Het circuit op met .... Algemeen Circuitdagtopic

Dit kan er ook aan liggen dat je het pedaal niet genoeg los laat na het schakelen.
Nadat je schakelt dan kan er een regeling in de QS zitten, dat je hem -volledig- los moet laten voordat de QS weer een keer onderbreekt.
Dit is in mijn QS (HM lite) wel het geval en dat is by far niet de meest fancy op de markt.

En dat het op bepaalde stukken van het circuit gebeurd kan dus betekenen dat je dáár het pedaal meer/genoeg los laat.
Het ligt natúúrlijk nooit aan mezelf, maar hier had ik nog niet aan gedacht.. Bedankt voor de tip.
 
Wat gebruikt iedereen hier voor de bandenspanning te meten?

M'n maat heeft deze, maar ik vind het ff teveel geld.
Bekijk bijlage 1674310
Ik gebruik deze :


Erg handig dat ie in een doosje zit tegen het beschadigen. Zit ook een aflaat van lucht op. Als je hem van het ventiel afhaalt blijft de gemeten waarde zichtbaar. Is ook erg handig.
 
Zoals ook al eerder gezegd, naakt de meter niet heel veel uit, als je maar steeds dezelfde gebruikt.
Naar mijn ervaring zit er in meters onderling ook weinig verschil (mits ze voor de juiste schaal gemaakt zijn)

Dingen om op te letten zijn :

Knopje om druk af te laten.
Al dan geen slangetje er aan om je ventiel goed te kunnen bereiken.
Zelf vindt ik het dan nog handig om zo'n bandenpomp aansluiting te hebben.
 
Ik ben er nog niet achter, ik heb contact gehad met Frontrow (dealer Translogic) en die denken toch aan een probleem in de versnellingsbak.

De Translogic intellisens quickshifters zijn zelf lerend en daar kun je eigenlijk niet veel aan afstellen. dus het zou slijtage kunnen zijn. Ik denk dat ik in de herfst/winter periode het blok ga demonteren en de versnellingsbak ga openen om te bezien of daar een probleem zit.

Wat ik je al eerder aangaf ;) Vaak moet een mens het ook vaker horen eer het geloof daar is. })

En luister, je bak open is natuurlijk niet leuk maar je kunt dan nu wel wat zaken aanpakken? Wellicht ook je schakelvorken eens goed bekijken je schakelrol de tandwielen en spacer-ringen in de bak vervangen zodat alles weer lekker fris zit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals ook al eerder gezegd, naakt de meter niet heel veel uit, als je maar steeds dezelfde gebruikt.
Naar mijn ervaring zit er in meters onderling ook weinig verschil (mits ze voor de juiste schaal gemaakt zijn)

Dingen om op te letten zijn :

Knopje om druk af te laten.
Al dan geen slangetje er aan om je ventiel goed te kunnen bereiken.
Zelf vindt ik het dan nog handig om zo'n bandenpomp aansluiting te hebben.
de meter maakt wel degelijk uit en liefst ook nog geijkt, ik heb verschillende meters gehad (ook van hetzelfde merk) en daar zit gewoon verschil in als jij bv permanent een meter gebruikt die eigenlijk een afwijking geeft van laten we zeggen 0,2 bar dan ga je dit terug zien en voelen uiteindelijk op de banden. zeker als je wat harder rondgaat luistert die spanning heel nauw. slangetje eraan is leuk maar niet noodzakelijk zou dan zelf kiezen voor haakse ventielen, snap niet dat deze niet standaard al op motoren zitten
 
de meter maakt wel degelijk uit en liefst ook nog geijkt, ik heb verschillende meters gehad (ook van hetzelfde merk) en daar zit gewoon verschil in als jij bv permanent een meter gebruikt die eigenlijk een afwijking geeft van laten we zeggen 0,2 bar dan ga je dit terug zien en voelen uiteindelijk op de banden. zeker als je wat harder rondgaat luistert die spanning heel nauw. slangetje eraan is leuk maar niet noodzakelijk zou dan zelf kiezen voor haakse ventielen, snap niet dat deze niet standaard al op motoren zitten

Mijn bandendrukmeter had ik vergeleken met die van de pirelli bandenboer op circuit Assen. Zat 0.5bar verschil tussen. Nu weet ik niet of die pirelli een geijkte meter had ;p maar om aan te geven dat het iig flink kan verschillen
 
Ik heb deze,ca 15 euro.
2394a_1.jpg

En die heeft me tot nu toe niet teleur gesteld.
Kan ook druk aflaten met de knop.
Haakse ventielen zijn dan wel een pre,maar gewone gaan ook,met wat handigheid.
Zowel banden tekening,als slijtage, als vertrouwen in grip zijn ruimschoots voldoende.
Uiteraard is er troep en top meters...
Maar +100 euro voor een metertje dat 0,05 bar nauwkeuriger is 🤔 🤔
 
Hoezo zijn mensen tevreden met een afwijkende weergave ? Of word er dan bedoeld dat het niet erg is zolang je maar weet hoeveel die afwijkt ?!

Moet er neit aan denken om met meters te werken die niet accuraat zijn, zet je je voorband op 2.3 bar ( volgens de meter) en dat blijkt dat misschien 2.0 te zijn of misschien wel 3.0 ?!
 
Heb ik een tijdje geleden gehad, op m'n motor naar het werk, daar even bandenspanning checken, moest wat lucht bij (terwijl ze helemaal niet zo zacht aan voelden). Onderweg naar huis voelden ze kneiterhard en stug.

De volgende dag m'n eigen pomp naar het werk mee genomen, de de twee pompen die we op het werk hadden liggen er bij gepakt en een testopstelling gemaakt met een geijkte manometer.

Wat bleek? De pomp waarmee ik mijn banden had opgepompt gaf 0,5 te weinig aan, de andere (profi) pomp op het werk gaf 0,2 te weinig aan en wonder boven wonder (meer geluk dan wijsheid!) mijn cheapo Cranenbroek pomp bleek precies goed te zijn. _O-




Maar goed, als je op gevoel/signalen van je motor de banden op de correcte spanning zet, maakt het dan uit wat je metertje aangeeft? Als je maar altijd de zelfde referentie (altijd de zelfde meter!) gebruikt. Het mooiste zou zijn als ze allemaal binnen een kleine tolerantie zaten, maar daar kun je ook van duurdere pompen niet per sé van uit gaan.
 
Hoezo zijn mensen tevreden met een afwijkende weergave ? Of word er dan bedoeld dat het niet erg is zolang je maar weet hoeveel die afwijkt ?!

Moet er neit aan denken om met meters te werken die niet accuraat zijn, zet je je voorband op 2.3 bar ( volgens de meter) en dat blijkt dat misschien 2.0 te zijn of misschien wel 3.0 ?!

Dat zou mijn insteek zijn.
Ik weet niet of,of hoeveel ,mijn meter afwijkt.
S'morgens na een uur in de banden warmers ga ik meten en zet ze op de juiste druk,na een paar sessies meet ik opnieuw als de banden of niet de gewenste feedback/vertrouwen geven of vreetsporen zouden gaan vertonen.
Dat laatste zelden meegemaakt,dus het meterje zal zijn werk doen.
 
Dat zou mijn insteek zijn.
Ik weet niet of,of hoeveel ,mijn meter afwijkt.
S'morgens na een uur in de banden warmers ga ik meten en zet ze op de juiste druk,na een paar sessies meet ik opnieuw als de banden of niet de gewenste feedback/vertrouwen geven of vreetsporen zouden gaan vertonen.
Dat laatste zelden meegemaakt,dus het meterje zal zijn werk doen.
NIet lullig bedoeld maar jij noemt het de juiste druk, je weet niet of het de juiste druk is omdat je niet weet hoeveel je meter afwijkt ;)
 
Heb ik een tijdje geleden gehad, op m'n motor naar het werk, daar even bandenspanning checken, moest wat lucht bij (terwijl ze helemaal niet zo zacht aan voelden). Onderweg naar huis voelden ze kneiterhard en stug.

De volgende dag m'n eigen pomp naar het werk mee genomen, de de twee pompen die we op het werk hadden liggen er bij gepakt en een testopstelling gemaakt met een geijkte manometer.

Wat bleek? De pomp waarmee ik mijn banden had opgepompt gaf 0,5 te weinig aan, de andere (profi) pomp op het werk gaf 0,2 te weinig aan en wonder boven wonder (meer geluk dan wijsheid!) mijn cheapo Cranenbroek pomp bleek precies goed te zijn. _O-




Maar goed, als je op gevoel/signalen van je motor de banden op de correcte spanning zet, maakt het dan uit wat je metertje aangeeft? Als je maar altijd de zelfde referentie (altijd de zelfde meter!) gebruikt. Het mooiste zou zijn als ze allemaal binnen een kleine tolerantie zaten, maar daar kun je ook van duurdere pompen niet per sé van uit gaan.
Normale band/ normaal straat gebruik zal het allemaal wel meevallen.

maar bij circuitbanden/ circuit gebruik etc komt het mij wat nauwkeuriger, vooral omdat je de band / je dag er mee kan vernaggelen
 
NIet lullig bedoeld maar jij noemt het de juiste druk, je weet niet of het de juiste druk is omdat je niet weet hoeveel je meter afwijkt ;)
ik kijk in de tabel van pirelli,die ik altijd bij me heb,daarmee stel ik de druk in .
Dikwijls in overleg,bij kouder of warmer weer, met mensen in mijn gezelschap.
Ik ga van mijn meter uit wat moet ik anders.?
Zoals hierboven al aangegeven :

Maar goed, als je op gevoel/signalen van je motor de banden op de correcte spanning zet, maakt het dan uit wat je metertje aangeeft? Als je maar altijd de zelfde referentie (altijd de zelfde meter!) gebruikt. Het mooiste zou zijn als ze allemaal binnen een kleine tolerantie zaten, maar daar kun je ook van duurdere pompen niet per sé van uit gaan.

Tot nu toe bevestigen de waarden van mijn meter dat ik met de juiste drukken rij, god weet is het ding zelf heel nauwkeurig 🤗
Ik ga me pas druk maken als mijn gevoel,vreetsporen en vertrouwen in de banden en daarmee de spanningen niet meer overeen komen met mijn beleving....
Moet het nog meemaken...
 
ik kijk in de tabel van pirelli,die ik altijd bij me heb,daarmee stel ik de druk in .
Dikwijls in overleg,bij kouder of warmer weer, met mensen in mijn gezelschap.
Ik ga van mijn meter uit wat moet ik anders.?
Zoals hierboven al aangegeven :

Maar goed, als je op gevoel/signalen van je motor de banden op de correcte spanning zet, maakt het dan uit wat je metertje aangeeft? Als je maar altijd de zelfde referentie (altijd de zelfde meter!) gebruikt. Het mooiste zou zijn als ze allemaal binnen een kleine tolerantie zaten, maar daar kun je ook van duurdere pompen niet per sé van uit gaan.

Tot nu toe bevestigen de waarden van mijn meter dat ik met de juiste drukken rij, god weet is het ding zelf heel nauwkeurig 🤗
Ik ga me pas druk maken als mijn gevoel,vreetsporen en vertrouwen in de banden en daarmee de spanningen niet meer overeen komen met mijn beleving....
Moet het nog meemaken...
@ZXRH88 bedoeld de afwijking in je meter, ten opzichte van wat de druk écht is.
Als -jouw- meter 2,3Bar zegt, kan het in werkelijkheid heel iets anders zijn.. Dat is wat hij bedoeld (denk ik :) ).
Jij praat over koud/warm afwijking. Daar kun je prima afgaan op je huidige meter. De hoeveelheid toename/afname in druk zal van meter tot meter zeer minimaal zijn. Maar de absolute afwijking kan veel verschil in zitten.

Afgaan op gevoel/vreetsporen e.d. is prima :)
 
Iets afwijking boeit niet, maar natuurlijk wel je tekening en gevoel in de gaten houden.
Een geijkte is leuk, maar duur en moet je ook opnieuw ijken.
De Oxford die La diabla linkte gebruik ik ook en ben tevreden over mijn banden en de slijtage dus ik vind het goed.
 
SmartSelect_20210909-161145_Chrome.jpg


Ik vertrouw op die zwarte digitale bandenspanningsmeters die je bij de gamma en anwb voor 12 euro kunt kopen. Ik heb er 2 en ook nog een leuke analoge van Daytona erbij met een knop om lucht weg te laten lopen. Alledrie geven ze momenteel dezelfde waardes aan. Of die analoge over 5 jaar nog steeds goed is betwijfel ik, maar bij de digitale niet.
 
@ZXRH88 bedoeld de afwijking in je meter, ten opzichte van wat de druk écht is.
Als -jouw- meter 2,3Bar zegt, kan het in werkelijkheid heel iets anders zijn.. Dat is wat hij bedoeld (denk ik :) ).
Jij praat over koud/warm afwijking. Daar kun je prima afgaan op je huidige meter. De hoeveelheid toename/afname in druk zal van meter tot meter zeer minimaal zijn. Maar de absolute afwijking kan veel verschil in zitten.

Afgaan op gevoel/vreetsporen e.d. is prima :)

Nee ik bedoel niet tussen koud of warm,ik heb het over kouder of warmer weer (buiten en daarmee baan temperaturen)
Het is helemaal niet gezegd dat mijn meter afwijkt,ik ga er alsnog van uit dat die correct is.
Wat ik stel is : dat als mijn meter bagger zou zijn,ik dat al lang terug had moeten vinden in mijn banden en beleving,nietwaar?
Ik heb me voldoende in de banden materie ingelezen en ervaren om te weten hoe en of het werkt.
 
ik kijk in de tabel van pirelli,die ik altijd bij me heb,daarmee stel ik de druk in .
Dikwijls in overleg,bij kouder of warmer weer, met mensen in mijn gezelschap.
Ik ga van mijn meter uit wat moet ik anders.?
Zoals hierboven al aangegeven :

Maar goed, als je op gevoel/signalen van je motor de banden op de correcte spanning zet, maakt het dan uit wat je metertje aangeeft? Als je maar altijd de zelfde referentie (altijd de zelfde meter!) gebruikt. Het mooiste zou zijn als ze allemaal binnen een kleine tolerantie zaten, maar daar kun je ook van duurdere pompen niet per sé van uit gaan.

Tot nu toe bevestigen de waarden van mijn meter dat ik met de juiste drukken rij, god weet is het ding zelf heel nauwkeurig 🤗
Ik ga me pas druk maken als mijn gevoel,vreetsporen en vertrouwen in de banden en daarmee de spanningen niet meer overeen komen met mijn beleving....
Moet het nog meemaken...
Ik voel mij, wederom, niet begrepen door u meneer ;)

Ik doel er op dat je niet weet of je meter afwijkt.. ik zeg niet dat jouw manier verkeerd is maar jij zegt dat je ze op de opgegeven spanning zet ( wat je dus niet weet omdat je niet weet of je meter afwijkt )

uiteindelijk is gevoel en tekening het belangrijkste ! Dat ben ik zeker met je eens hoor.

rij zelf mijn voorband 1.5 tiende hoger dan voorgeschreven, achterband 1 tiende

jajjajajja geijkte meter :)
@ZXRH88 bedoeld de afwijking in je meter, ten opzichte van wat de druk écht is.
Als -jouw- meter 2,3Bar zegt, kan het in werkelijkheid heel iets anders zijn.. Dat is wat hij bedoeld (denk ik :) ).
Jij praat over koud/warm afwijking. Daar kun je prima afgaan op je huidige meter. De hoeveelheid toename/afname in druk zal van meter tot meter zeer minimaal zijn. Maar de absolute afwijking kan veel verschil in zitten.

Afgaan op gevoel/vreetsporen e.d. is prima :)
Jij snapt mij tenminste nog een beetje hahha
Nee ik bedoel niet tussen koud of warm,ik heb het over kouder of warmer weer (buiten en daarmee baan temperaturen)
Het is helemaal niet gezegd dat mijn meter afwijkt,ik ga er alsnog van uit dat die correct is.
Wat ik stel is : dat als mijn meter bagger zou zijn,ik dat al lang terug had moeten vinden in mijn banden en beleving,nietwaar?
Ik heb me voldoende in de banden materie ingelezen en ervaren om te weten hoe en of het werkt.
Jouw omgekeerde conclusie is zowel correct als tevens juist, als je het mij vraagt.

Ik geloof niet dat het grote verschil voor "ons" zit in een tiende meer of minder hoor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan