Het circuit op met .... Algemeen Circuitdagtopic

Ik wil een extra helm kopen voor de circuitdagen, maar toen ik binnenliep bij de helmenboer om een Scorpion Exo 1400 Air Carbon te halen ging ik twijfelen omdat daar een intern zonnevizier in zit. (kijk je tegen de bovenkant aan als je achter je ruitje duikt, komt dat ding wel eens ongewild naar beneden?) Vervolgens andere merken/modellen gecheckt, maar die hebben niet allemaal een dubbel D sluiting. Resultaat: Zonder helm weer naar huis en even uitzoeken wat de eisen en opties zijn.
Omdat ik niet kan vinden of bij circuitdagen (geen wedstrijden) een snelsluiting wel mag zou ik dat willen weten
Ik zou ook graag ervaringen willen horen over een intern zonnevizier tijdens circuitgebruik en ben zeker geinteresseerd als iemand een Scorpion Exo 1400 air Carbon hiervoor gebruikt.

Yes ik gebruik hem, erg fijne helm, vooral voor de prijsklasse. Zonnebriler direct uitgehaald en een "normaal" donker vizier bij.
Helm is enigszins luidruchtig in vergelijk duurdere modellen, maar ik heb toch dopjes in op het circuit.
Moet wel zeggen dat de bump in mijn pak blijkbaar te hoog is, aangezien ik met deze en mijn vorige helm hem raak wanneer ik me helemaal opvouw op een recht stuk. Hierdoor komt de helm wat naar voren. Ga voor volgend seizoen de bump wat in laten nemen.
 
Dank voor de reacties, ik ben weer wat wijzer. Misschien nog een rondje kijken voor een superaanbieding op de motorbeurs en dan hakken we de knoop door. Eerste circuitdag is pas eind april
 
mijn advies, gewoon een super sport georiënteerde helm kopen zonder zonneviezier, deze beperken namelijk je kijk hoek want de opening van je vizier word kleiner daardoor.
My 2 cents
 
Zo,

Circuitprogramma voor dit seizoen vastgelegd :)

10 april TOMS Assen, kijken hoe dat gaat met mn ouwe gebakje tussen al die potentiele ZAC coureurs _O-
15 mei Zolder, nieuw asfalt inwijden
25 mei Zolder, gewoon om de regelmaat erin te houden
5-6 juni Assen 4-uurs race met ART motor (duitse organisatie), eerste wedstrijd :)

En dan zien we wel verder..... Eerst dit maar eens tot een goed eind brengen. Motorfiets heeft in ieder geval nog niet zo'n compact programma gereden de afgelopen jaren.
 
Zo,

Circuitprogramma voor dit seizoen vastgelegd :)

10 april TOMS Assen, kijken hoe dat gaat met mn ouwe gebakje tussen al die potentiele ZAC coureurs _O-
15 mei Zolder, nieuw asfalt inwijden
25 mei Zolder, gewoon om de regelmaat erin te houden
5-6 juni Assen 4-uurs race met ART motor (duitse organisatie), eerste wedstrijd :)

En dan zien we wel verder..... Eerst dit maar eens tot een goed eind brengen. Motorfiets heeft in ieder geval nog niet zo'n compact programma gereden de afgelopen jaren.

vertel eens wat meer over die 4 uurs wedstrijd 5 en 6 juni? neem aan dat je dit niet alleen doet?
zie op hun site 5 en 6 juni niet staan? wel 20 en 21 mei
 
Laatst bewerkt:
Nee doe ik niet alleen ;) Minimaal met 2 coureurs, en je mag kiezen of je met één of twee motoren start. Vetste is natuurlijk op één motor. Maar dat moet ik nog even bekijken, hangt een beetje af van de 2e coureur.

Ik ben vorig jaar een weekendje gaan rijden op Oschersleben in hetzelfde weekend als zo'n 4 uurs race, en zijn leuke evenementjes. Was voor mij een testje of ik het tempo kon bijbenen zonder met afstand laatste te worden en dat lukte vrij aardig. Winnen ga ik toch niet, maar ik vind het hele classic endurance gebeuren wel een mooi spelletje.
Ik sleutel zelf al jaren bij een team dat de 4 uur in Spa rijd bij de bikersclassic, dat is het serieuze werk. Dit is een opstapje, maar dus wel leuk. Interesse? ;) Ik heb nog geen vaste teammaat.

Hier is wat meer te lezen:
 
Nee doe ik niet alleen ;) Minimaal met 2 coureurs, en je mag kiezen of je met één of twee motoren start. Vetste is natuurlijk op één motor. Maar dat moet ik nog even bekijken, hangt een beetje af van de 2e coureur.

Ik ben vorig jaar een weekendje gaan rijden op Oschersleben in hetzelfde weekend als zo'n 4 uurs race, en zijn leuke evenementjes. Was voor mij een testje of ik het tempo kon bijbenen zonder met afstand laatste te worden en dat lukte vrij aardig. Winnen ga ik toch niet, maar ik vind het hele classic endurance gebeuren wel een mooi spelletje.
Ik sleutel zelf al jaren bij een team dat de 4 uur in Spa rijd bij de bikersclassic, dat is het serieuze werk. Dit is een opstapje, maar dus wel leuk. Interesse? ;) Ik heb nog geen vaste teammaat.

Hier is wat meer te lezen:

ik heb zeker interesse, maar heb geen classic bike haha alhoewel mijn k9 is ook al weer 11 jaar oud😁
 
Volgens mij mogen er "youngtimers" meedoen tot '98 ofzo. Maar ik heb 18" wielen en ga dus starten in de ouwe meuk klasse.

11 jaar lijkt ook alweer oud als je het zo bekijkt maar is natuurlijk gewoon een hypermoderne superbike eigenlijk :t Maar als je serieus interesse hebt.... stuur maar eens een berichtje. Ik denk dat het een leuke vorm van racen is die nog soort van betaalbaar is, dus ik zou vollere startvelden verwachten bij zoiets.
 
mijn advies, gewoon een super sport georiënteerde helm kopen zonder zonneviezier, deze beperken namelijk je kijk hoek want de opening van je vizier word kleiner daardoor.
My 2 cents
Hoe moet ik dat zien?
Loopt de bovenste helmrand dan iets meer naar beneden zodat het vizier een kleiner oppervlakte (hoogte) heeft?
Mijn dailey driver is een Nolan N86, op de ene motor perfect, maar op mijn HP2 zie ik steeds de rand. :Y

Ik heb er nog niet met mijn Airoh op gereden. Maar iedere keer als ik de Airoh opzet ervaar ik wel breedbeeld en optisch minder vervorming.
En die is ook met zonnevizier.
 
Zo,

Circuitprogramma voor dit seizoen vastgelegd :)

10 april TOMS Assen, kijken hoe dat gaat met mn ouwe gebakje tussen al die potentiele ZAC coureurs _O-
15 mei Zolder, nieuw asfalt inwijden
25 mei Zolder, gewoon om de regelmaat erin te houden
5-6 juni Assen 4-uurs race met ART motor (duitse organisatie), eerste wedstrijd :)

En dan zien we wel verder..... Eerst dit maar eens tot een goed eind brengen. Motorfiets heeft in ieder geval nog niet zo'n compact programma gereden de afgelopen jaren.
Voor de TOMS niet zo boeiend. Veilig rijden is belangrijker als snelheid.






Mijn kalender: ( tussen ) is ovb.
Datum - Waar - Organisatie - Activiteit:
Zaterdag 8 februari - Dinxperlo - Feestavond
Vrijdag 20 maart - Alcarras - RaceCracks - Vrij rijden
Zaterdag 21 maart - Alcarras - RaceCracks - Vrij rijden
Zondag 22 maart - Alcarras - RaceCracks - Vrij rijden
Vrijdag 10 april - Assen - RSZ - Vrij rijden
Zaterdag 11 april - Assen - RSZ - Race 1+2
Zondag 3 mei - Assen - RSZ - Vrij rijden (MF Gixxerdag)
(Zaterdag 9 mei - Hengelo (Gld) - BeNeCup - Extra racedag ???)
(Zondag 10 mei - Hengelo (Gld) - BeNeCup - Extra racedag???)
Maandag 18 mei - Zandvoort - RSZ - 4u endurance
Maandag 15 juni - Assen - RSZ - Race 3+4
(Maandag 29 juni - Oschersleben - Racecracks - Extra racedag???)
(Dinsdag 30 juni - Oschersleben - Racecracks - Extra racedag???)
Zondag 12 juli - Assen - RSZ - Race 5+6
Zaterdag 18 juli - Dinxperlo - Zomeravond braderie - promotie
Zaterdag 8 augustus - Dijon (Frankrijk) - RSZ - Race 7+8
Zondag 9 augustus - Dijon (Frankrijk) - RSZ - 2u endurance
Maandag 31 augustus - Zandvoort - RSZ - Race 9+10
Maandag 28 september - Assen - RSZ - 4u Endurance
Maandag 12 oktober - Assen - RSZ - Race 11+12
 
Zandvoort schijnt vanaf dit weekend weer te boeken te zijn via MSL las ik ergens, denk dat er wel animo is voor de "nieuwe"baan.

@Roy "R"acing Vorig seizoen wou ik al eens bij je komen kijken op assen, dit jaar moet ik dat maar eens waar gaan maken.
 
Jihaa, :t Doet die man goed! Lekker uitgebreide kalender zo.

En dat het tempo wat minder hoog ligt bij de TOMS is prima, wordt mn eerste keer op Assen. Racecursus is een mooie voorbereiding op de 4-uurs leek me, in dit geval beter dan een dagje vrij rijden.
 
Uhmm, die TOMS cursus gaat allemachtig langzaam volgens mij.. denk dat een circuitdagje je meer brengt ( met voorrijder bijv. )
 
Hhhhmmm.... Er zal toch wel wat gang in zitten, het heeft toch geen zin om echt debiel langzaam achter elkaar aan te sjokken. En de instructeurs zullen toch wel wat handige tips over hoe en wat en waar op de baan te vergeven hebben hoop ik. En oefenstartjes met een groepje richting bocht 1 leken me ook wel waardevol ;) Dat doe je op een dagje vrij rijden weer wat minder zeg maar. Nou ja we gaan het zien, ik heb er in ieder geval wel zin in.

Ik heb tot nu toe altijd wel redelijk wat opgestoken van tips van anderen over de aanpak van bepaalde bochten of delen circuit. En Ik probeer tussen mn sessies door altijd wel tactisch wat af te kijken van anderen. Dat gaat echt super in Oschersleben trouwens. Daar sta je binnen het circuit op een verhoging en binnen 50m lopen heb je zicht over het hele circuit. Werkt echt heel goed om een bepaalde rijder eens goed te bekijken en analyseren :t
 
Zandvoort schijnt vanaf dit weekend weer te boeken te zijn via MSL las ik ergens, denk dat er wel animo is voor de "nieuwe"baan.

@Roy "R"acing Vorig seizoen wou ik al eens bij je komen kijken op assen, dit jaar moet ik dat maar eens waar gaan maken.
Haha, altijd gezellig. Maar om eerlijk te zijn zeg ik dat tegen iedereen dus nu je het zegt herinner ik het me maar als je er daadwerkelijk bent moet je mijn geheugen weer even opfrissen.

Jihaa, :t Doet die man goed! Lekker uitgebreide kalender zo.

En dat het tempo wat minder hoog ligt bij de TOMS is prima, wordt mn eerste keer op Assen. Racecursus is een mooie voorbereiding op de 4-uurs leek me, in dit geval beter dan een dagje vrij rijden.
Hhhhmmm.... Er zal toch wel wat gang in zitten, het heeft toch geen zin om echt debiel langzaam achter elkaar aan te sjokken. En de instructeurs zullen toch wel wat handige tips over hoe en wat en waar op de baan te vergeven hebben hoop ik. En oefenstartjes met een groepje richting bocht 1 leken me ook wel waardevol ;) Dat doe je op een dagje vrij rijden weer wat minder zeg maar. Nou ja we gaan het zien, ik heb er in ieder geval wel zin in.

Ik heb tot nu toe altijd wel redelijk wat opgestoken van tips van anderen over de aanpak van bepaalde bochten of delen circuit. En Ik probeer tussen mn sessies door altijd wel tactisch wat af te kijken van anderen. Dat gaat echt super in Oschersleben trouwens. Daar sta je binnen het circuit op een verhoging en binnen 50m lopen heb je zicht over het hele circuit. Werkt echt heel goed om een bepaalde rijder eens goed te bekijken en analyseren :t
Toms is echt een licentie training en geen circuittraining “hoe doe je het beste een rondje Assen. Je leert er altijd van maar hoofddoel is laten zien dat je veilig op de baan bent.
Meeste leer ik van een rondje lopen, zie je het meeste. Probeer altijd de avond voor een nieuw circuit een rondje te lopen. Lay out mee.
 
Haha, altijd gezellig. Maar om eerlijk te zijn zeg ik dat tegen iedereen dus nu je het zegt herinner ik het me maar als je er daadwerkelijk bent moet je mijn geheugen weer even opfrissen.



Toms is echt een licentie training en geen circuittraining “hoe doe je het beste een rondje Assen. Je leert er altijd van maar hoofddoel is laten zien dat je veilig op de baan bent.
Meeste leer ik van een rondje lopen, zie je het meeste. Probeer altijd de avond voor een nieuw circuit een rondje te lopen. Lay out mee.

Ja dat werd in Oschersleben ook georganiseerd, rondje lopen met een IDM coureur! Heel goed. Met de IDM coureur had ik gemist maar daarna zelf een groot deel gelopen en dat is inderdaad heel leerzaam.
 
Hhhhmmm.... Er zal toch wel wat gang in zitten, het heeft toch geen zin om echt debiel langzaam achter elkaar aan te sjokken. En de instructeurs zullen toch wel wat handige tips over hoe en wat en waar op de baan te vergeven hebben hoop ik. En oefenstartjes met een groepje richting bocht 1 leken me ook wel waardevol ;) Dat doe je op een dagje vrij rijden weer wat minder zeg maar. Nou ja we gaan het zien, ik heb er in ieder geval wel zin in.

Ik heb tot nu toe altijd wel redelijk wat opgestoken van tips van anderen over de aanpak van bepaalde bochten of delen circuit. En Ik probeer tussen mn sessies door altijd wel tactisch wat af te kijken van anderen. Dat gaat echt super in Oschersleben trouwens. Daar sta je binnen het circuit op een verhoging en binnen 50m lopen heb je zicht over het hele circuit. Werkt echt heel goed om een bepaalde rijder eens goed te bekijken en analyseren :t
Gang zit er niet echt in.. daarom kiest haast iedereen voor straat banden.

Als ik je een tip mag geven ; motorsport lifestyle organiseert circuitdagen met begeleiding op assen en evt aan het eind van de dag de msl cup of proefstarts meende ik, denk dat jij daar het meeste aan hebt
 
Avond vooraf mag je de paddock ook op dus ik gok dat je gewoon de baan op kan.. misschien even een keer vragen ( nadat je gelopen hebt natuurlijk :P )
 
Gang zit er niet echt in.. daarom kiest haast iedereen voor straat banden.

Als ik je een tip mag geven ; motorsport lifestyle organiseert circuitdagen met begeleiding op assen en evt aan het eind van de dag de msl cup of proefstarts meende ik, denk dat jij daar het meeste aan hebt

Thanx voor de tips, echt heel fijn dat er zo meegedacht wordt!

Maar aan de hand van jouw opmerkingen heb ik even wat youtube filpjes gekeken van die TOMS cursus. Gewoon gefilmd vanaf de motoren van deelnemers.... En daar heb ik best wat rondjes gezien die onder de 2:10 uitkwamen.... En er zijn 2 sessies "vrij rijden" onder begeleiding onderdeel van de cursus kreeg ik de indruk.

Ik heb natuurlijk geen enkel idee hoe hard ik rond kan op Assen, maar onder 2:10 viel bij mij al in de categorie flink de gang erin, dus dat zal uitmaken voor wat we bedoelen met doorgassen denk ik ;)
Wat betreft banden rij ik altijd op straatbanden. Nog geen echte circuitbanden gehad, misschien voor de 4-uurs race.... En slicks op 18" wielen gaat nooit gebeuren natuurlijk ;)

Ik ga het maar even zo laten denk ik (wordt vast een leerzaam dagje) en dan kijk ik wel even of ik voor de race nog een dagje vrij ga rijden of wat jij voorstelde bij motorsport lifestyle :t
 
Kun je op Assen zomaar een rondje gaan lopen de avond vooraf?
Wat niet wat het officiële standpunt is maar heb het al vaker gedaan. Zei verder niemand iets van
Avond vooraf mag je de paddock ook op dus ik gok dat je gewoon de baan op kan.. misschien even een keer vragen ( nadat je gelopen hebt natuurlijk :P )
Ja dat mag. Alleen geen gemotoriseerde voertuigen en laat natuurlijk geen rommel achter ed.

Gang zit er niet echt in.. daarom kiest haast iedereen voor straat banden.

Als ik je een tip mag geven ; motorsport lifestyle organiseert circuitdagen met begeleiding op assen en evt aan het eind van de dag de msl cup of proefstarts meende ik, denk dat jij daar het meeste aan hebt

2 the Experience, lage instap maar ik dacht dat supervet al wel de nodige ervaring heeft alleen Assen niet kent. Ik weet niet wat hij op vergelijkbare banen voor tijden kan rijden

Thanx voor de tips, echt heel fijn dat er zo meegedacht wordt!

Maar aan de hand van jouw opmerkingen heb ik even wat youtube filpjes gekeken van die TOMS cursus. Gewoon gefilmd vanaf de motoren van deelnemers.... En daar heb ik best wat rondjes gezien die onder de 2:10 uitkwamen.... En er zijn 2 sessies "vrij rijden" onder begeleiding onderdeel van de cursus kreeg ik de indruk.

Ik heb natuurlijk geen enkel idee hoe hard ik rond kan op Assen, maar onder 2:10 viel bij mij al in de categorie flink de gang erin, dus dat zal uitmaken voor wat we bedoelen met doorgassen denk ik ;)
Wat betreft banden rij ik altijd op straatbanden. Nog geen echte circuitbanden gehad, misschien voor de 4-uurs race.... En slicks op 18" wielen gaat nooit gebeuren natuurlijk ;)

Ik ga het maar even zo laten denk ik (wordt vast een leerzaam dagje) en dan kijk ik wel even of ik voor de race nog een dagje vrij ga rijden of wat jij voorstelde bij motorsport lifestyle :t

Nee vrij rijden heb je niet dacht ik? Enige waar wat gas gegeven word is bij de oefenraces dacht ik? Maar mail RSZ/vraag in het ZAC topic en vraag ze naar de dag! Maar hoe dan ook leerzaam en als je de smaak te pakken hebt kan je iig een licentie aanvragen :)
 
Ik heb ervaring op Zolder, daar heb ik ongeveer 15 dagen gereden ofzo. En afgelopen seizoen daar 2.02 gereden. Maar inderdaad nog nooit op Assen. Ik heb een mail gestuurd naar RSZ met wat vragen inderdaad. Over de inhoud van de sessies en nog iets technisch.

Komt vast allemaal goed, ik heb nu al zin in 10 april, en ga het daarna wel bekijken, wie weet wat er van komt.... ;) :W
 
Bij de TOMS-cursus in oktober reed er een 72-jarige mee. Hoj was trouwens zeker niet een van de langzaamsten, want had al veel ervaring met circuitdagen en reed heel netjes rond.
 
Leeftijd heeft gelukkig niet altijd invloed. Ervaring en mentaliteit doet ook een hoop :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan