Het Ducati Monster topic *deel 43*

Status
Niet open voor verdere reacties.
Geen probleem, ik heb inmiddels een Pirelli Angel GT besteld als nwe voorband. Achter ligt nog een hele nette Diablo Strada. De bandenboer ziet er geen enkel probleem in.
Hij zegt, zolang de betere band voorop ligt is er niets aan de hand.
 
Laatst bewerkt:
Het geven van TLC is al goed omweg. De tank sijpelde benzine bij het scharnier en heb dus prompt Tankcure besteld. Ik heb de semi clip-ons vervangen met een normaal 22mm stuur en zit daardoor rechter op en veel comfortabeler.

Volgende stappen zijn de riemen en de klepspeling, de voorremblokjes en een matchende Angel GT voor.

Enkele vragen
Heeft iemand ervaring en of tips voor het zelf controleren en afstellen van de klepspeling van een 4-klepper?
Kan ik de toerenteller, die zijn eigen leven lijdt, vervangen met elke andere s4 toerenteller of is deze gekoppeld aan de ECU? (Monster s4 uit 2001)
Is er daarnaast een (liefst Europees) bedrijf dat de tuimelaars/ nokkenasvolgers / rockerarms, waarvan het chroom is beschadigd, kan repareren? (ze zijn niet beschadigd zover ik weet, maar de motor heeft 92000 km op de teller staan some how dus je weet het maar nooit)

gr. King
 
Tank cure is niet helemaal voor dat doeleinde bedoelt. Beter zorgen dat het gat dicht is en dan zou je inderdaad wel tank cure kunnen gebruiken, om dit soort dingen tegen te gaan.
Wat betreft de toerenteller zal of de hele cockpit vervangen moeten worden (is één geheel) of ergens in de stekker/kabel zoeken. Na een snelle zoekopdracht, blijkt de informatie voor de immobilizer zich in de cockpit te bevinden. Daardoor ben ik hier ook gelijk terecht gekomen: Ducati cockpit reparatie. Wellicht voor jou een oplossing. Zoals het eruit ziet, zou ik verwachten dat het een slecht contact is, maar je weet het nooit. Italiaanse elektronica laat nog wel eens te wensen over :9
 
"De tank sijpelde benzine bij het scharnier en heb dus prompt Tankcure besteld".

vermoedelijk een haarscheurtje, veroorzaakt door trillingen in combinatie met de ouderdom. De tank is van kunststof, dus niet te lassen zoals bij metaal.
Misschien is Tankcure toch te gebruiken om dat scheurtje te dichten? Tank demonteren, leegmaken en aan de binnenzijde (laten) ontvetten. Ik heb dit zelf laten doen bij een spuiter die de tank aan de binnenkant ontvet heeft met een hele fijne gritstraal. Ontvetten is nodig om de Tankcure beter te laten hechten. Dan tank ophangen, zodanig dat het scheurtje zich onderaan bevindt. Als je dan van boven Tankcure in de tank giet, dan zal dat van binnenuit het scheurtje opvullen. Althans in theorie en als de Tankcure dun genoeg is. Daarna (zo) lang (mogelijk) laten drogen.

Zeker met een kunststof tank benzine tanken met zo min mogelijk toegevoegde ethanol (=alcohol). Alcohol verdampt bij een bepaalde temperatuur in je tank en vreet vervolgens kunststof aan. Benzines ethanolvrij: BP 98 Ultimate, Shell V-Power en sommige andere 98 octaan merken. In ieder geval E5, nooit E10 tanken.
 
Een paar dagen terug bij het museum van de Ducatifabriek geweest, veel moois te zien en bij het hoekje Iconen een Monster!

5F64553A-268A-40FE-92CF-2B0E26ED7F31.jpeg
 
De klassieker van de toekomst!

Het valt me op dat dat nog niet het geval is
Als je kijkt naar guzzi’s van die tijd die beginnen flinke prijzen op te brengen ( nou ja de vraagprijs tenminste )
En dat terwijl de ouwe monsters eigenlijk op zijn hoogst gelijk blijven op een laag prijspeil
Terwijl een monster de veel betere motor is 😁
 
"De tank sijpelde benzine bij het scharnier en heb dus prompt Tankcure besteld".

vermoedelijk een haarscheurtje, veroorzaakt door trillingen in combinatie met de ouderdom. De tank is van kunststof, dus niet te lassen zoals bij metaal.
Misschien is Tankcure toch te gebruiken om dat scheurtje te dichten? Tank demonteren, leegmaken en aan de binnenzijde (laten) ontvetten. Ik heb dit zelf laten doen bij een spuiter die de tank aan de binnenkant ontvet heeft met een hele fijne gritstraal. Ontvetten is nodig om de Tankcure beter te laten hechten. Dan tank ophangen, zodanig dat het scheurtje zich onderaan bevindt. Als je dan van boven Tankcure in de tank giet, dan zal dat van binnenuit het scheurtje opvullen. Althans in theorie en als de Tankcure dun genoeg is. Daarna (zo) lang (mogelijk) laten drogen.

Zeker met een kunststof tank benzine tanken met zo min mogelijk toegevoegde ethanol (=alcohol). Alcohol verdampt bij een bepaalde temperatuur in je tank en vreet vervolgens kunststof aan. Benzines ethanolvrij: BP 98 Ultimate, Shell V-Power en sommige andere 98 octaan merken. In ieder geval E5, nooit E10 tanken.


In de tank cure set zit een reiniger en ontroester (rode en blauwe vloeistof), deze er in gieten en regelmatig schudden/roteren en daarmee ontvet het (als het goed is) ook. eerst de ene en daarna de andere natuurlijk :9
De hars moet je ook ingieten en dan de tank goed en regelmatig draaien zodat overal een dun laagje achter blijft. De rust positie is dan idd de plek waar de beschadiging zit. Dat is de manier welke op de handleiding staat.
Zo heb ik destijds een tank van een oude brommer behandeld welke door geroest was. (eerst netjes dicht gelast, en als extra de tank cure)

Zoals jij het zegt zou het ook kunnen, alleen weet ik niet in hoeverre de andere reiniging de binnenkant van de tank aantast en of deze dan onbehandeld kan blijven, het blijft toch chemische rommel
 
Ja, ik moet erbij zeggen dat toen ik het liet doen (2010), tank cure e.d. nog niet zo'n beste naam had. Regelmatig lieten toen hele brokken van de kunsthars los, met alle gevolgen van dien. Ik kreeg in die tijd de naam van een spuiter door die er wél raad mee wist en ook een verbeterde kunsthars heeft toegepast (merk mij onbekend), nadat hij de tank met een fijne gritstraal had ontvet. Ontvetten was volgens hem de sleutel tot goed hechten van dit spul. En, hij heeft gelijk gekregen, want bijna 10 jaar later is de polyester tank steeds 100%

Een paar jaar werd tank cure verbeterd, soort van 2.0

Ik denk trouwens niet dat je maar een deel van de tank onder handen kunt nemen. Als je aan de gang gaat, doe 'm dan helemaal.
 
De tankcure is inmiddels aan het harden.

Ik heb de tank inderdaad goed schoongemaakt en ontvet. Daarna met een ontroestend middel met fosfaatzuur ontroest en geëtst. Daar komt een vreselijke geur vanaf trouwens. Daarna de tank helemaal afgeplakt om epoxy vlekken op de lak te voorkomen. Daarna de epoxy goed in elk hoekje laten vloeien. Nu wachten.
 

Bijlagen

  • DCAE0AC0-60D4-4EBB-8F89-F31D3098B177.jpeg
    DCAE0AC0-60D4-4EBB-8F89-F31D3098B177.jpeg
    128,4 KB · Weergaven: 9
Ik wil binnenkort bij een Monster 900IE gaan kijken, zijn er nog specifieke punten waar je op moet letten?
Rij al jaren motor en ben zelf wel technisch genoeg om te horen of een motor lekker loopt ( zelfs een Duc ;) ).
M'n vriendin heeft er ook één .
 
Advies: ga voor een exemplaar met een onderhoudshistorie (rekeningen van beurten of onderhoudsboekje).
Waarschijnlijk horen 3 sleutels bij, n.l. 2 zwarte en een 1 rode en een plastic kaartje met de sleutelcode (weet niet of dat op de 900IE zo zit).

Als dat allemaal aanwezig is dan lijkt het een goed onderhouden exemplaar.
 
Advies: ga voor een exemplaar met een onderhoudshistorie (rekeningen van beurten of onderhoudsboekje).
Waarschijnlijk horen 3 sleutels bij, n.l. 2 zwarte en een 1 rode en een plastic kaartje met de sleutelcode (weet niet of dat op de 900IE zo zit).

Als dat allemaal aanwezig is dan lijkt het een goed onderhouden exemplaar.

Zitten daar niet bij , is nog een goeie duc zonder dat gezeik😁
 
Zaterdag ga ik kijken bij een 900IE. Is 5000km geleden een berg werk aan gedaan volgens de huidige eigenaar ( - Alle lagers van de ophanging vernieuwd.
- Voorvorken gereviseerd
- Wiellagers vernieuwd
- Nieuwe banden
- Luchtfilter/ bougies/ olie vernieuwd
- Kleppen gesteld
- Clip-ons gemonteerd
- Riemen vervangen
- Kettinggeleiders vervangen ).
Nu heb ik nog gelijk een andere vraag. Is er iets bekend over loslopen van de moeren van de achteras? Is dat een kwaal bij deze modellen?

M'n vriendin is vorig weekeind onderuit gegaan doordat de achteras los was gelopen. Dus in een rechter haarspeldbocht iets gas en achterwiel stuurde de motor links met alle gevolgen van dien.

Groeten
Dennis
 
Ja maar dat is een fout van degene die de ketting heeft gespannen
Je moet de kettingspanners nog even natrekken als je de achter as vast hebt gezet
Als je dat vergeet lopen de boutjes van de spanners los en dan trekt de ketting de as naar voren
 
Zolang je de grote moer goed op moment vastzet, kan die echt niet zomaar loslopen. Zeker weten dat dit het geval was?
Als het reguliere onderhoud consistent gedaan is, is het eigenlijk een kwestie van alles nalopen wat je ook bij elke andere motor zou doen.
 
Zolang je de grote moer goed op moment vastzet, kan die echt niet zomaar loslopen. Zeker weten dat dit het geval was?
Als het reguliere onderhoud consistent gedaan is, is het eigenlijk een kwestie van alles nalopen wat je ook bij elke andere motor zou doen.

Als jij het beter weet zou ik zeggen probeer het
 
Heeft iemand van de S2R rijders ervaring met mechanische tuning van Biggelaar? Ik rijd nu een S2R met volledig termi, reeds afgesteld door Biggelaar op de testbank. Maar ik ben erg nieuwsgierig naar het effect van extra mechanische tuning oo het rijgedrag en gas response.

Kan iemand me hierin verblijden?
 
Vanaf volgende week is er weer een monsterrijder bij.
Ik heb er één aangeschaft.
Ga van een hangtiet naar een knikkerbak _O- .
Het is een 900IE geworden die optisch wel wat liefde kan gebruiken, maar technisch in orde is.
Dus ik mag met verf, roller en kwast in de weer om hem een beetje knap te krijgen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan