Het Ducati Monster topic *deel 44*

389E4B4B-8FC5-46F3-83D1-6D2B1F76755E.jpeg

ik heb ze er ook wel eens op gehad , ik heb nu andere zwarte
 
Begint er een beetje op te lijken.
Ik heb alleen dat een kant de schijf nog wel gecentreerd zit op de naaf , maar aan de andere kant niet. En een lichte slinger in de schijf aan diezelfde kant..
En dan moet ik nog wat vullingen voor tussen de vork en de remklauw bestellen.

20221214_190840.jpg
 
Heb je die vulringen op een laser- of watersnijder gesneden? Indien op de laser zou je iets van kromtrekking kunnen hebben (ervaring mee). En check je plaatdikte eens op verschillende punten, ik heb vaak genoeg gezien dat die niet constant over een plaat is. Nu is dit wel een relatief kleine afmetingen natuurlijk, maar controleren kan nooit kwaad *D
 
Ik heb het met laser gesneden . Maar das het probleem niet denk ik. De schijven zitten nu nog provisorisch vast met drie schroeven, daar ik er een paar hebt beschadigd met loshalen. Dus het is nog even wachten tot ik mijn titanium schroeven binnenkrijg, dan alles vastzetten zoals het hoort, en dan maar eens verder kijken.
 
Welke Ti bouten heb je gekozen?
Niet alle Ti bouten zijn zo sterk als het stalen equivalent en geschikt voor remschijven.
Al helemaal met spacers.
 
Zou dat soort kritieke dingen bij titanium race shop bestellen. Niet goedkoop maar ook niet zonder reden.
 
Ik vind het sowieso maar raar om zomaar materialen van een remsysteem te gaan wisselen zonder voorkennis.

Moest het artikel 'ducati plastic brake bolts', 'berillium brake bolts' of 'AlMgSi4 magnesium brake bolts' heten, zouden we ze dan monteren?

Om een of andere reden hebben we in titanium vertrouwen omdat duikboten daarvan gemaakt worden, maar uiteindelijk ga je er gewoon van uit dat het wel goed gaat (wat allicht ook gewoon zo is).

Stalen bouten zijn ook niet per se stalen bouten, de sterkteklasse kan heel anders zijn. De originele bouten zijn bewust gekozen, zonder de specs daarvan te kennen zou ik geen andere durven monteren.
 
Zou dat soort kritieke dingen bij titanium race shop bestellen. Niet goedkoop maar ook niet zonder reden.
Zou er verschil in zitten , ik heb ook wel een boutjes van alie gekocht en ze zien er best erg mooi uit
En wie garandeert mij dat die van race shop ook niet gewoon uit China komen
En is race shop niet gewoon een klein zaakje dat die dingen ook niet test
 
In Ti bouten zijn ook sterkteklassen.
Raceshop lijkt me iets aansprakelijker dan alibaba, maar ook daar zou ik niet verwachten dat ze verantwoordelijkheid nemen als je zegt dat je met hun bouten in je klauwen de openbare weg op gaat.
 
Ik vind het sowieso maar raar om zomaar materialen van een remsysteem te gaan wisselen zonder voorkennis.

Moest het artikel 'ducati plastic brake bolts', 'berillium brake bolts' of 'AlMgSi4 magnesium brake bolts' heten, zouden we ze dan monteren?

Om een of andere reden hebben we in titanium vertrouwen omdat duikboten daarvan gemaakt worden, maar uiteindelijk ga je er gewoon van uit dat het wel goed gaat (wat allicht ook gewoon zo is).

Stalen bouten zijn ook niet per se stalen bouten, de sterkteklasse kan heel anders zijn. De originele bouten zijn bewust gekozen, zonder de specs daarvan te kennen zou ik geen andere durven monteren.
Kijk met die opmerking met gebruik van spacers heb je wel een punt
Opeens krijgen die boutjes er een functie bij , eerst ging het alleen om de de afschuifkracht , nu ook om de trek kracht lijkt me
Denk trouwens dat met 6 keer m8 je al gauw goed zit
 
In Ti bouten zijn ook sterkteklassen.
Raceshop lijkt me iets aansprakelijker dan alibaba, maar ook daar zou ik niet verwachten dat ze verantwoordelijkheid nemen als je zegt dat je met hun bouten in je klauwen de openbare weg op gaat.
Als ik de website zo eens bekijk zal het gewoon een man zijn die in titanium handelt , zou ook in eieren kunnen zijn ( gezien de streek ) , denk niet dat hij over de brug komt als zijn boutjes afbreken bij een noodstop
 
Exact.

Zoals ik zei, het gaat allicht gewoon goed, maar als je het niet berekent / inschat / nakijkt is dat louter op vertrouwen en goed geluk.

Een grade 5 Ti bout zit qua sterkte tussen een stalen 8.8 (standaard) en 10.9 (meestal gebruikt in remmen) in. Vele Ti bouten hebben gesneden draad ipv gerolde, wat ze minder sterk maakt.

Grade 2 Ti bouten zijn minder dan half zo sterk.

Een gewaarschuwd man..
 
Laatst bewerkt:
Als je originele bouten 8.8 zijn en je nieuwe grade 5 met gerolde draad en je geen spacers steekt, zou ik me niet te veel zorgen maken. Worst case koudlassen je bouten in je wielen en kan je je voorwiel weggooien als je schijven versleten zijn.

Als je niet weet wat de originele bouten zijn, of weet dat het 10.9 is, je niet weet welke ti bouten je gekocht hebt en je spacers steekt, zou ik het echt niet aanraden.

Alles daartussen is een afweging van risico, gezien berekeningen voor een amateur niet evident zijn.
 
Je mag toch aannemen dat bouten ,geadverteerd voor een Yamaha ook geschikt zijn voor een Ducati ? Maar misschien ga ik wel voor andere schijven,want ik vind die vulringen eigenlijk ook geen gezicht. En dan ben ik gelijk van dat gezeur met langere bouten af, en kan ik standaard spul gebruiken. Ik weet onderhand dat ik schijven voor een 748R met hebben, die schijnen het juiste verzet te hebben van 15mm.
 
Je mag dat aannemen. Maar het is niet omdat je dat aanneemt dat dat ook zo is.
Bouten zijn niet allergisch aan bepaalde merken zoals sommige mensen dat zijn.
Maar Yamaha kan z'n remmen helemaal anders gedimensioneerd of ontworpen hebben dan ducati.
Dat is ook niet per se het geval.
Ik zou ook niet zomaar gelijk welke stalen bouten steken.

Punt is, je weet het niet, tenzij je zorgt dat je't weet.
Neem je risico met je remmen voor wat gewicht?
 
Laatst bewerkt:
Heb begin vorig jaar de remmen geupgrade op m'n S2R 800, moet nog wel iets van zijn terug te vinden in dit topic.

Als ik me goed herinner waren dat 10.9 bouten. Ik weet dat in de oude Brembo 30/34 remklauwen b.v. 12.9 zit (die de helften bij elkaar houdt), en dat is dan zelfs nog een speciale DIN bout zodat de kop niet zwakker is i.v.m. binnenzeskant. Conclusie: je kunt er niet zomaar iets tegenaan gooien.

Mijn advies is dus net als Hubertje, om óf alles goed uit te zoeken óf originele onderdelen te kopen.😉
 
Je mag dat aannemen. Maar het is niet omdat je dat aanneemt dat dat ook zo is.
Bouten zijn niet allergisch aan bepaalde merken zoals sommige mensen dat zijn.
Maar Yamaha kan z'n remmen helemaal anders gedimensioneerd of ontworpen hebben dan ducati.
Dat is ook niet per se het geval.
Ik zou ook niet zomaar gelijk welke stalen bouten steken.

Punt is, je weet het niet, tenzij je zorgt dat je't weet.
Neem je risico met je remmen voor wat gewicht?
Het gaat mij niet om het gewicht, ook niet zozeer om de prijs,maar het valt niet mee iets origineels van Ducati te vinden dat 25mm lang is wat bevestigingsmateriaal voor de schijven betreft.
 
Als je originele bouten 8.8 zijn en je nieuwe grade 5 met gerolde draad en je geen spacers steekt, zou ik me niet te veel zorgen maken. Worst case koudlassen je bouten in je wielen en kan je je voorwiel weggooien als je schijven versleten zijn.

Ik heb wel eens bij een Ducati-velg waar het draad met de boutjes mee kwam alles uitgeboord en helicoils geplaatst. Ik was jong, maar ging prima :+
 
Helicoil is zelfs sterker dan origineel, voor heavy duty toepassingen wordt dat soms standaard als insert gebruikt in aluminium carters.

Wat dat doet met veel beweging en zijdelingse belasting weet ik niet, maar indien goed aangebracht zal dat niet slechter zijn dan de draad in je alu wielen.
Ik heb (op de oude dh fiets) ook helicoil in m'n remklauwen.

Ik zeg ook niet dat die Ti bouten het niet gaan houden, maar wil vooral aangeven dat je niet zomaar zonder enige voorkennis bouten in je remmen moet gaan wisselen.

Ik heb zelf nog remschijven gemaakt, maar dat was geen succes... Blijkbaar wordt dat soort dingen toch warmte behandeld. :+
Ja, ik wist dat toen ik eraan begon.

Iets met "do as I say, don't do as I do".
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan