Het circuit op met .... Algemeen Circuitdagtopic

Ik heb welgeteld 3,5sessie op assen gereden op 22 augustus. Halve sessie gemist door vlag situaties en vanaf half vier werd het circuit afgesloten ivm geluid. Iedereen kon vroeg naar huis. Dit ondanks van tevoren elke motor op geluid werd gecontroleerd. Ontzettend duur dagje voor mij en velen anderen. Nooit meer Speer racing.

Week ervoor CRT gehad en alles perfect.
 
Laatst bewerkt:
Heb het idee dat er zelfs op assen al iets veranderd is ?! Rij al paar jaar met dezelfde jongen op dezelfde compleet standaard motor daar en dit jaar werd hij er in mei ineens uitgepikt met 104db. Vorige week bij crt 99db..
Mijn eigen fiets produceerde in mei 101.4 en vorige week zat ik daar ook onder. Behalve in 1 sessie, bleek dat de linkpipe los was 🙈

Weersomstandigheden waren grotendeels gelijk, motoren niets aan veranderd. Toch vind ik het raar.. vooral omdat er een paar fietsen reden die op start finish veel meer herrie leken te maken..
 
Geluid meten is nog wel een dingetje..... blijkbaar. Maar dat je motor in de loop der jaren een fractie harder gaat klinken geloof ik wel. Je uitlaat demping materiaal wordt minder...
Maar de verschillen die je noemt zijn wel extreem.
Wat je als harder of zachter ervaart is niet per definitie te zien op de meter. Die ervaring had ik al.

Wie heeft er hier verstand van geluidsmetingen :?
 
Idd, dat de demping minder word lijkt me duidelijk maar waarom dan op de ene dag 104 db en 3 maand later minder ?

Denk dat er heel veel ( teveel ) variabelen zijn om een juiste meting te maken
 
Er stond een stevige tegenwind op de veenslang, de meter hangt daar boven volgens mij. Ik baal behoorlijk omdat ik zelf net speciale geluidsisolatie had aangebracht in mij kuip en rond de airbox, en een stillere db-killer had gemaakt. Ofwel de cbr is echt een stofzuiger nu en dan wordt je buiten je eigen schuld om naar huis gestuurd.

Ik ben ook wel benieuwd hoe dat meten werkt aangezien iedereen de keiharde herrie van zelfs standaard panigales bijvoorbeeld wel kent. Hoe kan het dat die er niet afgehaald worden?
 
volgens mij helpt de frequentie ook, 4pitters maken vaak meer db's dan 2 pitters. ervaring van geluid is niet wat je meet.
 
volgens mij helpt de frequentie ook, 4pitters maken vaak meer db's dan 2 pitters. ervaring van geluid is niet wat je meet.
Onzin,is maar net wat je als hinderlijk of juist prettig ervaart.
Laat ik nu 1 t/m 4 cilinders rijden ,dus ik kan objectief oordelen 😇
 
Toch is het niet allemaal onzin wat @vuurbloed zegt

dB is de eenheid om geluidsdruk mee aan te geven.

Een 2 cilinder maakt over het algemeen wel een veel zwaarder en harder geluid uit de uitlaat dan een 4 cilinder, maar toch zijn het vooral de 4 cilinders waar de meeste mensen in de buurt van bijvoorbeeld een dijk het meeste last van hebben omdat het geluid in frequentie veel hoger is en dus veel verder draagt.

Het gevoel zegt in bovenstaande situatie dat de 4 cilinders dus veel meer herrie maken terwijl de dB meter juist heel wat anders zegt.
 
Toch is het niet allemaal onzin wat @vuurbloed zegt

dB is de eenheid om geluidsdruk mee aan te geven.

Een 2 cilinder maakt over het algemeen wel een veel zwaarder en harder geluid uit de uitlaat dan een 4 cilinder, maar toch zijn het vooral de 4 cilinders waar de meeste mensen in de buurt van bijvoorbeeld een dijk het meeste last van hebben omdat het geluid in frequentie veel hoger is en dus veel verder draagt.

Het gevoel zegt in bovenstaande situatie dat de 4 cilinders dus veel meer herrie maken terwijl de dB meter juist heel wat anders zegt.

Ducati's met droge platen koppelingen maken ook weer een ander geluid,airboxen produceren dikwijls meer herrie.
Dusch.
Verder heb ik ,ook,deze in exact dezelfde configuratie,dus ik weet hoe een tweecilinder klinkt 🤗

 
Mn maatje rijd met een standaard 749.. 2cil dus.
En ik een zx10r met sc pijp ( en killer )

Normaal dus niks geen last en dit jaar op 1 dag ineens wel
 
Inderdaad, vandaag een mailtje van ze ontvangen

As explained on site, mistakes were made when booking the track. Due to that, our event was put into a noise category that was not sufficient for the activity we planned. Therefore, we were forced to stop the activity after only 4 turns instead of the planned 5.
We apologize once again for this mistake that must not happen! All parties involved – us, the circuit and Racing School Europe – will learn from this mistake!
As you are missing 20% of the running time we feel obliged to credit you the corresponding ammount of EUR 40,-- / day booked.
In the next days, we will credit the ammount on the account you have with us. This credit will be used automaticall for your next booking, no matter which event you choose.
 
Daar kun je idd niets van zeggen, netjes opgelost :Y
 
Vandaag voor t eerst met een stel vrienden op Assen gereden via Racecracks😁🏍! Top dag gehad, super geregeld en heerlijk temperatuurtje natuurlijk. We hadden ons (bewust) ingeschreven voor 1+, maar zaten in “Groep 1” i.v.m drukte o.i.d🤓. Voor een eerste keer ook prima leek ons. Echter zit je dan wel om de haverklap achter de wat langzame groepjes te “toeren” waardoor je niet echt een constant ritme kunt rijden en daardoor juist slordigheidjes ontstaan.. ging de laatste ronde zelfs nog een Triumph af met een onnodige highsider. Achteraf was 1+ dus geen verkeerde geweest om wat vloeiender te kunnen rijden. Desalniettemin een top dag gehad en een prima eerste ervaring met het circuit 😁 volgend jaar zeker weer 🚀😉
 
Laatst bewerkt:
Vandaag voor t eerst met een stel vrienden op Assen gereden via Racecracks😁🏍! Top dag gehad, super geregeld en heerlijk temperatuurtje natuurlijk. We hadden ons (bewust) ingeschreven voor 1+, maar zaten in “Groep 1” i.v.m drukte o.i.d🤓. Voor een eerste keer ook prima leek ons. Echter zit je dan wel om de haverklap achter de wat langzame groepjes te “toeren” waardoor je niet echt een constant ritme kunt rijden en daardoor juist slordigheidjes ontstaan.. ging de laatste ronde zelfs nog een Triumph af met een onnodige highsider. Achteraf was 1+ dus geen verkeerde geweest om wat vloeiender te kunnen rijden. Desalniettemin een top dag gehad en een prima eerste ervaring met het circuit 😁 volgend jaar zeker weer 🚀😉
dat hou je toch, laatst groep 2 gereden....dan kom je na 1.5 ronde al de eerste groep 1+ tegen, het is maar net afhankelijk hoe snel je zo een groep voorbij komt.
als de langzamere groep compact rijdt, ben je ze zo voorbij door de marshalls, rijden ze echter ver uit elkaar, gaat jou marshall er niet voorbij (wat ik veiligheidstechnisch een goede vindt) en dan zit je er wat langer achter tot de voorgaande marshall zijn groep weer compact heeft of echt voldoende ruimte is.
het blijft behelpen tot je vrij rijdt,maar je kunt de tijd ook weer gebruiken als je achter zo een groep rijdt...meer aandacht voor je aandachtspunten.
mooi dat je er toch een leuke dag aan over hebt gehouden !
 
Afgelopen juli met DGSport/Bikersschool een dag op Spa-Franchorchamps gereden. Verjaardagscadeautje van m'n betere helft.
Had één keer eerder op Assen gereden, dus niet echt veel circuit ervaring, dus vrouwlief had voor de bikerschool gekozen waarbij je onder begeleiding de baan op zou gaan en tussen de sessies door les/instructie zou krijgen.

De begeleiding bestond uit 1 sessie treintje rijden en de sessies daarna werd het "zwemmen of verzuipen" principe toegepast, ook wel bekend als "Doe maar wat".
Naast de leerlingen van de "school" reed ook de "fun" groep in dezelfde sessies waardoor de snelheidsverschillen best wel groot waren. Sommige jongens uit de snellere groepen hadden blijkbaar ook plek in de fun groep geboekt voor meer tracktijd en dan is zo'n beginneling op een oude CBR600F4 gewoon een rijdende chicane!

Maar toch een zeer geweldige dag gehad:]. Spa is echt een fantastisch circuit en ik zou zo weer gaan. Misschien wel een iets vlottere machine meenemen de volgende keer, kan ik m'n eigen tekortkomingen wat beter verbergen... O-)

Riders School - Spa Franchorchamps 009.jpg Riders School - Spa Franchorchamps 035.jpg
 
Iemand pas nog op Mettet geweest? Ben benieuwd hoe streng het geluid is, lees net dat het statisch 94db is bij Mertens riding school. Lijkt mij een beetje onmogelijk te halen. Pas op Assen was het 98 statisch en dat was met db-killer en een berg geluidswerende isolatie rond de airbox.

(101 dynamisch was geen probleem op Assen)
 
Terug
Bovenaan Onderaan