Het Buelltopic van MF deel 3

Een Buell heeft maar 1 probleem en dat is de Harley motor die er onder hangt,het rijwielgedeelte is verder super.
Die blokken zijn niet ontwikkeld voor supersport gebruik maar voor in een chopper.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Vooraleerst is een Buell geen supersport. Het is een leuk sturende en wendbare naked met een dikke koppelrijke twin eronder. Die dikke luchtgekoelde twin hoort gewoon bij het karakter van een XB. Een XB heeft echt geen supersport roeping. En de blokken op zich zijn niet onbetrouwbaar als je ze juist behandelt. Ik heb er 30.000 km motorisch totaal probleemloos mee gereden, verbruikte zelfs geen drupje olie. Mooi warm rijden en dan gas erop kan gerust. Het probleem bij Buell zijn vooral de goedkope onderdelen en de afwerkingskwaliteit (prullige schakelaars, slecht gewikkelde en schurende draadbomen, fragiele plexi, geen RVS uitlaatpot,...). De problemen bij niet misbruikte Buells zijn daarom ook vooral van elektrische aard.
 
Ben ik het niet helemaal mee eens. Vooraleerst is een Buell geen supersport. Het is een leuk sturende en wendbare naked met een dikke koppelrijke twin eronder. Die dikke luchtgekoelde twin hoort gewoon bij het karakter van een XB. Een XB heeft echt geen supersport roeping. En de blokken op zich zijn niet onbetrouwbaar als je ze juist behandelt. Ik heb er 30.000 km motorisch totaal probleemloos mee gereden, verbruikte zelfs geen drupje olie. Mooi warm rijden en dan gas erop kan gerust. Het probleem bij Buell zijn vooral de goedkope onderdelen en de afwerkingskwaliteit (prullige schakelaars, slecht gewikkelde en schurende draadbomen, fragiele plexi, geen RVS uitlaatpot,...). De problemen bij niet misbruikte Buells zijn daarom ook vooral van elektrische aard.

Ik heb bij een Buell dealer gewerkt,wat er kapot ging waren voornamelijk de motorblokken,het mag dan niet zozeer een
supersport zijn,ze zijn wel bedoeld om er harder mee te knallen dan een gewone Harley,de achterste cilinder werd daardoor veel
te heet met alle gevolgen van dien,nu spreek ik wel over de begin periode van Buell,gelukkig zijn we na een aantal jaren gestopt met het merk,
we werden gek van de garantieclaims.Zelfs de meest die-harde Buell fan klant had het op het laatst opgegeven.
Dat is waarschijnlijk ook de reden dat men niet graag aan je motor werkte.
Het blok hoort gewoon niet thuis in dat rijwielgedeelte,dat heeft zelfs Erik Buell ingezien en is overgeschakeld op de veel geschiktere Rotax motoren.
 
Ik heb bij een Buell dealer gewerkt,wat er kapot ging waren voornamelijk de motorblokken,het mag dan niet zozeer een
supersport zijn,ze zijn wel bedoeld om er harder mee te knallen dan een gewone Harley,de achterste cilinder werd daardoor veel
te heet met alle gevolgen van dien,nu spreek ik wel over de begin periode van Buell,gelukkig zijn we na een aantal jaren gestopt met het merk,
we werden gek van de garantieclaims.Zelfs de meest die-harde Buell fan klant had het op het laatst opgegeven.
Dat is waarschijnlijk ook de reden dat men niet graag aan je motor werkte.
Het blok hoort gewoon niet thuis in dat rijwielgedeelte,dat heeft zelfs Erik Buell ingezien en is overgeschakeld op de veel geschiktere Rotax motoren.

De buis Buells waren niet meteen de meest betrouwbare dingen, dat klopt. Met onder andere de cilinderbussen die los kwamen. Met de XB is dat wel fel verbeterd. En inderdaad gaan er blokken stuk. Als je met een Buell rijdt alsof er een Japanse high-tech hoogtoerige watergekoelde vier-in-lijn onder je kont hangt, ja dan gaat dat stuk.Dat moet je niet doen, dan moet je een jap kopen. Met een Buell kan je best wel harder knallen dan met een Harley, als je 'm mooi warm rijdt, oliepeil regelmatig controleert en je op tijd de olie wisselt.

De reden dat er niet graag aan m'n Buell gewerkt is geweest kan moeilijk liggen aan het feit dat ze 't niet wilden omwille van het merk Buell. Het waren specifiek Buell herstellers... .

De overgang naar Rotax heeft twee redenen.
De rush naar meer Pk's, consumenten kicken namelijk op veel Pk's, da's altijd leuk aan de toog. En dan moet je volgen als fabrikant. En de emissienormen die altijd maar strenger worden. Dat XB blok was standaard al arm afgesteld om te voldoen aan de altijd maar strenger wordende uitstootnormen. Nog armer en dan rijdt ie voor geen meter meer. Dus... rotax... voor even toch. Want al snel ging het licht definitief uit.
 
Ja jammer ,maar Erik Buell vind altijd wel weer een manier om weer op te duiken,dus wie weet,ik bewonder de man
wel omdat hij het gewaagd heeft om iets unieks te creëren wat je verder in de motorwereld niet ziet,en natuurlijk ook omdat
we de 2 takt passie delen.8-)
Buell 2 takt,
Buell-7.jpg
 
Welk 'argument' van me klopt dan niet? Eneuh... onder welke vorm, waar en bij wat heb jij me ooit hulp aangeboden? B|

Nou,dit "argument" dus:
Nee hoor, hij maakt uiteraard maar een grapje. Het ligt gewoon altijd wat gevoelig als twinmotorcycles eens niet de hemel ingeprezen wordt. Die mensen worden op handen en voeten gedragen door de die hard Buell fans.

Ik ben geen TM- of die hard Buell fan, dus dat gaat niet op. En wat raar dat je niet meer weet dat wij gemaild hebben...ik heb jouw antwoord uit 2016 hier nog op mijn aanbod om jouw Buell samen met een maat van me elektrisch te checken, waar je destijds om vroeg. In je mail staat dat je na TM zeker langs zou komen. Had de mail zo weer gevonden. Weet je het niet, of wil je het niet weten?
We hebben zelfs een keer samen een stukje gereden, ik dacht in de haven van Antwerpen. Dat weet je ook niet meer dan. Of je wilt het niet meer weten.

Het Buell forum is gestopt omdat het in het algemeen haast niets bijdroeg. Desinformatie, geen antwoorden, naast de pot gelul, geen oplossingen, leugens en vooral mensen te kakken zetten was er schering en inslag. Tja, dan blijven de mensen op den duur weg hé, zeker diegenen die het goed bedoelden.... . Ik kende er genoeg die er hetzelfde over dachten hoor, maar die het wel voor zichzelf hielden. ;)
Je hebt het echt fout, de eigenaar van het Buell-forum heeft er de stekker uitgetrokken omdat een klein groepje oud-eigenaren de boel verpestten daar (gehoord van de eigenaar zelf destijds, ook die mail heb ik nog). Er stond genoeg info op als je even zocht, wat dat betreft droeg het genoeg bij. En was jij niet geband op het Buell-forum?

Kijk, de mens vraagt, ik antwoord.
Niemand vraagt je iets. Je komt zelf met een statement "technische ondersteuning is waardeloos"waarna nieuwkomers benieuwd zijn naar de rest van je verhaal, het is een handige manier van aandacht vragen. Je kunt ze ook naar de afgelopen 30 pagina's verwijzen, want het herhaalt zichzelf. Hetzelfde met dat ECM-verhaal van je, dat bleef je ook maar herhalen. Maar goed...wat een stomme fout bega ik toch weer, ik had het een paar pagina's geleden al eens gezegd, maar ik reageer niet meer op je verhalen. Dan krijg je ook niet zoveel aandacht. Daaaaag Jakkel:W:W
 
Ja jammer ,maar Erik Buell vind altijd wel weer een manier om weer op te duiken,dus wie weet,ik bewonder de man
wel omdat hij het gewaagd heeft om iets unieks te creëren wat je verder in de motorwereld niet ziet,en natuurlijk ook omdat
we de 2 takt passie delen.8-)
Buell 2 takt,

Ik denk zelf niet dattie nog een keer op duikt. Leeftijd, geld, eisen aan motoren, het gaat allemaal steeds minder makkelijk worden voor hem natuurlijk.
 
Nou,dit "argument" dus:


Ik ben geen TM- of die hard Buell fan, dus dat gaat niet op. En wat raar dat je niet meer weet dat wij gemaild hebben...ik heb jouw antwoord uit 2016 hier nog op mijn aanbod om jouw Buell samen met een maat van me elektrisch te checken, waar je destijds om vroeg. In je mail staat dat je na TM zeker langs zou komen. Had de mail zo weer gevonden. Weet je het niet, of wil je het niet weten?
We hebben zelfs een keer samen een stukje gereden, ik dacht in de haven van Antwerpen. Dat weet je ook niet meer dan. Of je wilt het niet meer weten.
Als ik het over TM had, had ik het niet specifiek op u, wel op de TM adoratie, verafgoding die er algemeen heerst(e) op het net, onder andere op buellforum. En ik weet niet wie je bent, ik herinner me zelfs niets van een mail ofzo. Het enigste wat ik terug vind is in dit topic, dat je één of andere speedy adviseerde om er eens naar te kijken. Maar ja, ik was al zo'n 1.000 euro kwijt aan niets samen met een hoop kopzorgen', dan verlies je stilaan wel alle vertrouwen in eender wie hé... . Dat is des mensen. Op den duur ben je duizenden euro's kwijt en bolt ie nog niet.

En ik heb ooit verscheidene Buell meetings georganiseerd. was best leuk. Kan zijn dat jij er bij was, maar als ik niet weet wie je bent kan ik ook niet zeggen of je er bij was... .

Sta je hier tussen? Haven van Antwerpen, 03 okt 2010, dus al een tijdje geleden... .

XrASIzm.jpg



Je hebt het echt fout, de eigenaar van het Buell-forum heeft er de stekker uitgetrokken omdat een klein groepje oud-eigenaren de boel verpestten daar (gehoord van de eigenaar zelf destijds, ook die mail heb ik nog). Er stond genoeg info op als je even zocht, wat dat betreft droeg het genoeg bij. En was jij niet geband op het Buell-forum?
Tuurlijk was ik geband, op eigen vraag eigenlijk. Ik had heel wat bijdrages geleverd op het forum maar kreeg nergens zelf antwoorden of enige hulp. Enkel gezeik op m'n kop. Tja, op den duur zeik ik dan terug en doe ik ook wat onpopulaire dingen... . Oké.


Niemand vraagt je iets. Je komt zelf met een statement "technische ondersteuning is waardeloos"waarna nieuwkomers benieuwd zijn naar de rest van je verhaal, het is een handige manier van aandacht vragen. Je kunt ze ook naar de afgelopen 30 pagina's verwijzen, want het herhaalt zichzelf. Hetzelfde met dat ECM-verhaal van je, dat bleef je ook maar herhalen. Maar goed...wat een stomme fout bega ik toch weer, ik had het een paar pagina's geleden al eens gezegd, maar ik reageer niet meer op je verhalen. Dan krijg je ook niet zoveel aandacht. Daaaaag Jakkel:W:W
je moet niet zo kinderachtig doen hoor. Je hebt er echt geen reden toe. Nu, volgens mij is de vraagstelling duidelijk. En als we niets meer mogen herhalen op fora, dan doek je ze beter ook op. ALLES is zowat gezegd geweest, zeker over Buells! En dat ECM verhaal. Nooit heb ik de gevraagde vergelijkende A/F grafiekjes te zien gekregen hoor, herhaaldelijk gevraagd aan TM op buellforum. Nochtans lijkt me dat niet zo moeilijk twee grafiekjes posten. Begrijp je nu wat ik bedoel met die droevige mentaliteit op buellforum?

En ja, de technische ondersteuning is niet super. Ik zou niet weten waarom dat niet gezegd mag worden. Het merk Buell bestaat niet meer en Buells zijn daardoor commercieel niet meer interessant voor de officiële (ex-)dealers. Ondersteuning vanuit de importeur is daardoor nagenoeg nihil, de kennis van de technici ook. Bovendien worden wisselstukken schaars = duur. Omdat het officiële netwerk zo goed als weg is zijn er wel enkele gespecialiseerde herstellers, waarvan TM zowat de meest gekende is. Doordat ook de kennis zo schaars is, zijn de prijzen er ook naar. Sommige herstellers genieten haast een monopoliepositie, zeker qua wisselstukken. Dit is geen bangmakerij, geen gezeur, geen negativiteit, dit is realiteit.
 
Wouw....ik heb wel wat teweeg gebracht zeg,een hele discussie. {sorry RISL}
Ik ga er voor de rest niet op in, omdat het voor mijn tijd is gebeurt.
Jakkel ik denk dat je moet vergeten en vergeven,iedereen kan een fout maken,maar je moet het niet je leven laten beheersen.
Ik bedoel dit positief,je hebt een fijne motor zeg je,ga daar dan van genieten en zet een streep door de rest.

Nog even over het Harley blok,als er een ander blok had ingezeten had ik hem niet gekocht.
Juist dat blok geef hem zijn karakter en charme en maakt het de Buell tot wat Buell is,maar dat is mijn bescheiden mening{word niet over gediscuseerd haha}

Groetjes Hans
 
All verscheidene jaren hobbel ik mee in het Buell wereldje, het wijlen Buell-Forum, en de Buell topics op MF. Ik ben niet vaak van de partij op het forum, maar na weer aan aantal pagina's (bij)gelezen te hebben, moet ik me toch even laten gaan. Jaren geleden ergerde ik me al een irritante bezoeker die alleen maar negativiteit op het Buell-forum als op dit forum kon spuwen. Dat Buell een K*tmotor was, de service van alle HD zaken kl*te was, dat Twin Motorcycles een ballentent was enz enz. Nu is dat niet zo erg, er zijn nu eenmaal van die losers op de wereld die niet beter weten, zelf helemaal NIETS kunnen, niets weten, nooit wat gepresteerd hebben en dat ook nooit gaan doen. Maar die geven het na een tijdje zieken op het forum toch op. Maar dan hebben we JAKKEL, wat, zoals ik begreep, de belgische vertaling is van het nederlandse SUKKEL. Die weet van geen ophouden. Elke keer, en écht al jaaaaren, elke keer weer, als er een nieuwe aanmelding is van een nieuwe Buell bestuurder, die zich vol trots aanmeld op het forum om wat te zeggen of te vragen aan de mede-Buellisten wéér dat gezeik van die k motor, van die k service, dat gezeik over TM , en dat ie een speedtripple heeft gekocht en dat dat een veel betere motor is Nu rijd hij al jaren op zo'n jappenbak met een Made in England sticker er op, en heeft dus NIETS meer iets te doen met Buell, maar zodra er op het forum ook maar iets nieuws gepost word trekt SUKKEL z'n stront emmer weer open en bralt z'n belgische onzin weer uit. Dus Jakkel als je dit leest, en ik weet zeker dat je dat doet; piss off uit dit forum en ga iemand anders LASTIG vallen, want ik en vele andere Buellisten zijn je SPUUGZAT
 
Roepen, schelden, herhaaldelijk leugens verkondigen en mensen uitschijten. En dan vinden ze het raar dat fora kapot gaan. Tja... .
Sorry, tot zulk niveau ga ik mezelf niet gaan verlagen.

Mvg
 
Zijn er mensen die een motorsshop kennen rond Antwerpen voor klein plaatwerk? Voor een op maat gemaakte side mount nummerplaathouder
4336_20090812181522_L.jpg
 
Yep hij kende je naam nog Paul. Deze gast kent zijn plaatwerk wel! Gaat mijn plaathouder fabriceren als het wat minder druk is ....tegen de zomer volgen foto's en boetes...
 
even een vraagje.
Een paar weken geleden bij Sabra in zaltbommel nieuwe banden erop laten leggen.
Ik merkte bij het rijden een trilling in mijn stuur,sabra gebeld de beste man deed helemaal niet moeilijk.
Hij zei dat moet gewoon goed zijn kom maar langs,een andere voorband erop gedaan uit gebalanceerd en klaar,prima service.
Ga ik rijden voel ik weer een trilling over heel het toeren gebied met het meest tussen de 100 en de 80 km,dan trilt hij echt wel irritant.
Vind dit echt vervelend,moet ik nou weer contact opnemen met Sabra of zou het wat anders kunnen zijn.
Heb iemand van jullie dit ook al een keer meegemaakt.
Hoor graag advies van jullie.

Groetjes Hans
 
Trillingen kunnen onbalans zijn maar ook aan je balhoofd liggen,dus controleer ook eens of die niet te veel speling heeft.
En anders toch maar weer terug naar Sabra,zeker als het voor de bandenwissel wel goed was.
 
Daarvoor geen last,een buell trilt altijd wel maar deze is echt aanwezig in het stuur.
En dat was voor de banden wissel niet.
Ik zie dat jij vrachtwagenchauffeur ben,ik ook
 
Daarvoor geen last,een buell trilt altijd wel maar deze is echt aanwezig in het stuur.
En dat was voor de banden wissel niet.
Ik zie dat jij vrachtwagenchauffeur ben,ik ook
Niet echt een vrachtwagen chauffeur hoor,maar heb een Goldwing1500 en dat is net een vrachtwagen onder de motoren,
vandaar de Honda vrachtwagen chauffeur;)
Wat de banden betreft dan moet dat toch daar in zitten,dus toch maar weer terug naar Sabra,per slot van rekening mag
je goed gebalanceerde banden verwachten als je die bij hun laat monteren en balanceren.
Maar kijk voor de zekerheid ook je balhoofdspeling na,het zou toevallig zijn,maar ik heb zulk soort toevallige dingen ook wel meegemaakt
tijdens mijn werk als motorfietsmonteur.Mocht geen van die dingen helpen dan is er nog dit spul,ik heb het in mijn banden zitten en het werkt goed,de motor rijd er merkbaar beter door,maar normaal gesproken moet het natuurlijk ook zonder dit spul goed zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik vat hem,je honda truck haha.
Idd het kan toeval zijn maar met mijn oude banden had ik het niet,en zodra de nieuwe {metzeler roadtec 01} eronder zaten begon het.
Daarom denk ik dat het niet in mijn balhoofd zit{wat is wijsheid} om het vervolgens bij de 2e nog erger te voelen.
Dat spul wat jij laat zien,wat doet dat precies behalve anti lek,ik ken dat niet.
Hoor het graag van je.

Groetjes Hans
 
Ik vat hem,je honda truck haha.
Idd het kan toeval zijn maar met mijn oude banden had ik het niet,en zodra de nieuwe {metzeler roadtec 01} eronder zaten begon het.
Daarom denk ik dat het niet in mijn balhoofd zit{wat is wijsheid} om het vervolgens bij de 2e nog erger te voelen.
Dat spul wat jij laat zien,wat doet dat precies behalve anti lek,ik ken dat niet.
Hoor het graag van je.

Groetjes Hans
Wat de Metzeler banden betreft,normaal gesproken zijn Metzeler banden af fabriek al heel goed in balans,
wat je zelf nog kan controleren is of de banden wel goed om de velg liggen,dat kan je zien door aan de zijkant van de band te kijken of die overal exact
gelijk ligt ten opzichte van de velg,een band die niet goed om de velg ligt zal op 1 of meerdere plekken van de velg naar binnen wijken.
Al kan ik mij niet voorstellen dat ze bij Sabra dat niet goed controleren,ze doen dat werk al heel lang,maar je weet maar nooit,misschien een nieuw monteur
die de banden heeft gemonteerd.
Hoe dan ook,je kan het beste gewoon weer terug gaan naar Sabra en vertellen wat je ervaring is ,dat het nog slechter is dan voorheen.
Nu is het zo dat sommige motoren gevoelig zijn voor banden met een bepaald profiel of zijwang stijfheid van de band,Mezteler maakt gebruik van vrij slappe zijwang constructie ,sommige motoren zijn ook daar gevoelig voor,ik weet niet of je hiervoor ook Metzeler 01 banden had ,zo niet dan zou je kunnen
overwegen om weer dezelfde banden als de oude te monteren.
Het balanceert ook je banden,je hoeft dan zelfs geen lood meer te gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Hier voor zaten er de standaard banden op pirelli scorpion sync ,maar die worden niet meer gemaakt.
Pirreli en metzeler komen uit de zelfde fabriek dus dacht ik die hebben overeenkomsten.
En anders kan ik altijd dat spul nog proberen,maar zouden ze dat bij sabra ook niet kennen.
Sabra geeft ook beurten kan die misschien ook gelijk het balhoofd controleren.
Dankje voor de info.

Groetjes Hans
 
Pirelli heeft Metzeler overgenomen,maar het zijn nog steeds verschillende fabrieken.
Bij Sabra zullen ze dat spul ook wel kennen,maar zullen het waarschijnlijk afraden omdat ze liever nieuwe banden verkopen.
Maar buiten dat moet een band ook zonder dat spul goed trillingvrij zijn werk doen.
 
Als een band is uitgebalanceerd kan je dat spul er dan ook nog in doen ??
Ben vanmiddag wezen rijden en had hem op 2,5 gezet{jij had het over zijwandstijfheid} had hem steeds op 2,3 of 2,4 staan.
Het leek wat minder mijn neef ook een stukje laten rijden en hij vond hem ook beter.
Normaal geef buell op 2,5 voor 2,6 achter,wat houden jullie gemiddeld aan.
Ik denk dat ik dat spul eens probeert
 
Terug
Bovenaan Onderaan