Het circuit op met .... Algemeen Circuitdagtopic

Lekker leesvoer Twonha, zoals altijd van jouw hand. Gaaf ding die GYTR R6, ik wist niet dat ze die hadden.
Tja, ze hádden ze ook nog niet, pas sinds afgelopen weekend! :+ Vorig jaar reed CRT nog met Honda CBR motoren, toen verhuurden ze die ook. Ik wil m'n eigen Street Triple niet in de grindbak zien, maar race niet vaak genoeg voor een tweede motor. Dan is huren een goed alternatief, wat mij betreft!

Ik zat bij jullie in de groep en die machines zagen er erg gaaf uit. Zoals jij de dag omschrijft was ie ook. Eerste sessie was het ergst. Had het idee dat mijn achterwiel alle kanten op wilde behalve de juiste. 😉

Gelukkig waren er ook momenten dat er op de gehele baan een droog lijn was. Heb een leuk dagje gehad. Was voor mij de eerste keer de gehele dag vrij rijden en dat beviel goed. Ondanks de mindere onstandigheden 2 seconden van mijn tijd af kunnen snoepen.
Precies. *O*
 
Maandag was een rare dag inderdaad, sessie 1 toch een droge lijn na 2 rondjes, dus toch nog een 2.04 neer gezet. sessie 2 en 3 waren droog voor mij, dus daar nog een 1:57.0 weten te klokken, en sessie 4 was 5 minuten voor de sessie ineens een plensbui, en geen zin meer om met koude handen wielen te gaan wisselen, dus die heb ik niet gereden. sessie 5 droog de baan op, eenmaal bij stekkenwal begon het keihard to hozen, dus langzaan terug naar de paddock, motor in de aanhanger, en wegwezen, haha!
 
Gisteren ook op natte Assen geweest (die dag met Racecracks)
Vooral veel vrij harde wind : (
Eerste keer met de regenbanden, heb mij zeer kostelijk vermaakt en is dus een goede investering! *D
 
Ik heb afgelopen maandag m'n jaarlijkse circuitdag gehad, deze keer met de splinternieuwe R6 GYTR huurmotoren van CRT (https://crtholland.nl/motorverhuur-crt). We waren letterlijk de eerste huurders / gebruikers van deze fietsen, heel gaaf om mee te maken en mee te racen!

Deel 1: het gezeur over de man, de motor, de zon
De weersomstandigheden waren beter dan vandaag begrijp ik, maar ook lang niet fijn. Elke sessie voelde als een eerste: steeds weer op andere plekken nat, waardoor ik niet echt wende aan de motor en de baan. In typische Assen-stijl ging het van regen naar miezer naar zonneschijn naar hagel en weer terug. Als je daar niet zenuwachtig van wordt, had je nog best een aardig dagje kunnen hebben, maar ideaal was het zeker niet.

Het is wel effe wennen hoor, zo'n racemonster. Ik vond het knoppencircus aan het stuur, het snoeiharde zadel en de stijve machine meer intimideren dan uitnodigen. Het helpt ook niet, zeker met deze weersomstandigheden, dat je wéét: het is een motor van bijna 20.000 euro. Een crash is eigenlijk geen optie, terwijl je juist het circuit opzoekt omdat je daar wel veilig moet kunnen crashen. Heel eerlijk, als je een motor verhuurt en er is geen afkoop van eigen risico, dan kun je voor mij beter oud barrel met goede banden en vering neerzetten, dan deze superdeluxe compleet gepimpte Yamaha's. Maar don't get me wrong: voor wie wél echt hard gaat op een motor, is het wél de perfecte fiets!

Wat dat persoonlijke betreft: ik merk dat ik zelden meer sportief rijd. Ik héb niet eens meer een sportmotor, dus alles (zithouding, insturen, accelereren, lijnen, kijken) moet weer opgefrist worden op zo'n enkele dag. Sinds ik meer tour dan race, ben ik duidelijk niet meer gewend aan het maken van sportieve hellingshoeken. Normaliter rijd ik zo tussen 2:11 en 2:15. Geen interessante tijden, maar ik hoef me nergens voor te schamen. Verder dan 2:19 kwam ik maandag niet. Schandalig voor de motor, maar goed, wie doet je wat. In mijn groep was ik één van de langzame jongens, dus het is niet dat het niet hard kon, ik durfde zelf gewoon niet zo goed.

Deel 2: het gejubel over de motor, het geluk, en het afsluiten van een tijdperk
Ik zei het al, dit was geen gewone sportmotor, deze R6 is specifiek gemaakt voor het circuit. Heel gaaf om op te 'mogen' rijden, en ze zette echt geen stap verkeerd. Het zijn fan-tas-tische motoren, ik had oprecht het gevoel alsof ik een computerspel speelde, zo veel vertrouwen kon de motor geven. Mijn ervaring met 1000cc motoren is te verwaarlozen, maar deze R6 voelde sneller dan de '04 GSXR 750 waar ik voorheen mee reed. En dat gevoel dat alles wat ik deed nog veel harder had gekund, is wel echt fijn.

We mochten klagen over het weer, maar we mochten óók wel een beetje gerust ademhalen. We hebben immers alle vijf de sessies van start tot finish gereden. En tijdens het rijden zelf heeft het eigenlijk niet geregend. Op een dag waarbij de baan tien keer nat is geworden, mag je dan wel van redelijk geluk spreken volgens mij. Zo'n dagje Assen moet leuk blijven: als het echt met bakken uit de hemel komt, valt er voor mij niet zoveel plezier te beleven. Dat we dus 100% rijtijd hebben kunnen 'benutten' (zij het op aangepast tempo), zie ik als een kleine zegen.

Ondertussen heb ik een paar jaar voorzichtig geproefd aan circuitrijden, een paar jaar wat vaker de baan opgezocht, en nu een paar jaar slechts één dag per jaar gedaan. Sinds 2008 geracet op Assen, Zandvoort, Croix, Ecuyers, Alès, met allerlei organisaties en motoren en met allerlei toffe mensen. Maar de laatste jaren hielden vrienden het vaker voor gezien, ben ik op straat rustiger gaan rijden, en wil ik toch ook eens andere dingen gaan doen zoals een motorreis. En hoewel je volgens mij nergens veiliger valt dan op circuit, ben ik niet meer de vrijgezel zonder verantwoordelijkheden. Ik had dus van tevoren voor mezelf besloten: als ik een leuke dag heb en onder de 2:20 rijden kan, zou het wel eens de laatste circuitdag geweest kunnen zijn. Die doelstellingen zijn - in meer of mindere mate - behaald. Ik vind zo'n circuitdag nog steeds supergaaf om te doen, maar ook superspannend. Mocht ik ooit een circuitmotor kopen en een paar dagen per jaar racen, kan het zó weer een verslaving zijn. Maar tot die tijd is het een boek dat ik even opzij ga leggen. Heb er oprecht van genoten, en dat heb ik nu genoeg gedaan.

Deel 3: plaatjes bij de praatjes
Bekijk bijlage 1628381
Bekijk bijlage 1628389
Bekijk bijlage 1628392
Bekijk bijlage 1628390
Bekijk bijlage 1628391

Je outfit past perfect bij de R6 :t
 
Iemand nog tips voor een budget circuit helm?

Had een Scorpion exo1400 carbon maat L, maar helaas bij een schuivertje het asfalt geraakt. Was op zich tevreden, maar field of view was niet "hoog" genoeg.
Nu gisteren op assen eerst een agv k1 maat L gereden. 0 zicht naar boven, helemaal niks. Toen van een maatje een oude arai rx7 gp geleend, maat M, wat was dat een verschil.
Blijkbaar altijd met een te grote helm gereden, die naar beneden zakt. Nu dus op zoek naar een ander. Weinig eisen, gebruik alleen op circuit, dus zicht en ventilatie.
 
Iemand nog tips voor een budget circuit helm?
Had een Scorpion exo1400 carbon maat L, maar helaas bij een schuivertje het asfalt geraakt. Was op zich tevreden, maar field of view was niet "hoog" genoeg.
Nu gisteren op assen eerst een agv k1 maat L gereden. 0 zicht naar boven, helemaal niks. Toen van een maatje een oude arai rx7 gp geleend, maat M, wat was dat een verschil.
Blijkbaar altijd met een te grote helm gereden, die naar beneden zakt. Nu dus op zoek naar een ander. Weinig eisen, gebruik alleen op circuit, dus zicht en ventilatie.

scorpion R1 air
kyt nx race
LS2 arrow
 
De Airoh ST701 heeft ook een groot gezichtsveld en zie je her en der nog wel overjarig in de aanbieding.
Dit is nu mijn reservehelm, heb inmiddels na een schuiver de tweede LS2 FF327.
Het nieuwe model is een carbon helm met goed gezichtsveld.
De oude is een glasfiber model, maar ook erg goed.
Prijzen waar de concurrentie niet aan kan tippen.
De kwaliteit is top.

Edit. Maar een helm moet vooral goed passen, en bijvoorbeeld geen pijn doen.
Ieder hoofd is anders. In verleden zaten Nolan/X-lite helmen mij wel altijd perfect.
Misschien is dat een richtlijn dat de FF327 of de ST-701 bij jou ook goed zouden kunnen zitten.

De tochtstand die Roy hieronder noemt zit er bij de LS2 helaas niet op, bij de Airoh wel.
De ventilatie van de FF327 is wel beter, alleen bij koud/vochtig/mistig weer zou je de stand wel missen op het circuit..
 
Laatst bewerkt:
Iemand nog tips voor een budget circuit helm?

Had een Scorpion exo1400 carbon maat L, maar helaas bij een schuivertje het asfalt geraakt. Was op zich tevreden, maar field of view was niet "hoog" genoeg.
Nu gisteren op assen eerst een agv k1 maat L gereden. 0 zicht naar boven, helemaal niks. Toen van een maatje een oude arai rx7 gp geleend, maat M, wat was dat een verschil.
Blijkbaar altijd met een te grote helm gereden, die naar beneden zakt. Nu dus op zoek naar een ander. Weinig eisen, gebruik alleen op circuit, dus zicht en ventilatie.
HJC RPHA 11, maar passen en kijken wat je goed zit.
Enige nadeel is de ontbrekende tochtstand die de rx7 wel heeft en die is goud, maar mij te duur.
 
Wat @Roy "R"acing zegt.
Heb zelf de rpha 11 en vind het een top helm.. naar mijn idee wel een helm voor een wat langer en smal hoofd.

Arai daarintegen wat ronder

Passen en meten ;)

Agv knelt mij verschrikkelijk bij het voorhoofd, tijdens gewoon rijden is het wel goed maar op hoge snelheid/circuit krijg ik last van m'n voorhoofd
 
Wat @Roy "R"acing zegt.
Heb zelf de rpha 11 en vind het een top helm.. naar mijn idee wel een helm voor een wat langer en smal hoofd.

Arai daarintegen wat ronder

Passen en meten ;)

Agv knelt mij verschrikkelijk bij het voorhoofd, tijdens gewoon rijden is het wel goed maar op hoge snelheid/circuit krijg ik last van m'n voorhoofd

Dan heb je een zogenaamde Deutscher Kopf en dan moet net als ik aan de Shoei . _O-:+
 
De 14e dagje mettet.
Gisteren mail van circuitfun gehad dat we niet in het paddock mogen overnachten,ik denk dat er ook weinifg B&B open is in verband met corona.
voor mij is dat 190 kilometer rijden en zal dan voor 6 uuir (of nog vroeger) moeten vertrekken om nog plek en stroom te hebben.

Iemand een idee of er alternatieven zijn 🤔
Wild kamperen lijkt me ook niks,verlies je weer veel tijd om je tent en spullen in te pakken en begin je de dag al met stress.🥺
 
HJC RPHA 11, maar passen en kijken wat je goed zit.
Enige nadeel is de ontbrekende tochtstand die de rx7 wel heeft en die is goud, maar mij te duur.
Heb ik ook. Maar ik kijk ook bovenin tegen de rand aan, had ook iets grotere view gemogen, verder fijne helm. Alleen vizier slaat snel aan, zelfs met de pinlock. Hiervoor had ik shark, daar had ik weer teveel last van wind die via de lijn de helm in kwam waardoor ogen gingen irriteren.
 
De 14e dagje mettet.
Gisteren mail van circuitfun gehad dat we niet in het paddock mogen overnachten,ik denk dat er ook weinifg B&B open is in verband met corona.
voor mij is dat 190 kilometer rijden en zal dan voor 6 uuir (of nog vroeger) moeten vertrekken om nog plek en stroom te hebben.

Iemand een idee of er alternatieven zijn 🤔
Wild kamperen lijkt me ook niks,verlies je weer veel tijd om je tent en spullen in te pakken en begin je de dag al met stress.🥺
Rain Camping GIF by VPRO
 
De 14e dagje mettet.
Gisteren mail van circuitfun gehad dat we niet in het paddock mogen overnachten,ik denk dat er ook weinifg B&B open is in verband met corona.
voor mij is dat 190 kilometer rijden en zal dan voor 6 uuir (of nog vroeger) moeten vertrekken om nog plek en stroom te hebben.

Iemand een idee of er alternatieven zijn 🤔
Wild kamperen lijkt me ook niks,verlies je weer veel tijd om je tent en spullen in te pakken en begin je de dag al met stress.🥺
Vorige maand heb ik overnacht in hotel jardins molignee anhee.
Je kan uitchecken voor 7u en er is plaats voor de aanhanger.
Het is 15min rijden naar Mettet vanuit het hotel.
 
Vorige maand heb ik overnacht in hotel jardins molignee anhee.
Je kan uitchecken voor 7u en er is plaats voor de aanhanger.
Het is 15min rijden naar Mettet vanuit het hotel.

Kijk daar kan ik iets mee 👌
Ik ga het nakijken,als optie.
Bedankt💪
 
De 14e dagje mettet.
Gisteren mail van circuitfun gehad dat we niet in het paddock mogen overnachten,ik denk dat er ook weinifg B&B open is in verband met corona.
voor mij is dat 190 kilometer rijden en zal dan voor 6 uuir (of nog vroeger) moeten vertrekken om nog plek en stroom te hebben.

Iemand een idee of er alternatieven zijn 🤔
Wild kamperen lijkt me ook niks,verlies je weer veel tijd om je tent en spullen in te pakken en begin je de dag al met stress.🥺

Dit probleem had ik afgelopen maandag ook gehad. Wij hadden bij een chinees hotel in mettet zelf geboekt. Kamer was 82 euro voor zondag op maandag. Hele nette kamers en is iets van 5 minuten rijden naar het circuit zelf. Van het ontbijt en avond eten hebben we geen gebruik gemaakt.

Hotel; L'imperiale
 
Dit probleem had ik afgelopen maandag ook gehad. Wij hadden bij een chinees hotel in mettet zelf geboekt. Kamer was 82 euro voor zondag op maandag. Hele nette kamers en is iets van 5 minuten rijden naar het circuit zelf. Van het ontbijt en avond eten hebben we geen gebruik gemaakt.

Hotel; L'imperiale
Ok,nog een optie,bedankt.
Ik denk dat ik toch maar vroeg vertrek en de 13e om 21 uur in mijn nest lig 💪
 
Terug
Bovenaan Onderaan