Het circuit op met .... Algemeen Circuitdagtopic

Bedankt voor de tips! Ik ga ze meenemen voor de volgende keer! Er valt nog wat winst te halen!
Met een 2:03 kun je best eens een 1+ meepakken, krijg je feedback per sessie (wel even actief naar vragen). Als ik het me goed herinner hebben wij een 2:00 gereden in de laatste begeleide sessie afgelopen 1+ dag, dit is natuurlijk ook sterk afhankelijk of de rest van je groep het tempo ook kan bijbenen. Maar als het nét iets te traag gaat voor je gevoel in de begeleide sessies kun je je wel helemaal focussen op zithouding.

Of een dagdeel bij MCT boeken, daar zijn de groepen (in mijn ervaring) een stuk kleiner en is de begeleiding een stuk beter als je aan je zithouding wilt werken. Kun je daarna je techniek weer toepassen met vrij rijden. :]
 
Voor houding e.d. vond ik deze youtuber wel goede en duidelijke filmpjes hebben (Naska):

En het ziet er allemaal makkelijk uit, maar je houding veranderen kost echt veel tijd. En 1 ding tegelijkertijd oppakken. Na een ART-training probeerde ik én te gaan verzitten voor het remmen, én voeten anders te plaatsen, én meer bochtensnelheid én... Vervolgens ging het voor geen meter meer. Zolang het geen automatisme is en je moet er bewust over nadenken, moet je je maar op 1 ding tegelijk richten. Het heeft me nu een circuitdag of 8 gekost om te leren m'n voeten goed te plaatsen op de steuntjes en om al enigszins te gaan verzitten voor het remmen. Volgende wordt om de gashendel anders vast te houden, maar dat is ook best een lastige.
 
Komt bekend voor, ik ben trager sinds de RSE cursus, deels door problemen met de vork, maar zeker ook teveel in 1 keer willen veranderen.
Verzitten voor het remmen, trailbraking, meer er naast, hoofd lager, voetenwerk enz.
Maar eens zullen de puzzelstukjes samenvallen en duik ik onder de 2 minuten.
 
Na een ART-training probeerde ik én te gaan verzitten voor het remmen, én voeten anders te plaatsen, én meer bochtensnelheid én... Vervolgens ging het voor geen meter meer.

Ik heb afgelopen Donderdag s'morgens in groep A gereden, daar ging alles enorm soepel en vanzelf. Ervan overtuigd dat ik er nog zonder moeite 1 á 2 seconde vanaf zou kunnen rijden na de pauze. S'middags hebben ze me echter verplaatst naar groep B en eenmaal in die groep ging alles mij in de 4de sessie te snel(?). In plaats van het bezig zijn met inhalen e.d. had ik vrijwel constant vrij-baan waardoor ik overal, tegelijkertijd sneller probeerde te zijn. Dit resulteerde in 3-4 seconde per ronde langzamer dan de ochtend terwijl ik het gevoel had dat alles veel harder ging. Laatste sessie overigens weer redelijk herpakt en daar 1-2 seconde van kunnen maken. Inmiddels echter wel te vermoeid om de laatste sessie ook helemaal uit te rijden, dus vroegtijdig gestopt.

Nog een video tegengekomen van iemand de nog 2 seconde per ronde sneller is (constant). Daar leek alles nóg trager te gaan, snelheid op de Apex redelijk gelijk, topsnelheid rechte stuk lager maar entry én exit veel vloeiender. Volgend jaar maar eens beginnen met een ART of Niveau 2 cursus op Zolder om alles weer even op te frissen en te werken aan een betere en vloeiendere rijstijl.
 
Ik heb afgelopen Donderdag s'morgens in groep A gereden, daar ging alles enorm soepel en vanzelf. Ervan overtuigd dat ik er nog zonder moeite 1 á 2 seconde vanaf zou kunnen rijden na de pauze. S'middags hebben ze me echter verplaatst naar groep B en eenmaal in die groep ging alles mij in de 4de sessie te snel(?). In plaats van het bezig zijn met inhalen e.d. had ik vrijwel constant vrij-baan waardoor ik overal, tegelijkertijd sneller probeerde te zijn. Dit resulteerde in 3-4 seconde per ronde langzamer dan de ochtend terwijl ik het gevoel had dat alles veel harder ging. Laatste sessie overigens weer redelijk herpakt en daar 1-2 seconde van kunnen maken. Inmiddels echter wel te vermoeid om de laatste sessie ook helemaal uit te rijden, dus vroegtijdig gestopt.

Nog een video tegengekomen van iemand de nog 2 seconde per ronde sneller is (constant). Daar leek alles nóg trager te gaan, snelheid op de Apex redelijk gelijk, topsnelheid rechte stuk lager maar entry én exit veel vloeiender. Volgend jaar maar eens beginnen met een ART of Niveau 2 cursus op Zolder om alles weer even op te frissen en te werken aan een betere en vloeiendere rijstijl.
Vorig jaar eerste keer rijden met de 'nieuwe' R1 met gare vering, reed ik meteen een PB van 1.47.00 en gaf de laptimer een ideale ronde aan van 1.45.8. Twee weken geleden weer op Zolder gereden, eerste keer dit jaar daar. Vering laten aanpassen op gewicht, stuurdempertje er op. 's Ochtends nog niet helemaal droog, weer even wennen aan alles, best druk op de baan. Kwam tot een 1.47.5, halve seconde boven m'n PB. Dus ik zou er 's middags wel even goed voor gaan zitten en onder de 1.47 komen :N. Bleef hangen in hoge 1.47'ers. Meer pushen betekent echt niet snellere rondetijden. Eerste 2 sessies ben ik altijd het snelst, daarna wordt het geleidelijk minder. Moet toch weer eens de Gopro zien te monteren, dan kan je nog rondes vergelijken waar je tijd wint of verliest. Voor m'n eigen gemoedsrust steek ik het op de achterband die al een dag Assen had meegemaakt, vorig jaar lag er een nieuwe op :+. En anders stuurde de R1 veel beter met doorslaande voorvering :').

Wel opmerkelijk dat je met volledig vrije baan veel langzamer werd. Eerste keer in snel ging er 5 seconden af op Zolder (was niet halverwege de dag).
 
Iemand overigens tips voor niet al te dure voetsteunen setje? Ik wil ze graag instelbaar hebben. Ik heb er een quickshifter tussen zitten, weet niet of dit dan meteen maatwerk wordt voor de schakelstang? Bij de R1 '08 gaat de stang door het frame heen, dus lastige constructie.
 
Valtermoto is niet zo duur. Sommigen hebben ook goede ervaring met AliExpress, maar zelf sta ik daar huiverig tegenover. Of anders kijken of het mogelijk is met adapterplaatjes.
 
Moet toch weer eens de Gopro zien te monteren, dan kan je nog rondes vergelijken waar je tijd wint of verliest.
Als je daar dan ook een laptimer met analyse functie bij hebt (en bij voorkeur nog wat vrienden met ook zo'n laptimer) kun je helemaal mooie analyses maken.

Doe ik ook regelmatig. Gebruik zelf een aim solo2. Kan dat met een starlane ook? (Die heb jij toch?)
 
Als je daar dan ook een laptimer met analyse functie bij hebt (en bij voorkeur nog wat vrienden met ook zo'n laptimer) kun je helemaal mooie analyses maken.

Doe ik ook regelmatig. Gebruik zelf een aim solo2. Kan dat met een starlane ook? (Die heb jij toch?)
als ik hem software-matig upgrade dan zit ook data er bij ja, in de uitgeklede versie niet.
 
als ik hem software-matig upgrade dan zit ook data er bij ja, in de uitgeklede versie niet.
Een goede data analyse geeft nuttige informatie. Ik heb al eens gedacht over een topic om data met elkaar te delen op dit motorsport gedeelte van het forum. Daar kunnen we allemaal beter van worden. Ik geloof alleen dat het forum hrt opslaan/delen van dit soort data niet ondersteund.
Voorbeeldje van wat van mijn data analyse van circuit clastres:

20220815_073625.jpg

Van boven naar onder: gps snelheid, decelaratie, lean angle, delta t (tijd)
600 vs mijn 1000cc

Je kunt ook nog lijnen over elkaar leggen:
20220815_205435.jpg
 
Een goede data analyse geeft nuttige informatie. Ik heb al eens gedacht over een topic om data met elkaar te delen op dit motorsport gedeelte van het forum. Daar kunnen we allemaal beter van worden. Ik geloof alleen dat het forum hrt opslaan/delen van dit soort data niet ondersteund.
Voorbeeldje van wat van mijn data analyse van circuit clastres:

Bekijk bijlage 1808048
Van boven naar onder: gps snelheid, decelaratie, lean angle, delta t (tijd)
600 vs mijn 1000cc

Je kunt ook nog lijnen over elkaar leggen:
Bekijk bijlage 1808050
De truc is echter ook het goed kunnen lezen van data. Ik doe er eigenlijk weinig mee op mijn laptimer (Qstarz LT6000s oid) behalve af en toe wat snelheden bekijken.
 
Ik en een aantal andere uit onze groep gebruiken een Qstarz en de Racechrono app, zo kunnen we mooi vergelijken enz.

Enige nadeel voor mij is dat mn telefoon mee moet nemen in mn binnenzak wil t werken, andere hebben een oud telefoontje vast op de motor zitten, dat werkt ook goed
 
Ik heb nog nooit via deze organisatie gereden, is groep A nu beginner of expert?
Op Circuitschool.nl zie je dit helemaal niet terug. :)
PSX_20220929_204839.jpg

Anders heb ik weinig haast morgen. O-)
 
🤣 je moet toch bij de briefing zijn;) krijg je een mooie pet ;)
Ik dacht netjes bij de briefing :Y en dan relaxt de motor afladen.
Maar dat moet dus gelijk. Met B rijden. ;)

De dag is dan wel eerder afgelopen.
Moet weer door naar een hotel en concert.
Het komt allemaal samen aan het einde van het jaar. _O-
 
Ik dacht netjes bij de briefing :Y en dan relaxt de motor afladen.
Maar dat moet dus gelijk. Met B rijden. ;)

De dag is dan wel eerder afgelopen.
Moet weer door naar een hotel en concert.
Het komt allemaal samen aan het einde van het jaar. _O-
_O- je hebt het er maar druk mee... al die verplichtingen... bijna medelijden:+
 
Terug
Bovenaan Onderaan