Het circuit op met .... Algemeen Circuitdagtopic

Domme vraag misschien, maar moet je een holle vooras hebben om de vooras protector te plaatsen?
Ik zie namelijk alleen voorbeelden waar de protectors met een stangetje met elkaar verbonden zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: jbt
Ik heb na mijn glijpartij toch de boel even los gehad, ook al leek het alleen wat schuifschade op de kuip en de uitstekende delen.
Stiekem ook de mantel van een remslang beschadigd en het schroefdraad van de voorvork, de moer is gelukkig wel losgekomen, maar kan er niet meer op.
Om dit te voorkomen lijken behalve niet meer vallen, een setje protectoren wel wat, maar is dat zo?
Ik wil die dingen niet verliezen op het circuit doordat ze lostrillen ofzo,.

Bekijk bijlage 1760811
Ik heb mijn vork nog nooit aan de grond gehad eigenlijk.
Nadeel van die dingen vind ik dat het weer een extra handeling is om je wiel eruit te halen.
 
Toch nog eens voor alle circuitrijders……

Heb twee dagen op rij bijna-crashes gezien bij het uitrijden van de pitstraat (in Assen in dit geval).
Het is niet alleen de bedoeling dat je kijkt, maar dat je ook voorrang geeft aan de snellere rijders achter je.

Ik reed er 10 meter achter en zat met samengeknepen billen te kijken….pppfffff…
 
Toch nog eens voor alle circuitrijders……

Heb twee dagen op rij bijna-crashes gezien bij het uitrijden van de pitstraat (in Assen in dit geval).
Het is niet alleen de bedoeling dat je kijkt, maar dat je ook voorrang geeft aan de snellere rijders achter je.

Ik reed er 10 meter achter en zat met samengeknepen billen te kijken….pppfffff…
Wat is daar eigenlijk de goeie taktiek, als je pits uit komt en er komt een snelle rijder aan? Bijna stil gaan staan lijkt me ook niet echt handig..?
 
Wanneer je op tijd kijkt, zie je al snel of er rijders aankomen.
Dan wacht je even met gas geven.
Als je een beetje goed timet, kun je einde pitstraat meteen gas geven en naar de ideale lijn.

Helaas zie je nog steeds mensen veel te vroeg, veel te laat, of zelfs helemaal niet kijken
 
Madijk is net zo'n lekker klote punt, waar je de ideale rijlijn "kruist"
klopt. Daar zit je al heel snel ongewild op de ideale lijn.
Vandaar het op tijd kijken, terwijl je de pitstraat uitrijdt.

Ik heb zelf nog niet meegemaakt dat ik daardoor in de knoop kwam met een andere rijder
 
klopt. Daar zit je al heel snel ongewild op de ideale lijn.
Vandaar het op tijd kijken, terwijl je de pitstraat uitrijdt.

Ik heb zelf nog niet meegemaakt dat ik daardoor in de knoop kwam met een andere rijder
Ja check, idd.
Ik kijk altijd 2x, eerste keer direct als de pits eindigt en na de rechter bocht direct.
Werkt voor mij tot nu toe prima :Y
 
Toch nog eens voor alle circuitrijders……

Heb twee dagen op rij bijna-crashes gezien bij het uitrijden van de pitstraat (in Assen in dit geval).
Het is niet alleen de bedoeling dat je kijkt, maar dat je ook voorrang geeft aan de snellere rijders achter je.

Ik reed er 10 meter achter en zat met samengeknepen billen te kijken….pppfffff…

Eens, en het tijdig aangeven en goed positie kiezen voor het ingaan van de pits. En niet halverwege Ramshoek ineens denken oh ik ga de pits in hup been naar rechts.
 
@CorseRR idd, ik ben haastig aan het werk met uitbreiden van de verzameling circuitspullen.
Bandenwarmers : ✔️
RS blokken zijn onderweg.
De F4 is toch fatastich om mee te rijden. De kick die je nog krijgt bij de laatste 2000rpm is ongelooflijk.

Vorige week dag Zolder niv 2. Was leuk maar heb niet heel veel bijgeleerd. Enkel dat ik moet beginnen werken aan trail braking. Was meer vrij rijden voor mij doordat ik de snelste van ons groepje was en de instructeur zich op de andere focuste.
Onverwacht ook nog een dag Mettet gedaan. Leuke baan, heb me goed geamuseerd daar.
Tijd ongeveer 1.20 getimed met stopwatch.
Goed kunnen oefenen op trail braking en merk vooruitgang.
 
Wanneer je op tijd kijkt, zie je al snel of er rijders aankomen.
Dan wacht je even met gas geven.
Als je een beetje goed timet, kun je einde pitstraat meteen gas geven en naar de ideale lijn.

Helaas zie je nog steeds mensen veel te vroeg, veel te laat, of zelfs helemaal niet kijken
Meteen naar de ideale lijn na het uitrijden van de pit op Assen vind ik een slecht advies. Ik zou Madijk aan de binnenkant blijven zodat je buitenom kan worden ingehaald en pas bij Ossebroeken de ideale lijn pakken.
 
Meteen naar de ideale lijn na het uitrijden van de pit op Assen vind ik een slecht advies. Ik zou Madijk aan de binnenkant blijven zodat je buitenom kan worden ingehaald en pas bij Ossebroeken de ideale lijn pakken.
Als je de baan oprijdt moet jij je aanpassen, zelfs als je stil moet staan om anderen niet te hinderen.

Ik kijk al over de schouder als ik de pits uitrij zodat ik kan inschatten wat er aan komt en dan nogmaal voordat ik invoeg.
 
De kick die je nog krijgt bij de laatste 2000rpm is ongelooflijk.
De laatste 5000 rpm bedoel je, haha

Concentratie op techniek en het creëren van 'muscle memory' voorop. Rondetijden volgen wel naar gelang je 'relaxter' gaat rijden.

En goed dat je trail braking onder de knie probeert te krijgen. Echt essentieel om je voorkant niet te verliezen en gecontroleerder de bocht door te gaan. Je zult trouwens versteld staan hoeveel je nog kunt remmen onder hellingshoek.
 
Als je een beetje inschat hoef je niet stil te gaan staan.

Pit uit en zodra bij de Haarbocht zit ik achterstevoren en hou in de gaten wat eraan komt. Dan kan je prima inschatten of je tegelijk bij Madijk aan gaat komen en even inhouden of het gas erop.
Je moet dan alleen niet als een oud wijf de baan op gaan maar gewoon gelijk dat gas erop gooien. Vanaf Madijk zit ik op de ideale lijn en dan hoeft er niemand voor je te remmen.
 
Ff een plaatje gemaakt: direct na uitrijden pitstraat oversteken naar de ideale lijn is rood en de veiligere route is groen.

Zelfs al zie je dat er geen rijders aankomen, dan nog zou ik zelf de rode lijn niet nemen.

Screenshot_20220516-122249_Maps.jpg
 
Het blijft de verantwoording van de rijder die de baan opkomt om in te schatten hoe en waar hij de baan ingaat, maar als ik al in de ronde zit ,bij de pits uitgang aankom en zie dat er rijders de baan opkomen ben ook ik al super alert en hou er rekening mee dat er een langzamere rijder aan kan komen. Bij het de baan oprijden is wat hierboven beschreven wordt, vooral eerst rechts houden en goed kijken ook mijn insteek uiteraard.
 
Ff een plaatje gemaakt: direct na uitrijden pitstraat oversteken naar de ideale lijn is rood en de veiligere route is groen.

Zelfs al zie je dat er geen rijders aankomen, dan nog zou ik zelf de rode lijn niet nemen.

Bekijk bijlage 1761380
Wanneer er niemand vanuit de haarbocht aankomt en jij blijft toch de groene lijn rijden, kun je pas na madijk het gas open draaien.
Dan is er dus kans dat je alsnog iemand in de weg rijdt, die uit de haarbocht komt, maar je eerder niet zag.

Zou je eerder op de ideale lijn gezeten hebben (de rode lijn dus) en daardoor madijk sneller genomen hebben, dan zou de persoon uit bovengenoemd voorbeeld geen last gehad hebben
 
Laatst bewerkt:
Wanneer er niemand vanuit de haarbocht aankomt en jij blijft toch de groene lijn rijden, kun je pas na madijk het gas open draaien.
Dan is er dus kans dat je alsnog iemand in de weg rijdt, die uit de haarbocht komt, maar je eerder niet zag.

Zou je eerder op de ideale lijn gezeten hebben (de rode lijn dus) en daardoor madijk sneller genomen hebben, dan zou de persoon uit bovengenoemd voorbeeld geen last gehad hebben
Zoals Roy aangeeft, je kijkt of er iemand aankomt en als je rijders ziet blijf je omgedraait zitten zodat de aankomende rijders kunnen zien dat je hun gezien hebt. (altijd groene lijn)
 
Vandaag op Zandvoort geweest met Racecracks.
Ondanks een paar keer aangeven niet van groep veranderd.
Best zonde van je dag zo :/
Volgende keer maar na de 1ste sessie meteen naar de organisatie als het niet voegt.
 
Zoals Roy aangeeft, je kijkt of er iemand aankomt en als je rijders ziet blijf je omgedraait zitten zodat de aankomende rijders kunnen zien dat je hun gezien hebt. (altijd groene lijn)
Niet mee eens.
Ja, je blijft kijken totdat je ziet dat het vrij is om veilig de baan op te gaan.

Dus je gaat pas de baan op wanneer er ruimte is om veilig naar de racelijn te gaan en houdt dan uiteraard niet in, maar direct een hoog tempo aanhouden.

Wanneer je aan de binnenkant (groene lijn) blijft plakken tot voorbij madijk, verlies je dermate veel tijd dat je achterop komende rijders kunt hinderen.

Uiteraard werkt dit alleen wanneer je banden warm zijn.

Persoonlijk vind ik het niet fijn wanneer ik de haarbocht uitkom en iemand blijft vanuit de pitstraat aan de binnenzijde van madijk rijden.
1) of dan moet ik er omheen en verprutst die mijn bocht.
2) of ik weet niet wanneer die naar de ideale lijn gaat, dus loop ik extra risico.

Diegene had voordat die het circuit op reed, moeten wachten op een gat
 
Niet mee eens.
Ja, je blijft kijken totdat je ziet dat het vrij is om veilig de baan op te gaan.

Dus je gaat pas de baan op wanneer er ruimte is om veilig naar de racelijn te gaan en houdt dan uiteraard niet in, maar direct een hoog tempo aanhouden.

Wanneer je aan de binnenkant (groene lijn) blijft plakken tot voorbij madijk, verlies je dermate veel tijd dat je achterop komende rijders kunt hinderen.

Uiteraard werkt dit alleen wanneer je banden warm zijn.

Persoonlijk vind ik het niet fijn wanneer ik de haarbocht uitkom en iemand blijft vanuit de pitstraat aan de binnenzijde van madijk rijden.
1) of dan moet ik er omheen en verprutst die mijn bocht.
2) of ik weet niet wanneer die naar de ideale lijn gaat, dus loop ik extra risico.

Diegene had voordat die het circuit op reed, moeten wachten op een gat

Niet mee eens , de groene lijn is en blijft het veiligste . Je kan altijd een snelle rijder over het hoofd heen zien . Je zit immers met 45 man de op baan.Die ene snelle dan ga je dan kruisen/blokken/raken plus met iets te koude bandjes is er de kans om op je plaat te gaan.

Met eerste en laatste zijn we het wel eens :)

ps; vanuit de pitstraat aan de binnenzijde van madijk dan blijf ik op de curbs rijden stel er komt een hele riedel van rijders aan?
 
Morgen weer eens lekker op Zolder rijden 👍🏻 Weet iemand toevallig een goedkoop hotelletje in de buurt waar je ook de auto met kar kwijt kan?
 
Terug
Bovenaan Onderaan