van pure ellende de kapotte Buell verkocht voor een belachelijk lage prijs. Ah ja, wie wilt nu een Buell die niet rijdt?

Het laatste wat ik gehoord heb is dat de panne gevonden zou zijn. De kabel en stekker van de zekeringskast naar de spanningsregelaar zou breukjes vertoond hebben. Dat was het dan blijkbaar. een defect kabeltje... .

Begrijp je nu wat ik bedoel dat de technische ondersteuning een ramp is? ;)

Gevonden!

Ere wie ere toekomt. Performance Industries in Dendermonde. ;)

Goed om weten :+
Is eigenlijk nog niet zo gek ver weg.

Ik ben super benieuwd naar de bezichtiging vanavond. Laat ons hopen dat ik er een goeie mee vast heb.
 
Eerste bevindingen:
- Lekker luid, mogelijks té luid zelfs
- Lekker bruut, hopen koppel
- Remmen zijn waardeloos, blokjes zijn thans nog goed. Systeem met 6 en niet de 8 zuigers. Kan toch moeilijk geloven dat deze remcapaciteit "normaal" is. De voorremhendel kan je volgens mij vlotjes tot tegen het handvat trekken zonder dat hij je eraf zal smijten of blokkeren. Achterrem doet minder dan een spons. Lucht in het systeem?
- Aan 140 kmpu is alle fun er wel af (ik ben dan ook een GS gewoon met middelmatig windscherm waardoor de systeemhelm bijgevolg altijd openstaat)
- Zware koppeling

Conclusie tot nu:
Ik ben er écht verliefd op, ik rijd er zelfs denk ik liever op dan mijn nieuwe 1250GS.

Welke olie gebruiken jullie? Verkoper spreekt van 10w40, mijn broer zou naar 15/20w50 durven gaan?
 
20w50 is voorgeschreven in het werkplaats handboek.
En waarschijnlijk lucht in je remsysteem voor. Achter doet normaal niet zoveel, maar voor zou je toch wel een stoppie moeten kunnen maken met gemak.

Voor het achterremsysteem ben ik zelf bezig met een upgrade met een KTM Brembo remcilinder (die is ook helemaal uit het zicht door het geïntegreerde reservoir) en een Aprilia klauw die ook gelijk achter de brug uit het zicht komt. Alleen nog de tijd vinden om het een keer te installeren.
 
Okay, dankje!
Ik ga niet onmiddellijk dingen beginnen upgraden, maar misschien wel een aantal dingen aanpakken en op punt zetten.
De tank, of hoe noem je dat eigenlijk, kan wel wat liefde gebruiken. Vandaag met wat polish op gezeten en wel is wel al verbeterd. Is zeker krasloos te krijgen, allemaal zeer oppervlakkige lichte krasjes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan