~~~ Het drietiende grote XT/XTZ/TT/TTR topic ~~~(ook WR-en)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Aargh :( Weer een avondje puzzelen en ttr start nog steeds niet. Kan wel bevestigen dat er geen vonk is. Volgende bekeken/getest:
- 2 verschillende cdi's en 2 verschillende bobines en bougiekabel. Elke combinatie geprobeerd.
- Splinternieuwe bougie
- Contact aan
- Modelbouw accutje vol, ook geprobeerd met alleen condensator.
- dodemansknop staat goed, omzetten van de schakelaar is meetbaar (aan/uit) aan de cdi
- pickup coil meet bij stilstand 235 ohm. Bij kicken fluctueert de weerstand en zakt daarna weer terug naar 235 ohm.
- Draad van cdi naar bobine is goed. Massa van bobine is ook goed.
- Alle connectoren los gehaald en pinnetjes geschuurd.

Het bizarre is dat ie er ineens mee opgehouden is, dwz in de garage gezet na een rit en een paar dagen later niet meer starten. Niet slecht lopen, pruttelen. Dat sluit mi een draadbreuk uit, alhoewel ook niet helemaal.

Vragen:
- De ttr heeft toch geen zekering? en al helemaal niet in het ontstekingsgedeelte, toch?
- De cdi heeft 6 pinnen: 2x pick-up coil. 1x dodemansknop, 1x bobine. Waar zijn de andere 2 voor: 12v en massa?

Nog suggesties?

'Test' opstelling:
t5r7cx.jpg

In het pikkedonker staan kicken, zelfs de kleinste vonk had ik dan nog moeten zien.
 
Laatst bewerkt:
yamaha-tt600r_97.jpg


voor de meedenkers is dit wat handiger. ;)
Er zit een zekering langs de CDI in het schema, of is dit een connector?
Dan zit er nog een schakelaar bij de koppeling en er hangt een diode tussen.
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel KM heb je daar nu gereden?

17 duizend km, het blok heeft nu na revisie 25dkm gereden. Zit er over te denken om te halen om hopelijk met alleen nieuwe zuiger veren en honen er weer 20dkm tegen aan te kunnen.

@Mecanico

Probeer te kicken met ingetrokken koppeling, zo bypass je de neutraal schakelaar.
Je kan ook nog even testen zonder bougiedop, dus de bougie rechtstreeks in de kabel.


(accu en stekker op cdi los, ook beide connectoren los halen die naar je cockpit gaan. Anders hangen er via de verlichting alsnog potentialen aan massa. )

Als ik het schema zo bekijk heb je drie voorwaarden voor het starten.
De clutch moet bleu-white aan massa leggen, of motor in neutraal. Weerstand meten tussen blauw wit naar massa nul zijn bij ingetrokken koppeling.

Volgens schema schakeld contact slot alleen voeding op noodstop schakelaar, noodstop schakelaar schakelt voeding op cdi (red-white) Wat je dus kan doen, weerstand meten tussen rode draad van je accu (accu en stekker op cdi los) naar de rood witte draad op de voedende zijde van de cdi. Dit zou nagenoeg nul moeten zijn, met bedienen noodstop of contact zou deze onderbroken moeten zijn.

Op internet las ik ook iets over de rood zwarte draad, zou toerenbegrenzer zijn. Geen idee of deze op de EU modellen is aangesloten ttr600 disconect ign. retarder

Nog wat gevonden op I-net
Hi and welcome to FixYa, With the indulgence of roudrunning1, a couple of initial checks when starting: verify that the black wire of the ignition coil is grounded; check for a high pulsating voltage on the orange wire; check for the presence/absence of voltage on the red/white wire; if none, check for the presence/absence of voltage on the brown wire before the kill switch; if none, check for the presence/absence of voltage on the red wire before the ignition switch; verify that there is no voltage read on the blue/white wire to the CDI; verify that there is very low 0.5VAC on the green/white wire to the CDI; ensure that it is in neutral when starting; try starting with the clutch lever pulled. Postback results of above tests. Good luck and thank you for
 
Laatst bewerkt:
wow, goede tips voor zomaar een zaterdagochtend. Ik had wel een schema van een ttre, maar dit is veel beter. Nu even een weekendje weg in (wederom) het oosten van het land. Ga er maandag mee aan de slag.
Kan iemand iets zinnigs zeggen over het doormeten van een pickup coil? Ik kan evt. aan een tweede komen, maar liever niet openhalen.
@marcel: ik heb reeds met een andere bougiedop geprobeerd. thx.
mzl.
 
Laatst bewerkt:
Ik moet altijd wel lachen om dat gedoe met die ouderwetse TTR's.

Wij met onze WR-en hebben daar geen last van.
;)
 
Norbert
Ik heb 2 TTR-en gehad die geen zichtbare vonk hadden, bijzonder verneukeratief. Maar: even aantrekken en hij liep, en daarna geen last meer van gehad.

Durf je je vinger in de bougiedop te steken en dan te kicken? Dit om volledig uit te sluiten dat er geen vonk is. Als je toch een oplawaai krijgt:

Maak het kleine zeefje in de carb schoon.
 
wow, goede tips voor zomaar een zaterdagochtend. Ik had wel een schema van een ttre, maar dit is veel beter. Nu even een weekendje weg in (wederom) het oosten van het land. Ga er maandag mee aan de slag.
Kan iemand iets zinnigs zeggen over het doormeten van een pickup coil? Ik kan evt. aan een tweede komen, maar liever niet openhalen.
@marcel: ik heb reeds met een andere bougiedop geprobeerd. thx.
mzl.

Bobijn ook ?
 
Mijn vertrek naar Marokko nadert en de XT is weer opgebouwd, starten doet ie ook... maarrrrrr, geen olie uit het onluchtingsnippeltje bij het filter, filter staat nog kurk droog na flink wat starten en een minuutje draaien. Als ik links onder bij m'n blok de olieleiding los schroef komt er verse olie uit, dus het komt daar onder wel aan vanuit de tank. Het blok is uit m'n frame geweest en de leidingen dus los, iemand enige idee hoe ik er voor kan zorgen dat de olie weer rijkelijk gaat vloeien?
 
Wat ik deed met een kick only blok is motor op de zijkant in het gras. In de 3e versnelling, de toevoer leiding vanaf olietank los en dan iemand aan het achterwiel laten draaien en tegelijk olie in het kanaal dat naar de oliepomp gaat bijvullen.

Je kan even voor de zekerheid door de klepstel luikjes op de kop wat olie gieten. Bij eerste start laat ik er ook altijd eentje even los om te checken of de kop olie genoeg krijgt. Moet er dan echt uit spugen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan